HAASTE: Helsinki City Run

Yleinen lätinä jä kitinä
Patz

HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Patz »

Siinähän se otsikossa jo melkein tulikin eli:

Haastan kaikki Kityilijät juoksemaan toukokuussa 2006 järjestettävän Helsinki City Run -puolimaratonin.

Aikaa on vielä ruhtinaalliset 9 kk eli ihan jokainen rapakuntoinenkin Kityilijä ehtii vielä mukaan. Ilmoittautua voi tähän ketjuun, joka toimii myös treenipäiväkirjana niin halutessanne.

Mahdollisimman moni rohkeasti nyt mukaan! :cheer:
Na

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Na »

Minä minä minä! Juoksu on ihanaa, nyt kipeänä on muutaman viikon treenitauko, joten juoksufriikkinä juokseminen on tullut uniin asti. :)

Aion myös juosta elokuussa Helsinki City Marathonin josko joku siihenkin haluaisi ottaa osaa?
Patz

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Patz »

Hyvä Na, odotinkin sun ilmottautumista! Saadaan runkkaritki osallistumaan ku ne voi juosta kilpaa sun suosiota tavoitellen :jouden:

Mä en lupaa vielä tota täysmarathonia, katotaan lähempänä että miten juoksu kulkee...
Na

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Na »

UnelmaSäleikkö kirjoitti: Mä en lupaa vielä tota täysmarathonia, katotaan lähempänä että miten juoksu kulkee...
Näin monessa kuukaudessa ehdit hyvin juoksemaan sen verran, että jäät koukkuun. :) Toivokaamme leutoa talvea.
Vinc

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Vinc »

Kuinkas sitovaa tämä ilmottautuminen on? :)
Turbohaltija

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Erinomainen idea! Mukana ollaan. Samalla kysynkin, löytyykö lenkkeilyseuraa stadista? Mun nykyisin kiinnostaa urheilu paljon enemmän kuin baarielämä.
Patz

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Patz »

Rohan kirjoitti:Kuinkas sitovaa tämä ilmottautuminen on? :)
No ei tästä mitään poliisia ja sanktioita tule vaikkei sitten lopulta juoksisikaan. Rohkeesti vaan mukaan, edes yrittämään! :wink:
Tix

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Tix »

Olen messissä. Aikakin saada juoksukunto taas entiselle tasolle.
Vinc

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Vinc »

UnelmaSäleikkö kirjoitti:
No ei tästä mitään poliisia ja sanktioita tule vaikkei sitten lopulta juoksisikaan. Rohkeesti vaan mukaan, edes yrittämään! :wink:
Eiköhän se muuten onnistuiskin, jos vaan Helsinkiin päin silloin saapuu. :)
huima

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja huima »

HCM olisi gutaa.

Nyt parina vuotena peräkkäin on aina jokin tähdellisempi asia tai sairastuminen katkaissut treenaamisen kesken. Jos olisi treeniseuraa jonka kanssa on PAKKO juosta ainakin se pitkä lenkki, niin pysyisi roti helpommin treeneissä.
nypari

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja nypari »

Ollut työporukan kanssa puhetta ko. tapahtumasta. Tarkoitus olisi osallistua. Haaste vastaanotettu!

Onko manselaisista reenikavereiksi? Ens talvena käy myös hiihto!
Patz

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Patz »

nypari kirjoitti:Onko manselaisista reenikavereiksi? Ens talvena käy myös hiihto!
Houkuttele se KK kaverikseks :lol:
nypari

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja nypari »

UnelmaSäleikkö kirjoitti:
nypari kirjoitti:Onko manselaisista reenikavereiksi? Ens talvena käy myös hiihto!
Houkuttele se KK kaverikseks :lol:
KK?
Exsat

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Exsat »

"Virallinen matka 21,1 kilometriä vapaalla tyylillä; voit juosta tai hölkätä.
3 tunnin suoritusaika riittää reilusti yli 8 min./ km olevaan vauhtiin."


Siinähän olisi kieltämättä hyvä treenimotivaattori talveksi. Helzinkiin asti ei kehtaisi lähteä juoksentelemaan, jos ei olisi niin hyvässä kunnossa että tietäisi pysyvänsä hyvässä liikkeessä koko matkan. Laitetaan harkintaan.
Patz

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Patz »

nypari kirjoitti:
UnelmaSäleikkö kirjoitti:
nypari kirjoitti:Onko manselaisista reenikavereiksi? Ens talvena käy myös hiihto!
Houkuttele se KK kaverikseks :lol:
KK?
KillKill
huima

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja huima »

Exsat kirjoitti:Siinähän olisi kieltämättä hyvä treenimotivaattori talveksi. Helzinkiin asti ei kehtaisi lähteä juoksentelemaan, jos ei olisi niin hyvässä kunnossa että tietäisi pysyvänsä hyvässä liikkeessä koko matkan. Laitetaan harkintaan.
8 mnuuttia kilometrihän on helppoa nopeutta, monien stadilaisten shoppailunopeuskin on enemmän.
nypari

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja nypari »

UnelmaSäleikkö kirjoitti:
KillKill
Ketäs muita asiasta kiinnostuneita täälläpäin asustelee? Think...
Patz

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Patz »

Tämän linkin takaa löytyy vähän enemmänkin tietoa itse tapahtumasta, mm. reitti sekä tuloksia ja kuvia viime vuodelta.

http://www.helsinkicityrun.com
Chap

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Chap »

Minä osallistun tähänkin. Tuskin jaksan hirveästi juoksua treenata, erityisesti en talvella. Mutta eiköhän reipas sulkapallon peluu kohota kuntoani sen verran, että ei yksi puolimaraton ole mikään ongelma. Loppukeväästä ennen itse tapahtumaa voi vetää pari pidempää lenkkiä.
huima

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja huima »

Chap kirjoitti:Minä osallistun tähänkin. Tuskin jaksan hirveästi juoksua treenata, erityisesti en talvella. Mutta eiköhän reipas sulkapallon peluu kohota kuntoani sen verran, että ei yksi puolimaraton ole mikään ongelma. Loppukeväästä ennen itse tapahtumaa voi vetää pari pidempää lenkkiä.
Jep.

Itse maratonikin on mahdollinen urakka normaalin hyvän peruskunnon omaavalle, kunhan jalat kestävät, osaa jakaa voimansa oikein JA henkinen kantti kestää. Kestävyyslajien se suurin juttu kun on useimmiten ensimmäiseksi päässä olevien esteiden purkaminen.
huima

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja huima »

Itseasiassa nyt kun katsoin tuota reittiä, nin tuohan on pala kakkua.

Itse juoksen aina silloin tällöin pitkän lenkin siihen tunti + pikkuhilut päällä reitillä:

Töölöntöri - Topeliuksenkatu - Tukholmankatu - Paciuksenkatu - Pikkuhuopalahden läpi Vihdintielle - Hakamäentietä Hartwall Areenalle - Pasilan läpi Nordenskjöldin kadulle - Mannerheimintie - Töölöntori.

Sen vetää tasaisella hölkkäämisellä ilman mitään ongelmia ja ilman tankkauksia, eikä kotiin päästyäkään ole kuin energinen olo.

HCR:ää ja HCM:ää varten on tosin oikeasti otettava treeniohjelmaan tankkaamisen ja virkistäytymisen harjoittelu. Se kun ei suju välttämättä ilman että opettaa elimistönsä siihen. Varsinkin HCM:ää varten tulee treenata niiden juoksijoille tarkoitettujen apeiden kanssa, ettei suoritus kaadu siihen että vatsa reagoi epätoivotulla tavalla.

Mutta siis. Ei pitäisi olla mitään syytä miksei normaalikuntoinen nuori ihminen selviytyisi tuosta ja pystyisi nauttimaan kokemuksesta, kunhan tukielimet ( jalat ja selkä varsinkin ) ovat kunnossa.
Na

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Na »

huima kirjoitti: HCR:ää ja HCM:ää varten on tosin oikeasti otettava treeniohjelmaan tankkaamisen ja virkistäytymisen harjoittelu. Se kun ei suju välttämättä ilman että opettaa elimistönsä siihen. Varsinkin HCM:ää varten tulee treenata niiden juoksijoille tarkoitettujen apeiden kanssa, ettei suoritus kaadu siihen että vatsa reagoi epätoivotulla tavalla.
Tuota olen minäkin miettinyt. Mä juoksen normaalisti n.3-4 kertaa viikossa ja yleensä lauantaisin pikän lenkin (25-30km) ja tankkaan pelkkää vettä. Oon miettinyt että pitäisikö opetella juomaan jotain urheilujuomaa tms. Itselläkin on juoksun jälkeen hyvä ja energinen olo joten siinä mielessä se ei ehkä olisi tarpeen. Mutta tietenkin jos joku juoma tekee askeleen lennokkaammaksi niin alan toki vetää sitä kaksin käsin. :)
Exsat

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Exsat »

huima kirjoitti:
Exsat kirjoitti:Siinähän olisi kieltämättä hyvä treenimotivaattori talveksi. Helzinkiin asti ei kehtaisi lähteä juoksentelemaan, jos ei olisi niin hyvässä kunnossa että tietäisi pysyvänsä hyvässä liikkeessä koko matkan. Laitetaan harkintaan.
8 mnuuttia kilometrihän on helppoa nopeutta, monien stadilaisten shoppailunopeuskin on enemmän.
Joo, ei se nopeus olekaan ongelma, vaan se 21km. :wink: Tällä hetkellä 2,1km on ehkä lähempänä sitä matkaa, mikä menee tuolla nopeudella.. (no vähän ehkä alakanttiin, mutta pointti lienee tuli selväksi).
Aito_Johanna

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Messissä.
huima

Re: HAASTE: Helsinki City Run

Viesti Kirjoittaja huima »

Na kirjoitti:Tuota olen minäkin miettinyt. Mä juoksen normaalisti n.3-4 kertaa viikossa ja yleensä lauantaisin pikän lenkin (25-30km) ja tankkaan pelkkää vettä. Oon miettinyt että pitäisikö opetella juomaan jotain urheilujuomaa tms. Itselläkin on juoksun jälkeen hyvä ja energinen olo joten siinä mielessä se ei ehkä olisi tarpeen. Mutta tietenkin jos joku juoma tekee askeleen lennokkaammaksi niin alan toki vetää sitä kaksin käsin. :)
Tankkaat juoksun aikana vai ennen / jälkeen? Siinä kun on nimenomaan se suuri ero, eli kuinka elimistö ottaa käyttöön energian rasituksen aikana saatavasta ravinnosta. Esimerkiksi kesäisin näkee pitkänmatkan juoksijolla sellaisia erikoisvöitä, joissa on pieniä geelipusseja. Sen geelin pitäisi olla erityisen helppoa energian imeytymisen kannalta ja sisältävän sopivasti nestettäkin pitkään suoritukseen. Bonuksena on vielä se, ettei jälkeen jää puolityhjää vesipulloa selkään loiskumaan.

Ja missäpäin juokset tuollaisia pitkiä lenkkejä, sillä jossain vaiheessa talven synkkyydessä pitäisi ottaa ohjelmaan noi pitkät lenkit. Pitkien lenkkien suurin ongelma mulle on pitää pää kiinnostuneena siitä touhusta. Se tunti on just passeli, sillä sen aikana ehtii pääsemään jo sellaiseen rauhalliseen transsitilaan ja asiat loksahtelevat paikoilleen - mutta sitten pitää jo päästä kirjoittamaan asiat ylös ja tekemään jotakin niille valjenneille ajatuksille.

Juoksemisesta ja siihen liittyvistä asioista hyvä kirja on Harri Hännisen Tavoitteena maraton. Kustantaja on Edita ja kirja löytyy aina silloin tällöin urheiluliikkeistäkin ( http://www.bookplus.fi/product.php?&isb ... 1a39e77646 ). Kirjassa on IMHO mukavan kokonaisvaltainen ote harjoitteluun ja pari erilaista ohjelmaa maraton-treeniä varten.

Tarkoituksenani on pariinkin otteeseen ottaa tuosta kirjasta ohjelma, vetää se läpi treenatessani HCM:ää varten - mukaanlukien se puolimaraton valmistautumisena itse suoritukseen.
Vastaa Viestiin