Itsekkyydestä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Kumpi on itsekkäämpää?

Elää kuten itse tahtoo, muita vahingoittamatta mutta heidän toiveidensa vastaisesti
1
5%
Vaatia muita elämään kuten itse tahtoo, ei vahingollisesti mutta heidän toiveidensa vastaisesti
18
82%
Ei kumpikaan / En osaa sanoa
3
14%
 
Ääniä yhteensä: 22

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16661
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Itsekkyydestä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: No tässä on tietysti mukana kitinähistoria. Mä olen selittänyt egoismin ja altruismin evoluutiobiologiset, motivaatiopsykologiset ja arkikäytölliset määritelmät EW:lle moneen kertaan sekä sen, miksi ne ovat toisensa poissulkevia, mutta mitään muutosta ei tapahdu. Käsitteellinen siivous kun varmaan johtaisi EW:n opinkin siivoukseen, ja sitä hän ei halua tehdä.
Tähän vielä: mun egoismini ja altruismini/utilitarismini ovat eri hierarkiatasoilla. Siksi ne eivät sulje toisiaan pois siten kuin suorassa vastakkainasettelussa kävisi. Näiden tasojen "siivoaminen" pois on kuin asettaisi rakentamani korttitalon kortit uudelleen vierekkäin siten, että taloon jää vain yksi taso. En hyväksy moista yksiuloitteisuutta, eikä sellaista tarvitsekaan hyväksyä.
Mä olen selittänyt egoismin ja altruismin evoluutiobiologiset, motivaatiopsykologiset ja arkikäytölliset määritelmät EW:lle moneen kertaan sekä sen, miksi ne ovat toisensa poissulkevia, mutta mitään muutosta ei tapahdu. Käsitteellinen siivous kun varmaan johtaisi EW:n opinkin siivoukseen, ja sitä hän ei halua tehdä.
Erityisesti, kuten olen selittänyt monen kertaan, tuo kannattamasi hierarkiamalli on ihan standardikamaa keskusteluissa, ja tutkailemalla muutakin kuin päänsisustasi voisit saada asiasta sanottua jotain tolkullistakin. Sinänsä pidän siitä, että kutsut oppikyhäelmiäsi korttitaloksi - en itsekään osaisi sattuvammin laittaa.
No nyt mä ymmärsin tämän jutun. Olen ihmetellyt, miten EW ei saa tähän asiaan mitään tolkun häivääkään, vaikka olen selittänyt asian niin seikkaperäisesti rautalangasta, että yli-egoisti Davekin on kääntänyt kelkkansa, mutta EW se vaan pysyy järjettömässä ja hirvittävässä dogmissaan. Vaan nyt selkisi: luin uusimmasta Imagesta jonkun Suomi-koomikon haastattelua, jossa tyyppi yks kaks yllättäen totesi, että ei voi pitää tekojaan epäitsekkäinä, koska de Mello opettaa, että näennäisesti epäitsekkäät teot ovat aina pohjimmiltaan itsekkäitä. Hörhöily tuleekin siis itse suurgurulta, joten toki uskovat eivät voi tässä antaa minkäänlaisia myönnytyksiä. Johan siitä de Mello / Tapani Koivuniemi suuttuisi ja kadotukseen tuomitsisi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
RP

Re: Itsekkyydestä

Viesti Kirjoittaja RP »

Ja taas mennään!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16661
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Itsekkyydestä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti:luin uusimmasta Imagesta jonkun Suomi-koomikon haastattelua, jossa tyyppi yks kaks yllättäen totesi, että ei voi pitää tekojaan epäitsekkäinä, koska de Mello opettaa, että
Ai pentele nyt näitä hihhuleita pomppaa esiin joka mediassa. Tämän päivän HS kirjoittaa miinalaiva Pohjanmaan varustamisesta merirosvojahtiin Somaliaan:
Hesingin Sanomat kirjoitti:Pöydällä on keltainen kirja, jesuiittaisä Anthony de Mellon Kuuletko linnun laulun?
Oi aikoja, oi tapoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Re: Itsekkyydestä

Viesti Kirjoittaja scarface »

Kreitsu kirjoitti:No tässä nyt ei ole mitään itsekästä mielestäni:

Elää kuten itse tahtoo, muita vahingoittamatta mutta heidän toiveidensa vastaisesti.


Miten pitäisi elää? Niin kuin joku muu tahtoo, ettei pahoita hänen mieltään. Eli siitä pääsemme seuraavaan vaihtoehtoon, joka on itsekäs:

Vaatia muita elämään kuten itse tahtoo, ei vahingollisesti mutta heidän toiveidensa vastaisesti.

Et ole ajatuksinesi yksin, allekirjoitan tuon yllä olevan (postattu kello 18:33) kommenttisi, Ew.
Tätä täysillä kompaten.
Vastaa Viestiin