Ideologinen lastenkasvatus

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
AarneAnkka

Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Ollessani perhetuttujen pojan rippijuhlissa sattui tämmöinen pieni tapaus joka minun olisi kai pitänyt kuitata olankohautuksella mutta jäipähän kuitenkin mieleen.

Talossa oli pihakatoksen alla mopo. Eräs, olisiko kolmi- tai nelivuotias pikkupoika osoitti sitä kohtaan kovasti kiinnostusta, joten vaari nosti naperon motskarin selkään. About saman ikäinen pikkutyttö käveli ohitse, ja hänetkin kaapattiin kiinni ja istutettiin mopoon pojan taakse. Molemmat katselivat silmät ymmyrkäisinä kun sedät ja tädit nauroivat hurrasivat ympärillä. Okei, sitten poika ja tyttö otettiin alas, ja äiti nosti tytön eteen ja pojan taakse ja perusteli "ihan vaan ettei tule mitään sukupuolirooliasetelmia, niiku että tytöt olis aina kyydissä." Edelleen lapset olivat silmät selällään ja tuskin ajattelivat mitään sukupuolirooleja siinä vaiheessa.

Mieleeni muistui silloin eräs tuttavapariskuntani jonka äiti on myös maileissaan ja puheissaan julistanut että jos hän saa pojan, niin hän aikoo pitää tarkasti huolta että poika ei koskaan tule pönkittämään asemaansa muita (varsinkaan tyttöjä) alistamalla ja sortamalla. Ja poikahan sitten tulikin. Lainaus: "Heh, minulla on nyt sitten poikalapsi. Tästä tulee mielenkiintoinen kasvatusprosessi. Miten tukea mieheksi kasvua ja samalla estää, ettei identiteetti synny toista alistamlla vaan oman vahvuuden kautta." Ihan hyvähän sekin että pidetään huoli ettei lapsesta kasva alistajaa, mutta ... miksi tästä huolehditaan vain ja erityisesti jos kyseessä on poika?

Pelkään vähän sitäkin että jos ideologinen kasvatus viedään liian pitkälle, lapsi rupeaa teini-iässä kapinoimaan liian teennäisiä rajoja vastaan ja lopputulos onkin päinvastainen kuin alunperin ollaan haluttu.

Miten suhtaudutte yllä kuvailtujen vanhempien sukupuoli-ideologiseen kasvatukseen? Entä miten itse kasvattaisitte lapsianne? Saavatko tytöt olla tyttöjä ja pojat poikia ja poikatytöt poikatyttöjä ja herkät runopojat herkkiä runopoikia, vai kasvatetaanko kaikista pojista runopoikia ja rohkaistaanko kaikki tytöt olemaan poikatyttöjä? Vai olisiko vaan parempi antaa kaikkien olla sitä mitä he itse haluavat?
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Kasvattamisesta en ole pätevä sanomaan juurikaan mitään,koska ei siitä ole kokemusta muuta kuin vastaanottavana osapuolena.Mutta tuo lapsen "muokkaaminen" johonkin tiettyyn suuntaan on mielestäni hyvin kuvottavan kuuloinen ajatus.Jos tyttö on poikatyttömäinen ja onnellinen tilassaan,niin miksi ihmeessä olisi tarvetta koittaa vääntää hänestä jotain muuta?

Hmh,tuossa on sama vivahde kuin jääkiekko/jalkapallo isissä,jotka koittavat takoa kersastaan uutta mestaria painostamalla treenaamaan.Ei motivoinissa mitään vikaa,mutta jos isän motivoinnin syy on koittaa tavoittaa jotain urheilu-unelmaa johon ei itse yltänyt,niin on mielestäni asiat pahasti vinossa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Noriyumi

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Johonkin suuntaan (toivottavasti hyvään) yrittäisin kyllä lapsiani kasvattaa. Joskus olen nähnyt niin huonosti käyttäytyviä kauhukakaroita että hui kamala. Sosiaalistaisin lapsia tilanteisiin joissa kuuluu käyttäytyä hyvin, kuten jos mennään ravintolaan tai klassiseen konserttiin, mutta jos he haluavat mennä möyrimään pihalle, eikun asiaan sopivat vaatteet päälle. Samaten tahtoisin antaa lapsille jonkin keskittymistä vaativan ja kehittävän harrastuksen, jottei heistä tulisi 13-vuotiaana ostarilla norkoileviä ja sylkeviä sätkähuulisia "isänmaan toivoja". Kyllä ne ehtii juoda sitten pari vuotta myöhemmin ;)

Mietinpä että tytön annetaan aika pitkälti olemaan poikatyttömäinen, mutta mitäs jos poika pukeutuu mekkoihin ja leikkii nukeilla? Silloin moni vanhempi on vaihtamassa pojalle pojan vaatteet, ja nuket vaihtuvat leikkaiautoihin ja -traktoreihin. Sanotaan että itse ei valitse seksuaalisuuttaan vaan siihen synnytään, mutta elämä on lapsilleni helpompaa jos ohjaan heitä valtavirran suuntaan, enkä anna pojalleni lahjaksi kukkamekkoa tai vauvanukkeja. Olen sosiaalisten normien ja yhteiskunnan ennakkoluulojen uhri; kyllä vain...
Sudenhenki

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja Sudenhenki »

Haemaeraemies kirjoitti:Kasvattamisesta en ole pätevä sanomaan juurikaan mitään,koska ei siitä ole kokemusta muuta kuin vastaanottavana osapuolena.Mutta tuo lapsen "muokkaaminen" johonkin tiettyyn suuntaan on mielestäni hyvin kuvottavan kuuloinen ajatus.Jos tyttö on poikatyttömäinen ja onnellinen tilassaan,niin miksi ihmeessä olisi tarvetta koittaa vääntää hänestä jotain muuta?
:komp: Erittäin hyvin sanottu, allekirjoitan täysin.
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja mölli »

Muutaman kerran tullut mieleen entä jos mut olisi adoptoitu tommoseen hinttari perheeseen? Varmaan jossain vaiheessa olisin murhanut "vanhempani". Omille opetan elämän faktoja jota mulle ei opetettu ja hyödyllisiä taitoja jotka tekevät heidät käytännössä paremmaksi kuin muut. Tyttöille kodinkone ja vauvaleluja ja pojille sotaleluja ja molemmat opetan ampumaan yms. Tietysti mun ei niille tarvisi opettaa mitään koska harvoin omenat tippuvat kauas puusta.
Kingi I
nokkaelain

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

mölli kirjoitti:Omille opetan elämän faktoja jota mulle ei opetettu ja hyödyllisiä taitoja jotka tekevät heidät käytännössä paremmaksi kuin muut. Tyttöille kodinkone ja vauvaleluja ja pojille sotaleluja ja molemmat opetan ampumaan yms.
Paremmiksi missä mielessä? Omassa "sairaassa" mielessäsi? (Persoonallisuuden erikoisia piirteitä tai edes persoonallisuushäiriöitä ei kai pidetä sairauksina, joten siitä lainausmerkit.)
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja par-sky »

tätä mä en jaksa käsittää. jos mies laittaa hameen päälle niin jo nousee haloo. miksi? mukavasti vilposempi kesällä, korostaa paremmin sääriä, voi naamioida virheitä...

olihan naisten housujen käyttäminen jossain vaiheessa ristiinpukeutumista :wink:
Me transmitte sursum, Caledoni!
PerttiMakimaa

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Olettaisin, että jos yrität pojallesi painokkaasti tuputtaa vaikkapa autonremonttihommia hän kiusallaan rupeaa balettitanssijaksi.

Eli kai viisainta olisi tyytyä tukemaan sitä hänen kiinnostuksenaluettaan, jota itse pitää järkevänä enemmän kuin muita. Varovaisesti, varovaisesti... :)
PerttiMakimaa

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

mölli kirjoitti:Muutaman kerran tullut mieleen entä jos mut olisi adoptoitu tommoseen hinttari perheeseen? Varmaan jossain vaiheessa olisin murhanut "vanhempani". Omille opetan elämän faktoja jota mulle ei opetettu ja hyödyllisiä taitoja jotka tekevät heidät käytännössä paremmaksi kuin muut. Tyttöille kodinkone ja vauvaleluja ja pojille sotaleluja ja molemmat opetan ampumaan yms. Tietysti mun ei niille tarvisi opettaa mitään koska harvoin omenat tippuvat kauas puusta.
Tästä juuri kiitokseksi saisit luultavasti uuden Jorma Uotisen ja julkilesbon nimeäsi maailmalle jatkamaan... :D
Bliss

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Yritän kasvattaa lapseni suvaitsevaiseksi ja avarakatseiseksi, hyväksymään toiset ihmiset sellaisena kuin ovat, kaihtamaan rikollisuutta ja päihteitä, ylipäänsä olemaan kunnollinen ja hyvä ihminen. En pakota harrastamaan, mutta en myöskään aio estellä poikaa kirjoittamasta runoja jos sellaiseen hänellä taipumuksia ja halua on.
Tuollaiset Aarnen huomioimat sukupuoliroolit ovat mun mielestä niin keinotekoisia! Jotain 60-lukuisen kiihkofeminismin jäänteitä?
hermine

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja hermine »

Yhteiskunnan paineen vuoksi nuo sukupuoliroolitkin muodostuvat helposti stereotyyppisellä tavalla riippumatta ihmisen oikeista taipumuksista. Tämän vuoksi tahtoisin kasvattaa tyttöni niin, että enemmän kuin prinsessaleikkeihin kannustaisin häntä fyysiseen oman tilan ottamiseen ja puoliensa pitämiseen myös poikia vastaan ja poikaani taas hiljaisempiin ja tunteellisempiin asioihin, itsensä, omien tunteidensa ja muiden kuunteluun. Niitä prinsessa- ja sotaleikkivaikutteita tulee kyllä tasapainon vuoksi ihan ylipaljon sitten sieltä kaveriporukan ja muun maailman suunnalta. Esim. päiväkodeissa (viittasin tähän tutkimukseen jo jossain aiemmassa keskustelussa) tädit ihan huomaamattaan kannustavat tyttöjä ottamaan muut huomioon ja kuuntelemaan muiden tarpeita ennen omiaan ja poikia taas sellaiseen villiin ulkoriehuntaan jossa pärjää se joka on fyysisesti nopein ja vahvin. Omasta mielestään ennen tutkimusta tädit siis kohtelivat tyttöjä ja poikia samallatavalla, he huomasivat eron vasta katseltuaan videolta arkista toimintaansa, jota oli nauhoitettu pidemmän aikaa. Kääntämällä tietoisesti nämä kasvatustavat toisinpäin, tytöistä tulikin niitä villikkoja jotka kiertelemättä sanovat mielipiteensä ja pojista herkkiä ja muut huomioon ottavia. Eli todellisuudessa mitään luontaisia, vain toiselle sukupuolelle ominaisia luonteenpiirteitä ei olekaan vaan enemmän ne ovat kasvatuksen (tai ei niinkään varmaan tietoisen kasvatuksen, vaan yleisesti erilaisen kohtelun) tulosta. Sinänsä surullista, että kärjistäen pojista oikein kasvattamalla kasvatetaan tunnevammaisia riehujia, kun miettii sitä, millaisia ominaisuuksia nyky-yhteiskunnassa ja erityisesti koulussa pärjääminen vaatisi.

Ei saa tietysti pakottaa lasta sellaiseen, mikä tuntuu pahalle, mutta kyllä monipuoliselle kehitykselle on hyväksi kokeilla juuri niitäkin asioita, jotka eivät aluksi tuntuisi yhtään omilta. Esim. kannustaa lukutoukkalasta ulkoleikkeihin muiden lasten kanssa edes jonkin verran ja sitä urheiluharrastajaa taiteiden pariin tutustumaan myös henkisempään puoleen itsestään. Parempi tasaisesti aika hyvin pärjäävä kaikilla elämänalueilla kuin huippu yhdellä (esim. joku suppea-alainen harrastus) ja huono muilla.
slam

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja slam »

Lapsena vanhemmat sisarukset kasvatti minut tottelevaiseksi ja omatuntokin kasvatti :roll: eli muista välittäminen muodostui, vaikka muut olisi tuhmia.

rauhaa ja rakkautta lapsille... hippineuvo :)
killkill

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja killkill »

par-sky kirjoitti:tätä mä en jaksa käsittää. jos mies laittaa hameen päälle niin jo nousee haloo. miksi?
Samaa mieltä. Eipä olisi tullut mieleen mennä nimittelemään esimerkiksi William Wallacea hinttariksi. Siinä olisi voinut saada takorautaa kylkiluiden väliin. Sitäpaitsi miehet ovat kulkeneet kaftaaneissa, kilteissä ja muissa hameen tapaisissa maailman sivu. Whats the big deal? Minusta miehekkyys on mm. sitä, että paskat nakkaa ympäristön mielipiteille ja tekee omaa juttuaan muista välittämättä.

Alkuperäiseen kysymykseen...
Nuo kasvatusjutut ovat mietityttäneet paljonkin, ehkä siitä syystä että lähivuosina nuo kakarat on tehtävä jos niitä ylipäätään aikoo tehdä. Aivopesu ja asennemuokkaus sekä oman maailmankatsomuksen tuputtaminen kuulostaa aika pahalta. Jos minun poikani tulisi kajalit silmillä tunnustamaan rakkauttaan naapurin Paavoon, vaikka olisin yrittänyt kasvattaa hänet preussilaisten sotilasperinteiden mukaisesti, hän olisi edelleenkin minun poikani. Ns. vapaa kasvatus ei kuitenkaan ole kasvatusta, vaan vanhempien kyvyttömyyttä toimia tehtävässään. Ei lapsen kanssa pidä kaveerata.
slam

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja slam »

Nussii kunnolla vihaisella ilmeellä :lol: , ja voihan naista myös silti rakastaa ja pussailla sitä. Pakko niissä touhuissa on olla hieman ärhäkkä. On sanottu, että joka pieremättä kusee nussimatta kuolee... Eli on liian siveä. :lol:

Turhaa ideologiaa...

Mut nussiessa on paras, kun tulee sellainen fiilis, että prkle horokka kunnolla... (meikä on pehmee raivopää) tai jotain :lol: ja puhaltaa sieraimistaan raivolla ilmaa :D Nainen herättää moiset vipat, niin on se silloin pantavan oloinen.
Viimeksi muokannut slam, 08.05.2006 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
killkill

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja killkill »

slam kirjoitti:...
Ole hyvä, äläkä vastaile postauksiini.
hermine

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja hermine »

Voisiko se slam perustaa oman ketjun tuonne erotiikkaan ja jauhaa nuo nussimisjuttunsa siellä. Tän ketjun aiheena on lastenkasvatus, ei slämykän panojutut. Mun puolesta nuo saisi alkaa poistaa kaikista ketjuista mihin ne eivät kuulu.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

killkill kirjoitti:
par-sky kirjoitti:tätä mä en jaksa käsittää. jos mies laittaa hameen päälle niin jo nousee haloo. miksi?
Samaa mieltä. .. Minusta miehekkyys on mm. sitä, että paskat nakkaa ympäristön mielipiteille ja tekee omaa juttuaan muista välittämättä.
Agree,miehisyyteni kokee huippunsa aina kun shortsien päälle heittän valossa väriä muuttavan kietaisuhameen,jonka muuten itse suunnittelin ja toteutin.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Ideologinen lastenkasvatus

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Suvinen kirjoitti: Enemmän keskittyisin lapsenkasvatuksessa ihan toiselaiseen asennekasvatukseen: kannustaisin suvaitsevaisuuteen, väkivallattomuuteen, eläinten oikein kohtelemiseen ja sen sellaiseen.
:komp:

Se ja sama mitä sitä laikitään ja puuhataan, "tyttöjen" tai "poikien" juttuja.
Tärkeintä on juurikin se miten leikitään. Että sillä barbilla ei lyödä hampaita kurkkuun, ja että Maijakin saa formulallaan ajaa, kunhan ei ole varastanut sitä veljeltään.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Vastaa Viestiin