Onko aspartaami myrkyllistä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Onko aspartaami myrkyllistä?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Juotko aspartaamijuomia tai muita"laihdutustuotteita" joissa on aspartaamia?
Väitetään ettei aspartaami aiheuta mitään vaikutuksia, vaikka esim happi ja vesikin aiheuttavat liian suurina annoksina myrkytyksen ja kuoleman. Ainakin teollisuuden rahoittamien tutkimusten mukaan aspartaami ei aiheuta, sillä sitähän saa mitä tilaa? voisiko johtua vaikka siitä että teollisuus ja sen tarjoama raha antaisi kyseisille niin hyvän resurssit että toruus lopullinen niissä tutkimuksissa paljastuisi? Vai ajatellaanko vaikka että on saanut sokerista tai sen hajoituksen epävarmuudesta taudin niin ei pidä välittää asiasta. Mutta jos aiheuttaa vaikka aivosyöpää, niin olisiko parempi että esim koululainen joka kittaa aspartaamijuomaa siirtyisi vähemmän laiduttaviin tuotteisiin? Amtaisitko lapsesi juoda aspartaamijuomaa? Sitten on vielä kaikkien kemikaalien vaikutus.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Onko aspartaami myrkyllistä?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Tutkimukset, joita teollisuus ei ole rahoittanut, toteavat että aspartaami aiheuttaa syöpää.

Olen parisen vuotta pyrkinyt aitouteen ja aspartaami ei ole aitoa makeutta minun mielestä, joten en kuluta. Kulutan agavesiirappia, hunajaa ja sokeria. Siihen nähden että kuulin vasta sunnuntaina tästä tukimushässäkästä, ihan hyvä päätös silloin pari vuotta sitten.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Dumis

Re: Onko aspartaami myrkyllistä?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

annepa kirjoitti:Siihen nähden että kuulin vasta sunnuntaina tästä tukimushässäkästä, ihan hyvä päätös silloin pari vuotta sitten.
Onks tullut jotain uusia tutkimuksii? Mikä tutkimushässäkkä?
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Onko aspartaami myrkyllistä?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Mulla kroppa voi huonosti (huonommin!) keinomakeutusaineita käyttäen. Eli niitä välttelen.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Onko aspartaami myrkyllistä?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Syöpämyytiksi tuo ainakin täällä luokitellaan: http://kettu79.vuodatus.net/blog/228499 ... a-syopaa-/

Sinänsä hupaisa se tutkijan kommentti blogikirjoitukseen, jossa todetaan, että sokerin käyttö "aiheuttaisi syöpää" samalla mekanismilla kuin aspartaamikin, jos oletettaisiin aspartaamin todella aiheuttavan syöpää kyseisellä mekanismilla, minkä lisäksi sokerin mahdollisesti aiheuttama ylipaino vielä lisää syöpäriskiä.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Onko aspartaami myrkyllistä?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Dumis kirjoitti:
annepa kirjoitti:Siihen nähden että kuulin vasta sunnuntaina tästä tukimushässäkästä, ihan hyvä päätös silloin pari vuotta sitten.
Onks tullut jotain uusia tutkimuksii? Mikä tutkimushässäkkä?
No se tutkimushässäkkä että aspartaamiteollisuuden rahoittamat tutkimukset sanoo että ei aiheuta syöpää mutta riippumattomat tutkimukset sanoo että aiheuttaa syöpää.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Onko aspartaami myrkyllistä?

Viesti Kirjoittaja annepa »

prosessi kirjoitti: Sinänsä hupaisa se tutkijan kommentti blogikirjoitukseen, jossa todetaan, että sokerin käyttö "aiheuttaisi syöpää"
Ai sen tutkijan joka vetoaa ADI-arvoon? Sunnuntaina tulleessa dokkarissa selitettiin että ADI on keksitty, ihan takataskusta vedetty arvo. Että sinänsä sillä ei kyllä ole suurtakaan merkitystä jos siihen vetoaa :D

Tosin kaikkea ei pidä uskoa mitä on tv:ssä ja intternetissä, että en tiedä sitten kumpi on uskottavampi.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Onko aspartaami myrkyllistä?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Joo-o, viimeisimmässä tutkimuksessa todettin syöpien lisäystä rotissa jotka saivat aspartaamilla maustettua ruokaa. Kritiikiksi miellettiin, että annos ja vaste seuraamussuhdetta ei löydetty.

Toiset tutkijat ovat sitä mieltä että koska kemialliset yhdisteet voivat matkia esim. hormoneja jotka vaikuttavat suuresti elimistön toimntaan ei pitäisi hyväksyä mallia tietystä kuolevuudesta tietyn annoksen jälkeen kuten LD50. Koska hormoneja tarvitaan niin mitättömiä määriä, voisi aspartaami vaikuttaa hyvin pieninäkin määrinä.

Kaiken lisäksi ruuissa käytetään erilaisia kemiallisia yhdisteitä, jos tutkitaan vain yhden yhdisteen vaikutusta, ei yhdisteiden yhteisvaikutusta saada selville.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Onko aspartaami myrkyllistä?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Niba kirjoitti:Koska hormoneja tarvitaan niin mitättömiä määriä, voisi aspartaami vaikuttaa hyvin pieninäkin määrinä.
Ei kait aspartaamilla ole hormonaalisia vaikutuksia :o Jollain BPAlla kyllä on mut ei se ole lisäaine ruuissa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Vastaa Viestiin