Lemmikkipulmaketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
swirl

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja swirl »

Hohhoijaa :roll:
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

Tein Wlotille juuri suurella työllä ja vaivalla hieanot tasot, saa nähdä miten kauan menee kun ne nakertelevat jokaikisestä narun poikki...

Ja sitten pulma:
Mistä voisin ostaa/adoptoida "nuoren aikusen" rottasen (ikähaarukka 0.5 v -1.5) sillä iski kamala rottakuume mutta noiden kahden Xenia-naissoturin keskelle en uskalla mitään kuukauden ikästä reppanaa pistää?
I raise my hands to heaven of curiosity, I don't know what to ask for, What has it got for me?
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

Niin ja ehkä vielä tärkeämmin,
käytännön kysymys:

ONKO REALISTISTA AJATELLA KISSOJEN HANKKIMISTA ROTTAHÄKIN KANSSA SAMAAN TALOUTEEN?
I raise my hands to heaven of curiosity, I don't know what to ask for, What has it got for me?
prosessi

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Razormaid kirjoitti:Mistä voisin ostaa/adoptoida "nuoren aikusen" rottasen (ikähaarukka 0.5 v -1.5) sillä iski kamala rottakuume mutta noiden kahden Xenia-naissoturin keskelle en uskalla mitään kuukauden ikästä reppanaa pistää?
Vielä vaikeampaa on totuttaa aikuisia rottia toisiinsa, en suosittele. Poikanen, joka totutetaan pikkuhiljaa, on huomattavasti todennäköisemmin porukkaan sopeutuva.
Razormaid kirjoitti:Niin ja ehkä vielä tärkeämmin,
käytännön kysymys:

ONKO REALISTISTA AJATELLA KISSOJEN HANKKIMISTA ROTTAHÄKIN KANSSA SAMAAN TALOUTEEN?
Ei, jos häkkejä ei saa eri huoneeseen kuin kissoja. Onnistuu kyllä, jos tuon eristämisen onnistuu järjestämään, mutta helppoa se ei ole silloinkaan, nimim. "kokemusta on".

Kalterit eivät suojele rottia kissojen kynsiltä, eivätkä kissoja rottien hampailta, puhumattakaan siitä stressistä, joka molempia vaivaa. Joku akvaariotyyppinen ratkaisu, jossa on erittäin paljon hyviä piilopaikkoja, voisi toimia, mutta harvemmin siinä asuvia rottia pääsee näkemään, puhumattakaan niiden ulkoilutuksesta huoneessa, josta tulee ellei mahdotonta, niin ainakin sen verran hankalaa, että ulkoilutukset tahtovat jäädä kokonaan.

Lisäksi kissat ajan myötä keksivät keinon, miten päästä käsiksi häkki-/terraarioherkkuihin, joten murhenäytelmä on valitettavan todennäköinen. Vaikka uskoisi varautuneensa kaikkeen, voi aina sattua jotain yllättävää, tällä kertaa nimim. "ei enää koskaan käärmettä meille, liian kalliita kissanruoaksi".
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kai mun olisi vietävä Minni lääkäriin kun sen silmät vuotavat aina vaan. Vesi valuu melkein kuonolle asti ja lähes aina on kyynel poskella. Silmät eivät rähmi, mutta ei kai niiden kuuluisi tuolla tavalla valuakaan.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
ElanorRaven

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Onko vaarallista, jos kissalta irtoaa kynsi kokonaan? Eetu vähän riehui ja siltä irtosi kynsi kokonaan, kun se kiihdytti vähän turhan kovaa. Jalkaa aristaa, mutta ei juurikaan vuoda verta, kun sain kintun huuhdeltua ensin.
ninnithequeen

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

ElanorRaven kirjoitti:Onko vaarallista, jos kissalta irtoaa kynsi kokonaan? Eetu vähän riehui ja siltä irtosi kynsi kokonaan, kun se kiihdytti vähän turhan kovaa. Jalkaa aristaa, mutta ei juurikaan vuoda verta, kun sain kintun huuhdeltua ensin.
No en miä ainakaan ole kuullut, että kissa olisi kuollut yhden kynnen menetykseen. Katsot vaan, ettei se tulehdu.

Sitäpaitsi olen lukenut, että jossain kissoilta poistetaan kynnet kokonaan, jotteivat ne raapisi jne. :roll:
ElanorRaven

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

ninnithequeen kirjoitti:
ElanorRaven kirjoitti:Onko vaarallista, jos kissalta irtoaa kynsi kokonaan? Eetu vähän riehui ja siltä irtosi kynsi kokonaan, kun se kiihdytti vähän turhan kovaa. Jalkaa aristaa, mutta ei juurikaan vuoda verta, kun sain kintun huuhdeltua ensin.
No en miä ainakaan ole kuullut, että kissa olisi kuollut yhden kynnen menetykseen. Katsot vaan, ettei se tulehdu.

Sitäpaitsi olen lukenut, että jossain kissoilta poistetaan kynnet kokonaan, jotteivat ne raapisi jne. :roll:
Mutta että ei kuitenkaan tarvi eläinlääkärille lähteä?
ninnithequeen

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

ElanorRaven kirjoitti: Mutta että ei kuitenkaan tarvi eläinlääkärille lähteä?
No ei. On noilta mein kissoilta kans joskus teroitellessaan jäänyt kynsi sohvaan (grrrr) kiinni, mutta eivät kyllä aristaneet. Katso nyt miten se paranee, ei ole kovin tavatonta tuollainen.

Itse en lähtisi lekuriin.
prosessi

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Lolita kirjoitti:Kai mun olisi vietävä Minni lääkäriin kun sen silmät vuotavat aina vaan. Vesi valuu melkein kuonolle asti ja lähes aina on kyynel poskella. Silmät eivät rähmi, mutta ei kai niiden kuuluisi tuolla tavalla valuakaan.
Todennäköisesti jokin kyynelkanavan rakennevika, joka ei ole mitenkään vaarallinen eikä korjattavissa, ainakin jos vesi on täysin väritöntä. Veisin eläinlääkäriin vasta, jos neste vaihtaa väriä.
ElanorRaven kirjoitti:Onko vaarallista, jos kissalta irtoaa kynsi kokonaan?

Mutta että ei kuitenkaan tarvi eläinlääkärille lähteä?
Minä kyllä melkein kävisin siellä eläinlääkärillä. Ei siksi, että kynnen irtoaminen itsessään olisi jotenkin vaarallista, vaan siksi, että se on erittäin epätavallista. Haluaisin tietää miksi se irtosi, ettei varpaassa ole jotain kynsivallin tulehdusta tai kynsisientä, tai kissalla jonkinlaista vitamiinien tai hivenaineiden puutostilaa.

EDIT: Siis jos kynsi irtosi kokonaan, eikä pelkästään tuppi, johon Ninni viittasi. Tupet irtoavat vähän väliä kynnen kasvaessa, se on täysin normaalia.
ninnithequeen

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

prosessi kirjoitti:Minä kyllä melkein kävisin siellä eläinlääkärillä. Ei siksi, että kynnen irtoaminen itsessään olisi jotenkin vaarallista, vaan siksi, että se on erittäin epätavallista. Haluaisin tietää miksi se irtosi, ettei varpaassa ole jotain kynsivallin tulehdusta tai kynsisientä, tai kissalla jonkinlaista vitamiinien tai hivenaineiden puutostilaa.
Mein kissoilta, kuten sanoin, joskus on irronnut kynsi, tai puolet siitä teroitellessaan. Kerran kun tappelivat, toiselle jäi toisen puolikas kynsi otsaan kiinni, josta sen sitten nyppäisin :lol:

Mutta harvemmin tosiaan, joten en pidä lainkaan vakavana.
prosessi

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja prosessi »

ninnithequeen kirjoitti:Mein kissoilta, kuten sanoin, joskus on irronnut kynsi, tai puolet siitä teroitellessaan. Kerran kun tappelivat, toiselle jäi toisen puolikas kynsi otsaan kiinni, josta sen sitten nyppäisin :lol:
Eri asia.
ninnithequeen

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

prosessi kirjoitti:Eri asia.
No on.
Pikkuhaavat silti kissat miun mielestä hoitavat parhaiten itse. Eri asia jos tulehtuu jne.
prosessi

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja prosessi »

ninnithequeen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Eri asia.
No on.
Pikkuhaavat silti kissat miun mielestä hoitavat parhaiten itse. Eri asia jos tulehtuu jne.
Siis eri asia, että onko koko kynsi vai vain kynsituppi irronnut. Koko kynnen irtoaminen vastaa sitä tilannetta, kuin jos ihmiseltä irtoaa koko kynsi. Kyllä minä huolestuisin, jos minulta ilman selkeää syytä irtoaisi kynsi, menisin ehdottomasti lääkäriin. Pikkuveljeni meni liian myöhään, häneltä on puuttunut yksi sormenkynsi jo yli vuoden.
ElanorRaven

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

prosessi kirjoitti:Siis eri asia, että onko koko kynsi vai vain kynsituppi irronnut.
Siitä siis irtosi sellainen jännä ontto "kuori", eli ei siis varmaan koko kynsi varsinaisesti?
Elukka

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja Elukka »

ElanorRaven kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Siis eri asia, että onko koko kynsi vai vain kynsituppi irronnut.
Siitä siis irtosi sellainen jännä ontto "kuori", eli ei siis varmaan koko kynsi varsinaisesti?
Luultavasti kyseessä on justiin semmoinen kynsituppi, joita kissoilta irtoaa ihan luonnostaan. :think:
prosessi

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja prosessi »

ElanorRaven kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Siis eri asia, että onko koko kynsi vai vain kynsituppi irronnut.
Siitä siis irtosi sellainen jännä ontto "kuori", eli ei siis varmaan koko kynsi varsinaisesti?
No sitten se on tuppi, eli ei mitään hätää. Lähinnä kumma, jos et ennen ole niihin törmännyt, sillä jokaisesta kynnestä irtoaa sellainen kahden viikon välein. Kissan kynsi kasvaa tuollaisina kuorina, jolloin kynnet säilyttävät terävyytensä juuri sillä, että ne eivät varsinaisesti kulu ollenkaan, vaan "kuoriutuvat". Siksi myöskään kissan kynsiä ei ole pakko leikata, toisin kuin koiran, jonka kynnet kasvavat pituutta.
ElanorRaven

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

prosessi kirjoitti:No sitten se on tuppi, eli ei mitään hätää. Lähinnä kumma, jos et ennen ole niihin törmännyt, sillä jokaisesta kynnestä irtoaa sellainen kahden viikon välein.
Mutta kun se on kummallista, että siitä kumminkin vuosi verta jonkin verran.
prosessi

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja prosessi »

ElanorRaven kirjoitti:
prosessi kirjoitti:No sitten se on tuppi, eli ei mitään hätää. Lähinnä kumma, jos et ennen ole niihin törmännyt, sillä jokaisesta kynnestä irtoaa sellainen kahden viikon välein.
Mutta kun se on kummallista, että siitä kumminkin vuosi verta jonkin verran.
Joskus jos tuppia irtoaa kaksi päällekkäin, voi sen alemman tyvi olla vielä niin syvällä ihon alla, että se repii ihoa auki. Sekään ei ole vaarallista kuin tulehtuessaan, ja kahden tupen irtoamista kyllä tapahtuu välillä, lähinnä sellaisille kissoille, jotka eivät "teroita" kynsiään tarpeeksi usein. Koska koko kynsi ei irronnut, en olisi huolissani.
ElanorRaven

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

prosessi kirjoitti:Joskus jos tuppia irtoaa kaksi päällekkäin, voi sen alemman tyvi olla vielä niin syvällä ihon alla, että se repii ihoa auki. Sekään ei ole vaarallista kuin tulehtuessaan, ja kahden tupen irtoamista kyllä tapahtuu välillä, lähinnä sellaisille kissoille, jotka eivät "teroita" kynsiään tarpeeksi usein. Koska koko kynsi ei irronnut, en olisi huolissani.
Nyt alan jo vähän huojentua :) Uskallanko siis huomenna ihan rauhassa lähteä päiväksi Helsingin-reissulle? Kait se kisu nyt pärjäilee, jos vaan puhdistan sen kintun ja katon, ettei se näytä sitä kauheasti häiritsevän? Ei se ainakaan onnu sitä jalkaa.
ninnithequeen

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

ElanorRaven kirjoitti: Nyt alan jo vähän huojentua :) Uskallanko siis huomenna ihan rauhassa lähteä päiväksi Helsingin-reissulle? Kait se kisu nyt pärjäilee, jos vaan puhdistan sen kintun ja katon, ettei se näytä sitä kauheasti häiritsevän? Ei se ainakaan onnu sitä jalkaa.
Mie en ees puhdistais. Kyllä kissa sen itse nuolee. Sehän ei ulkokissa edes ole, eihän?

Ja sähän TUUUUUT!!!!!111
Avatar
Tätsy
Kitisijä
Viestit: 23
Liittynyt: 24.08.2005 11:31

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja Tätsy »

Nyt ahistaa. Todellakin, jos kissalta KOKO kynsi lähtee, sitä pitää tarkkailla ja jos on verenvuotoa, lääkäriin mahdollisimman pian! Normaalisti kissa uusii kynsiään, jolloin jää vain kuoret, esim. 'teroitellessa sohvaan'. Kissa ja mikä hyvänsä eläin kun otetaan vaatii saman terveydenhuollon kuin antaisit lapsellesi. Itse en koskaan kysele millään palstoilla tai keskustelufoorumeilla mitä pitäisi tehdä, vaan teen niin kuin tekisin lapsen kanssa, vien lääkäriin. Vastuu on aina sen ihmisen, joka eläimen on kotiinsa ottanut.
kaikkimulleheti
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Okei, nyt mä olen taas sitä mieltä, että Minnillä ei ole kaikki kunnossa. Ne painii lähes ääntelemättä Pekan kanssa, mutta se päätyy aina siihen että Minni alkaa huutaa ja karjua ja pyörii ja kiemurtelee yksin ja huitoo tassuilla naamaansa. Kamalan näköistä kun pieni kissa rääkyy ja tappelee itsekseen.

Aluksi ajattelin, että Pekka vaan on raapassut tai puraissut ja tekee vähän kipeää, mutta kun tuosta nyt näyttää tulleen tapa. Noh, ehkä kolme kertaa noin on käynyt. Eikä ne ole satuttaneet toisiaan ennenkään.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
prosessi

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Lolita kirjoitti:Okei, nyt mä olen taas sitä mieltä, että Minnillä ei ole kaikki kunnossa.
Minkä ikäinen Minni siis on? Ja vaikuttaako käyttäytyminen enemmän pelolta vai kivulta?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lemmikkipulmaketju

Viesti Kirjoittaja Lolita »

prosessi kirjoitti:
Lolita kirjoitti:Okei, nyt mä olen taas sitä mieltä, että Minnillä ei ole kaikki kunnossa.
Minkä ikäinen Minni siis on? Ja vaikuttaako käyttäytyminen enemmän pelolta vai kivulta?
Hieman yli 7 kuukautta on ikää.
Minusta se vaikuttaa kivulta tai sitten joltain kohtaukselta. Kyllähän Minni murisee Pekalle aina kun Pekka tulee lähelle, tai melkein aina, ja arastelee minuakin välillä, mutta välillä on todella hellyydenkipeä. Minni menee itsekin Pekan lähelle ja viis veisaa koko pojasta useimmiten. Tänään kissa ei ole ollut reipas itsensä, mutta täällä onkin ihan helkkarin kuuma ja on vaan nukuttu kaikki kolme.

Voisiko tuommoista kissa tehdä pelosta? Mun täytyy vielä nähdä tuo "kohtaus" uudelleen, koska vaikutti että Minnin pää oli vääntynyt kääntynyt hassuun asentoon siinä lattialla karjuessa ja kiemurrellessa, ja haluaisin varmistua oliko niin vai luulinko vaan.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Vastaa Viestiin