Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Yleinen lätinä jä kitinä
prosessi

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

mustakikkeli kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Oopperan systeemit vaivaavat minua lähinnä siksi, että tuo käytäntö jatkuu vuodesta toiseen, onneksi Euroviisut eivät.
No, voihan Euroviisujen turhamaisuutta vastustaa oopperan tavoin, vaikka yksittäistapaus olisikin. Ei lisää rikkoja rokkaan.
En minä vastusta kummankaan turhamaisuutta, vaan talouspolitiikkaa.
Suomalaisen kulttuuripolitiikan suuri aate, "ooppera on koko kansalle, tulotasosta riippumatta", ei toimi, sen sijaan paikat menevät ulkomaiden rikkaille. Tulonsiirto köyhille onkin todellisuudessa tulonsiirtoa ulkomaille.
Tuosta tulee kuva että suomalaiset halukkaat eivät saa oopperalippuja koska ne on jo loppuunmyyty tänne lentokoneilla tuleville rikkaille briteille? Jos noin on, kuvittelisin oopperalla menevän nykyistä paljon paremmin, sama se heille minkä maalaiselle pääsylippujansa myyvät. Itse kylläkin epäilen useimpien näytösten olevan vajaatäyttöisiä.
Itse asiassa eivät ole koskaan vajaatäyttöisiä ja ovat loppuunmyytyjä jo kuukausia ennen. Oopperalla menisi hyvin, jos ne saisivat ottaa järkeviä hintoja lipuista.
Eikö tuo mainitsemasi ongelma koske yleensäkin kaikkea verovaroin tuettua toimintaa Suomessa, joista ulkomaalaiset ehkä pystyvät hyötymään? Turistit pääsevät nauttimaan halvasta lähiliikenteestä, ilmaisnäytöksistä, hoidetuista kaduista jne.? Korkeakouluissa taidettiin sentään kaavailla isompia lukukausimaksuja ulkomaisille opiskelijoille, sinänsä ihan kannatettava ajatus monelta kantilta. Ehkä ulkomaalaisille voitaisiin myydä oopperalippuja kalliimmalla hinnalla?
Noissa muissa tulonsiirtosummat ovat mitättömiä suhteessa käyttäjien lukumäärään. Tunnen jokusen brittiläisen oopperafriikin, joiden mukaan ihan aikuisten oikeesti on halvempaa käydä oopperassa Helsingissä kuin Lontoossa, vaikka mukaan laskisi kaikki matkakulut. Minun mielestäni oopperalippujen myynti kalliimmalla ulkomaalaisille olisi hyvä ajatus, mutta siinä taitaisi valvonta pettää kuten tv-lupamaksuissakin...
mustakikkeli

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Sinkkumatti kirjoitti:Maksavathan kirjastokortin omistamattomat kirjastojenkin toiminnasta, niin miksi ei sitten näin.
Koska (sinua matkien) sen tarjonta on ehkä joidenkin mielestä niin heikkoa etteivät he halua maksaa siitä? Ainoastaan kirjaston käyttäjien tulisi maksaa sen toiminnasta?
Minä kapinoin TV-maksua vastaan, en ylen lupamaksua vastaan. Maksan tälläkin hetkellä n 30 euroa kuussa kaapelin kanavista. Laitettakoot yle millä tahansa muulla rahoituksella pyörimään, kuin tv-lupamaksulla, ihan sama mulle. Taitaa vain olla ongelma siinä, että kun ylen kanavat menisivät maksullisiksi ostokortin taakse, menisi koko bresneviläinen lafka nurin. Kuka siitä paskasta haluaa maksaa.
Miten tuohon näkemykseesi sitten istuu se että Ylen toiminta tulisi rahoittaa verovaroista? Silloinhan kaikki veronmaksajat osallistuisivat sen kustantamiseen, mikä on 100% päinvastainen ylläolevan näkemyksesi kanssa. Ihmettelen ettet itse edelleenkään näe ristiriitaa näissä kahdessa esittämässäsi näkemyksessä.

Makuja on monia, mutta itse en jotenkin osaa pitää suomalaisten kaupallisten kanavien tarjontaa kovinkaan hyvänä Ylen tarjontaan verrattuna, tosin mieluusti pidän kyllä molemmat vaihtoehdot monipuolisuuden takia. Dokumentit ainakin ovat aivan eri tasolla Ylen kanavilla, eivätkä kaupalliset kanavat ole koskaan loistaneet muiden kuin halpojen massaelokuvien näyttämisessä. Esim. Kurosawan elokuvien sarja Yle Teemalla kuukausia sitten oli erinomainen veto Yleltä. Kaupallisilta kanavilta taisi samaan aikaan tulla jotain tosi-TV:tä ja kännykkäpeliä.

Yhdysvallat olkoon varoittava esimerkki millaisia ihmisistä tulee, kun kaikki TV-kanavat ovat kaupallisia.

Lisäksi jossain mielessä ironista on se että jotkut maksavat kaapelikanavista nähdäkseen esim. BBC:tä, joka Ylen tavoin on julkisesti, ei kaupallisesti, rahoitettu TV-kanava. Sattuu vain olemaan eri maassa.

Alkuperäiseen asiaan liittyen, jäin miettimään miten saataisiin järjestettyä niin että ainoastaan Euroviisuista kiinnostuneet osallistuisivat EV2007 järjestelykuluihin? Kuka nyt sellaisesta paskasta oikeasti haluaisi maksaa jotain vapaaehtoisesti?
Sinkkumatti

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

mustakikkeli kirjoitti: Ihmettelen ettet itse edelleenkään näe ristiriitaa näissä kahdessa esittämässäsi näkemyksessä..
Kylläpäs hemuli taas jaksaa. Ja juu, näen ristiriidan siinä, että tavalla tai toisella maksan sen ylen tukemisen joka tapauksessa. Mutta tapa, miten rahoitus hoidetaan on perseestä. Nyt pelkästään TV-n omistaminen on maksullista, ei sen käyttö.

Upotetaan se ylen tukeminen sinne muiden verojen joukkoon. Ei sitä kukaan sieltä huomaa. Vähän sama kuin se, että jääpalojakaan ei hinnoitella paukussa erikseen. Tai lopetetaan järjetön yritysten kirkollisvero ja napataan siitä osa Ylelle. Murtososalla yrityksiltä peritävistä kirkollisverosta maksettaisiin jo Ylen toiminta.:wink:
mustakikkeli kirjoitti:Alkuperäiseen asiaan liittyen, jäin miettimään miten saataisiin järjestettyä niin että ainoastaan Euroviisuista kiinnostuneet osallistuisivat EV2007 järjestelykuluihin? Kuka nyt sellaisesta paskasta oikeasti haluaisi maksaa jotain vapaaehtoisesti?
Niin kauan kuin ylen ammattitaidolla ollaan suunnittelemassa ja toteuttamassa euroviisuja, olisi parempi jättää hilet kokonaan järjestelemättä. Sitä häpeää ei taas kestä pirukaan, kun kaikki suomalaisuus on mämmissä, poroissa ja saamelaisissa.
eps

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja eps »

Itse näen pulman siinä, että yle on palveluja tarjoava yritys: Oy Yleisradio Ab. Tämä on erona moottoriteihin ja kirjastoihin, jotka ovat valtion suoraan tarjoamia palveluja. Miksi yhdellä yrityksellä on lain määräämä oikeus kerätä maksua palvelusta sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät tätä palvelua halua? Ei postikaan kerää kirjemaksua kaikilta kirjoitustaitoisilta sillä perusteella, että nämä saattaisivat joskus kirjoittaa kirjeen.

Jos tv-toiminta olisi valtion suoraan tarjoama palvelu, se voitaisiin hyvin kustantaa kirjastopalvelujen tapaan verovaroista. Toinen edellistä parempi mahdollisuus olisi se, että valtio kilpailuttaa yrityksiä säännöllisin väliajoin korkealaatuisten ohjelmien tuottamisesta ja kustantaa tämän toiminnan verovaroin. Tällöin ylellä ei olisi yksinoikeutta kerätä tv-lupamaksuja, vaan se joutuisi kilpailemaan laadulla ja kustannuksilla kuten minkä tahansa valtion projektin haluava yritys.

e.
mustakikkeli

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

eps kirjoitti:Itse näen pulman siinä, että yle on palveluja tarjoava yritys: Oy Yleisradio Ab. Tämä on erona moottoriteihin ja kirjastoihin, jotka ovat valtion suoraan tarjoamia palveluja. Miksi yhdellä yrityksellä on lain määräämä oikeus kerätä maksua palvelusta sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät tätä palvelua halua? Ei postikaan kerää kirjemaksua kaikilta kirjoitustaitoisilta sillä perusteella, että nämä saattaisivat joskus kirjoittaa kirjeen.
Mikä merkittävä ero tuon esittämäsi ongelman (lihavoitu teksti yllä) kannalta on sillä että ne samat rahat kerättäisiinkin verojen kautta, eikä TV-lupamaksuilla? Verojenkin tapauksessa maksumieheksi joutuisi edelleen ihmisiä jotka eivät kyseisen instanssin palveluja käytä, itse asiassa vielä useampikin, eli nekin joilla ei ole edes televisiota. Vai oliko tuo sittenkään se varsinainen ongelma?

Käyttääkseni Posti-esimerkkiäsi, entä jos Posti rahoittaisi koko toimintansa kaikkien veronmaksajien selkänahasta, eikä kirjeiden lähettelyssä enää tarvittaisi postimerkkiä? Tuo on jokseenkin analogista ehdotelmallesi että Ylen toiminta pitäisi kustantaa verovaroista.
Jos tv-toiminta olisi valtion suoraan tarjoama palvelu, se voitaisiin hyvin kustantaa kirjastopalvelujen tapaan verovaroista.
Palveluhan se onkin. On täysin yhdentekevää tämän kysymyksen kannalta että palvelun tarjoajaa kutsutaan yritykseksi. Voitaisiin sitä toki kutsua vaikka omenaksi, jos se yhtään helpottaa.
Toinen edellistä parempi mahdollisuus olisi se, että valtio kilpailuttaa yrityksiä säännöllisin väliajoin korkealaatuisten ohjelmien tuottamisesta ja kustantaa tämän toiminnan verovaroin.
Mielenkiintoinen näkemys, mietin vaan miten kyseinen laatu arvioitaisiin kilpailutettavien yritysten välillä. Pelkonani kun olisi että arviointiperusteena käytettäisiin vain halpuutta, ja saisimme nykyisten mainosrahoitteisten paskakanavien rinnalle yhden verovaroin tuetun lisäpaskakanavan, joka lähettää 24/7 mobiilipelejä ja tosi-TV:tä. Nykyisellä Ylellä tuntuu sentään olevan jonkinlainen näkemys mitä heidän ohjelmatarjonnallaan yritetään saavuttaa.

Kun Yleä jatkuvasti haukutaan luokattomuudesta, mitä sieltä sitten pitäisi tulla? Mihin toiseen suomalaiseen kanavaan sitä vertaatte?
Herra Manala

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geetzu kirjoitti:Luuserihommaa
Rikkaan isin ja töissä käyvän aviomiehen lompakon takaa on tosi mukava huudella, kun itsellä on aikaa päivät pitkät vaikka vaan olla kotona ja katsella telkkaria! Voi vaikka salaa vähän kuvitella, että muka maksaisi itse jotain maksuja ja huudella chateissa korkeamoraalisia näkemyksiään maksujen maksamattajättämisistä, vaikka ilman isin ja aviomiehen taloudellista elättämistä kuukausitulot olisivatkin vain muutamia hassuja satasia ja siten näiden maksujen maksaminen käytännössä täysin mahdotonta.

Saattaisi nimittäin olla vähän eri ääni kellossa niiden luuserijeesustelujen kanssa siinä vaiheessa.

mustakikkeli kirjoitti:Yhdysvallat olkoon varoittava esimerkki millaisia ihmisistä tulee, kun kaikki TV-kanavat ovat kaupallisia.
Neuvostoliitto olkoon varoittava esimerkki millaisia elinolosuhteista tulee, kun kaikki TV-kanavat ovat valtiollisia.

Ja joo, nykytekniikalla olisi täysin mahdollista laittaa YLEn kanavat conax-korttien taakse. Silloin kukaan ei katselisi ylen kanavia maksutta, ja ne jotka haluaisivat kanavia katsoa, maksaisivat tässä tapauksessa juuri niistä palveluista joita haluavat ostaa ja käyttää.

Sitäpaitsi jos olen käsittänyt oikein niin YLEhän ei juuri edes tavoittele voittoa, toisin kuin nämä muut HTWelhot sun muut kaapeliyhtiöt maksukanavillaan? Eikö siis voisi kuvitella, että YLE saisi siinä tapauksessa järjestettyä kanavansa varsin kilpailukykyiseen hintaan ilman älyttömiä TV-maksupakotteita?

Kerrohan hemuli miksi yleinen TV-lupamaksu on sinusta perustellumpi kuin salatun kanavan TV-korttimaksu? Varsinkin jos TV:tä ei käytä niihin palveluihin jotka laittomalla TV-lupamaksulla katetaan?

Ja kun tuohon ei kerran haluta mennä, niin kyllä se verovaroista nyhtäminenkin olisi perustellumpaa, vaikka edustaakin erilaista ajattelumallia. Televisiota kun käyttää paljon useampi kuin mitä kirjastoja tmv. valtion rahoitteisia palveluja keskimäärin.
mustakikkeli

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Herra Avaruuskatti, perustelu sille miksi yleinen maksu on Ylen tapauksessa parempi kuin käyttäjämaksu löytyy esim. eilen aloittamani gallupin ekasta viestistä. Jos Yle laitetaan toimimaan samojen periaatteiden mukaan kuin kaupalliset kanavat, eli tulot muodostuvat ainoastaan käyttäjiltä (=salattu maksukortti, mobiilipelit ja chatit) ja/tai mainostajilta (jotka puolestaan laskuttavat mainoskulut kuluttajilta tuotteidensa hinnoissa, myös niiltä jotka eivät kyseisiä kanavia katso), voidaan olettaa että Yle-kanavien ohjelmatarjonta yksipuolistuisi samalla tavoin massoja kosiskelevaksi paskahömpäksi kuten kaupallisilla kanavilla on käynyt.

Samalla tavoin voidaan kysyä, miksei kirjaston käytöstä pitäisi laskuttaa vain niitä jotka kyseisen puljun palveluja käyttävät? Toivottavasti tälle löytyy jotain järkeenkäyvempiä syitä kuin vain se ettei sitä satuta kutsumaan nimellä "Oy Kirjasto Ab", jos nimenvaihdoksella tai yhtiömuodolla ei ole minkään valtakunnan merkitystä itse tarjottavaan palveluun.

On hyvä että edes yhdellä TV-yhtiöllä on jonkinlainen yhteiskunnallinen ja sivistävä rooli, eikä pelkkä "mahdollisimman paljon katsojia ohjelman ääreen mahdollisimman pienin kuluin"-rooli, kuten mainostelevisioilla. Ehkä tärkein syy tosi-TV:n suosion kasvuun ohjelmaformaattina on juuri se että niiden teko on paljon halvempaa, kun tavikset toimivat "näyttelijöinä" ilman palkkaa.

Mitä taas tulee Neuvostoliittoesimerkkiisi, kukaan ei kuitenkaan ole tainnut ehdottaa että kaupalliset kanavat tulisi lopettaa Suomesta. Jos taas puhutaan Ylen tappamisesta (välillisesti), siinä menisi ainoa kansallinen ja mainostajista riippumaton TV-yhtiö Suomessa. Se olisi mielestäni ns. huono juttu, aivan kuten jos BBC pyyhkäistäisiin pois maailmankartalta.

Mitä tulee verotusmenettelyyn, toivottavasti ette kuitenkaan kuvittele sen olevan pohjaton kaivo josta saadaan rahaa ihan mitä tahansa tarkoitusta varten ilman veronkorotuksia. Ihan sama se teille TV-lupamaksua vastustaville kai lienee nyhdetäänkö se raha teiltä verojen vai TV-lupamaksun muodossa? Jos se olisi pohjaton kaivo, silloinhan Suomenkin kannattaisi tarjota kaikille kansalaisilleen "ilmainen" laajakaistayhteys, ylläpitokulut otettaisiin jälleen niistä verovaroista. Oletettavaa kuitenkin on että tuokin lisäisi osaltaan paineita veronkorotuksiin, tai sitten sitä ei kerättäisikään verojen kautta, vaan esim. ainoastaan talouksilta joissa on vähintään yksi kotitietokone (ja vastineeksi joka kotiin saisi ilmaisen laajakaistayhteyden).

Ps. Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, eivätkös kreikkalaiset olleetkin osanneet tehdä hienon oopperaesityksen Euroviisufinaalin alkuun? Tietenkään mitään noin suureellista ja hienoa ei tule miettiä EV2007 kisoihin, koska oopperahan on saatanasta eikä sitä tule tukea, eikä siihen liittyvää ammattitaitoa tule ylläpitää Suomessa verovaroin. Tilataan sekin työ vaikka Ruotsista (tai järjestetään koko kisat siellä samantien), tai laitetaan Pelle Hermanni esiintymään finaalin alkuun.
Geetzu

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Herra Manala kirjoitti:Saattaisi nimittäin olla vähän eri ääni kellossa niiden luuserijeesustelujen kanssa siinä vaiheessa.
Sun provot valuu ihan hukkaan pupu, enkö mä oo tarpeeks mainostanu pärjänneeni kuukausiliksallani oikein hyvin? Ei meillä kummankaan suht varakkaat suvut maksele mitään ja kyllä aviomiehenkin kanssa menee kaikki aikalailla tasan, tosin nyt lyhentää mökkilainaa molempien puolesta ja mulla se tonni meneekin kuukauden ruokaan ja muihin kuluihin. Melkein aina kaikki ylimääränen ostetaan säästörahoista, ja näitä omia säästöjäkin saanut ihan itse (wow) kartutettua onnistuneilla osakekaupoilla. Niin joo, sitä oon mainostanu että olen osittaisella hoitovapaalla ja tämän vuoksi työpaikkani maksama palkka ei juuri nyt päätä huimaa, toki siitäkin on miinustettava autoetu. Mutta hyvin pärjäillyt aina, kotiin jääminen ei loppupeleissä ole paljoa pakottanut kiristämään lompsan nyörejä! :]

Pakko silti tunnustaa, että vasta kerran olen tv-lupani itse maksanut, aiemmin se meni ihan huomaamattomasti äitini palkasta, äiti sattuu olemaan töissä virastossa, joka ilkeästi kansaltamme lupamaksuja perii. Siitä kai asenteeni tähän aiheeseen, vanhemmilta opittua.

Tosi kiva Manala ku oot saanu töitä! Kyllä mäkin vielä joskus palaan töihin.
prosessi

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

mustakikkeli kirjoitti:Mitä tulee verotusmenettelyyn, toivottavasti ette kuitenkaan kuvittele sen olevan pohjaton kaivo josta saadaan rahaa ihan mitä tahansa tarkoitusta varten ilman veronkorotuksia. Ihan sama se teille TV-lupamaksua vastustaville kai lienee nyhdetäänkö se raha teiltä verojen vai TV-lupamaksun muodossa?
Ei tuo ole sama. Jos kerran muidenkin kuin katsojien joka tapauksessa pitää rahoittaa yleä, miksi nämä muut valittaisiin mielivaltaisesti sillä perusteella, että minkä laitteen on sattunut ostamaan kodinkoneliikkeestä? Jo pelkkä tehottoman valvonnan järjestäminen on typerä lisäkulu, ja tv-lupa on suurempi kulu taloutta kohden, kuin mitä verotuksen kautta kerätty maksu olisi, kun silloin myös edellämainitun mielivaltaisen laitteen omistamattomat ihmiset osallistuisivat kulujen kattamiseen.
laitetaan Pelle Hermanni esiintymään finaalin alkuun.
Muuten kannattaisin, mutta Pelle Hermanni on kuollut.
mustakikkeli

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

prosessi kirjoitti:Ei tuo ole sama. Jos kerran muidenkin kuin katsojien joka tapauksessa pitää rahoittaa yleä, miksi nämä muut valittaisiin mielivaltaisesti sillä perusteella, että minkä laitteen on sattunut ostamaan kodinkoneliikkeestä?
Ei se ole mielivaltaista, vaan perustuu todennäköisyyksiin. Kuinka moni näistä "En käytä koskaan Ylen palveluita" TV:n omistajista ei muka seurannut ollenkaan Euroviisuja tai lätkän MM-kisoja? Nehän tulivat Ylen kanavilta. Uskottavampaa on että TV:n omistamattomat missasivat ihan oikeasti kyseiset ohjelmat.

Käyttääkseni jälleen kaikille kansalaisille tarjottavaa laajakaistaesimerkkiä, paljon todennäköisempää on että tietokoneen kotiinsa ostavat käyttäisivät sitä hyväkseen, kuin henkilöt joilla ei ole tietokonetta ollenkaan.
Jo pelkkä tehottoman valvonnan järjestäminen on typerä lisäkulu, ja tv-lupa on suurempi kulu taloutta kohden, kuin mitä verotuksen kautta kerätty maksu olisi, kun silloin myös edellämainitun mielivaltaisen laitteen omistamattomat ihmiset osallistuisivat kulujen kattamiseen.
Mutta kun juuri täällä niin moni itki kuinka väärin on että Ylen kanavia katsomattomat television omistajat joutuvat osallistumaan Ylen ylläpitoon, tuntuu kummalliselta että tämän suuren vääryyden piiriin halutaan ihmisiä jotka eivät taatusti katso Ylen kanavia ollenkaan (eli television omistamattomat).

Katto Kassisen yhdessä kannanotossa otettiin esimerkiksi ihmiset jotka ostavat television vain konsolipelejä varten. Onneksi uusimmat konsolit saa nykyisin liitettyä myös esim. tietokonemonitoriin, ja vanhemmillekin videopeleille sun muille löytyy vaihtoehtoisia näyttölaitteita. Esim. erään sukulaispojan Playstation2 on liitetty eräänlaiseen siirreltävään pikkunäyttöön, jossa ei ole mukana TV-viritintä.

Kuten olen aiemmin sanonut, olen sinänsä samaa mieltä että Ylen toiminta voitaisiin rahoittaa mieluummin verotuksen kautta, koska se saattaisi hieman tehostaa Ylen toimintaa ja maksun piiriin saataisiin myös selkärangattomat siivelläeläjät. Samasta syystä voisin suosia lähiliikenteen kustantamista verovaroista, jolloin ei olisi enää pummilla matkustavia ja voitaisiin luopua lipuntarkastajista.

Ihmettelen vain tuota joidenkin käyttämää idioottimaista argumenttia että verotuskäytäntöön pitäisi siirtyä koska on niin väärin että nykyisin Yleä "käyttämättömät" joutuvat maksamaan TV-lupamaksuja (tai siis eivät maksa mutta ovat periaatteessa velvoitettuja maksamaan). Sama kun kerran pätee verotusvaihtoehdossakin, ja jopa sellaisiin ihmisiin jotka eivät seuranneet edes Euroviisuja tai MM-kisoja Ylen kanavilta. Käyttäkää järkeänne kun keksitte argumentteja.
laitetaan Pelle Hermanni esiintymään finaalin alkuun.
Muuten kannattaisin, mutta Pelle Hermanni on kuollut.
Whitney Houston, we have a problem. No se jokeri pokeri poks mies sitten. Tai Carola.
Sinkkumatti

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Mitäs hebbuli sanosit, jos perustettaisiin uusi valtiollinen kanava, josta esitettäisiin kirkonmenoja, runojen lausuntaa ja keskusteluiltoja. Kaikille tv:n omistaville pakollinen maksu 100 euroa vuosi? Maksaisitkos senkin, vai jättäisitkö väliin?
Herra Manala

Re: Nyt on hyvä hetki maksaa TV-lupa

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

mustakikkeli kirjoitti:Herra Avaruuskatti
Heh. Huono arvaus, juoruneiti.
Jos Yle laitetaan toimimaan samojen periaatteiden mukaan kuin kaupalliset kanavat, eli tulot muodostuvat ainoastaan käyttäjiltä (=salattu maksukortti, mobiilipelit ja chatit) ja/tai mainostajilta (jotka puolestaan laskuttavat mainoskulut kuluttajilta tuotteidensa hinnoissa, myös niiltä jotka eivät kyseisiä kanavia katso), voidaan olettaa että Yle-kanavien ohjelmatarjonta yksipuolistuisi samalla tavoin massoja kosiskelevaksi paskahömpäksi kuten kaupallisilla kanavilla on käynyt.
Millä ihmeen perusteella voidaan olettaa? Puhdasta mainoskanavaa ei tässä ole kukaan tekemässä, ja ihan laadukasta dokumenttitarjontaa pystyvät myös näyttämään kanavat kuten National Geographic Channel ja Discovery, jotka rahoittavat itsensä pääosin maksukortti- ja mainostuotoin. En kehtaisi ainakaan väittää että kanavilla on tavallista surkeampi dokumentti/opetusohjelmatarjonta. Toki alkuperäiskieli helpottaa kasvattamista erilaisiin mittasuhteisiin, mutta ei sen pitäisi mahdotonta olla suomalaisellekaan kanavalle joka ei tavoittele voittoa.
Samalla tavoin voidaan kysyä, miksei kirjaston käytöstä pitäisi laskuttaa vain niitä jotka kyseisen puljun palveluja käyttävät? Toivottavasti tälle löytyy jotain järkeenkäyvempiä syitä kuin vain se ettei sitä satuta kutsumaan nimellä "Oy Kirjasto Ab", jos nimenvaihdoksella tai yhtiömuodolla ei ole minkään valtakunnan merkitystä itse tarjottavaan palveluun.
Kauanko nyt aiot jankuttaa vielä samasta asiasta laput silmillä? Miksei sama rahoitusmuoto käy YLEn televisiokanaville verotusmuodossa?
Mitä taas tulee Neuvostoliittoesimerkkiisi, kukaan ei kuitenkaan ole tainnut ehdottaa että kaupalliset kanavat tulisi lopettaa Suomesta.
Neuvostoliittoesimerkkini ei ollut tarkoitus ehdottaa mitään kaupallisien kanavien lopettamista, vaan sen oli tarkoitus ainoastaan osoittaa miten ontuva analogiasi oli. Kaikki TV-kanavat maksullisia -> ihmisistä tulee amerikkalaisia. Kaikki TV-kanavat valtiollisia -> yhteiskunnasta tulee Neuvostoliitto. Ihan yhtä kaukaa haettua hevonpaskaa, jolla ei ole yhtään mitään totuuspohjaa.
Mitä tulee verotusmenettelyyn, toivottavasti ette kuitenkaan kuvittele sen olevan pohjaton kaivo josta saadaan rahaa ihan mitä tahansa tarkoitusta varten ilman veronkorotuksia. Ihan sama se teille TV-lupamaksua vastustaville kai lienee nyhdetäänkö se raha teiltä verojen vai TV-lupamaksun muodossa?
Kun sinä olet kerran puolustamassa TV-lupamaksun maksamista, etkö haluaisi että kaikki maksaisi ja se olisi murto-osa nykyisestä? TV-lupamaksussa on juurikin se ongelma, että siitä on niin helppo luistaa. Tämä taas johtaa siihen että osa porukasta maksaa luistavan osan TV-lupamaksut. Verotuskäytännöllä tätä ongelmaa ei ole.


Geetzu kirjoitti:Sun provot valuu ihan hukkaan pupu, enkö mä oo tarpeeks mainostanu pärjänneeni kuukausiliksallani oikein hyvin?
Ja kuukausiliksa tulee ta-daa, isin, enon jne. lompakosta, ellen ihan väärin muista?
Pakko silti tunnustaa, että vasta kerran olen tv-lupani itse maksanut
No onhan se jo sentään kerran! Olisit heti sanonut. Kyllähän tuo nyt jo oikeuttaa jeesustelemaan muut luuseri-kategoriaan. Mahtaa tuntua hyvältä lunastaa lippunsa antiluuseri-kategoriaan äidin kautta. Aika luuseritouhua, etten sanoisi.
Vastaa Viestiin