Metsästys

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.

Mitä mieltä metsästyksestä?

Olen mies: Metsästän, olenhan tosimies. MYLV!
2
4%
Olen mies: En metsästä, mutta ajatus voisi houkutella.
11
23%
Olen mies: En metsästä, mutta ajatus voisi houkutella.
11
23%
Olen mies: En tule koskaan moista harrastamaan: ei sovi pirtaan.
2
4%
Olen mies: Tappaminen harrastuksena on vastenmielistä.
4
8%
Olen nainen: Metsästys nostaa miehen osakkeita. Grrrr.
2
4%
Olen nainen: Suhtaudun metsästäjiin neutraalisti.
8
17%
Olen nainen: Tappaminen harrastuksena on vastenmielistä.
8
17%
 
Ääniä yhteensä: 48

Edith

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Edith »

Kuvitelkaa "Vieläkö jossain, vieläkö jossain on villilehmäsiä?"-laulua.

Mä aattelisin kyllä lehmälle sohvakaluston ja teeserviisin mielelläni. Vois olla sellaset Valion vanhan kevytmaitopurkin sinivalkoset värit sisustuksessa.
leila

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja leila »

prosessi kirjoitti: Käytännössä tämä onnellisuus vain pystyy ilmenemään vasta, kun eläimellä on tarpeeksi tilaa tehdä tämä kokemuksensa tiettäväksi. Mikä muu voisi esimerkiksi aiheuttaa sen, että talven ihan tyytyväisinä navetassa eläneet lehmät voivat koikkelehtia aivan holtittomasti päästessään keväällä ensimmäistä kertaa ulos?
Oman kokemukseni ja näkemykseni mukaan koikkelehtiminen johtuu siitä, että lehmä joutuu uuteen tilanteeseen. Auringon valo häikäisee, hajumaailma on uusi ja talven jäljiltä vieras ja raajat ovat kankeat talven paikallaan olon jälkeen. Lisäksi ensimmäisinä päivinä laitumella selvitetään lauman järjestys. Lauman johtaja ottaa paikkansa usein vasta matsien jälkeen ja lauman heikoimmat saavat usein aikamoista höykytystä ennen kuin tajuavat osansa.

Minun mielestäni lehmä on tyytyväsimmillään silloin, kun laitumella ei ole liian kuuma, rehua on riittävästi (sitä pitää lypsylehmälle olla oikeasti paljon ja laadultaan erinomaista), ei ole syöpäläisiä (kärpäsiä, paarmoja) ja juomapaikka on lähellä. Tällöin lehmät käppäilevät rauhallisesti, syövät, makoilevat, märehtivät, torkkuvat ja samaan aikaan yksi tarkkailee kokoa ajan ympäristöään mahdollisten petojen varalle. Lehmät ovat alkuperältään saaliseläimiä ja se näkyy käyttäytymisessä edelleen. Lehmät ovat kuitenkin yleensä rauhallisia, laiskoja ja lempeitä luonnoltaan.
prosessi

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja prosessi »

leila kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Mikä muu voisi esimerkiksi aiheuttaa sen, että talven ihan tyytyväisinä navetassa eläneet lehmät voivat koikkelehtia aivan holtittomasti päästessään keväällä ensimmäistä kertaa ulos?
Oman kokemukseni ja näkemykseni mukaan koikkelehtiminen johtuu siitä, että lehmä joutuu uuteen tilanteeseen. Auringon valo häikäisee, hajumaailma on uusi ja talven jäljiltä vieras ja raajat ovat kankeat talven paikallaan olon jälkeen.
Lampailla tuota tapahtuu myös silloin, kun kasvamassa olleen tarhan ja loppuun syödyn tarhan välinen paimenlanka poistetaan, joten valo, hajumaailman vieraus ja raajojen kankeus eivät ainakaan sitä selitä. Joten jos lampaat kykenevät ihan vain riemuitsemaan, en näe mitään syytä sille, etteivätkö lehmätkin kykenisi.
Lisäksi ensimmäisinä päivinä laitumella selvitetään lauman järjestys. Lauman johtaja ottaa paikkansa usein vasta matsien jälkeen ja lauman heikoimmat saavat usein aikamoista höykytystä ennen kuin tajuavat osansa.
Totta, mutta tämähän johtuu vain ihmisen vaikutuksesta. Jos lehmät saisivat olla kunnolla tekemisissä keskenään talvellakin, ei tuota selvitystarvetta olisi.
Minun mielestäni lehmä on tyytyväsimmillään silloin, kun laitumella ei ole liian kuuma, rehua on riittävästi (sitä pitää lypsylehmälle olla oikeasti paljon ja laadultaan erinomaista), ei ole syöpäläisiä (kärpäsiä, paarmoja) ja juomapaikka on lähellä. Tällöin lehmät käppäilevät rauhallisesti, syövät, makoilevat, märehtivät, torkkuvat ja samaan aikaan yksi tarkkailee kokoa ajan ympäristöään mahdollisten petojen varalle. Lehmät ovat alkuperältään saaliseläimiä ja se näkyy käyttäytymisessä edelleen. Lehmät ovat kuitenkin yleensä rauhallisia, laiskoja ja lempeitä luonnoltaan.
Juu, en väitä vastaan missään kohden. Jutun juoni taitaa kuitenkin olla se, että 90% lehmän elämästä ei ole tuota.

Huomioitavaa on, että minulla ei ole mitään karjataloutta vastaan, enkä edes kyseenalaista noita toimintamalleja, koska tiedän taloudellisten tosiasioiden ohjaavan toimintaa, mutta uskallan edelleen väittää, että hirvi on keskimäärin onnellisempi kuin lehmä.
1108

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Harold kirjoitti:Auh, olenko kuulevinani, että joku sai pienoiskiväärin rippilahjaksi?
Mistä vitusta sen tiesit?
Vastaa Viestiin