Parvekekukka-asiaa

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
mustakikkeli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Voi vitsi nytkö miehetkin ovat alkaneet harrastaa parvekekukkia? Kymmenen parasta syytä laittaa parvekkeelle jotain kasvamaan? Ainoastaan naapureille näkyvä parvekkeen ulkonäöllinen ehostus? Muistelen vaan edellisestä elämästäni niistä olleen pelkkää harmia ja vaivaa, kun exän oli pakko joka kesä laittaa kukkasia parvekkeelle roikkumaan.

Kämpässäni on parveke, mutta en ollut edes miettinyt rehujen kasvattamista siellä, enintään pienen pöydän ja kahden tuolin laittamista sinne jos joskus haluaa päistatella päivää siellä. Mites kun tuo parveke tullaan lähiaikoina lasittamaan, aiheuttaako tämä vaikeuksia parvekkeen rehuttamisprojektille?
AarneAnkka

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

mustakikkeli kirjoitti:Kymmenen parasta syytä laittaa parvekkeelle jotain kasvamaan?
Toinen vaihtoehto: Lahjoitetaan Ikean kolmikerroksinen kukkateline. :roll: Paan siitä kuvan galleriaan myöhemmin kun pääsen kotiin kuvaamaan sen.
ninnithequeen

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

AarneAnkka kirjoitti:
mustakikkeli kirjoitti:Kymmenen parasta syytä laittaa parvekkeelle jotain kasvamaan?
Toinen vaihtoehto: Lahjoitetaan Ikean kolmikerroksinen kukkateline. :roll: Paan siitä kuvan galleriaan myöhemmin kun pääsen kotiin kuvaamaan sen.
:yo:
AarneAnkka

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

ninnithequeen kirjoitti: :yo:
Its ö diil. Voin tuoda vaikka saunailtaan tullessani. :)
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja BrianW »

ElanorRaven kirjoitti:
huima kirjoitti:
ElanorRaven kirjoitti: puutarhatonttu... :D
Imagonmurhausta.

Tähän mennessä olin kuvitellut että Eleanorin parvekkeella olisi kunnon rokkityyliin vain pari tuolia ja vanhoja tv-vastaanottimia, joita voisi bileiden kuluessa viskoa ikkunasta tai parvekkeelta alas.
Se on ELANOR! E-L-A-N-O-R!!!! (saat syyttää vanhempiani, että menivät mulle noin hankalan nimen lykkäämään)

Juu, ja nyt kyllä imago menee ihan säpäleiksi. No, parveketta mulla ei edes ole, tai ranskalainen, mutta sitä ei lasketa. Mutta työni puolesta joudun olemaan kauhea kukka-asiantuntija ja viherpeukalo, ja totta puhuen omat intressini ovat muutenkin rokista aika kaukana - kun itselläni ei ole takapihaa, niin vanhempien luona vietän ison osan kesästä kuokkien kukkapenkkiä ja hoitaen kukkia. Toinen rakas harrastus on leipominen, korvapuustit ovat ehdoton bravuurini ja lettuja/vohveleita paistan pikkusisaruksilleni lähes aina, kun vanhempien luona käyn. Viime syksynä opettelin kutomaan ja tykkään pelata mummin kanssa korttia. Että tässä teille saatananpalvoja-hevimimmi :twisted:
Söpöä, Eddie Cochrania lainatakseni SOMETHINK ELSE
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
hermine

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja hermine »

Voihan Aarne laittaa niiden saviruukkujen sisälle pienemmät muoviruukut, joihin rehusensa istuttaa, jos se teline on hieno?
AarneAnkka

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

hermine kirjoitti:Voihan Aarne laittaa niiden saviruukkujen sisälle pienemmät muoviruukut, joihin rehusensa istuttaa, jos se teline on hieno?
Kuva

No onko hieno?
hermine

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja hermine »

Ainaskin toi on käytännöllisen näköinen. Tuohonhan mahtuisi vaikka miten monta muovista kukkapurkkia.
Bhven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

AarneAnkka kirjoitti:No onko hieno?
*repeämys*

Tohon voi laittaa kolme erikokoista pientä koiraa kylpemään.
AarneAnkka

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Bhven kirjoitti:Tohon voi laittaa kolme erikokoista pientä koiraa kylpemään.
Kunhan löytää vielä kolme erikokoista pientä tulppaa. Jokaisen ruukun pohjassa on the reikä.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Niba »

AarneAnkka kirjoitti:
Bhven kirjoitti:Tohon voi laittaa kolme erikokoista pientä koiraa kylpemään.
Kunhan löytää vielä kolme erikokoista pientä tulppaa. Jokaisen ruukun pohjassa on the reikä.
Älä turhaan reiitä, vedäppä vaikka pari kerrosta tuorekelmua sisäpintaan, estää veden imeytymisen saveen(ruukkuun), ei taida olla edes lasitettua tavaraa tuo? No se selittää hinnan matalan Ikean.
ElanorRaven kirjoitti:
millivanilli kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta päiväkakkaroista? Mulla on niitä parvekkeella muutama. Jotenkin ne nuuhkahtivat, enkä saa virkoamaan. Ajattelin, että voisi johtua siitä, että jos kukat alkoivat puskea siemeniä, että siihen menisi kaikki energia. Kannattaisikohan leikata jo isoimmat kukinnot pois, jotta tulokkaille riittäisi ravinteita ja energiaa?
Päivänkakkaroita (=marketta) voi ihan rauhassa leikata kunnolla lyhyem
Marketat lemuaa, ei parvekekasveja enempi palstankoristeita.
brona kirjoitti:Miten olis itsekasteleva ruukku? Uudet saviruukut tosiaan kannattaa liottaa ennen käyttöä. Mulla on ikkunalla basilika, ruohosipuli ja kahdessa ruukussa amppelimansikkaa, joka tyrkkää jo marjaa.
Ongelma: miksi mun ruokakaupasta ostamastani basilikasta tulee kitkerää ennen pitkää?
Yrteistä yleensäkin käytetään tuoreimpia,=nuorimpia lehtiä, vanhemmissa ns. suoja-aineet ovat toisessa potenssissa määrältään.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Muovikukat toimii.

Paitsi jos ne on alakerran varastossa kun ei jaksa vaivautua. Kukaan ei kummiskaan näe parvekkeelleni, en edes itse.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
mustakikkeli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Pese ikkuna.
ninnithequeen

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Hei viherpeukalot.
Kuinkahan usein mun kannattais noita miun orvokkeja lannoitella? Mulla on niitä aimo kasa pihalla ja parvekkeella. Entäs pelargoneja?
ElanorRaven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

ninnithequeen kirjoitti:Hei viherpeukalot.
Kuinkahan usein mun kannattais noita miun orvokkeja lannoitella? Mulla on niitä aimo kasa pihalla ja parvekkeella. Entäs pelargoneja?
Orvokki tarvii paljon vettä ja lannoitusta. Ei kuitenkaan kannata liikaa uittaa, juuret mädäntyy. Pari kertaa viikossa kasteluveden mukana jotain lannoitelitkua. Pelargonille riittää, jos vaikka kerran viikossa laittaa kasteluveden mukana lannoitetta. Tosin riippuu aika paljon lannoitteesta - toiset on voimakkaampia, kun taas mun Pirkka-merkkistä litkua voi ihan rauhassa laittaa joka kastelukerta. Mutta joku Substral on ymmärtääkseni vähän vahvempaa ainetta, en ole ihan varma... Kannattaa katsoa pullosta se perusohje ja siitä järkeillä, kuinka paljon kannattaa laittaa, kun orvokki vaatii runsasta lannoitusta ja pelargoni varmaan aika normaalia. Hitto, mitä selityksiä, toivottavasti saat jotain selkoa :D
ninnithequeen

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

ElanorRaven kirjoitti: Hitto, mitä selityksiä, toivottavasti saat jotain selkoa :D
Sain selkoa, suurkiitos.
millivanilli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Kyssäri Elanorille. Ostin äsken kukkia, mutta tajusin, ettei niille juuri nyt ole sopivaa ruukkua. Kannattaako ne pitää noissa pienissä muovijutuissa siihen asti kunnes saan ostettua uudet "kaukalot", vai olisiko parempi laittaa ne nyt johonkin tilapäiseen isompaan astiaan? Kärsiikö kukat jos niitä siirtelee? Olisiko toi nyt jokin "ahkeraliisa" tms.
ElanorRaven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

millivanilli kirjoitti:Kyssäri Elanorille. Ostin äsken kukkia, mutta tajusin, ettei niille juuri nyt ole sopivaa ruukkua. Kannattaako ne pitää noissa pienissä muovijutuissa siihen asti kunnes saan ostettua uudet "kaukalot", vai olisiko parempi laittaa ne nyt johonkin tilapäiseen isompaan astiaan? Kärsiikö kukat jos niitä siirtelee? Olisiko toi nyt jokin "ahkeraliisa" tms.
Anna olla niissä pienissä purkeissa, turhaan niitä lähtee väliaikaisesti siirtelemään. Kyllä ne niissä pärjää ihan hyvin, olisihan ne muuten voineet kaupassakin olla niissä vielä parhaimmillaan viikkotolkulla :) Turha siirtely kumminkin voi aina rasittaa rehuparkoja, jos juuret kärsii kovasti tai olosuhteet vaihtelee liiaksi.
millivanilli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

ElanorRaven kirjoitti: Anna olla niissä pienissä purkeissa, turhaan niitä lähtee väliaikaisesti siirtelemään. Kyllä ne niissä pärjää ihan hyvin, olisihan ne muuten voineet kaupassakin olla niissä vielä parhaimmillaan viikkotolkulla :) Turha siirtely kumminkin voi aina rasittaa rehuparkoja, jos juuret kärsii kovasti tai olosuhteet vaihtelee liiaksi.
Kiitos. Tuli vain tuo mieleen siitä, kun en siirtänyt ostamiani auringonkukkia lainkaan isompaan ruukkuun, ja ne kuoli, vaikka kuinka yritin niitä hoivata. Torstaina saan taas huristella, joten jos sitten sillä reissulla ehtisin käydä ostamassa ikeasta lisää noita parvekekukkaastioita.

Olisiko muuten jotain hyvää sivustoa, mistä voisin käydä kurkkimassa erilaisten kukkien hoito-ohjeita?
ElanorRaven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

millivanilli kirjoitti:Olisiko muuten jotain hyvää sivustoa, mistä voisin käydä kurkkimassa erilaisten kukkien hoito-ohjeita?
Tuolla on hurjasti kasvien hoito-ohjeita. Kesäkukkia on lisää siellä Ryhmäkasvit-alaotsikon alla!
millivanilli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

ElanorRaven kirjoitti:Tuolla on hurjasti kasvien hoito-ohjeita. Kesäkukkia on lisää siellä Ryhmäkasvit-alaotsikon alla!

Kiitos :) Mä olen tosiaan niin huono noiden kasvien kanssa, olen onnistunut tappaamaan myös kaktukset. Nyt olen silti optimistisella tuulella.
ElanorRaven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

millivanilli kirjoitti:olen onnistunut tappaamaan myös kaktukset
Aika hyvä suoritus :D Hanki kityvehka, se on helppohoitoinen :D
millivanilli

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

ElanorRaven kirjoitti:Aika hyvä suoritus :D Hanki kityvehka, se on helppohoitoinen :D
Täytynee harkita.

Nyt parvekkeella on basillikaa, kesäleimuja, muratteja ja ahkeraliisoja :D Olisin halunnut ostaa myös kaikenmaailman köynnöksiä, mutta jos aluksi harjoittelen näillä mitä nyt on.

EDIT: noissa ohjeissa puhutaan usein lannottamisesta, millä noita oikein lannoitetaan? Olen nii-in avuton :P
ElanorRaven

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

millivanilli kirjoitti:EDIT: noissa ohjeissa puhutaan usein lannottamisesta, millä noita oikein lannoitetaan? Olen nii-in avuton :P
Kaupasta saa vaikka sitä Substral-litkua, se on oikeen toimiva tuohon tarkoitukseen :) Niitäkin on kait eri lajeja viherkasveille ja kukkiville kasveille. Pirkalla on myös vastaava, paljon halvempi lannoitelitku.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Parvekekukka-asiaa

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

AarneAnkka kirjoitti:Tota saviruukkutelinettä pitäis kuitenkin kai käyttää, joten pitäis keksiä jotain kasveja joita siinä voi pitää, jotka eivät tuhoudu jos niitä ei kastele ihan joka päivä. Ehkä jopa pariin viikkoon.

Ensiksi pitäisi tietää, onko parvekkeesi varjoisa vai aurinkoinen. Aika ruma ja tyhmäniminen marketta ainakin sietää kuivuutta. Samoin käsittämättömän ruma pelargonia. Myös ruusubegonian pinnan voi antaa silloin tällöin kuivahtaa. Samettiruusu? Tähtisilmä? Ruusu- tai ahkeraliisat? Joka tapauksessa, jos jotain päätät laittaa, niin ei kannata unohtaa lannoittamista (esim. Substral-liuokset ja -ravinnepuikot). Yleensä nuupahtaneet kukat saa voimiinsa riittävällä kastelulla ja juuri lannoittamisella.
Ehkä selviäisivät taavekkeella talvellakin.
Ainakaan yksikään kesäkukista ei käsittääkseni selviä talven yli parvekkeella.
Yksi ehdotti kanervia. Onko hyvä idea?
Mistä vitusta yksi kuvittelee saavansa kanervia kesällä?
Vastaa Viestiin