Menneet ajat mainoksissa

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Aika hassua, nostalgista ja silmiä avaavaa katsoa esim. vuoden 1988 televisiomainoksia:

http://www.youtube.com/watch?v=PeuEuj5f ... r_embedded

Kaikkea sitä onkin tapahtunut tuon vuoden jälkeen. (Olen ilmeisesti 10-vuotiaana katsonut aktiivisesti televisiota, kun muistan nuo pätkät melkein kuin eilisen. Nykyisistä mainoksista puolestaan olen ihan pihalla. Harmittaakohan se parinkymmenen vuoden kuluttua, vai lisääkö katselunautintoa?)
NuoriD

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Eivät näytä kovinkaan tutuilta. Tuohon aikaan katsoin kyllä TV:tä hyvin vähän. Illat menivät joko baarissa dokatessa tai tenttiin lukiessa.

Toki nuo nyt ovat vanhanaikaisen näköisiä, mutta tyylikysymyksiä lukuunottamatta ei nyt mielestäni mitään radikaalia muutosta ole havaittavissa. Tuollaista baritonispekaria ei kait nykyään käytetä muualla kuin toimintaleffojen mainoksissa.

IS:n mainos kohdassa 4.35 voisi tulla nytkin, jos vain olisi nousukausi.

SYP:n lainamainos kuvaa hyvin kyseistä lainakuplan aikaa, mutta tuon tyyppisiä taisi tulla aivan äskettäinkin ennen tätä nykyistä lamaa.

Pomarfinin kenkämainos kohdassa 4.56 on ehkä vanhentunut eniten. Ruokamainokset puolestaan ovat vanhentuneet vähiten. Liittynee siihen, että ruokamainoksissa pyritään säilyttämään idyllinen ydinperhe ja koti.
Viimeksi muokannut NuoriD, 12.01.2010 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bedlam

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja bedlam »

bliss

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja bliss »

En muista nähneeni yhtäkään noista EW:n linkin mainoksista.

Tämä sensijaan on ihan legenda :)
Kai Nalo

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

bliss kirjoitti:En muista nähneeni yhtäkään noista EW:n linkin mainoksista.

Tämä sensijaan on ihan legenda :)
Ja tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=UGg3YSUnveQ

Tai tää

http://www.youtube.com/watch?v=1DunF5UNXZU
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Kai Nalo kirjoitti:Ja tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=UGg3YSUnveQ
En pystynyt kuuntelemaan töissä, mutta tuo on kaiketi "taitaa tyttö olla patukkaa vailla"-mainos. Se taidettiin kieltää tai ainakin siitä valitettiin seksistisenä, taidettiin jopa väittää mainoksessa vitsaillaan naisen raiskaamisella tms.

Onneksi nykyään olemme paljon avomielisempiä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Manaaja

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mulla olis tallentavan DVD-soittimen kovalevyllä viitisen tuntia mainoksia digitoituna vanhoilta VHS-kaseteilta alkaen vuodesta 1985. Täytyis joskus saada aikaiseksi polttaa ne DVD-levyille niin sais siirrettyä koneelle ja nettiinkin halutessaan.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja Gat »

EveryWoman kirjoitti:Aika hassua, nostalgista ja silmiä avaavaa katsoa esim. vuoden 1988 televisiomainoksia:

http://www.youtube.com/watch?v=PeuEuj5f ... r_embedded

Kaikkea sitä onkin tapahtunut tuon vuoden jälkeen. (Olen ilmeisesti 10-vuotiaana katsonut aktiivisesti televisiota, kun muistan nuo pätkät melkein kuin eilisen. Nykyisistä mainoksista puolestaan olen ihan pihalla. Harmittaakohan se parinkymmenen vuoden kuluttua, vai lisääkö katselunautintoa?)
80-luvun loppupuoli on mun laskuissa totaalisesti NYKYaikaa eikä muinaisuutta. Iljettävimmän juppiajan huipentumaa se.

Minä muistan tv-mainoksia jo 60-luvulta.
Menneiden aikojen mainoksia ym tyyliä pilkatessa pitäisi ymmärtää ajan henki ja tyyli. Omakin aikamme vaikuttaa yhtä pöljältä ihan kohta. Esimerkiksi kun nykyään 70-luvun tyylille niin nauretaan, ei millään tajuta, että sen koko clou oli olla kieli poskessa ja campia, sen silloin täysin tiedostivat sekä tekijät että yleisö. Nykyaika on tosikompaa.

Kumma kyllä näyttämistäsi mainoksista en muista kuin tuon, jossa on alaston mutta bodypaintattu misu. Miksi kummassa on jäänyt mieleen?

Ihan nykynykymainokset on mielestäni menneet vähän liiankin överiksi kikkailuksi. Oletetaan että koko rahvaalla on sama medialukutaito ymmärtää mihin missäkin viitataan. Tosiasiassa vanhempi väki ja juntit eivät usein ymmärrä edes, mitä niissä yritetään myydä.

Mielikuvamainontaa on liikaa. Jos esimerkiksi mainostetaan autoa, minusta olisi kiva jos mainos kertoisi siitä autosta eikä loisi vain tunnelmia.

Ehkä ei enää nykyään, mutta 80-90 luvuilla amerikkalaisten aikakausilehtien mainoksissa oli usein tekstiä sivun verran itse tuotteesta. Suomessa ei silloin eikä nyt. Onko sittenkin niin, että tyhmät amerikkalaiset osaavatkin lukea ja keskittyä?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Haha, tää oli suoraan mun elämästä :D Tai no, entiestä, mähän oon nykyään lauta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja Niba »

HMm..

Soft-mainoksen muistin, ehkä sen pikkulapsen takia
Serla mainoksen kanssa, nainen mainoksessa oli herkku, vähän kuin Sean Young Blade Runnerissa ..
Kummasti yhtään K tai pirkka maninosta en muistanut!
=puhtaus on puoliruokaa?
Hauskaa oli Yhdyspankin mainos, lehdessä vilahteli 40-46 neliön kämpät ja liikkuva kuva oli ainakin tuplasti suuremmasta kämpästä! ;)
Mielikuvanmainontaako..
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja Leila »

Nykyään mainoksia on niin paljon, että ei ne jää enää mieleen. Kuka mainoskatkoja edes katsoo, minä ainakin vaihdan heti kanavaa?
Äiti ei tiedä
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5044
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Menneet ajat mainoksissa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Leila kirjoitti:Nykyään mainoksia on niin paljon, että ei ne jää enää mieleen. Kuka mainoskatkoja edes katsoo, minä ainakin vaihdan heti kanavaa?
Mainoskatkoilla on hyvä käydä vessassa, tupakalla tai jääkaapilla. ;)

Noista muistin tuon Simo Vaatehuoneelta -mainoksen, järkyttävää!
Vastaa Viestiin