Lentäjät - ilmojen primadonnat

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja huima »

Kyllä pistää vihaksi katsoa miten viimeiset AY-jäärät, Suomen liikennelentäjät sahaavat omaa oksaansa ja samalla uhkaavat pahasti koko yhtiön taloutta - sekä luonnollisesti kaikkien muiden henkilöstöryhmien toimeentuloa. Finnair on yhtiönä joutunut olemaan kohtuuttomassa tilanteessa vanhan sopimuksen sitomana, eikä ole pystynyt vastaamaan muuttuneen maailman uuteen kulurakenteeseen.

Tilanne on ollut kerrassaan poikkeuksellinen, kun lentäjien liitto on voinut määrätä ulkopuolisen työvoiman käytöstä - efektiivisesti pitäen siis huolta, että lentäjille hankitut etuudet pysyvät, eikä Finnair pysty millään keinolla viemään henkilötyötä ulkopuolisten tehtäväksi.

Lentäjien työ on tärkeää, mutta heidän takanaan on suuri joukko ammattilaisia tukiorganisaatiossa - mukaanlukien esimerkiksi tekniikassa. Kaikki muut ammattiryhmät tekevät töitä maan normaalin palkkaskaalan mukaan, kun taas lentäjät etuisuuksineen sekä sopimuksen kohtuuttomine sääntöineen omaavat enemmän tuloa ja joissain määrin myös valtaa kuin yrityksen johto.

Lopputulos voi olla jännittävä. Ehkäpä tulevaisuudessakin lennämme sinivalkoisin siivin, SAS:lla.
NuoriD

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Huima, ole hyvä

http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/index.shtml

Tuonne voi pyrkiä aivan vapaasti. Kukaan ei estä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriD kirjoitti:Huima, ole hyvä

http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/index.shtml

Tuonne voi pyrkiä aivan vapaasti. Kukaan ei estä.
En halua lentäjäksi, eikä kyse ole siitä - etteikö lentäjän työ olisi ammattityötä. Käsittääkseni Finnairissa ei olekaan morotettu niin paljon lentäjien pelkistä palkoista, vaan enemmänkin sopimukseen kuuluvista muista pykälistä, jotka siirtävät lentäjien liitolle oikeutta päättää asioista jotka sitovat johdon käsiä johdon mielestä liikaa.

En halua Suomeen tilannetta, että kaikkea työtä poljettaisiin kustannuksissa ja laadussa maahan - mutta työssä joka kilpailee globaaleilla markkinoilla olisi pidettävä työntekijöidenkin tuntosarvet koholla, että mikä on omaksi ja yhteiön hyväksi pidemmällä aikavälillä.

SLL:n ja Finnairin vanha sopimus on tietyllä tavalla ollut nerokas ja vakauttava aiempina vuosina. Viimeisen kymmenen vuoden aikana lentoliikenne on kuitenkin kokenut isoja muutoksia, samaan tapaan kuin metsäteollisuus ja monet muut toimialat. Aikaisemmin kilpailuetua ja/tai hyötyä luonut työntekijöiden sinivalkoinen vakaus ei enää tänään merkkaakaan niin paljon, kun samoja reittejä sahaa kymmenet muut lentoyhtiöt ja kuluttajat valitsevat yhtiöitä kokonaispaketin mukaan: hinta, mielikuva turvallisuudesta ja palvelusta.

Kaikilla muilla toimialoilla on jo hyväksytty pakon edessä, että maailma on muuttunut. Lääkäriksi voi tulla alunperin venäläinen maahanmuuttaja tai norjalainen keikkalääkäri, IT-tuki voi olla Dublinissa tai Delhissä, pihviliha on voitu leikata toisella mantereella ja rakennusmies on yhä useammin virolainen. Finnairin lentäjien pitää kuitenkin olla SLL:n jäseniä ja ehtojen piirissä, samaan tapaan kuin ennen vanhaan paperitehtailla kaikki olivat Paperiliiton väkeä.

Turvallisuudesta tuskin on kyse, jos samat lentäjät kuitenkin omaavat pätevyyden ja saavat lentää toisen yhtiön koneita vaikka Helsinkiin tai Helsingistä.
Bhven

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Lento-onnettomuuksien määrä vähintään puolittuisi, jos koneissa ei olisi lentäjiä ollenkaan. Aivan turha ammattiryhmä.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja martza »

Bhven kirjoitti:Lento-onnettomuuksien määrä vähintään puolittuisi, jos koneissa ei olisi lentäjiä ollenkaan. Aivan turha ammattiryhmä.
Eikö lentäminen hoideta 95%:sti Autopilotilla, mukaanlukien nousut ja laskut.
Mihin näitä lentäjiä sitten tarvitaan. :lol:
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja huima »

martza kirjoitti: Eikö lentäminen hoideta 95%:sti Autopilotilla, mukaanlukien nousut ja laskut.
Mihin näitä lentäjiä sitten tarvitaan. :lol:
Luomaan illuusiota että ihminen on kontrollissa ja toisaalta hoitamaan tilanteita kun teknologia pettää.

Vähän aikaa sitten New Yorkissa lentäjä pelasti ihmishenget onnistuneella hätälaskulla Hudsoniin ja toisaalta kaksi sankaria lensi muutama viikko sitten joitakin satoja kilometrejä lentokentän ohi, ollessaan keskittyneenä läppäreihinsä eikä lentämiseen.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Ryanair kuulemma kaavailee että matkustajien pitäisi järjestää ja vuokrata omilla rahoillaan lennolleen lentäjä, hintaa ei ole sisällytetty matkalippuihin. Matkustajakin saa lentää kunhan hänellä on lentolupakirja ja vähintään 10000 tuntia MS Flight Simulatoria takana.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja martza »

Kovaa tekstiä Helsingin Kauppakorkeakoulun rahoituksen professorilta, Vesa Puttoselta, lentäjien lakosta.
"- Kaikki lentäjät pitäisi erottaa ja heidän tilalleen tulisi palkata uudet lentäjät ulkomailta. Kyllä kai maailmalta lentäjiä löytyy, täräytää Puttonen.

Puttosen mielestä ainoa keino saada yhtiö selville vesille olisikin "vetää lentäjiä kunnolla kölin alta".

Olen tässä asiassa hänen kanssaan aivan samaa mieltä.

Tuotakin minä ihmettelen, miksi lentäjillä on täysi autoetu?
Eikö heillä ole varaa ostaa omia autoja?
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
NuoriD

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

martza kirjoitti:Kovaa tekstiä Helsingin Kauppakorkeakoulun rahoituksen professorilta, Vesa Puttoselta, lentäjien lakosta.
"- Kaikki lentäjät pitäisi erottaa ja heidän tilalleen tulisi palkata uudet lentäjät ulkomailta. Kyllä kai maailmalta lentäjiä löytyy, täräytää Puttonen.

Puttosen mielestä ainoa keino saada yhtiö selville vesille olisikin "vetää lentäjiä kunnolla kölin alta".

Olen tässä asiassa hänen kanssaan aivan samaa mieltä.

Tuotakin minä ihmettelen, miksi lentäjillä on täysi autoetu?
Eikö heillä ole varaa ostaa omia autoja?
Miten on Martza, jos menet lakkoon, suositteletko, että työnantaja irtisanoo sinut?

Suomessa irtisanominen lakon takia ei käsittääkseni ole laillinen irtisanomissyy.

Lentäjillä on autoetu, koska he ovat työnantajan kanssa sopineet, että osa heidän palkastaan maksetaan autoedun muodossa.

Autoetu on palkkaa ja sitä myös verotetaan, kuten hyvin tiedät.

Finnairin lentäjien palkka on käsittääkseni kansainvälistä tasoa. Se toki tuntuu suomessa erittäin suurelta, koska täällä palkkahaitari on hyvin kapea ja erityisesti akateemiset ovat palkkakuopassa.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja martza »

NuoriD kirjoitti:
martza kirjoitti:Kovaa tekstiä Helsingin Kauppakorkeakoulun rahoituksen professorilta, Vesa Puttoselta, lentäjien lakosta.
"- Kaikki lentäjät pitäisi erottaa ja heidän tilalleen tulisi palkata uudet lentäjät ulkomailta. Kyllä kai maailmalta lentäjiä löytyy, täräytää Puttonen.

Puttosen mielestä ainoa keino saada yhtiö selville vesille olisikin "vetää lentäjiä kunnolla kölin alta".

Olen tässä asiassa hänen kanssaan aivan samaa mieltä.

Tuotakin minä ihmettelen, miksi lentäjillä on täysi autoetu?
Eikö heillä ole varaa ostaa omia autoja?
Miten on Martza, jos menet lakkoon, suositteletko, että työnantaja irtisanoo sinut?

Suomessa irtisanominen lakon takia ei käsittääkseni ole laillinen irtisanomissyy.

Lentäjillä on autoetu, koska he ovat työnantajan kanssa sopineet, että osa heidän palkastaan maksetaan autoedun muodossa.

Autoetu on palkkaa ja sitä myös verotetaan, kuten hyvin tiedät.

Finnairin lentäjien palkka on käsittääkseni kansainvälistä tasoa. Se toki tuntuu suomessa erittäin suurelta, koska täällä palkkahaitari on hyvin kapea ja erityisesti akateemiset ovat palkkakuopassa.
Itse olen kansainvälisessä firmassa töissä ja meitä on firman vakituisia osastolla, jossa työskentelen, n 20. Meidän lisäksi meidän hommia hoitaa suomalaisten konsulttifirmojen työntekijöitä, 4 hlöä sekä ulkomaalaisia konsultteja 3 hlöä. Yksi venäläinen ja kaksi intialaista. Ei meillä ole tullut kuuloonkaan, että olisimme menneet lakkoon sen takia, että meidän hommia tekee myös ulkopuoliset konsultit. Lentäjät pitävät kiinni viimeiseen saakka ns. saavutetuista eduista. Sitä paitsi en kuulu liittoo. Keskityn työntekemiseen ja siihen, että asiakkaat saavat kaiken parhaan mahdollisen palvelun.

Tässä kometti FinnComin toimitusjohtajalta ja hänen mukaansa myös heidän palkkataso pärjää silti kansainvälisessä vertailussa.

"Finncommin toimitusjohtaja Juhani Pakari sanoo puhelimessa, että Finnairin miehistökustannukset ovat 2,5-kertaiset Finncommiin nähden, johtuen raskaita lentoja operoivan Finnairin jäykistä sopimuksista ja tehottomuudesta.

– Ja mekin pärjäämme palkkatasossa kansainvälisessä vertailussa"
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
NuoriD

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

martza kirjoitti:
Itse olen kansainvälisessä firmassa töissä ja meitä on firman vakituisia osastolla, jossa työskentelen, n 20. Meidän lisäksi meidän hommia hoitaa suomalaisten konsulttifirmojen työntekijöitä, 4 hlöä sekä ulkomaalaisia konsultteja 3 hlöä. Yksi venäläinen ja kaksi intialaista. Ei meillä ole tullut kuuloonkaan, että olisimme menneet lakkoon sen takia, että meidän hommia tekee myös ulkopuoliset konsultit. Lentäjät pitävät kiinni viimeiseen saakka ns. saavutetuista eduista. Sitä paitsi en kuulu liittoo. Keskityn työntekemiseen ja siihen, että asiakkaat saavat kaiken parhaan mahdollisen palvelun.

Tässä kometti FinnComin toimitusjohtajalta ja hänen mukaansa myös heidän palkkataso pärjää silti kansainvälisessä vertailussa.

"Finncommin toimitusjohtaja Juhani Pakari sanoo puhelimessa, että Finnairin miehistökustannukset ovat 2,5-kertaiset Finncommiin nähden, johtuen raskaita lentoja operoivan Finnairin jäykistä sopimuksista ja tehottomuudesta.

– Ja mekin pärjäämme palkkatasossa kansainvälisessä vertailussa"
Samainen Finncomin Tj sanoi eilen maikkarin uutisissa, että alan normaali linja on, että raskasta runkoliikennettä hoitavilla "perinteisillä" lentoyhtiöillä on paremmat palkkaedut.

Mutta totta kai Finskin lentäjien edut ovat hyvät. Yhtä luonnollista on, että he pyrkivät pitämään niistä kiinni. Samoin tekivät paperimiehet aikoinaan.

Itse olen sitä mieltä, että työntekijän kuuluu yrittää saada mahdollisimman hyvä korvaus työpanoksestaan ja työntantajan kuuluu yrittää maksaa mahdollisimman vähän. Ei työnantaja maksa senttiäkään enempää kuin on pakko. Työnantajalle sopisi aivan hyvin, että työntekijä tekisi hommansa ilmaiseksi.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja martza »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Itse olen sitä mieltä, että työntekijän kuuluu yrittää saada mahdollisimman hyvä korvaus työpanoksestaan ja työntantajan kuuluu yrittää maksaa mahdollisimman vähän. Ei työnantaja maksa senttiäkään enempää kuin on pakko. Työnantajalle sopisi aivan hyvin, että työntekijä tekisi hommansa ilmaiseksi.
Sitä olen ihmetellyt paperimiehistä lähtien, että miksi aina kun tällainen työtaistelu tulee kaikki ovat automaattisesti työnantajan puolella? Onko propaganda vaan niin tehokasta tässä maassa?

Minä voin sanoa ihan suoraan, että minulla on surkea palkka työni vaativuuteen ja koulutukseeni nähden. Eikä tämän maan tuomitseva ilmapiiri auta sen korjaamisessa.
Oisko se tästä suomalasiten kateudesta. Jotkut avainalat ovat vain onnistuneet keplottelmaan itselleen muita paremmata palkat ja edut ja ovat törkeästi käyttäneet avainasemaansa hyvin.

Nyt ovat ajat vain muuttuneet ja näitä extraetuja aletaan karsimaan pois.

Joten tämä Finnairin lentäjien lakko vain tuntuu niin typerältä. Jos lehtiä on uskomista niin tämä lakko johtuu vain siitä, että Finnair olisi halunnut vuokrata tyhjänä kentällä seisoneen Embraer 170 lentokoneen FinnComille. Finnairin lentäjät eivät tähän suostuneet, koska he eivät kuuluneet vuokraussopimuksen vaan tätä konetta olisi lentänyt FinnComin lentäjät.

Herääkin kysymys, että omistavatko lentäjät Finnair koneet?
Käsittääksenei Finnair OY ne omistaa.

Onko lentäjien ja työantajan kanssa sopimus siitä, että Finnairin koneita saa lentää vain Finnairin lentäjät?
Luulenpa, että tämmöistä sopimusta ei ole.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja aasi »

exPertti kirjoitti:
Sitä olen ihmetellyt paperimiehistä lähtien, että miksi aina kun tällainen työtaistelu tulee kaikki ovat automaattisesti työnantajan puolella? Onko propaganda vaan niin tehokasta tässä maassa?
Työnantajan, vai sittenkin ehkä sen matkustajan? Jokuhan ne Finnairin palkat maksaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriD

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

martza kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Itse olen sitä mieltä, että työntekijän kuuluu yrittää saada mahdollisimman hyvä korvaus työpanoksestaan ja työntantajan kuuluu yrittää maksaa mahdollisimman vähän. Ei työnantaja maksa senttiäkään enempää kuin on pakko. Työnantajalle sopisi aivan hyvin, että työntekijä tekisi hommansa ilmaiseksi.
Sitä olen ihmetellyt paperimiehistä lähtien, että miksi aina kun tällainen työtaistelu tulee kaikki ovat automaattisesti työnantajan puolella? Onko propaganda vaan niin tehokasta tässä maassa?

Minä voin sanoa ihan suoraan, että minulla on surkea palkka työni vaativuuteen ja koulutukseeni nähden. Eikä tämän maan tuomitseva ilmapiiri auta sen korjaamisessa.
Oisko se tästä suomalasiten kateudesta. Jotkut avainalat ovat vain onnistuneet keplottelmaan itselleen muita paremmata palkat ja edut ja ovat törkeästi käyttäneet avainasemaansa hyvin.

.
Mielestäni on luonnollista, että jokainen ala yrittää saada itselleen mahdollisimman hyvät edut. Yhtä luonnollista kuin se, että työntantaja yrittää maksaa mahdollisimman vähän.

Ei ole olemassa mitään "oikeaa" palkkatasoa. Kyse on kysynnästä ja tarjonnasta.

Pertti osui uskoakseni oikeaan kateus-kortissaan.

Turha vänistä, että jotkut saa liikaa palkkaa. Vaihtakaa alaa!

Eikai marzakaan kukaan ole estänyt lentäjäksi ryhtymästä?
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja martza »

NuoriD kirjoitti:
martza kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Sitä olen ihmetellyt paperimiehistä lähtien, että miksi aina kun tällainen työtaistelu tulee kaikki ovat automaattisesti työnantajan puolella? Onko propaganda vaan niin tehokasta tässä maassa?

Minä voin sanoa ihan suoraan, että minulla on surkea palkka työni vaativuuteen ja koulutukseeni nähden. Eikä tämän maan tuomitseva ilmapiiri auta sen korjaamisessa.
Oisko se tästä suomalasiten kateudesta. Jotkut avainalat ovat vain onnistuneet keplottelmaan itselleen muita paremmata palkat ja edut ja ovat törkeästi käyttäneet avainasemaansa hyvin.

.
Mielestäni on luonnollista, että jokainen ala yrittää saada itselleen mahdollisimman hyvät edut. Yhtä luonnollista kuin se, että työntantaja yrittää maksaa mahdollisimman vähän.

Ei ole olemassa mitään "oikeaa" palkkatasoa. Kyse on kysynnästä ja tarjonnasta.

Pertti osui uskoakseni oikeaan kateus-kortissaan.

Turha vänistä, että jotkut saa liikaa palkkaa. Vaihtakaa alaa!

Eikai marzakaan kukaan ole estänyt lentäjäksi ryhtymästä?
Ei ole. Tästä ei olekkaan kysmys vaan mielestäni siitä, että voivatko Finnairin lentäjät päättää siitä, että kuka lentää Finnairin koneita?

Ei meilläkään työtekijät omista näitä massiivisa tietokoneita ja satoja, satoja softia. Kyllä ne firma omistaa ja sillä on oikeus päättää siitä, kuka näitä vempaimia käyttää.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
NuoriD

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

martza kirjoitti:
Ei ole. Tästä ei olekkaan kysmys vaan mielestäni siitä, että voivatko Finnairin lentäjät päättää siitä, että kuka lentää Finnairin koneita?

Ei meilläkään työtekijät omista näitä massiivisa tietokoneita ja satoja, satoja softia. Kyllä ne firma omistaa ja sillä on oikeus päättää siitä, kuka näitä vempaimia käyttää.
Olet mielestäni periaatetasolla oikeassa. Mutta kaikkihan on kiinni siitä mitä sovitaan.

Työntekijöidenkään ei kannata kupata firmaa kuoliaaksi.

Kriitiikkini tähtäsi siihen, että periaatetasolla on luonnollista, että työntekijät yrittävät saada ja säilyttää mahdollisimman hyvät edut, ja työntantaja yrittää pitää kustannukset mahdollisimman alhaisina.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja martza »

NuoriD kirjoitti:
martza kirjoitti:
Ei ole. Tästä ei olekkaan kysmys vaan mielestäni siitä, että voivatko Finnairin lentäjät päättää siitä, että kuka lentää Finnairin koneita?

Ei meilläkään työtekijät omista näitä massiivisa tietokoneita ja satoja, satoja softia. Kyllä ne firma omistaa ja sillä on oikeus päättää siitä, kuka näitä vempaimia käyttää.
Olet mielestäni periaatetasolla oikeassa. Mutta kaikkihan on kiinni siitä mitä sovitaan.

Työntekijöidenkään ei kannata kupata firmaa kuoliaaksi.

Kriitiikkini tähtäsi siihen, että periaatetasolla on luonnollista, että työntekijät yrittävät saada ja säilyttää mahdollisimman hyvät edut, ja työntantaja yrittää pitää kustannukset mahdollisimman alhaisina.
Olen tässä asiassa ihan samaa mieltä.

Mua jurppii vain se, että tämmöisen asian puolesta lentäjät menevät lakkoon. Eivät ole ajantasalla, miten maailma on muuttunut. Mun alalla on alkanut konsultteja tulemaan sisään ovista ja ikkunoista. Vanhaan hyvään aikaan, firma olisi palkannut sisään väkeä vakituisiksi työntekijöiksi, mutta nykymaailmassa, tuo ulkopuolisten konsulttien käytöstä on tullu jo tapa. He ovat n 30-40% prosenttia halvempia, etenkin ulkomaalaiset konsultit ja se etu, että sopimukset ovat aina määräaikaisia. Joten kun töitä ei ole tarjolla niin heidän sopparinsa puretaan silloin. Tämä on meille vakituisille todella suuri etu, koska meidät yritetään näin pitää firmassa töissä mahdollisimman pitkään. Ylimmääräiset työt teetetään ulkopuolisin voimin. Me olemme tajunneet ja hyväksyneet sen. Toivottavasti Finskin lentäjätkin tajuavat sen enemmin tai myöhemmin.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18756
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja Niba »

Lentäjät ovat ns. poikkeusihmisiä joitten ominaisuudet sopivat juuri lentokoneen hallintaan. Jos 10000sta neljäkymmnetä on kelvollisia finnairin lentäjiksi, miksi emme korottaisi heitä ns. lentävään yläluokkaan jonka sitten pitäisi keskittyä vain lentämiseen?
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Annetaan Finnairin mennä konkkaan. Sitten joku ostaa assetit ja brändin sekä tekee uudet työsopimukset. Siihen se älämölö loppuu ja saadaan valtio eroon putkasta samaan syssyyn.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja martza »

sivustahuutaja kirjoitti:Annetaan Finnairin mennä konkkaan. Sitten joku ostaa assetit ja brändin sekä tekee uudet työsopimukset. Siihen se älämölö loppuu ja saadaan valtio eroon putkasta samaan syssyyn.
Kyllä varmaan Finnairilla aikamoiset paineet ovat yhteistyöhön joidenkin muiden lentoyhtiöiden kanssa ja miksei fuusioonkin. Ilmailuala on todella kurimuksessa globaalisti ja jatkuvastihan lentoyhtiöitä sulautetaan toisiinsa. Tämä on tällä hetkellä yleinen trendi vähän joka alalla. Rahoitus-ja vakutuusaloilla on vakutuuyhtiöitä, pankkeja väistynyt alta pois ja yhdistymisiä on tapahtunut. Samoin metsäteollisuudessa, IT alalla jne.

Jännä nähdä, miten valtio suurimpana omistajana aikoo saada Finnairin taas jaloilleen ja miten se onnistuu pitämään sen itsenäisenä yhtiönä.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Fuusio tai kumppanuus ei pura työsopimuksia, eikä auta hallinnon vähentämisessä.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja martza »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Fuusio tai kumppanuus ei pura työsopimuksia, eikä auta hallinnon vähentämisessä.
Eikö fuusiossa, se joka fuusioidaan niin sen työntekijät siirtyvät ns. vanhoina työntekijöinä uuteen firmaan ja yleensä nämä ns vanhat edut säilyvät tietyn ajan uudessa firmassa, riippuen sopimuksesta. Itse olen nähnyt näin tapahtuvan.

Ehdottaisin, että Finnair muuttaisi liikestrategiaansa niin, että keskittyisi vain lentäjien koulutukseen ja kaikenlaisten konetyyppien huoltoon. Näistähän Finnairia todella arvostetaan ja ulkomailta saakka tuodaan koneita tänne hyvään huoltoon samoin kuin Finnair on myös kouluttanut ulkomaalaisia lentäjiä.

Jättäisi pois kokonaan tuon lentoliikenteen harjoittamisen ja antaisi niiden yhtiöiden hoitaa nämä hommat, jotka sen osaavat tehokkaimmin ja edullisimmin hoitaa.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei sillä oikeastaan ole väliä, miten fuusiossa asiat menisivät pykälien mukaan. Samat lentäjät sinne siirtyisivät ja voisivat mennä lakkoon pykälistä piittaamatta.

Konkurssin kautta ainakin osa lentäjistä vaihtuisi ja aloituspalkat saataisiin kerralla markkinatasoisiksi.
UncleSam
Wannabe-kitisijä
Viestit: 4
Liittynyt: 24.08.2005 15:58
Paikkakunta: B-3000

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja UncleSam »

http://www.futureairlinepilot.com/salaries.html

Siina tietoa palkoista. Ei finskin palkat ole korkeammat kun muidenkaan ei halpa-lentoyhtioden palkat. Esim. luftwaffe ja BA maksavat paljon paremmin.

Kyllahan kapteenit jotka ovat olleet talossa 20 vuotta tienaavat hyvin mutta peramiesten peruspalkka ei todellakaan ole kovin ihmeellinen. Olisi mielenkiintoista nahda miten palkkakustannukset jakaantuu kapteeneiden ja peramisten valilla. Kohtuullisen suuren osan lentajan palkasta ainakin finskilla muodostuu erilaisista lisista. Esim. nousuista ja laskuista maksetaan erikseen lisat mita olen aina ihmetellyt. Joissain vaiheessa ATR pilotit tienasivat paremmin kuin eurooppaan lentavat airbus-kuskit koska heilla oli enemman nousuja ja laskuja.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat

Viesti Kirjoittaja martza »

UncleSam kirjoitti:http://www.futureairlinepilot.com/salaries.html

Siina tietoa palkoista. Ei finskin palkat ole korkeammat kun muidenkaan ei halpa-lentoyhtioden palkat. Esim. luftwaffe ja BA maksavat paljon paremmin.

Kyllahan kapteenit jotka ovat olleet talossa 20 vuotta tienaavat hyvin mutta peramiesten peruspalkka ei todellakaan ole kovin ihmeellinen. Olisi mielenkiintoista nahda miten palkkakustannukset jakaantuu kapteeneiden ja peramisten valilla. Kohtuullisen suuren osan lentajan palkasta ainakin finskilla muodostuu erilaisista lisista. Esim. nousuista ja laskuista maksetaan erikseen lisat mita olen aina ihmetellyt. Joissain vaiheessa ATR pilotit tienasivat paremmin kuin eurooppaan lentavat airbus-kuskit koska heilla oli enemman nousuja ja laskuja.
Joo toi pitää paikkansa. Meidän tiellä asui aikoinaan eräs Finskin lentokapteeni, nykyään jo eläkkeellä niin hän jo mainitsi taannoin, että nuo lisät tuovat aika muhkean potin palkan päälle ja nimenomaan nousu-laskulisät. Senpä takia juuri kotimaan ja pohjolan lennoilla on yleensä vanhempaa lentäjäkaartia, jotka voivat hyvässä lykyssä lentää 3-5 kertaa päivässä lyhyitä lentoja.

Ihmetyttää kylläkin nuo nousu-ja laskulisät. Tällä periaatteellahan jokaiselle työntekijälle pitäisi maksaa työhöntulo ja työstälähtölisät.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Vastaa Viestiin