Gattaca kirjoitti:Mutta MIKSI älykkyys ei periytysi, kuten muutkin ominaisuudet? Humanistipelleillä ei muuta perustetta kuin omat "tabula rasa" -hokemansa, jotka ovat yhtä uskottavia kuin PetriFB!
Niin, enpä usko että juuri kukaan enää ajattelee perinteisen tabula rasa -mallin mukaisesti. Se, että ihmisen biologinen mieli olisi tyhjä taulu siten, että aivot olisivat biologisessa katsannossa pelkkä loogisiin operaatioihin kykenevä sisällötön yleistietokone, on kyllä aivotutkimuksessa osoitettu sen verran kestämättömäksi, että tabula rasa -ajattelua ei oikein kannateta missään. Biologinen mieli - aivot - on aktiivinen prosessoija, joka muokkaa havaintoja ja reaktioita biologisten dispositioidensa mukaisesti varsin aktiivisesti. Kaukana tabula rasasta. Mutta älykkyyden suoraviivainen biologinen periytyminen ei tietenkään seuraa pelkästä tällaisten tosiasioiden tunnustamisesta. Tässä vaiheessa voinee ottaa Elconkin mukaan:
elco kirjoitti:Oletko todella sitä mieltä, että henkiset ominaisuudet eivät periinny? Mitkään? (...) Paljon epäuskottavampi minusta on tämä vasemmistoälykköjen teoria, että kaikkien ihmisten henkinen potentiaali on kaikissa tapauksessa syntymähetkellä aina täsmälleen yhtä suuri (=vakio) ja potentiaalin käyttöönotossa vaikuttaisi ainoastaan ympäristö. Jos näin on niin miten henkisten ominaisuuksien evoluutiota ylipäänsä voi tapahtua, perustele?
No eikun olen nimenomaan selittänyt, että henkisten ominaisuuksien periytyminen on erittäin vahvaa. Ei-ideologinen näyttö vain viittaisi siihen suuntaan, että periytyminen on pääasiassa kulttuurista: Jos älykkäiden ja koulutettujen vanhempien vauva siirretään ympäristöön, jossa virikkeet ovat lähinnä tosi-tv:tä ja keskiolutta, niin lapsen tilastollinen todennäköisyys saavutta mainittavia intellektuaalisia etappeja on samaa tasoa kuin ottovanhempien biologisillakin lapsilla. Vastaavasti, jos ns. tyhmien vanhempien vauva adoptoidaan henkisesti vireään perheeseen, ottovanhempien älykkyys näyttää perityvän aika hyvin adoptiolapsellekin. Kyseessä on vähän samanlainen ilmiö kuin se erittäin vahva perityvyys, että lapset tuppaavat puhua samaa kieltä kuin vanhemmat. Ehkä siis suomalaisilla on suomi-geeni ja ruotsalaisilla ruotsi-geeni?
Tästä ei tietenkään seuraa, etteikö yksilöiden synnynnäisten taipumusten välillä voisi olla suuriakin eroja (eli älykkyyden suoraviivaisen biologisen periytymisen kyseenalaistaja ei ole missään nimessä sitoutunut tuohon elcon ehdottamaan syntymähetken täydelliseen yhtenevyyteen). Tieteellinen näyttö vaan on sen suuntaista, että olemassaolevien biologisten taipumuserojen manifestoituminen sosiaalisesti merkittäviksi älykkyyseroiksi ei ole mikään asosiaalinen prosessi. Biologiset, synnynnäiset lähtökohdat eivät determinoi sosiaalisissa prosesseissa kehittyviä henkisiä ominaisuuksia (eikä tämä tietenkään ole ristiriidassa sen kanssa, mitä tiedämme muidenkin vahvasti sosiaalisten lajien evoluutiosta yleensä). Itse asiassa, tämä on se, missä sokea evoluutipsykologiauskovaisuus muuttuu vaaralliseksi: ei ymmärretä, että sosiaalisten lajien evoluutiossa tiettyjen ominaisuuksien luonne on aina biologisen ja kulttuurisen co-evoluution tulos. Kina siitä, onko älykkyys biologista vai sosiaalista on typerää - totta kai molempia tekijöitä tarvitaan. Ei-biologiset systeemit eivät ole kovin älykkäitä, kuten eivät sosiaalisesta ympäristöstä eristettyinä kasvaneet biologiset "ihmisetkään". Tästä syystä kiintoisaksi kysymykseksi jää lähinnä empiirinen kysymys siitä, miten sosiaalisesti merkityksellinen älykkyys näyttäisi periytyvän - ja kuten sanoin, sosiaaliset tekijät näyttäisivät olevan siinä aivan omaa luokkaansa merkityksellisyydeltään (tietysti, koska sosiaalisena lajina ihmisen biologiset taipumukset ovat evoluutioprosesseissa kehittyneet sellaisiksi, että ne muokkautuvat hyvin vahvasti sosiaalisen ympäristön mukaan - tästähän ihmisten huikeassa sopeutuvuudessa on paljolti kyse).
Ai niin, jos joku haluaa katsoa tuon Hesarin tiedetoimituksen ideologista agendaa tarkemmin, aika kovia keskusteluja löytyy täältä:
http://blogit.hs.fi/tiede/ Muuten olen kyllä samaa mieltä siitä, että lähdeviitteilläpäähänlyöntikilpailuun ei kannata ryhtyä Kitinässä, vaikka se tavallaan houkuttelevaa olisikin - oliko se juuri Elco, joka oli taannoin tilannut itselleen evoluutiopsykologian raamatun The Adapted Mind?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."