Kolariväkivalta
Kolariväkivalta
Kolariväkivalta = Kuljettajien onnettomuudet, joiden osalliset ovat noudattaneet määritellyissä rajoissa liikennesääntöjä, mutta silti altistuneet nykyisen liikennejärjestelmän ominaisuuksista seuraaville kolareille.
Mitä asialle pitäisi mielestänne tehdä?
Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit. Jos moottoripyöräilijöitä sellaiset eivät kiinnosta ajakoot pikkuteitä. Keskikaistan jälkeen nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa.
Taajamiin voitaisiin rakentaa kiertoliittymiä selvästi nykyistä enemmän. Sitä onneksi tehdäänkin.
Mitä asialle pitäisi mielestänne tehdä?
Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit. Jos moottoripyöräilijöitä sellaiset eivät kiinnosta ajakoot pikkuteitä. Keskikaistan jälkeen nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa.
Taajamiin voitaisiin rakentaa kiertoliittymiä selvästi nykyistä enemmän. Sitä onneksi tehdäänkin.
Re: Kolariväkivalta
Entä sitten kun tulee joku kolari eikä ajoneuvot menekään kaiteista läpi vaan pysyvät kaistalla. Hidastaa raivaus- ja pelastustyötä huomattavasti seuraava aukko kaiteessa tai puomi voi olla hyvin kaukana tai sitten ei puomia ollenkaan.PerttiMakimaa kirjoitti: Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit.
Re: Kolariväkivalta
Hidastaa miten? Ei niistä mitään tunneleita olla tekemässä, vaan ainoastaan keskellä on kaide. Ja yleensä peräänajossa raivaustoimenpiteet kestävät lyhyemmän aikaa, koska pääasialliset ongelmat ovat whiplash eikä lihamassan raaputtaminen irti rakenteista.Mulli75 kirjoitti:Entä sitten kun tulee joku kolari eikä ajoneuvot menekään kaiteista läpi vaan pysyvät kaistalla. Hidastaa raivaus- ja pelastustyötä huomattavasti seuraava aukko kaiteessa tai puomi voi olla hyvin kaukana tai sitten ei puomia ollenkaan.PerttiMakimaa kirjoitti: Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit.
Toki keskikaistatiet olisivat hyvä olla vähintäänkin ohituskaistateitä, mutta suurin osa valtateistähän alkaa sellaisia ollakin.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 951
- Liittynyt: 02.09.2005 22:01
Re: Kolariväkivalta
Minusta sinä voisit ajaa pikkuteitä jos valtateillä pelottaa.PerttiMakimaa kirjoitti:Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit. Jos moottoripyöräilijöitä sellaiset eivät kiinnosta ajakoot pikkuteitä.
Keskivaijerit ehkä pelastaisivat muutaman autoilijan hengen, mutta se on laiha lohtu kahteen osaan leikkaantuneen moottoripyöräilijän omaisille. Tässäkin asiassa on monta puolta. Aitoja ei tarvitsisi jos ihmiset lakkaisivat ajamasta väsyneinä/kännissä/liiallisella tilannenopeudella ja pitäsivät riittäviä turvavälejä.
Älä löi! En ole hurrit!
Re: Kolariväkivalta
Mistä tulikin mieleeni, että minun piti eilen valvoa katsoakseni David Cronenbergin versio J.G. Ballardin kirjasta "Crash", mutta käytin senkin ajan Tanskan kuninkaallisen kirjaston sivuilla selaillen skannattuja nuotteja.PerttiMakimaa kirjoitti:Kolariväkivalta.
Kirja ja elokuvahan kertoo fetisisteistä, jotka saavat kiksit auto-onnettomuuksista: vääntynyttä metallia, ruhjoutuneita vartaloita, onnettomuuden jäljistä parantuvassa kehossa kiihottuvia mieliä. Viihdyttävä kirja, tyylikäs elokuva. Suositellaan. Kaikki tähdet.
Koska myös Suomessa lienee ihmisiä, jotka tuntevat samoin onnettomuuksia kohtaan, en pidä tarpeellisena minkäänlaisen lisäturvallisuuden ihannointia maanteilla. Mieluummin lisää "turvavarusteita" autoihin ja ajotuntuman heikentämistä, niin saadaan parempia kuvia.
Re: Kolariväkivalta
Luettuani kommenttisi "moraalifilosofinen..." tai jotain sinne päin ketjusta en hämmästele kommenttiasi.Kimmen kirjoitti:Minusta sinä voisit ajaa pikkuteitä jos valtateillä pelottaa.PerttiMakimaa kirjoitti:Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit. Jos moottoripyöräilijöitä sellaiset eivät kiinnosta ajakoot pikkuteitä.
Keskivaijerit ehkä pelastaisivat muutaman autoilijan hengen, mutta se on laiha lohtu kahteen osaan leikkaantuneen moottoripyöräilijän omaisille. Tässäkin asiassa on monta puolta. Aitoja ei tarvitsisi jos ihmiset lakkaisivat ajamasta väsyneinä/kännissä/liiallisella tilannenopeudella ja pitäsivät riittäviä turvavälejä.
Seuraavaksi kai sanot, että kuolema korjaa univelat.
Niin, aitoja ei tarvittaisi jos tuollaisia kaltaisia aina oikeassa olevia autoilijoita ei olisi. Mutta kun on - ja paljon. Minä tästä vielä ehdin, hups lähtipä pitkään sivuluistoon.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 951
- Liittynyt: 02.09.2005 22:01
Re: Kolariväkivalta
Et nyt hiffannut pointtiani. Aidat ovat lääke oireisiin, mutta mielestäni pitäisi keskittyä itse onnettomuuksien syiden ehkäisyyn.PerttiMakimaa kirjoitti:Luettuani kommenttisi "moraalifilosofinen..." tai jotain sinne päin ketjusta en hämmästele kommenttiasi.Kimmen kirjoitti:Minusta sinä voisit ajaa pikkuteitä jos valtateillä pelottaa.PerttiMakimaa kirjoitti:Minusta valtateille pitäisi tehdä keskikaiteet ja keskivaijerit. Jos moottoripyöräilijöitä sellaiset eivät kiinnosta ajakoot pikkuteitä.
Keskivaijerit ehkä pelastaisivat muutaman autoilijan hengen, mutta se on laiha lohtu kahteen osaan leikkaantuneen moottoripyöräilijän omaisille. Tässäkin asiassa on monta puolta. Aitoja ei tarvitsisi jos ihmiset lakkaisivat ajamasta väsyneinä/kännissä/liiallisella tilannenopeudella ja pitäsivät riittäviä turvavälejä.
Seuraavaksi kai sanot, että kuolema korjaa univelat.
Niin, aitoja ei tarvittaisi jos tuollaisia kaltaisia aina oikeassa olevia autoilijoita ei olisi. Mutta kun on - ja paljon. Minä tästä vielä ehdin, hups lähtipä pitkään sivuluistoon.
Älä löi! En ole hurrit!
Re: Kolariväkivalta
Vaihtoehtoja on kaksi. Joko lääkitään oireita tai sitten annetaan ison määrän syyttömiä ihmisiä kuolla asenteiden ja/tai valvonnan paranemista odotellessa.Kimmen kirjoitti:Et nyt hiffannut pointtiani. Aidat ovat lääke oireisiin, mutta mielestäni pitäisi keskittyä itse onnettomuuksien syiden ehkäisyyn.
Toinen juttu on, että aina jossakin on (nuori/keski-ikäinen) kaahaaja, joka tappaa jonkun jos ei kaidetta ole. Ihan riippumatta mitkä riskit ja rangaistukset ovat.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 951
- Liittynyt: 02.09.2005 22:01
Re: Kolariväkivalta
Olet oikeassa siinä että syyttömiä kuolee, siitä tuskin koskaan pääsemme eroon. Mutta kai tähänkin ongelmaan on olemassa joku kultainen keskitie? Mielestäni ei ole oikein ratkaista ongelmaa sellaisella tavalla joka näinkin oleellisesti vaikuttaa osan tienkäyttäjien selvitymismahdollisuuksiin onnettomuustilanteessa. Ei moottoripyöräilijätkään aina ole syypäitä onnettomuuksiin, eli syyttömiä löytyy myös heidän joukostaan. Huomaa Pertti, että käytin sanaa "heidän". En harrasta 2-pyöräisiä, minulla ei ole edes prätkäkorttia.PerttiMakimaa kirjoitti:Vaihtoehtoja on kaksi. Joko lääkitään oireita tai sitten annetaan ison määrän syyttömiä ihmisiä kuolla asenteiden ja/tai valvonnan paranemista odotellessa.Kimmen kirjoitti:Et nyt hiffannut pointtiani. Aidat ovat lääke oireisiin, mutta mielestäni pitäisi keskittyä itse onnettomuuksien syiden ehkäisyyn.
Toinen juttu on, että aina jossakin on (nuori/keski-ikäinen) kaahaaja, joka tappaa jonkun jos ei kaidetta ole. Ihan riippumatta mitkä riskit ja rangaistukset ovat.
Älä löi! En ole hurrit!
Re: Kolariväkivalta
En minä sinua moottoripyöräilijänä pitänyt, enemmänkin perinteisenä autoilevana suomalaismiehenä. Ainakin kirjoituksistasi esille tulevat asenteet tukevat sitä havaintoa.Kimmen kirjoitti:Olet oikeassa siinä että syyttömiä kuolee, siitä tuskin koskaan pääsemme eroon. Mutta kai tähänkin ongelmaan on olemassa joku kultainen keskitie? Mielestäni ei ole oikein ratkaista ongelmaa sellaisella tavalla joka näinkin oleellisesti vaikuttaa osan tienkäyttäjien selvitymismahdollisuuksiin onnettomuustilanteessa. Ei moottoripyöräilijätkään aina ole syypäitä onnettomuuksiin, eli syyttömiä löytyy myös heidän joukostaan. Huomaa Pertti, että käytin sanaa "heidän". En harrasta 2-pyöräisiä, minulla ei ole edes prätkäkorttia.
Voihan moottoripyörällä ajaa jossakin muualla. Eikös pyöräilyn viehätys ollutkaan se, että on vapaa kahleista ja voi painaa isoa kovaa pitkin serpentiiniteitä?
EDIT: On tässä kultainen keskikaide, mutta ehkä se kannattaa valmistaa jostakin muusta materiaalista.
Niin kauan kuin maailma makaa kuin Murphyn laissa "jos jotakin sääntöä voidaan rikkoa, sitä rikotaan" en näe muita vaihtoehtoja.
Jos sinulla tai jollakin muulla on sellaisia olisin kiinnostunut kuulemaan niitä
Viimeksi muokannut PerttiMakimaa, 23.03.2007 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kolariväkivalta
sanctus kirjoitti: Kirja ja elokuvahan kertoo fetisisteistä, jotka saavat kiksit auto-onnettomuuksista: vääntynyttä metallia, ruhjoutuneita vartaloita, onnettomuuden jäljistä parantuvassa kehossa kiihottuvia mieliä. Viihdyttävä kirja, tyylikäs elokuva. Suositellaan. Kaikki tähdet.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3388
- Liittynyt: 14.08.2005 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kolariväkivalta
Pakko hiukan puuttua tähän. Nimittäin suuri osa kavereistani rakentelee itse pyöriä, ja näistä suurin osa harrastaa choppereita. Pyörätkin voi jakaa kahteen osaan. Katupyörillä pääsee lujaa, tosin niitä harrastavat ystäväni käyvät yleensä radalla testaamassa nopeutta. Toinen ryhmä on customit/choppersit. Näillä ei mennä lujaa. Yleensä kun olimme liikenteessä, ajoimme autojen nopeutta tai jopa hitaampaa. Näiden pyörien kanssa on tarkoitus nauttia matkasta, ei perille pääsystä.PerttiMakimaa kirjoitti:
Voihan moottoripyörällä ajaa jossakin muualla. Eikös pyöräilyn viehätys ollutkaan se, että on vapaa kahleista ja voi painaa isoa kovaa pitkin serpentiiniteitä?
Re: Kolariväkivalta
Harkitsin laitanko sitä "isoa kovaa" tuohon. On sellaisia tuttuja itselläkin, jotka valitsevat usein mieluummin sen "vanhan valtatien" matkalleen eikä ole kiire mihinkään.saira kirjoitti:Pakko hiukan puuttua tähän. Nimittäin suuri osa kavereistani rakentelee itse pyöriä, ja näistä suurin osa harrastaa choppereita. Pyörätkin voi jakaa kahteen osaan. Katupyörillä pääsee lujaa, tosin niitä harrastavat ystäväni käyvät yleensä radalla testaamassa nopeutta. Toinen ryhmä on customit/choppersit. Näillä ei mennä lujaa. Yleensä kun olimme liikenteessä, ajoimme autojen nopeutta tai jopa hitaampaa. Näiden pyörien kanssa on tarkoitus nauttia matkasta, ei perille pääsystä.PerttiMakimaa kirjoitti:
Voihan moottoripyörällä ajaa jossakin muualla. Eikös pyöräilyn viehätys ollutkaan se, että on vapaa kahleista ja voi painaa isoa kovaa pitkin serpentiiniteitä?