Ukrainan ja Venäjän sota

Yleinen lätinä jä kitinä
Bluntly
Kitisijä

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pyydä AI hoitamaan homma.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Se vasta viekin aikaa :D
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 06.02.2026 14:28 Pyydä AI hoitamaan homma.
Mä ajattelin, että parasta mitä tapiolabotti voisi tehdä olisi metsästää lähteet Homien viittauksiin :lol:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

:D
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti: 06.02.2026 15:51 Mä ajattelin, että parasta mitä tapiolabotti voisi tehdä olisi metsästää lähteet Homien viittauksiin :lol:
Sen verran sakeita viittauksia, että vaatii bottiarmeijan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Antipatiat (ei ihme) Venäjää kohtaan ovat lisääntyneet. Antipatiat niitäkin kohtaan jotka ovat jollain tavalla Venäjän kanssa tekemisissä ovat lisääntyneet. Venäjän kielen tutkijat. Absurdia.

"Kieli ei ole ase." - venäläinen hallintomies 1800-luvulla
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Homeboy65
Kitisijä

Stubb: Ukraina on voittamassa sodan.
Emil Kastehelmi: Ei ole.

Mitä mieltä on Kitinäraati?
James Potkukelkka
Kitisijä

Vaatimaton mielipiteeni on, että kumpikaan ei ole voittamassa sotaa.
Homeboy65
Kitisijä

Tasapeli?
James Potkukelkka
Kitisijä

Aika jumittunuthan tuo tilanne on. Miehiä kuolee, mutta rintamalinja ei juuri muutu.
Homeboy65
Kitisijä

Donetskin maasto (iso pläntti) suosii puolustajaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Homeboy65 kirjoitti: 25.02.2026 11:22Tasapeli?
Ukraina voisi saavuttaa korkeintaan "torjuntavoiton". Vaikka Ukraina saisi alueensa takaisin, niin inhimmilliset ja aineelliset menetykset ovat silti valtavat.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 25.02.2026 11:12 Stubb: Ukraina on voittamassa sodan.
Emil Kastehelmi: Ei ole.

Mitä mieltä on Kitinäraati?
Tämä on ennenkaikkea määritelmäkysymys.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Stubb saattaa määritellä voitoksi sen, että Venäjä ei saa kaikkia tavoitteitaan läpi. Tavoitteena oli leikata irti kaikki raajat, mutta onnistuivat vain leikkaamaan irti yhden. Voitto.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 25.02.2026 11:35
Homeboy65 kirjoitti: 25.02.2026 11:22Tasapeli?
Ukraina voisi saavuttaa korkeintaan "torjuntavoiton". Vaikka Ukraina saisi alueensa takaisin, niin inhimmilliset ja aineelliset menetykset ovat silti valtavat.
Ei Putler kyllä luovuta alueita, jotka Venäjällä nyt on hallussa. Mutta Putler vaatii rauhanehtona alueita, joita Venäjä ei tällä hetkellä hallitse. JOs Venäjä tuosta vaateesta luopuisi ja tyytyisi alueisiin, joita se nyt hallitsee, rauha olisi uskoakseni mahdollinen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Itse lähestyisin sodan voittotulkintaa tällä hetkellä Venäjän alkuperäisistä tavoitteista ja pyrkimyksista käsin. Ovat ne täyttyneet tai ollaanko selvästi sillä ladulla?
60km lohko Ukrainasta ja hyvin hidas eteneminen eivät voi olla Venäjälle tyydyttävä, voittava, tulos. Hinta sodalle on kuitenkin ollut valtava.

Mutta asiaa voi tietenkin tulkita juuri kuten haluaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ukrainan voittoa ei voida päätellä Venäjän voittoehtojen toteutumisesta. Muutenhan Suomi olisi voittanut kirkkaasti sodan Neuvostoliittoa vastaan. Toki tuo edellyttää yhden sodan tulkintaa, eikä erottelua talvisotaan ja jatkosotaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

^ En taaskaan ymmärrä, mitä kirjoitat.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Puhe oli ukrainan voitosta. Jos suomen voittoa sodassa tulkittaisiin neuvostoliiton tavoitteiden mukaisesti, niin suomi luonnollisesti voitti sodan kirkkaasti. Suomea ei miehitetty, eikä NL marssinut helsinkiin. NL tavoitteet eivät toteutuneet edes sinne päin. Yleisempi tulkinta kuitenkin on, että suomi hävisi sodan. Suomen voittoa ei siis voitu tulkita sen mukaan, jäivätkö NL tavoitteet saavuttamatta. Ukrainankaan voittoa ei voida tulkita sen mukaan, miten venäjän tavoitteille käy. En edes usko, että kellään on kykyä kertoa, mitkä putinin tavoitteet sodalle olivat.
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mä en usko että tätä sotaa varsinaisesti tullaan ratkaisemaan taistelukentällä, vaan talouksien ja yhteiskuntien kestävyyden kautta. Siinä mielessä mä uskon että Venäjä on pikkuhiljaa häviämässä, tai ainakin ne tiedot mitä saadaan sieltä viittaavat siihen. Jos jotain merkittäviä muutoksia kentällä tapahtuu, niin veikkaan että samalla on täytynyt Venäjällä tapahtua jotain sisäisiä mullistuksia jotka ovat vieneet mahdollisuuden huoltaa, varustaa ja korvata juokkoja.

Eurooppa nyt ilmeisesti kuitenkin jaksaa jatkaa Ukrainan tukemista, suojassa vaikuttamiselta samalla kun Ukraina voi pikkuhiljaa murjoa Venäjän talouden pilareita.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
James Potkukelkka
Kitisijä

aasi kirjoitti: 25.02.2026 12:56 Mä en usko että tätä sotaa varsinaisesti tullaan ratkaisemaan taistelukentällä, vaan talouksien ja yhteiskuntien kestävyyden kautta.
Juu. Näännytyssota.

Venäjällä tilanne siis on, että kaupasta ei saa (kaikkia) länsimaalaisia merkkituotteita ja Ukrainassa puolestaan ei ole lämpöä eikä sähköä. Vaikka kovasti toivon Ukrainan voittoa, vaikea imho nähdä, että venäläisten siviilien tilanne olisi erityisen tukala.

Mutta toisaalta tietysti voi olla, että Putler sairastuu poliittiseen flunssaan, jos muu eliitti kääntyy häntä vastaan.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Länsimaat turhaan säästelee pitkän kantaman aseissa. Ukrainan pitäisi päästä vielä vapaammin ampumaan ympäri Venäjää, jotta sota tulisi lähemmäs Moskovaa. Venäjä on pommittanut niin vapaasti siviilikohteita, että mun mielestä olisi ihan oikeudenmukaista jos Ukrainan ohjukset eksyisi eliitin asuinalueille.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ukraina pystyisi aika nopeasti kyykyttämään venäjän öljynjalostuksen, Jo nyt heillä on kykyä tuottaa merkittäviä vahnkoja ja alentaa tuotantoa. Jos länsi takavarikoisi kaikki varjolaivaston laivat lasteineen ja ukraina tuhoaisi jalostamot, niin venäjän rahat olisivat nopeasti loppu. Jostain syystä tätä vain ei haluta tehdä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 25.02.2026 12:54 ^
Puhe oli ukrainan voitosta. Jos suomen voittoa sodassa tulkittaisiin neuvostoliiton tavoitteiden mukaisesti, niin suomi luonnollisesti voitti sodan kirkkaasti. Suomea ei miehitetty, eikä NL marssinut helsinkiin. NL tavoitteet eivät toteutuneet edes sinne päin. Yleisempi tulkinta kuitenkin on, että suomi hävisi sodan. Suomen voittoa ei siis voitu tulkita sen mukaan, jäivätkö NL tavoitteet saavuttamatta. Ukrainankaan voittoa ei voida tulkita sen mukaan, miten venäjän tavoitteille käy. En edes usko, että kellään on kykyä kertoa, mitkä putinin tavoitteet sodalle olivat.
Mitä sä taas spinnaat.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ok. Olet oikeassa. Mitkä ovat siis Venäjän tavoitteet?