Safkaa läheltä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Safkaa läheltä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vadim kirjoitti:Meinaat että nyky-Suomi siirtyisi sukkelasti puukaasuautoihin, kun öljyhana on mennyt kiinni?

Turpeessa ja metsässä on toki kosolti energiaa, se vaan tuppaa olemaan väärässä muodossa.
Varmasti useampikin pelle-peloton oman puukaasuauton kokoaisi, mutta lähinnä ajattelin Fischer-Tropsch:n menetelmää ja termistä depolymerisointia. Tottakai siirtymisestä tulisi aika kivulias, jos öljyhanat aivan yht'äkkiä sulkeutuisivat. Talouselämä pysähtyisi lähes täysin ja säännöstelyä tarvittaisiiin, mutta luulen että varmuusvarastojen turvin tarvittava infrastruktuuri pystyttäisiin rakentamaan ilman että kukaan nyt ainakaan nälkään tai kylmään kuolee.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Safkaa läheltä

Viesti Kirjoittaja Vadim »

aasi kirjoitti:Talouselämä pysähtyisi lähes täysin ja säännöstelyä tarvittaisiiin, mutta luulen että varmuusvarastojen turvin tarvittava infrastruktuuri pystyttäisiin rakentamaan ilman että kukaan nyt ainakaan nälkään tai kylmään kuolee.
No mikä ongelma olisi sitten siinä, että pellot otettaisiin pois paketista?

Ehkä epäilen asiaa turhaan, mutta ymmärtääkseni lannoiteteollisuus on melko riippuvaista ulkomaisista raaka-aineista. Pointtini on kaiketi se, että nykyaikainen talousjärjestelmä on niin riippuvainen ulkomaankaupasta, että omavaraisuuden tavoittelu on järjenvastaista, omavaraisuuden lajista riippumatta.
safi

Re: Safkaa läheltä

Viesti Kirjoittaja safi »

urpiainen kirjoitti: Tai siis MTK:n.
Ok! Väärässä ja osittain oikeassa on oltu näköjään täälläkin päässä. Noh koskaan ei ole myöhäistä oppia uutta. Täytyy varmaan noudattaa Vadimin ohjetta "lue enemmän, luulet vähemmän".

Itse asiassa minua Urpiasen tekstin luettuani alkoi kiinnostaa MTK:n kanta ja käytännön toimet Itämeren tilan parantamiseksi. Ei sielä nyt ihan tumput suorana ole seisty, vaan asian eteen on tehty paljon töitä ja mielestäni huomattavaa edistymistä on tapahtunut.
Jos jotain nyt yleensä kiinnostaa, niin juttu löytyi MTK:n sivuilta maatalous ja ympäristö palkkien alta.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Safkaa läheltä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vadim kirjoitti:Ehkä epäilen asiaa turhaan, mutta ymmärtääkseni lannoiteteollisuus on melko riippuvaista ulkomaisista raaka-aineista. Pointtini on kaiketi se, että nykyaikainen talousjärjestelmä on niin riippuvainen ulkomaankaupasta, että omavaraisuuden tavoittelu on järjenvastaista, omavaraisuuden lajista riippumatta.
Lannoitteitakin pystytään valmistamaan jos vain energiaa on riittävästi. Talouden suhteen olen samaa mieltä, ei ole järkevää tavoitella sellaista omavaraisuutta nyt johon kuitenkin voidaan varmuusvarantojen turvin päästä kriisin aikanakin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vastaa Viestiin