Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
WanhaPervo

Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/ ... 1981541870

Suomi tarvitsee maahanmuuttajia. Toisaalta tällä hetkellä meillä ei ole tällaisia ongelmia, mitä nyt 1/5 katuryöstöistä on somalien syytä.

Onko kuitenkin vääjäämätöntä, että jos maahan saapuu riittävästi siirtolaisia, niin ongelmat alkavat?

Mitä ihmettä nuo Ranskan riehujatkin oikein ajattelevat?

Onko tämä tilanne vääjäämättä edessä täälläkin?
huima

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja huima »

http://www.city-journal.org/html/12_4_t ... rians.html

Kirjoitus on vuodelta 2002, mutta silti asiaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Hyvä ystäväni asui siellä mistä nuo kähinät alkoivat ja hänen ensikäden kokemusten kautta olen saanut kuvan että tilanne on oikeasti aika perseestä siellä lähiöissä.Työttömyys on korkea,ja korkeakouluihinkaan ei pääse vaikka tahtoo,koska koulupaikan saa joko luukausimaksuilla,eli hyvät koulut maksavat 6000e vuosi,ja lisäksi myös asuinpaikka vaikuttaa useasti mihin valtion tarjoamaan laitokseen pääsee/joutuu.

Jos en ihan väärässä ole niin myös työttömyystuki alle 23 vuotiaille loistaa poissaolollaan ja muutkin sosiaaiset tuet on miten on.Tähän lisätään vielä työnhakua vaikeuttava tummempi ihonväri,vaikka ihan ranskalaisia ja kieltaitoisia olisivatkin.

Siis ihonväriä katsotaan monissa duuneissa,mikä ei taas helpota näitten ihmisten asemaa.Sitten kun valtiolla ei varaa huolta ihmisten asuinympäristöä,paikat rappeutuu ja slummiutuu vielä pahemin,ja sitten vielä sinne dumpataan kaikki mahdollinen "ei-muualle sopiva" aines,kuten nistit ja rikolliset,sekä muuten sosiaalisesti vakavasti häiriintyneet tapaukset.Juuri samaa Helsinki tekee tuolla idän päässä,dumbataan maahanlmuuttajat ,nistit ja muu sonta samaan reikään ettei se haise joka paikkaan.

Jatkuva mellakointi kielii mielestäni jostain muusta kuin riehunnasta tykkäävistä jengeistä.


Rahankuljetus ryöstöbuumi nyt vaan johtuu siitä että rahankuljetukset ovat kaikkein helpoin kohde kilauttaa,pankit ja kaupat on vaan ihan täyttä ajanhukaa.Suomessa esim yli 95% pankkiryöstöistä selviää ja summat on aina surkeita.

Kuljetuisautossa on tuurilla hyvinkin massia ja tilanteen voi hoitaa nopeasti ja syrjässä.Vakiotemppu on ollut ottaa autonkuljettajan perhe panttivangiksi jolloin yhteistyöhalukkuus nousee kohisten ja homma nopeutuu.Ja jos se ei onnistu niin kiilaa auton pois tieltä,pakotta kuskit ulos ja räjäyttää kyljen auki,kuten he viimeksi toimivat.Helppoa kuin heinänteko,jos osaa asiasa kuten nyt ruottissa mellastavat tyypit.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
WanhaPervo

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Ruotsissa on maailman anteliaimpiin kuuluva sosiaaliturva. Siitä huolimatta siirtolaiset sielläkin riehuvat. Tuskinpa he rahakuljetuksia nälkäänsä ryöstävät.

Mitä tulee Ranskaan, niin ymmärtääkseni ranskalaiset eivät ole pyytäneet arabeja asumaan luokseen, vaan nämä ovat tulleet aivan oman harkitansa perusteella.
killkill

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja killkill »

WanhaPervo kirjoitti:Tuskinpa he rahakuljetuksia nälkäänsä ryöstävät.
Minulta on kyllä mennyt ohi se uutinen, jossa nimettiin nämä high-profile-arvokuljetuskeikat nimenomaan siirtolaisrikollisten tekemiseksi?
Hilpi
Kitinä paheena
Viestit: 47
Liittynyt: 15.08.2005 13:08

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja Hilpi »

Olen antanut kertoa itselleni, että noita rahankuljetusryöstöjä tekisivät ex-jugoslaavit. Niissä on kuulemma sellaisia sotillaallisia? piirteitä, jotka viittaavat entisiin sotilaisiin ja tuonne jugoslaviaan päin.

En kyllä nyt tähän hätään muista lukeneeni mitään, mikä tukisi väitettä.
Mutta ei kai se olisi mahdotontakaan? Ei varmastikaan ole helppoa lähteä kotimaastaan (vaikka vapaaehtoisestikin) ja sulautua johonkin uuteen yhteiskuntaan. Kielitaidottomana työnsaanti on hankalampaa kuin maan alkuperäisellä väestöllä ja muutenkin elämä saattaa olla aika piikkisillä ruusuilla tanssahtelua. Voihan siinä sitten tulla mieleen käyttää saamiaan oppejaan ja hankkia kerralla 'elintasoa' koko perheelle (ja jännitystä omaan elämäänsä).

Haemaeraemies antoi kyllä paremman kuuloisen selityksen, kuin tuo ensin kuulemani.
WanhaPervo

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

killkill kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:Tuskinpa he rahakuljetuksia nälkäänsä ryöstävät.
Minulta on kyllä mennyt ohi se uutinen, jossa nimettiin nämä high-profile-arvokuljetuskeikat nimenomaan siirtolaisrikollisten tekemiseksi?
Tässä Hesarin arkistosta maksuton klippi. Luin alkuperäisen haastattelun hesarista, tutkholman poliisipäällikkö kertoi, että ryöstöt ovat siirtolaisten tekamiä:

"Helsingin Sanomat - Ulkomaat - 26.10.2005 - 5976 merkkiä - 1. painos
Tukholman lähiöjengit ryöstäneet tänä vuonna jo satoja miljoonia kruunuja
Poliisipäällikkö HS:n haastattelussa: Toimettomien pakolaisten syrjäytyminen lisää rajua rikollisuutta
--
tukholma. Peräti kymmenien miljoonien eurojen arvosta käteistä on kateissa Tukholman seudulla tänä vuonna tehtyjen rahankuljetusryöstöjen jälkeen, Tukholman läänin poliisimestari Carin Götblad sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa. Väkivaltaisten ryöstöjen valtavat saaliit ovat Götbladin mukaan seurausta Ruotsin epäonnistuneesta pakolaispolitiikasta, joka on 1980-luvulta alkaen kasvattanut lähiöihin syrjäytyneiden maahanmuuttajanuoru "
PerttiMakimaa

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

huima kirjoitti:http://www.city-journal.org/html/12_4_t ... rians.html

Kirjoitus on vuodelta 2002, mutta silti asiaa.
Mielenkiintoista tuossa on sama mitä itse olen tuuminut.

Milloin yleisen oikeustajun alittavat rikollisten ymmärtämiset muuttavat tämänkin maan anarkiaksi?

Kyllä tästäkin maasta jo löytyy lähiöitä, joissa en edes päiväsaikaan liikkuisi.
killkill

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja killkill »

WanhaPervo kirjoitti:..lähdeviittoilee..
Ok kiitos.

:on:
Vedän tässä kohtaa anarkistikortin esiin, koska en jaksa-viitsi-kykene lähteä rakentelemaan väitöskirjaa: Tavallaan me rikkaat länsimaat niitämme pakolaisongelmissa sitä satoa, jonka olemme itse kylväneet rippaamalla luonnonrikkauksia, kaatamalla hallituksia ja yleensäkin rakentaneet oman hyvinvointimme vähemmän kehittyneiden valtioiden selkänahasta. Vähän naiivi näkemys, tiedetään eikä ongelma varmastikaan ole näin yksiulotteinen, mutta tässä oma viissenttiseni.
PerttiMakimaa

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

killkill kirjoitti:Tavallaan me rikkaat länsimaat niitämme pakolaisongelmissa sitä satoa, jonka olemme itse kylväneet rippaamalla luonnonrikkauksia, kaatamalla hallituksia ja yleensäkin rakentaneet oman hyvinvointimme vähemmän kehittyneiden valtioiden selkänahasta.
Just.

Minua v***ttaa tämä kollektiivinen häpeä, jota minun pitäisi tuntea vähempiosaisia kohtaan.

Tekeekö se, että jonkun länsieurooppalaisen "tutkimusretkeilijän" tms. myöhemmin tulleen riistäjän teot yhtään oikeutetummaksi vaikkapa Helsingissä tehdyt ihmisten ryöstöt?

Järki käteen hyvät ihmiset...
WanhaPervo

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Jotenkin se kuitenkin on raivostuttavaa, ettei edes ruotsalaisen kansankodin sosiaaliturva saa näitä olemaan ihmisiksi.

Ruotsalaiset ovat avanneet rajansa, puolustaneet ihmisoikeuksia ympäri maailman, olleet maailman omatunto jne ja tässä on kiitos.

Tuskinpa kovan linjan politiikka olisi ainakaan huonompaan lopputulokseen johtanut.
killkill

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja killkill »

PerttiMakimaa kirjoitti:Minua v***ttaa...
Mäkimaa taisi nyt sivuttaa tekstini alustuksen.. Yksinkertaistin tarkoituksella.

Helpottaako yhtään, jos sanon olevani yhtä huolissani lisääntyneestä rikollisuudesta kuin sinäkin? Lisäksi olen sitä mieltä, että Suomen politiikka liian lepsua, oli kyse sitten ulkomaisten vankien istuttamisesta Suomen vankiloissa tahi rikoksiin syyllistyneiden siirtolaisten karkoituksista.

IMHO karkoitukseen pitäisi riittää YHTEENKIN rikokseen syyllistyminen. Schengenin sopimuksen myötä saimme N uutta eurorikollista, jotka sukkuloivat sujuvasti talousalueella konnantöissä. Hyvä EU!
PerttiMakimaa

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

killkill kirjoitti:Helpottaako yhtään...
Minua helpottaa sitten jos näistä Ranskan tapahtumista osataan tehdä oikeat johtopäätökset.

Sinälläänhän onkin hyvä, että nämä odotettavissa olevat tapahtumat tapahtuivat nyt jossakin muualla niin ehkäpä täällä ei oltaisi housut kintuissa kun tulee omalle kohdalle.

Ja yksi kaunis päivä tulevat. Ellei meno muutu. Jos eivät asialla ole siirtolaistaustaiset niin sitten itä/pohjoissuomen työttömät.

Vai ihmettelikö joku miksi poliisilla oli aseitten poiskeräämiskamppanja pari vuotta takaperin? On tätä mahdollisuutta joku muukin pohtinut.
gullible

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja gullible »

WanhaPervo kirjoitti:Jotenkin se kuitenkin on raivostuttavaa, ettei edes ruotsalaisen kansankodin sosiaaliturva saa näitä olemaan ihmisiksi.

Ruotsalaiset ovat avanneet rajansa, puolustaneet ihmisoikeuksia ympäri maailman, olleet maailman omatunto jne ja tässä on kiitos.

Tuskinpa kovan linjan politiikka olisi ainakaan huonompaan lopputulokseen johtanut.
Toisin on Ameriikassa, jossa eri rodut poimivat kukkasia sulassa sovussa jeesaten toisiaan vastamäessä - kiitos Kovan Lain.
Exsat

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja Exsat »

WanhaPervo kirjoitti: Tukholman läänin poliisimestari Carin Götblad sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa. Väkivaltaisten ryöstöjen valtavat saaliit ovat Götbladin mukaan seurausta Ruotsin epäonnistuneesta pakolaispolitiikasta, joka on 1980-luvulta alkaen kasvattanut lähiöihin syrjäytyneiden maahanmuuttajanuoru "
Minä suhtaudun kyllä tähän tietoon varauksella. Ruotsin rahakuljetusryöstöt ovat olleet kautta linjan ammattimaisia ja keskenään hyvin samankaltaisia. Ainakin aikaisemmin on jäänyt Itä-Eurooppalaisia liigoja kiinni vastaavista. Minun on vaikea uskoa, että jengi täysin syrjäytyneitä lähiökakaroita (kulttuuritaustasta riippumatta) kykenisi järjestämään ja organisoimaan vastaavaa.
tuulenpuiska

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

Ensimmäinen ajatus tästä kaikesta oli, että tulisiko siirtolaisuus kieltää kokonaan? Sitten katsoin peiliin ja totesin että mitäs ihmettä mä sitten täällä teen? Ehkäpä liian erilaiset kulttuurierot muodostavat kynnyksen johon ei voi sopeutua. Ehkäpä vaikka sanotaan paperilla että siirtolaisuus on ok, niin käytänössä miten siihen suhtaudutaan ei ole salliva. Miten muuten voisi tulkita Ranskaa ja Ruotsia? (Saksa seuraa perästä?)
WanhaPervo

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Exsat kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti: Tukholman läänin poliisimestari Carin Götblad sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa. Väkivaltaisten ryöstöjen valtavat saaliit ovat Götbladin mukaan seurausta Ruotsin epäonnistuneesta pakolaispolitiikasta, joka on 1980-luvulta alkaen kasvattanut lähiöihin syrjäytyneiden maahanmuuttajanuoru "
Minä suhtaudun kyllä tähän tietoon varauksella. Ruotsin rahakuljetusryöstöt ovat olleet kautta linjan ammattimaisia ja keskenään hyvin samankaltaisia. Ainakin aikaisemmin on jäänyt Itä-Eurooppalaisia liigoja kiinni vastaavista. Minun on vaikea uskoa, että jengi täysin syrjäytyneitä lähiökakaroita (kulttuuritaustasta riippumatta) kykenisi järjestämään ja organisoimaan vastaavaa.
No. Tukholman läänin poliisimestari Sisun kanta on tämä.
Exsat

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja Exsat »

WanhaPervo kirjoitti: No. Tukholman läänin poliisimestari Sisun kanta on tämä.
Niin. Lähinnä kiinnostaa, että onko tämä virallinen, tutkittu kanta asiaan vai yhden ihmisen mielipide.
Avatar
Klaara
Kitinäaddikti
Viestit: 75
Liittynyt: 03.10.2005 18:14

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja Klaara »

Haemaeraemies kirjoitti:Hyvä ystäväni asui siellä mistä nuo kähinät alkoivat ja hänen ensikäden kokemusten kautta olen saanut kuvan että tilanne on oikeasti aika perseestä siellä lähiöissä.
Kyseisiin lähiöihiin ei kuulemma nykyään ole suositeltavaa mennä "yksin ja pimeällä". Itse oleskelin Pariisissa jonkin aikaa nejä vuotta sitten, ja silloin mua kiellettiin menemästi sinne edes päivänvalossa ja isolla porukalla...

Juttelin silloin jonkin verran ranskalaisen tuttavaperheen isän kanssa siirtolaisista Ranskassa. Hän omisti siistissä kaupunginosassa sijaitsevan suositun bistron, jonka työntekijöistä suurin osa oli ranskalaista alkuperää. Ainoastaan astioiden tiskauksesta vastaava poika oli pohjoisafrikkalaista sukujuurta. Ravintolan omistaja sanoi miettineensä usein onko hän rasisti, koska työt ravintolassa jakautuvat kyseisellä tavalla. Ongelma oli hänen mielestään siinä, ettei ranskalaista syntyperää olevat ihmiset suostu tiskaamaan astioita, koska sitä pidetään alentavana työnä, joka sopii paremmin esim. pohjoisafrikkalaisille. Hän ei saisi ranskalaista tiskaamaan edes uhkaamalla, kiristämällä tai lahjomalla, ja ravintolan muut työntekijät todennäköisesti nyrpistelisivät nenäänsä, jos ko. tiskaajapoika saisi ylennyksen samoihin töihin heidän kanssaan. Toisaalta lienee parempi, että marokkolaispojalla on edes joku "kunniallinen" työ, mutta mikä motivaatio ihmisellä on yrittää eteenpäin elämässä, jos tiskaajan paikkaakin voi pitää onnenpotkuna?

Ranskalainen yhteiskunta on musta aina tuntunut aika elitistiseltä. Monet ranskalaiset eivät näe näitä siirtolaisperheiden nuoria samalla tavalla ranskalaisina, vaikka nämä olisivat syntyneet maassa ja eläneet siellä koko elämänsä. Toisaalta siirtolaisperheiden nuoret eivät välttämättä ole koskaan käyneet perheensä kotimaassa, eivätkä siten koe sitä omakseen. Heitä ei pidetä ihan tarpeeksi ranskalaisina, mutta he eivät
myöskään tunne olevansa erityisen algerialaisia, marokkolaisia tms. Jos ihmisen identiteetti on pahasti hukassa, eikä hän usko omiin mahdollisuuksiinsa yhteiskunnassa, niin mitä väliä millään oikeastaan on hänelle?
Älä ruoki. Älä silitä.
Avatar
Klaara
Kitinäaddikti
Viestit: 75
Liittynyt: 03.10.2005 18:14

Re: Ranskan mellakat, Ruotsin raharyöstöt

Viesti Kirjoittaja Klaara »

WanhaPervo kirjoitti:Mitä tulee Ranskaan, niin ymmärtääkseni ranskalaiset eivät ole pyytäneet arabeja asumaan luokseen, vaan nämä ovat tulleet aivan oman harkitansa perusteella.
Ranskassa tarvittiin lisää työvoimaa 1960- ja 70-luvuilla, jolloin arabit olivat erittäin tervetulleita paiskimaan hommia sinne. Monet näistä nykyisistä mekkaloijista ovat kyseisten siirtolaisten Ranskassa syntyneitä lapsia, jotka ovat Ranskassa vanhempiensa muuttopäätöksen vuoksi eivätkä oman valintansa seurauksena.

Ei kyllä siis millään tavalla oikeuta mellakointia mun silmissä, kunhan selvensin hiukan.
Älä ruoki. Älä silitä.
Vastaa Viestiin