Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Pystyn
20
87%
En pysty
3
13%
 
Ääniä yhteensä: 23

NuoriD

Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Vaihtoehto "pystyn" tarkoittaa esim. tilanetta, jossa seuraat sivusta, miten karhu hyökkää tuntemattoman ihmislenkkeilijän kimppuun. Sattuman oikusta sinulla on mukanasi tuliase ja osaat käyttää sitä. Ammut karhua, koska mielestäsi ihmisen henki on karhun henkeä arvokkaampi.

Vaihtoehto "en pysty" tarkoittaa vastaavaa tilannetta. Et ammu karhua, koska et pysty erottamaan, kumman henki on arvokkaampi.
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Pallotin "pystyn".

Minulle ei ole koskaan tullut esille tilannetta, jossa en ole pystynyt erottamaan ihmistä ja eläintä toisistaan.
MGandhi

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

NuoriD kirjoitti:Pallotin "pystyn".

Minulle ei ole koskaan tullut esille tilannetta, jossa en ole pystynyt erottamaan ihmistä ja eläintä toisistaan.
Onko töissä tylsää? Mullakin on! Ampuisin molemmat, maistaisin ihmislihaa (koska en ole sitä ennen tehnyt ja uudet kokemuksethan ovat elämän suola ja tarkoitus) ja täyttäisin karhun, jota käyttäisin sitten lasten pelotteluun Halloweenina ja pääsiäisenä.

Oliko sulla mielessä joitain muita ihan vitun hyviä kyselyitä vielä? Kitinän tuntien juuri tällaiset "Kumpi muna tykittää kovemmin Gamma vai Omega"-kyselyt saa poikkeuksetta vähintään 2000 vastausta.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Clay »

MGandhi kirjoitti:Oliko sulla mielessä joitain muita ihan vitun hyviä kyselyitä vielä? Kitinän tuntien juuri tällaiset "Kumpi muna tykittää kovemmin Gamma vai Omega"-kyselyt saa poikkeuksetta vähintään 2000 vastausta.
Pallotin: "Ei saa".
Nyt penikseni on fantastinen!
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

MGandhi kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Pallotin "pystyn".

Minulle ei ole koskaan tullut esille tilannetta, jossa en ole pystynyt erottamaan ihmistä ja eläintä toisistaan.
Onko töissä tylsää? Mullakin on! Ampuisin molemmat, maistaisin ihmislihaa (koska en ole sitä ennen tehnyt ja uudet kokemuksethan ovat elämän suola ja tarkoitus) ja täyttäisin karhun, jota käyttäisin sitten lasten pelotteluun Halloweenina ja pääsiäisenä.

Oliko sulla mielessä joitain muita ihan vitun hyviä kyselyitä vielä? Kitinän tuntien juuri tällaiset "Kumpi muna tykittää kovemmin Gamma vai Omega"-kyselyt saa poikkeuksetta vähintään 2000 vastausta.
Minustakin tämä on vitun hyvä kysely. Ainakin pari kirjoittajaa on tuonut esiin, että heillä on vaikeuksia erottaa ihminen ja eläin toisistaan, mikä kuulostaa erittäin huolestuttavalta. Kyseessä on mitä ilmeisimmin neurologisen tai psykiatrisen sairauden oire.

Haluan kartoittaa, onko tämä yleinen ongelma.
bedlam

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Dorka kysely. Mun mielestä ihmisen elämä ei sinänsä ole sen arvokkaampi kuin karhunkaan, mutta en tietenkään ampuisi ihmistä koska siitä joutuisin vankilaan.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Clay »

NuoriD kirjoitti:Ainakin pari kirjoittajaa on tuonut esiin, että heillä on vaikeuksia erottaa ihminen ja eläin toisistaan, mikä kuulostaa erittäin huolestuttavalta. Kyseessä on mitä ilmeisimmin neurologisen tai psykiatrisen sairauden oire.

Haluan kartoittaa, onko tämä yleinen ongelma.
Ongelma saattaa olla myös moraalis-eettinen. Itse en näe esimerkiksi yhtään ongelmalliseksi pitää söpön ryhävalaan hyvinvointia suuremmassa arvossa kuin ammattitaidottoman puoskarin.
Nyt penikseni on fantastinen!
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bedlam kirjoitti:Dorka kysely. Mun mielestä ihmisen elämä ei sinänsä ole sen arvokkaampi kuin karhunkaan, mutta en tietenkään ampuisi ihmistä koska siitä joutuisin vankilaan.
Mutta ampuisitko karhun, vai etkö ampuisi kumpaakaan?
bedlam

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

exPertti kirjoitti:
bedlam kirjoitti:en tietenkään ampuisi ihmistä koska siitä joutuisin vankilaan.
Huolestuttavaa jos pelkkä lainsäädäntö pitää sinut juuri ja juuri eläimen yläpuolella. Raiskaisit kaikki vastaantulevat naisetkin varmaan jos ei olisi kielletty ammuttuasi kilpailijat tietty.
Kyllä Pertti. Se, että en pidä ihmistä arvokkaampana eläimenä kuin muitakaan tarkoittaa juuri sitä, että haluaisin tappaa ja raiskata kaikki.
NuoriD kirjoitti:Mutta ampuisitko karhun, vai etkö ampuisi kumpaakaan?
Ei mulla ois pyssyä. Eli luultavasti koettaisin hämätä karhun pois ihmisen kimpusta jollain keinolla, esim. lainaamalla Pertin viisauksia.
Viimeksi muokannut bedlam, 14.01.2010 9:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Clay kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ainakin pari kirjoittajaa on tuonut esiin, että heillä on vaikeuksia erottaa ihminen ja eläin toisistaan, mikä kuulostaa erittäin huolestuttavalta. Kyseessä on mitä ilmeisimmin neurologisen tai psykiatrisen sairauden oire.

Haluan kartoittaa, onko tämä yleinen ongelma.
Ongelma saattaa olla myös moraalis-eettinen. Itse en näe esimerkiksi yhtään ongelmalliseksi pitää söpön ryhävalaan hyvinvointia suuremmassa arvossa kuin ammattitaidottoman puoskarin.
Sano nyt vain ampuisitko karhun, ihmisen vai et kumpaakaan.
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bedlam kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mutta ampuisitko karhun, vai etkö ampuisi kumpaakaan?
Ei mulla ois pyssyä. Eli luultavasti koettaisin hämätä karhun pois ihmisen kimpusta jollain keinolla, esim. lainaamalla Pertin viisauksia.
Leikitään, että sulla olisi pyssy ja osaisit käyttää sitä, ja tilanne olisi se, että jos et välittömästi ammu karhua, sinulle tuntematon ihminen kuolee.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Clay »

NuoriD kirjoitti:
Clay kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ainakin pari kirjoittajaa on tuonut esiin, että heillä on vaikeuksia erottaa ihminen ja eläin toisistaan, mikä kuulostaa erittäin huolestuttavalta. Kyseessä on mitä ilmeisimmin neurologisen tai psykiatrisen sairauden oire.

Haluan kartoittaa, onko tämä yleinen ongelma.
Ongelma saattaa olla myös moraalis-eettinen. Itse en näe esimerkiksi yhtään ongelmalliseksi pitää söpön ryhävalaan hyvinvointia suuremmassa arvossa kuin ammattitaidottoman puoskarin.
Sano nyt vain ampuisitko karhun, ihmisen vai et kumpaakaan.
Hyvin todennäköisesti päätyisin ampumaan karhua. Olen niin heikko luonne, etten pysty toimimaan moraalini mukaan, muissakaan asioissa. Karhuntalja voisi olla sitä paitsi hieno takan edessä, ensin tosin pitäisi hankkia se takka.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ampuisin sekä karhun että ihmisen, jos ne olisi tekemässä minulle tai läheiselleni jotain kamalaa. Muuten en ampuisi kumpaakaan.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exPertti kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Muuten en ampuisi kumpaakaan.
Eli ND:n kysymykseen vastaus on, että jos karhu raatelisi tuntematonta et tekisi mitään?
Riippuu tuntemattomasta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Vesper kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Muuten en ampuisi kumpaakaan.
Eli ND:n kysymykseen vastaus on, että jos karhu raatelisi tuntematonta et tekisi mitään?
Riippuu tuntemattomasta.
Tuntematon on tuntematon. Et sä ehdi siihen tutusta.
bedlam

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

NuoriD kirjoitti:Leikitään, että sulla olisi pyssy ja osaisit käyttää sitä, ja tilanne olisi se, että jos et välittömästi ammu karhua, sinulle tuntematon ihminen kuolee.
Mitä järkeä on leikkiä tuollaista, koska sitä ei koskaan tapahtuisi. Samalla voidaan leikkiä, osaan lentää ja veisin ilmojen halki tuon ihmisen kilometrin päähän karhusta.
exPertti kirjoitti:En minä sitä muuten arvelisi, mutta kun sanoit sen juuri noin "että kun siitä joutuisi vankilaan".
Tarkoitus oli vain tuoda esiin kysymyksen absurdius.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

NuoriD kirjoitti:Tuntematon on tuntematon. Et sä ehdi siihen tutusta.
Kyllä mä tuntemattomatkin pistän lokeroihin, niinq lapset, aikuiset, metsien miehet, miehet, naiset, rumat, kauniit, kepulaiset...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bedlam kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Leikitään, että sulla olisi pyssy ja osaisit käyttää sitä, ja tilanne olisi se, että jos et välittömästi ammu karhua, sinulle tuntematon ihminen kuolee.
Mitä järkeä on leikkiä tuollaista, koska sitä ei koskaan tapahtuisi. Samalla voidaan leikkiä, osaan lentää ja veisin ilmojen halki tuon ihmisen kilometrin päähän karhusta.
Onko noin tuskallista myöntää, että todellisuudessa ampuisit sen karhun?
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Vesper kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Tuntematon on tuntematon. Et sä ehdi siihen tutusta.
Kyllä mä tuntemattomatkin pistän lokeroihin, niinq lapset, aikuiset, metsien miehet, miehet, naiset, rumat, kauniit, kepulaiset...
Mä en usko, että sä oikeasti tuossa tilanteessa tekisit valintaasi tuolla perusteella.
bedlam

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

NuoriD kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Leikitään, että sulla olisi pyssy ja osaisit käyttää sitä, ja tilanne olisi se, että jos et välittömästi ammu karhua, sinulle tuntematon ihminen kuolee.
Mitä järkeä on leikkiä tuollaista, koska sitä ei koskaan tapahtuisi. Samalla voidaan leikkiä, osaan lentää ja veisin ilmojen halki tuon ihmisen kilometrin päähän karhusta.
Onko noin tuskallista myöntää, että todellisuudessa ampuisit sen karhun?
No ei, koska en tiedä mitä tuossa tilanteessa tapahtuisi. Mitenkäs itse, jos olisit lintu ja toinen lintu kakkaisi päähäsi niin kakkaisitko kostoksi itse sen linnun päähän?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12351
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

NuoriD kirjoitti:Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?
Ihan oikeasti ihmetyttää, että monet humanistit (tässä kontekstissa viittaan humanismilla elämänkatsomukseen enkä esim. koulutukseen) jotka pitävät ihmistä 1) ylimpänä arvona tai jopa 2) ainoana arvona eivät mitenkään tajua että tuollainen oman erinomaisuuden toitottaminen ei ole mitenkään vakuuttavaa. Ei yhtään.

Kaikkia niitä ominaisuuksia joita humanisti ihmisessä ihailee, löytyy myös muilta lajeilta. Kulttuurin luominen saattaa olla ainoa poikkeus. Tiedän että joku saattaa nauraa tälle väitteelle, mutta silloin naurajan tiedot biologiasta taitavat olla aika...vaatimattomat.

Usko eläinten hyväksikäytön oikeutukseen on luonteeltaan btw ideologinen. Ideologioille on tyypillistä, että ne vastustavat yrityksiä osoittaa ne perättömiksi. Jos ideologisen asenteen perusteet kiskaistaan sen alta, se etsii uudet, tai sitten ideologinen asenne jää vain riippumaan ilmaan painovoimalakia uhmaten. Eläimiin suhtautumisessa näyttää tapahtuneen jälkimmäinen...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
MGandhi

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

NuoriD kirjoitti: Onko noin tuskallista myöntää, että todellisuudessa ampuisit sen karhun?
Hauska leikki, jos kerran olet jo päättänyt ihmisten puolesta mitä he tekisivät. Perusta kysely, jossa kysyt ihmisten mielipidettä siitä kumpi voittaa: karhu vai leijona.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Ihan oikeesti hei. Ei kai kukaan vakavasti mieti, ampuisiko karhun, ihmisen vai ei ketään, eihän???
Paras päivä ikinä.
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bedlam kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
Mitä järkeä on leikkiä tuollaista, koska sitä ei koskaan tapahtuisi. Samalla voidaan leikkiä, osaan lentää ja veisin ilmojen halki tuon ihmisen kilometrin päähän karhusta.
Onko noin tuskallista myöntää, että todellisuudessa ampuisit sen karhun?
No ei, koska en tiedä mitä tuossa tilanteessa tapahtuisi. Mitenkäs itse, jos olisit lintu ja toinen lintu kakkaisi päähäsi niin kakkaisitko kostoksi itse sen linnun päähän?
Linnuilla ei ole tuollaiseen riittävää kognitiivista kapasiteettia. Eli en kakkaisi.
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Riemumieli kirjoitti:Ihan oikeesti hei. Ei kai kukaan vakavasti mieti, ampuisiko karhun, ihmisen vai ei ketään, eihän???
Mä veikkaan, että oikeasti jokainen ampuisi sen karhun.

Kaikki eivät voi tätä kuitenkaan myöntää, koska se koetaan jonkinlaiseksi myönnytykseksi eläinten hyväksikäytön puolesta, eikä tällaista "väärää signaalia" haluta antaa.
Vastaa Viestiin