Oletko kumppaniasi viisaampi?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut

Suuri kumppanikysely

Olen kumppaniani viisaampi
14
30%
Olen kumppaniani tyhmempi
12
26%
Eipä ole kumppania tällä hetkellä - tee kysely uudestaan puolen vuoden kuluttua
21
45%
 
Ääniä yhteensä: 47

Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Kun asiaa lähtee ajattelemaan niiden tekijöiden valossa joita pidän arvossa ja jotka liitän viisauteen, kumppani on kokonaisuutena minua viisaampi.

Hän ei ole yhtä suvaitsevainen heikkojen suhteen, mutta hän antaa helpommin ihmisille anteeksi heidän vajavaisuutensa jokapäiväisessä elämässä, joten hän kyllä ilmentää suvaitsevuuttaan täydemmin kuin minä vaikka kuinka toimisin heikompien puolesta.

Hän ei niele valmiiksi ajateltuja vastauksia vaan pyrkii ajattelemaan mitä kokonaisuuksia asioiden takana on. Tämän piirteen näen myös itsessäni mutta ehkä tunteellisuus sumentaa rationaalisuutta aika ajoin.

Itsensä ja elämän arvostaminen on molemmille luontaista toisen painottaessa edellistä ja toisen jälkimmäistä. Toisaalta jälkimmäistä ei tule ilman edellistä, joten katson kumppanin viisaammaksi valinnoillaan. aina on ensin huolehdittava itsestään pystyäkseen olemaan hyödyksi muille.

Toisten kunnioittaminen ja rauhallisuus toimissa näkyy jalostuneempana kuin minussa, minulle piste perheen arvostamisesta. Ehkä vaakakupin kääntää miehen viisauden eduksi negatiivisten ominaisuuksien vähäisyys, ei löydy valheellisuutta tai typerää ylpeyttä, ei näyttämisenhalua tai ahneutta, ei vihaa tai pelkoa epäonnistumisesta.

Tässä joutuu katsomaan niska kekassa ylöspäin, muutenkin kuin pituuden vuoksi.
Elämä kantaa, jos sen antaa
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Clay kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
Clay kirjoitti:ulkonäkö ei ole sama asia kuin sisäinen koreus
Minunko viestiini viittaat tällä? Jäikö ymmärrys puolitiehen älyn vai viisauden puutteista johtuen?
Kerro sinä.
Käskystä:

Riittävän älykäs olisi älynnyt heti, että jos joku sanoo oman kumppaninsa tekemän ulkonäköön liittyvän kommentin kertovan todennäköisesti enemmän sisäisistä ominaisuuksista, se ei merkitse että sanojan mielestä ulkonäkö ja sisäinen koreus olisivat synonyymeja.

Riittävän viisas sen sijaan olisi asennoitunut tilanteeseen kyseenalaistavasti, ottaen huomioon että itselle muodostunut käsitys siitä ei suinkaan välttämättä vastaa todellisuutta. Hän olisi antanut itselleen aikaa ymmärtää, mitä kirjoittajan tekstissä oikeastaan sanottiin, jolloin hän olisi saattanut tajuta sen oikein vaikka ei olisikaan niin älykäs (= nopeasti syy-seuraussuhteita hahmottava) kuin yllämainittu "riittävän älykäs" tapaus.

Vastaus: sekä että.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Melnais kirjoitti:...
Sulla on hieno mies! :h:
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Clay »

EveryWoman kirjoitti:
Clay kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Minunko viestiini viittaat tällä? Jäikö ymmärrys puolitiehen älyn vai viisauden puutteista johtuen?
Kerro sinä.
Käskystä:

Riittävän älykäs olisi älynnyt heti, että jos joku sanoo oman kumppaninsa tekemän ulkonäköön liittyvän kommentin kertovan todennäköisesti enemmän sisäisistä ominaisuuksista, se ei merkitse että sanojan mielestä ulkonäkö ja sisäinen koreus olisivat synonyymeja.

Riittävän viisas sen sijaan olisi asennoitunut tilanteeseen kyseenalaistavasti, ottaen huomioon että itselle muodostunut käsitys siitä ei suinkaan välttämättä vastaa todellisuutta. Hän olisi antanut itselleen aikaa ymmärtää, mitä kirjoittajan tekstissä oikeastaan sanottiin, jolloin hän olisi saattanut tajuta sen oikein vaikka ei olisikaan niin älykäs (= nopeasti syy-seuraussuhteita hahmottava) kuin yllämainittu "riittävän älykäs" tapaus.

Vastaus: sekä että.
Ja

Näsäviisas vastaa yleisluontoiseen kommenttiin erikoistapauksella kääntäen terminologian ja asian päälaelleen. (Tosin en tiedä mihin hebuli alunperin viittasi, mikäli se oli viittaus johonkin muuhun keskusteluun.)
Nyt penikseni on fantastinen!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Clay kirjoitti:Näsäviisas vastaa yleisluontoiseen kommenttiin erikoistapauksella
Leikkiviisas sen sijaan pyytää toista käsittelemään yleisluontoista kommenttiaan erikoistapauksena (jättäen tahallisesti vastaamasta kommentin kohdetta koskevaan kysymykseen), vain päästäkseen virheellisesti syyttämään vastaajaa näsäviisaaksi.

Mutta se heille sallittakoon.
hermine

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mielestäni eps teki oikein jättäessään sen helpon vastausehdon pois. Ei näiden kyselyjen tarkoituksena ole päästää alkuihastuksessaan olevia hehkuttelemaan ikuista onneaan, kun ollaan jo ainakin pari kuukautta oltu yhdessä. Hyvä vaan että karsittiin tasa-arvovaihtoehto pois, kuka sellaista pitkää listaa itsestäänselvyyttä jaksaisi selata, jotta pääsisi niihin mielenkiintoisempiin vastauksiin?
:komp:

Luulen, että 8 vuoden kuluttua olen viisaampi kuin hän nyt (eli samanikäisenä mitä hän on tällä hetkellä). Nyt kumppani saa niin paljon elämänkokemuspisteitä, että minä olen meistä se vähemmän viisas. (tyhmyyttä en pidä viisauden vaan älykkyyden vastakohtana - viisauden vastakohta on ehkä enemmänkin jonkinlainen lyhytjännitteisyys ajattelussa, ja minusta tuntuu kuitenkin että olen meistä kahdesta vähän älykkäämpi, esim. saisin varmaan jostain palikkatesteistä parempia tuloksia)

Siitä olen ihan eri mieltä, että viisaus olisi enemmän nippelitiedon hallintaa (yleissivistys) kuin tietynlaista henkisyyttä. Tosin sellainen yhteys näillä ehkä on, että ilman henkevyyttä ihmisen kiinnostus rajoittuu tiukasti omaan suppeaan tuttava-/elinpiiriin, jolloin yleissivistyskään ei pääse karttumaan. Pentti Linkola sanoi tästä joskus jotain tosi osuvasti...
Avatar
tuike
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 171
Liittynyt: 30.12.2005 18:11
Paikkakunta: L-V

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja tuike »

Tää oli helppo (terminologiaan puuttumatta)!!
En kerro, mitä vastasin, ettei tule kotona sanomista. :lol:
Jokaiselle jotakin
-minulle kaikki loput!
Elukka

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Pallotin kakkosvaihtoehdon subjektiivisin perustein; Ainakin tunnen itseni toisinaan vähän yksinkertaiseksi kumppaniini verrattuna. :oops:
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

EveryWoman kirjoitti: Sulla on hieno mies! :h:
Kerrassaan Helmi. :D Kannatti avata myös mätiä simpukoita tämän löytääkseen. *pakollinen parisuhdehehkutus pilaamaan analyyttista ketjua*
Elämä kantaa, jos sen antaa
segma

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja segma »

Melnais kirjoitti:Ehkä vaakakupin kääntää miehen viisauden eduksi negatiivisten ominaisuuksien vähäisyys, ei löydy valheellisuutta tai typerää ylpeyttä, ei näyttämisenhalua tai ahneutta, ei vihaa tai pelkoa epäonnistumisesta.
Muu osa tekstistä soljui korvieni ohi varsin mukavasti, mutta tuo boldattu osio tukki korvakäytävät, pesi siellä laastia ja kirjoitti kaksisivuisen runokokoelman.

Minä en nimittäin osaa mieltää tuota negatiiviseksi ominaisuudeksi. En kyllä positiiviseksikaan. Se vain... noh, on.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vasen käteni on tyhmä kuin kumihansikas.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Turbohaltija

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Olen.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

segma kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Ehkä vaakakupin kääntää miehen viisauden eduksi negatiivisten ominaisuuksien vähäisyys, ei löydy valheellisuutta tai typerää ylpeyttä, ei näyttämisenhalua tai ahneutta, ei vihaa tai pelkoa epäonnistumisesta.
Muu osa tekstistä soljui korvieni ohi varsin mukavasti, mutta tuo boldattu osio tukki korvakäytävät, pesi siellä laastia ja kirjoitti kaksisivuisen runokokoelman.

Minä en nimittäin osaa mieltää tuota negatiiviseksi ominaisuudeksi. En kyllä positiiviseksikaan. Se vain... noh, on.
Tarkoitin pelkoa joka estää yrittämästä, lamauttaa kokeilunhalun ja jähmettää uomaan toistamaan samaa koska se on ennenkin toiminut. Näkisin tämän negatiiviseksi, tietysti uudet haasteet jokaista jollain lailla kutkuttavat.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Mietin tätä pitkään, koska olen hitaammanpuoleinen. Tulin siihen lopputulokseen, että natsipaska on fiksumpi ja muutensakin parempi ihminen. Juu meik mii vant tu bii a beter mään.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Luin aluksi että oletko kumppariasi viisaampi, ja tulin sellaiseen 50-60-tulokseen.

Luin otsikon uudestaan ja tulin lopputulokseen että en. Mie sen sijaan osaan viisastella paremmin.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
bedlam

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Olen reilusti tyhmempi.
Viimeksi muokannut bedlam, 13.04.2006 9:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ebola

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Ebola »

Lyhyesti ja ytimekkäästi: tyhmempi osapuoli on :yo:
JakeBlues

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja JakeBlues »

Huomio. Näyttäis tuo FAQ/FAP osiossakin mainittu 50/60 jakauma sinkkujen ja pariutuneiden suhteen olevan edelleenkin voimassa tällä palstalla. Voitaneen sanoa, että tämä on jakauma on jo vakio?!
killkill

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja killkill »

Elämänkokemusta enemmän. Koulusivistystä vähemmän.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Edellistä kumppania olin selkeästi alykkäämpi, nykyisestä en osaa vielä sanoa ollaanko samalla viivalla vai onko se mua fiksumpi. Hmm.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

minä olen meistä kahdesta kokeneempi ja sivistyneempi. toinen on käytännöllisempi.

päätin olevani viisaampi. :roll:
Me transmitte sursum, Caledoni!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Oletko kumppaniasi viisaampi?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Joissain asioissa olen nopeampi ja joissain taas kämmään enemmän = ei voi sanoa kummankaan olevan selkeästi fiksumpi.
Vastaa Viestiin