Eroa ammattiliitosta

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
elco

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja elco »

sivustahuutaja kirjoitti:Elco: Ja jos tarpeeksi saisit yhteiskunnalta rahaa, niin paskat nakkelisit töistä, eläisit kesät suomessa ja kylmän ajan etelässä. Ihan samoin tekisin itsekin.
Tietenkin. Ansiosidonnainen on äärimmäisen houkutteleva vaihtoehto, kunhan sitä maaliskuussa voisi alkaa saamaan. Miksi munassa lähtisin jonnekin Posiolle duuniin, jos Systeemi maksaisi reilun pari toboa kuussa brutto?

Ansiosidonnainen pitäisi tuplata ekalle kuukaudelle ja vähentää siitä 10% kuukaudessa.

EDIT: Toisekseen, työttömyyskassasysteemi on täysin älytön: miten ihmeen hyötyä siitä on, että ihmisten pitää maksaa nimellistä jäsenmaksua johonkin instanssiin ja työttömyyden sattuessa täyttää kaiken maailman kuponkeja ansiosidonnaista saadakseen kun ansiosidonnainen kuitenkin rahoitetaan verovaroilla.
Kai Nalo

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

sivustahuutaja kirjoitti:
Mikä vitun herra-osasto?
Rivien välistä paistaa nimittelyn lisäksi se, että kuvitellaan 'herra-osaston' painostavan duunareita muuttamaan.
Pitipä tämäkin päivä nähdä, että palstan viilipytty sivustahuutaja polttaa päreensä Davelle osoitetusta postista.

Mikä lie Freudilainen kömähdys tämäkin oli :D
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21319
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Reagoin aina tarkoituksella yli kun joku terveen paparit omistava vihjaa suomen olevan jonkinlainen luokkayhteiskunta.
NuoriD

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Maailma taitaa olla sellainen, että sos. turvan (jota myös työttömyysturva on) jakoa on aina pakko kontrolloida ja sen vastaanottamista ei kannata tehdä kovin helpoksi ja mukavaksi..
Kuinkas helpolla Dave raahaisi perheensä vaikkapa Posiolle, jos siellä olisi ainut mahdollinen työpaikka sinulle auki?
Itse tarvittaessa muuttaisin Posiolle työn perässä.

Ei suoraan liity asiaan, mutta sivuaa sitä: äskettäin palasin töihin 10 päivää sen jälkeen, kun jalkaani oli laitettu 10 ruuvia, titaanilevy ja keinoluuta. Olisin halutessani voinut helposti olla 2-3 kuukautta sairaslomalla.

Jankutetaan vielä Ruotsiin muutosta: vuosina 1946-79 450 000 suomalaista muutti Ruotsiin työn perässä, suurin osa ei kieltä osannut juuri lainkaan. Siihen verrattuna muutto Suomessa on pikku juttu.
NuoriD

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

annepa kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Maailma taitaa olla sellainen, että sos. turvan (jota myös työttömyysturva on) jakoa on aina pakko kontrolloida ja sen vastaanottamista ei kannata tehdä kovin helpoksi ja mukavaksi..
Kuinkas helpolla Dave raahaisi perheensä vaikkapa Posiolle, jos siellä olisi ainut mahdollinen työpaikka sinulle auki?
No helposti tottakai, sehän on nyt ihan sama missä sitä asuu. Sitäpaitsi ei koko porukkaa tarvi sinne raahata, sitähän voi Posiolta käydä viikonloppuisin perhettä katselemassa pks:llä.
Vastasinkin jo masalle; mielummin töissä Posiolla kuin työttömänä Espoossa.
Kai Nalo

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti: Vastasinkin jo masalle; mielummin töissä Posiolla kuin työttömänä Espoossa.
Ja koko perheen kanssa tietenkin. Talo Espoosta myyntiin pilkahinnalla, ja Posiolle koko konkkaronkka.
Kai Nalo

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Reagoin aina tarkoituksella yli kun joku terveen paparit omistava vihjaa suomen olevan jonkinlainen luokkayhteiskunta.
No nyt taisit kyllä reagoida aika pahasti yli, jos "herra-kerhosta" saat vedettyä luokkayhteiskunnan. :P
NuoriD

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Vastasinkin jo masalle; mielummin töissä Posiolla kuin työttömänä Espoossa.
Ja koko perheen kanssa tietenkin. Talo Espoosta myyntiin pilkahinnalla, ja Posiolle koko konkkaronkka.
Tod. näk. tekisin Posiolla putkeen paljon töitä ja sitten aina takaisin Espooseen.

En lähtisi järjestelyyn, jossa häviän rahaa. En väitä, että kenenkään muunkaan pitäisi. Voi joskus kuitenkin olla kannattavaa myydä talo tappiolla, jos se poikii työpaikan.

Peruspointti oli kuitenkin se, että ei sen muuttamisen pitäisi olla niin kauheaa, kun niin on tehty aina. Jos ihmiset eivät muuttaisi, olisimme tällä hetkellä Afrikassa.

Mutta kyllä mä ymmärrän, että reilusti keski-ikäisen perheellisen on vaikeampaa muutaa kuin nuoren perheettömän.
Kai Nalo

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti: Peruspointti oli kuitenkin se, että ei sen muuttamisen pitäisi olla niin kauheaa, kun niin on tehty aina. Jos ihmiset eivät muuttaisi, olisimme tällä hetkellä Afrikassa.
Ja minun peruspointtini oli tämä :P
NuoriD kirjoitti:
En lähtisi järjestelyyn, jossa häviän rahaa. En väitä, että kenenkään muunkaan pitäisi.
keski-ikäisen perheellisen on vaikeampaa muutaa kuin nuoren perheettömän.
elco

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja elco »

Kai Nalo kirjoitti: Ja koko perheen kanssa tietenkin. Talo Espoosta myyntiin pilkahinnalla, ja Posiolle koko konkkaronkka.
Aivan sama. On sitä suurempiakin tragedioita ihmiskunnan historiassa nähty.

Olen jyrkästi herraosastoa siinä, että Systeemin pitää rahoittaa joutenoloa tiukasti rajallinen aika. Kun aika on tapissa niin sitten yksilö realisoi tarvittaessa kaiken omaisuutensa tullakseen toimeen. Tämän jälkeen Systeemi tukeekoon juuri sen verran, että lapset pääsevät nälkiintymättöminä ja vaatetettuina kouluun ynnä tarvittaessa terveydenhuoltoon. Systeemin pitäisi tarjota perusteiden lisäksi lähinnä keppiä ja porkkana on kullakin hommata itselleen leveämpi leipä.
Kai Nalo

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

elco kirjoitti: Olen jyrkästi herraosastoa siinä, että Systeemin pitää rahoittaa joutenoloa tiukasti rajallinen aika. Kun aika on tapissa niin sitten yksilö realisoi tarvittaessa kaiken omaisuutensa tullakseen toimeen. Tämän jälkeen Systeemi tukeekoon juuri sen verran, että lapset pääsevät nälkiintymättöminä ja vaatetettuina kouluun ynnä tarvittaessa terveydenhuoltoon. Systeemin pitäisi tarjota perusteiden lisäksi lähinnä keppiä ja porkkana on kullakin hommata itselleen leveämpi leipä.
Tästä täysin samaa mieltä. Muusta välttis en.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti:Gat: jotain vielä.
Toivoisin että näissä keskusteluissa todella yrittäisit erottaa mielipiteet ja tosiasiat toisistaan. Tai muuten olet kuin se suomalainen, joka menee apinanraivoon kun joku ulkomaanpelle toteaa: "Parlamenttitalonne on rautatien sivuraiteen vieressä." :) .
Mitä vittua sinä nyt horiset?
Minä olen kertonut omia kokemuksiani työttömien ja tukityöllistettyjen maailmasta ja vetänyt niistä johtopäätöksiä että useimmat ihmiset eivät tiedä mikä todellisuus on tai jos tietävät eivät välitä.

Sinä taas olet keskusteluun joka alkoi ammattiyhdistysten asenteesta huono-osaisimpia kohtaan ja jatkui perusturvakeskusteluun, heittänyt aina tuon aina samanlaisen iankaikkisen litaniasi ettei ne köyhät nyt niin köyhiä ole kuin ennen... kuten jokaiseen vastaavaan toimeentulokeskusteluun.

Mitä sanot on fakta, mutta et kai sinä niin tyhmä voi olla, ettet ymmärrä että tuota hokemalla pönkität mielipiteitä joiden mukaan perustoimeentuloa ei tarvitse korottaa tai sitä voisi suorastaan alentaa. Joka tapauksessa itse keskusteluun sinulla ei ole muuta antia kuin tällä kertaa teemoihin suoraan liittymätön vakiohokemasi.

Minä taas mielipiteenäni toistan, että suhteellinenkin köyhyys niin että syntyy uusi syrjäytyneiden alaluokka ei ole hyvä asia. Eikä näiden ihmisten syyllistäminen ja nöyryyttäminen.

Kuten tällä hemmolla tässä. Niin tyypillistä ja moneen kertaan näissä keskusteluissa nähtyä.
sivustahuutaja kirjoitti: Käsittääkseni sinulla ei ole mitään pysyvää vammaa? Millä perusteella siis tilanteesi on vähemmän väliaikainen kuin opiskelijan?

En oikein ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi rahoittaa kenenkään kotona notkumista 'pysyvänä vaiheena'.
Minä taas en ymmärrä kieroiletko tahallasi vai onko sinulla Petriin verrattava kognitiivinen dissonanssi kun vain tuon saat irti pitkästä kirjoituksestani.

Ensinnäkään tuo ei ole enää minun tilanteeni, huh hei. Minähän taidan olla varakas ja yrittäjä. Olosuhteiden kautta jotka eivät ole muihin niin sovellettavissa että voisin syyllistää miksei muut työttömät tee samoin.

Mutta kun tuossa tilanteessa olin ja työttömien tai tukityöllistettyjen asemaa kuvasin, tuli Kitinässä aina vaan tuota samaa. Hyökkäystä minun henkilööni. Ei auttanut vaikka kuinka monta kertaa sanoin puhuvani yleisperiaatteísta.

Aina samat hokemat, että kyllä työtön itse on vastuussa ja eikös vaikka Annepan isä olisi voinut tehdä sitä tai tätä.

Katseesi ilmeisesti lipsui yli tästä: Läheskään kaikille työttömille ei ole työpaikkaa. Ei vaikka kuinka kurjistamalla "kannustaisi" tai kurssittaisi. Ja koeta nyt käsittää, että kun yksittäinen työtön saa yhden harvoista työpaikoista, muut jäävät ilman. Näin kävisi, vaikka kaikki työttömät olisivat hyperaktiivisia, ei siihen työpaikkaan silti mahdu kuin yksi kerrallaan.

Otapa homeinen laskutikkusi esiin ja katso jo tästä aiemmin linkittämästäni, mikä onkaan tyovoimatoimistojen tiedossa olevien työpaikkojen ja työttömien määrän suhde.
http://www.mol.fi/mol/fi/05_tyovoimatoi ... /index.jsp
Arvaan, että tuossa ei ole kaikkia työpaikkoja (kuten huippuinsinöörejä, Nokian pomoja, oopperalaulajia tai NHL-tähtiä), mutta eiköhän siinä liene ne mihin tavallisella työttömällä saati pitkäaikaistyöttömällä on edes teoreettisia mahdollisuuksia. Kerro mahtuvatko. Kerro rehellinen arviosi ovatko ne jotka eivät mahdu varmasti niitä tahallaan kotona makaavia joita et halua yhteiskunnan elättävän. Koeta olla valehtelematta edes itsellesi.

"Keppi ja porkkana" näköjään vilahti elcollakin. Mutta vaikka kuinka sillä kepillä pieksää, työpaikkoja ei kaikille ole.

Sinun ratkaisusi vaikuttaa olevan työttömän syyllistäminen ja kehoitus työttömälle kiilata muiden ohi niihin (joko unohdit?) riittämättömiin työpaikkoihin. Et sinä niin tyhmä voi olla, ettet tajua ettei tuo ole yhteiskunnallinen ratkaisu ollenkaan, että se ei vaikuta itse ongelmaan. Vaan on raadollista, kuin viidakon elukoiden menoa. Ja siispä ei sovi yhteiskunnalliseen keskusteluun. Asennettasi voisi jopa haukkua silkaksi pahuudeksi, jolloin sinun ei pidä yllättyä, että sinua kohdellaan samoin.

Kuitenkin tässä elämme yhteiskunnassa. Toistan sen minkä aiemmin sanoin: Sosialistisessa yhteiskunnassa ehkä kaikilla oli työpaikka. Markkinatalousyhteiskunta on monella muulla tapaa paljon parempi ja tuottavampikin. Nyt jos ja kun markkinataloussysteemissä on rakenteellista työttömyyttä (äläkä valehtele ettei ole), ja normaaliakin enemmän työttömyyttä murroskausien ja systeemin rakenteesta itsestäänkin johtuvien lamakausien aikana. .. Niin jotta tämä silti olisi yhteiskunta eikä viidakko, markkinatalousyhteiskunnan olisi oikeudenmukaista tarjota elinmahdollisuus juuri niille, jotka systeemin itsensä toimintamallin takia joutuvat väliaikaisesti tai pysyvästi työpaikkaa vaille. Ja jotka sitäpaitsi luultavasti silti kannattavat markkinataloussysteemiä sellaisen yhteiskunnan kansalaisina.

Vastaansanomista muuta kuin silkka pahuutesi?

Sitten tukityöllistämisen ongelmaan ei kukaan korviaan lotkauttanut. Se paikka missä minä olin ensin tukityöllistettynä ja sitten ainoana vakituiseksi päässeenä, oli urheiluseurojen keskusjärjestö tai oikeastaan useamman sellaisen sulautuma samassa konttorissa. Urheiluseurojen tuhannet jäsenet olisivat pystyneet maksamaan oikeaa palkkaakin sille konttorin väelle, tarpeellisista palveluista, mutta niksi on siinä, etteivät ne halua. Kaiken pitää olla ilmaista. Edes työkaluohjelmia en saanut. Omat piti tuoda.

Sitten on vielä pahempi, kuten Annepan isän tapauksessa, jos ja kun ihan normaalit firmatkin alkavat käyttää tukityöllistettyjä. Ja ehkä pelkkää työmarkkinatukea vastaavalla palkalla? Siis samoissa kaupallisissakin yrityksissä alkaa olla samaa työtä tekeviä ihmisiä, joista osa saa oikeaa palkkaa, toiset työmarkkinatuen verran. Miten ne lopulta erotellaan? Vangin univormullako? Miten tämä poikkeaa orjuudesta kuin nimellisesti? Jos sinne vielä pakkomäärätäänkin. Luuletteko että tuo systeemi yrityksen etua silmälläpitäen johtaa niiden oikeasti palkattujen työpaikkojen lisääntymiseen vai vähenemiseen?

Joka ei näe tässä kuviossa jotain väärää, on vinksahtanut tai sitten muuten vaan täysi mulkku. Sori vaan.

Tämä tästä. En jaksa tätä ketjua. Ylläolevastakin luultavasti luette valikoiden, sivuutatte ydinkohdat, vastaatte asian sivusta ja tapanne mukaan ketkuilette paskaa puhuen. Nähty jo monesti.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12348
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eroa ammattiliitosta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Gat: jotain vielä.
Toivoisin että näissä keskusteluissa todella yrittäisit erottaa mielipiteet ja tosiasiat toisistaan. Tai muuten olet kuin se suomalainen, joka menee apinanraivoon kun joku ulkomaanpelle toteaa: "Parlamenttitalonne on rautatien sivuraiteen vieressä." :) .
Mitä vittua sinä nyt horiset?
Minä olen kertonut omia kokemuksiani työttömien ja tukityöllistettyjen maailmasta ja vetänyt niistä johtopäätöksiä että useimmat ihmiset eivät tiedä mikä todellisuus on tai jos tietävät eivät välitä.

Sinä taas olet keskusteluun joka alkoi ammattiyhdistysten asenteesta huono-osaisimpia kohtaan ja jatkui perusturvakeskusteluun, heittänyt aina tuon aina samanlaisen iankaikkisen litaniasi ettei ne köyhät nyt niin köyhiä ole kuin ennen... kuten jokaiseen vastaavaan toimeentulokeskusteluun.

Mitä sanot on fakta, mutta et kai sinä niin tyhmä voi olla, ettet ymmärrä että tuota hokemalla pönkität mielipiteitä joiden mukaan perustoimeentuloa ei tarvitse korottaa tai sitä voisi suorastaan alentaa. Joka tapauksessa itse keskusteluun sinulla ei ole muuta antia kuin tällä kertaa teemoihin suoraan liittymätön vakiohokemasi.

Minä taas mielipiteenäni toistan, että suhteellinenkin köyhyys niin että syntyy uusi syrjäytyneiden alaluokka ei ole hyvä asia. Eikä näiden ihmisten syyllistäminen ja nöyryyttäminen.
Hoh.

Ymmärsinköhän oikein? Sinusta nykyköyhyyden suhteellisuutta ei saisi mainitakaan, koska siten pönkitetään mielipiteitä joiden mukaan sos.turvaa ei tulisi parantaa. Sori, mutta kyllä nykyköyhyyden suhteellisuuden tajuaa kuka tahansa normaaliälyinen aikuinen. Ei sitä legitimiteettiä vaatimuksille paremmasta sos.turvasta silläkään synny että nykyistä suhteellista köyhyyttä & kurjuutta liioitellaan älyttömästi. Myös diplomaattisella hämäyksellä on heikkoutensa, selkeydellä ja rehellisyydellä etunsa.

Totta kai suhteellinenkin köyhyys on huono asia. Luuletko että joku on eri mieltä?

Sitten se horina. En tiedä olenko jotenkin ymmärtänyt väärin, mutta olen ollut huomaavinani että olet monta kertaa vetänyt pultit kun olen näissä keskusteluissa kertonut tosiasioita. Aivan neutraaleja tosiasioita. Sinänsä ikäviä tosiasioita, mutta tosiasioita ja hyvin arvovapaata tekstiä. Ne varsinaiset MIELIPITEET joita olen tässä issuessa ilmaissut ovat olleet kaukana jostain uusliberalismista tai oikeistolaisuudesta.

Minusta näissä keskusteluissa on kolme ryhmää:

1. HYVÄT. Yhteiskunnalta pitää saada mahdollisimman paljon erilaisia tukia vain siksi koska on olemassa, on tullut siitetyksi. Kansalaispalkkaa ja muuta kivaa. Ja kaikki tämä vastikkeettomasti ja universaalisti, bitte.
2. PAHAT. Kaikki työttömät ym. ovat tietysti vain loiseja ja pummeja. Siksi yhteiskunnan tuet minimiin ja vielä parempi jos ne ammuttaisiin.
3. REALISTIT. Jokaiselle täytyy taata kunnollinen ja säädyllinen vähimmäistoimeentulo. Todellisessa avun tarpeessa olevia täytyy auttaa nurisematta. Tukien täytyy kuitenkin olla sen verran vaatimattomia, että ne eivät aiheuta ns. kannustinloukkuja. Työnteon täytyy olla aina kannattavampaa kuin joutenolon. Sos.turvan tulee olla aktivoivaa eikä passivoivaa. Sopivat tuloerot kannustavat opiskeluun ja työntekoon.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin