Suojatiet. Pisteytettyä riistaa?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Kuria

Kyllä. Kova kuri isojen sakkojen kanssa käyttöön
8
100%
Ei. Nykylinja on hyvä.
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 8

Kai Nalo

Suojatiet. Pisteytettyä riistaa?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Mitä mieltä. Kovemmat rangaistukset vai onko nykylinja hyvä?

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/159900.shtml

Itse vaadin paljon parempaa kuria suojateille. Hiljattain Espanjassa lomailleena en voi kuin ihailla sitä suojatiekulttuuria joka siellä on. Vaikka olet parin metrin päässä suojatiestä, auto kuin auto pysähtyy suojatien eteen ja antaa jalankulkijoille mahdollisuuden ylittää suojatie.
Suomessa olisi autoilijoilla erittäin paljon opittavaa suojateiden ja jalankulkijoiden kunnioittamisesta. Nyt sitä kunnioitusta ei ole lainkaan, vaan jalankulkjat ovat kuin vapaata riistaa tyyliin, mummosta 10 pinnaa ja lapsesta 8.

Sakkoja saaatana!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suojatiet. Pisteytettyä riistaa?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exPertti kirjoitti:Jutusta ei käynyt ilmi mitä seuraamuksia pysähtymättä jättämisestä voi olla.
Muistelisin, et 10 päiväsakkoa, joka vastaa muistaakseni ~ 20 km/h ylitystä ylinopeussanktioasteikolla.

Tämähän on Suomessa ikuisuusongelma. Tuntuu aidosti, että suuri osa autoilijoista ei joko tiedä tai muista tätä sääntöä. Moni ajattelee, että kun suojatieriistaa ei ole näkyvissä, niin on aivan turha pysähtyä tien eteen, vaikka toisella kaistalla olisi jono autoja odottamassa kääntymistään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Re: Suojatiet. Pisteytettyä riistaa?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Muistelisin, et 10 päiväsakkoa, joka vastaa muistaakseni ~ 20 km/h ylitystä ylinopeussanktioasteikolla.
Eli ei mitään. Ehdotan 1000 euron sakkoa ja kameravalvontaa, niin johan alkaa kunnioitusta löytymään.
Kai Nalo

Re: Suojatiet. Pisteytettyä riistaa?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

exPertti kirjoitti: Ja eikös 10 päiväsakkoa ihan jo kirpaise?

Ei näytä kirpaisevan kun suojateiden kunnioitus on täysin nollassa. Tai sitten valvonta kusee totaalisesti.
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 28.10.2009 9:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suojatiet. Pisteytettyä riistaa?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exPertti kirjoitti:Tarkoitatko, että seuraamus on automaattinen joka tapauksessa jos jättää pysähtymättä vai tässä ymmärrettävässä tapauksessa, että joku on jo viereisellä kaistalla pysähtynyt suojatien eteen.
Jos jalankulkija on jo suojatiellä tai astumaisillaan taikka ajoneuvo on pysähtyneenä suojatien eteen, niin sanktio on muistaakseni sama. Tosin tuo jalankulkijasäännös on tulkinnanvarainen ja harvoin toteutuva. Yleensä se "vaatii" sanktion täyttymiseen jonkun toisen rikoksen mukaansa, kuten kolari tms.

Mielestäni tämä jalankulkijasäännös on enemmän liikennekulttuuriin sidottu, kuten todettua. Suomessahan autoilija on se joka määrää. Tämä suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä on imo enempi tietämättömyyttä tai unohtamista, vaikka eihän näin saisi tai pitäisi olla.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suojatiet. Pisteytettyä riistaa?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exPertti kirjoitti:Ongelma taitaa olla sama kuin kaikessa muussakin, valvonnan puutetta.
Ei se nyt noin mene. Asia on huomattavasti monisyisempi. Ei liikennekulttuuri hetkessä muutu. Holtittomia, riskinottajia ja kiireisiä löytyy aina.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Suojatiet. Pisteytettyä riistaa?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kai Nalo kirjoitti:Sakkoja saaatana!
Tavallaan yhdyn, tavallaan en. Tänään olis tullut moninkertaiset pisteet, kun ei kävelevät vatipäät noudata liikennevaloja niillä suojateillä. Tämä on erittäin yleistä Helsingin keskustassa.

Mua joskus vähän pelottaa pysähtyä suojatien eteen, kun iso osa muista autoilijoista kaahaa viereistä kaistaa pysähtymättä rinnalle...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin