Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja Think »

Keikaus kirjoitti: Mutta en haluaisi, että joku ajattelisi mun karvojani ja näkisi minut kadulla yhtä aikaa ilman että tiedän siitä! :wink:
Tulevatko sitten ne kaikki sinua salaisesti himoavat tuntemattomat pikku papparaiset kertomaan siitä sinulle kaupungilla kävellessäsi... :wink:
Ovela kuin orgasmi
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Think kirjoitti:
Keikaus kirjoitti: Mutta en haluaisi, että joku ajattelisi mun karvojani ja näkisi minut kadulla yhtä aikaa ilman että tiedän siitä! :wink:
Tulevatko sitten ne kaikki sinua salaisesti himoavat tuntemattomat pikku papparaiset kertomaan siitä sinulle kaupungilla kävellessäsi... :wink:
En mä sitäkään haluaisi. Haluan itse mennä juttelemaan pikkupapparaiselle ja yllättää sen karvoilla ja muilla jutskilla.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja Think »

pikkuego kirjoitti:Puolijulkiset paikat - esim. ostoskeskukset tai ravintolat - ovat harmaata aluetta ja tilan haltija voi halutessaan rajoittaa kuvaamista. Joko tehdään siitä luvanvaraista tai kiellettyä. Kannattaa kokeilla esim. Stockalla tai Forumissa tätä ja ottaa aikaa, kuinka nopeasti vartija pyytää poistumaan.
Tiedän että ostoskeskuksissa kielletään usein kuvaaminen, mutta käsittääkseni se on lain vastaista. Eikös tästä ollut juuri joku oikeusasiamiehen päätöskin? Ihan kaiken mahdollisen kuvaaminen ei tietenkään ole sallittua ostoskeskuksissa, kuten ei kaupungillakaan.
Ovela kuin orgasmi
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja Think »

Keikaus kirjoitti: En mä sitäkään haluaisi. Haluan itse mennä juttelemaan pikkupapparaiselle ja yllättää sen karvoilla ja muilla jutskilla.
Kyllä papparaisilla on hyvät oltavat...
Ovela kuin orgasmi
hebuli

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Think kirjoitti:Ymmärsit kuitenkin idean (?)... Laki ja hyvä tapa ovat tässä kohtaa kaksi eri asiaa.
Olen näissä keskusteluissa aina ihmetellyt sitä, miksi aletaan vedota lakiin? Kaikki mikä on laissa sallittua pitäisi olla sallittua myös meidän yhteisissä miiteissä, vaikka se saattaisi loukata monia? Siksi kai niitä yhteisiä pelisääntöjä yleensä viritellään, jotta kaikilla olisi mahdollisimman mukava olla.
hebuli

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja hebuli »

ninnithequeen kirjoitti:Sovitaanko sellainen pelisääntö, että jos ei halua tulla miitissä kuvatuksi, sanoo sen suoraan kameran/kameroitten omistajille?
Aikaisemmassa keskustelussa tuo taisi kohdata jämerää vastustusta, koska sen katsottiin estävän nk. nopeiden tilannekuvien ottaminen.
Ja tulee leimatuksi varsinaiseksi niuhottajaksi. Tai jättää tulematta miitteihin....
Valitettavasti jotkut ovat näin ilmoittaneet tekevänsäkin, myös sellaisia joita monet olisivat kiinnostuneita näkemään miiteissä. Tässä siis asetetaan vaakakuppeihin mahdollisuus kuvata ja julkaista kuvia (lähes) rajoittamatta, ja se että moni kiinnostava tyyppi jättää tulematta miitteihin (+jotkut tuntevat olonsa miiteissä epämiellyttäväksi tiettyjen ylienergisten räpsijöiden takia). Omalta osaltani jälkimmäinen eli kaikkien viihtyminen paikalla on tärkeämpää kuin se kuinka vapaamielisesti kuvataan ja julkaistaan kuvia.

Ja vaikka jälleen niuhotan, niin minähän en siis pyytänyt poistamaan esim. pikkujoulukuviani, ihan ok että ovat siellä. Tunnen kuitenkin suurta ymmärrystä niitä kohtaan jotka haluavat suojella yksityisyyttään jopa minua enemmän, siitä huolimatta että olisivat myös kiinnostuneita tapaamaan toisia kitylijöitä.
Sitten herää kysymys, että miksi joku ei halua näkyä kuvassa?
Samasta syystä miksi he eivät kirjoittele tälle palstalle koko omalla nimellään, vaan nimimerkillä. Keksitkö itse tälle mitään perustetta?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16630
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

hebuli kirjoitti:
Think kirjoitti:Ymmärsit kuitenkin idean (?)... Laki ja hyvä tapa ovat tässä kohtaa kaksi eri asiaa.
Olen näissä keskusteluissa aina ihmetellyt sitä, miksi aletaan vedota lakiin? Kaikki mikä on laissa sallittua pitäisi olla sallittua myös meidän yhteisissä miiteissä, vaikka se saattaisi loukata monia? Siksi kai niitä yhteisiä pelisääntöjä yleensä viritellään, jotta kaikilla olisi mahdollisimman mukava olla.
Asiahan ei minua toki mitenkään koske, kun en miiteissä käy, mutta haluaisin ihan yleisellä tasolla kompata ankarasti Hebulia. Useimmissa keskusteluissa tälläkin palstalla voisi Yucca Korpelan Hitler-kortti-lain korvata laki-lailla: kun tavoista ja käytöksestä keskusteltaessa vedotaan ensimmäisen kerran lakiin, on keskustelusta kadonnut terve kaupunkilaisjärki aikoja sitten.

Onko se nyt sitten niin kamalan rajoittavaa kysyä ihmisiltä saako heidän kuviaan julkaista, sanoi laki mitä tahansa? Ja kimppakuvien tapauksissa voi aina rajata kuvat uudelleen, sutata haluttomien naamat tunnistuskelvottomiksi tms.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
hebuli

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja hebuli »

urpiainen kirjoitti:Ja kimppakuvien tapauksissa voi aina rajata kuvat uudelleen, sutata haluttomien naamat tunnistuskelvottomiksi tms.
Tuota suttaamista on kai kokeiltu, mutta onhan se aika vaivalloista käydä jopa kymmeniä kuvia noin läpi. Lisäksi henkilö joka noin pyytää tekemään kuvissa jotka jaellaan kaikille, antaa itsestään muille osallistujille super-niuhon kuvan (muut osallistujat kuitenkin tietävät kuka niissä sutatuissa otoksissa on).
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja Think »

hebuli kirjoitti:
Think kirjoitti:Ymmärsit kuitenkin idean (?)... Laki ja hyvä tapa ovat tässä kohtaa kaksi eri asiaa.
Olen näissä keskusteluissa aina ihmetellyt sitä, miksi aletaan vedota lakiin? Kaikki mikä on laissa sallittua pitäisi olla sallittua myös meidän yhteisissä miiteissä, vaikka se saattaisi loukata monia? Siksi kai niitä yhteisiä pelisääntöjä yleensä viritellään, jotta kaikilla olisi mahdollisimman mukava olla.
Niin, kuten sanoin: Laki ja hyvä tapa ovat tässä kohtaa kaksi eri asiaa. Tässä keskustelussa valokuvaaminen miiteissä ja niiden kuvien julkaiseminenkin (esim. täällä) ovat periaatteessa kaksi aivan eri asiaa. Kumpikaan noista ei kosketa minua millään tavalla, koska ilman ensimmäistä ei ole jälkimmäistäkään.

Lakiin vetosin vain ja ainoastaan siksi, että tuolla alkupäässä joku oletti, että sen kuvaamisen/julkaisemisen estäisi jokin laki.
hebuli kirjoitti: Omalta osaltani jälkimmäinen eli kaikkien viihtyminen paikalla on tärkeämpää kuin se kuinka vapaamielisesti kuvataan ja julkaistaan kuvia.
Maalaisjärjellä ajateltuna: Näinhän se pitäisi olla.
Ovela kuin orgasmi
eps

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja eps »

Ah, ihanan tuttu aihe. Tästä on tapeltu ja tullaan varmasti tappelemaan.

Itse ehdotan seuraavia yksinkertaisia miittikuvauksen sääntöjä:
  • Jos henkilö ei halua kuviin, hän kertoo siitä kuvaajille.
  • Kuvaajan velvollisuus on pitää huolta, että kuvissa ei näy henkilöitä, jotka eivät ole halunneet kuviin.
  • Miittikuvat lähetetään pyynnöstä sähköpostitse vain ja ainoastaan niille henkilöille, jotka ovat olleet miitissä eivätkä ole kieltäytyneet olemasta kuvissa.
  • Miittikuvia ei saa levittää eteenpäin ilman kuvaajan ja kuvassa olijoiden lupaa. Tämä koskee myös kuvien julkaisua internetissä (esimerkiksi galleriassa).
Toisin sanoen paikalle tulleiden velvollisuus on kertoa, jos he eivät halua kuvaan. Kuvaajan velvollisuus on kunnioittaa paikalle tulleiden toiveita.

e.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja Georgina »

*Kaikki joiden kuvan olen julkaissut ovat siihen kysyttäessä luvan antaneet.
*Minusta on julkaistu kuvia ilman lupaa, josta noin periaatteessa olen tykännyt huonoa vaikken mitään sanonutkaan.
*Pitäisi olla itsestäänselvää että kysytään lupa kun toisesta julkaistaan kuva.
*Se mikä minut on yllättänyt on se että kun olen julkaissut kuvan itsestäni jonka kaveri oli minusta ottanut omalla kamerallaan, tykkäsi kaveri tästä huonoa. Hänellä kun kuulemma on oikeudet kuvaan?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Georgina kirjoitti:*Se mikä minut on yllättänyt on se että kun olen julkaissut kuvan itsestäni jonka kaveri oli minusta ottanut omalla kamerallaan, tykkäsi kaveri tästä huonoa. Hänellä kun kuulemma on oikeudet kuvaan?
Juu, näin se menee.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja Think »

Georgina kirjoitti: *Se mikä minut on yllättänyt on se että kun olen julkaissut kuvan itsestäni jonka kaveri oli minusta ottanut omalla kamerallaan, tykkäsi kaveri tästä huonoa. Hänellä kun kuulemma on oikeudet kuvaan?
*jatkaa lakiniuhoilua*

Kuvaajalla on tekijänoikeudet kuvaan jos hän painaa sitä nappia...ja se oikeus säilyy aina ja ikuisesti. Sen sijaan kuvan käyttöoikeus voi siirtyä sinulle. Tällaiseksi "sopimukseksi" voidaan lukea vaikka ihan vain sekin, että hän lähettää sinulle sen kyseisen kuvan niin, että voidaan olettaa hänen tietävän, että sinä tulet sitä tavalla tai toisella käyttämään tai julkaisemaan. Eipä tosin taitaisi kestää tuo näyttö oikeudessa, mutta siitä nyt ei olekaan kysymys.

Ja jotta voisin mukavasti toistaa itseäni: Tässäkään tilanteessa lailla ja hyvällä tavalla ei ole juurikaan mitään tekemistä keskenään. Kaverisi nyt vaan oli yksikertaisesti harvinaisen niuho.

Edit: Onpas niillä sittenkin jotain tekemistä keskenään: Sekä lain, että hyvän tavan mukaista on ilmaista julkaistussa kuvassa kuvaajan nimi.
Ovela kuin orgasmi
HellBell

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Sannu kirjoitti:Ja mikä on miiteissä kuvaamisen tarkoitus?
Olen jo aiemmin ehdottanut erillisiä "kameramiittejä" niille jotka haluavat olla kamerameiningissä mukana. Sitten voisi tosiaan olla miittejä, joissa kameroita ei olisi.
Itse en ole kiinnostunut miiteistä joissa on kamerasysteemit päällä ja pyörimässä. En ole tulossa ainakaan semmottiisiin, jos joskus jonnekin olen hivuttautumassa.
Enthu

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja Enthu »

Pikkujouluissa räpsin pari kuvaa,mutta ne on jo tuhottu kamerasta enkä aio jatkossa ottaa kameraa mukaan miitteihin... en ota sitä riskiä että se hukkuu
tai joutuu muuten vain jonkun runkkarin tallaamaksi... ...
eps

Re: Älkää ihmiset panko toisten kuvia nettiin ilman lupaa!

Viesti Kirjoittaja eps »

Sori että tuon vanhan ketjun ylös, mutta löysin tästä aiheesta tietosuojavaltuutetun kannanoton julkaisusta "Valokuva ja yksityisyyden suoja henkilötietolain kannalta" (http://www.tietosuoja.fi/33490.htm). Julkaisun luku 7 käsittelee internetissä olevia kuvia näin:

"7. Valokuvat ja internet

Edellä todettujen seikkojen perusteella valokuvien siirtämistä internetiin on useimmiten arvioitava oikeudellisesti henkilötietolain kannalta ellei jostain tässä käsittelemättömästä erityislain säädöksestä tai laillisesta erityistarkoituksesta (esim. kadonneen henkilön kuuluttaminen) muuta johdu. (HetiL 8 §:n 1 mom. 3 kohdan mukaan henkilötietojen käsittely on yksittäistapauksessa sallittua, jos se on tarpeen yksilön ”elintärkeän edun suojaamiseksi”.)

Kunkin valokuvien internetiin viemistä suunnittelevan on huolehdittava omassa toiminnassaan kuvan kohteiden yksityisyyden suojan riittävästä toteutumisesta. Kuvia käsittelevä joutuu itse henkilötietolain 6 §:n mukaisesti arvioimaan kussakin erityistilanteessa lain soveltamiskysymyksen ja kuvien käytön asiallisen perusteltavuuden vaatimuksen täyttymisen, kuvan kohteiden tunnistettavuuden ehdon täyttymisen sekä niiden perusteella henkilötietolain 8.1 §:n 1 kohdan ja 3 §:n 7 kohdan mukaisen suostumuksen pyytämisen tarpeellisuuden (ks. kappale 3).

Edellä sanotusta johtuu, että henkilörekisteriin sisältyvien henkilötietojen, kuten kuvien, laittaminen
internetiin edellyttää henkilötietolain ja julkisuuslain 16.3 §:n perusteella asianomaisen rekisteröidyn suostumuksen, ellei laissa ole luovuttamiseen ja henkilötietojen internetissä käsittelyyn nimenomaisesti oikeuttavaa perustetta.

Jos kysymys on tilanteesta, jossa kuvia ei ole luovutettu henkilörekisteristä, kuvien internetissä käsittelyn (tallettamisen ja käytön) peruste joudutaan arvioimaan henkilötietolain tai muun lain perusteella.
Henkilötietolain mukaan käsittely on mahdollista käytännössä yleensä vain suostumuksella. Jos kysymys on tiedotusvälineen toiminnasta (verkkolehdestä), käsittely jää henkilötietolain 2 §:n perusteella henkilötietolain ulkopuolelle.

Tunnistettavuuteen vaikuttaa myös se, liitetäänkö kuvien yhteyteen kuvissa esiintyvien henkilöiden nimitiedot, jolloin henkilötietolaki tulee tunnistettavuuden kannalta ehdottomasti sovellettavaksi.

Tietosuojavaltuutettu on kannanotossaan 2/452/2005 22.3.2005 valokuvien internetiin siirtoa koskevana yleisenä suosituksenaan todennut, että henkilötietolain kantavaksi periaatteeksi omaksuttua itsemääräämisoikeuden periaatetta mukaillen suostumuksen pyytämiseen olisi aina pyrittävä kaikissa niissä tilanteissa, joissa yksityisyyden suojan voidaan edes epäillä vaarantuvan.

Valokuvien kannalta on henkilötietolailla käytännön merkitystä myös käyttäessä internetiä tietolähteenä. Tunnistettavien henkilöiden valokuvien kerääminen internetistä ei ole automaattisesti sellaisenaan sallittua. Henkilötietolaki saattaa tulla tällaisessa toiminnassa sovellettavaksi, jolloin valokuvien kerääjää arvioidaan henkilötietolain kappaleessa 2 esiteltyjen soveltamisedellytysten täyttyessä rekisterinpitäjänä, jota koskevat laissa säädetyt velvoitteet ja vastuut. Menettelyn lainmukaisuus voi tulla arvioitavaksi myös muun lain perusteella."

Kannanoton mukaan internetissä oleva tunnistettava kuva katsotaan henkilörekisteriksi, jolloin kuvan julkaisu vaatii kaikkien kuvasta mahdolisesti tunnistettavien henkilöiden suostumuksen. Esimerkiksi miittikuvissa tämä tarkoittaa, että julkisella paikalla otettua kuvaa ei saa julkaista, jos kaikilta kuvassa näkyviltä sivullisilta ei pyydetä siihen lupaa.

e.
Vastaa Viestiin