Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
prosessi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Edith kirjoitti:Mitkä ovat suomen ja ruotsin kielen parhaat sanat? Mun pitäisi askarrella-paskarrella noista tiistaiksi jokin yhteensä yhden sivun kirjoitustehtävä ja perustella valintani, mutta en keksi mitään.
:P Selvä viisastelutehtävä, joten viisastele. Valitse vaikka suomen kielen parhaaksi sanaksi "hän" ja vetoa suomen kielen tasa-arvomyönteisyyteen ja ennakkoasenteettomuuteen. Ruotsin kielestä taas esimerkiksi sana "eka/ekstock" (=ruuhi), joka on harvinaisen kätevä sana, jos oppilas väittää osaavansa suomea tai ruotsia täysin sujuvasti ja pärjäävänsä ilman opetustakin. Opettajan tarvitsee vain pyytää, että käännäppä tämä, niin uskon...
Edith

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Edith »

prosessi kirjoitti: Valitse vaikka suomen kielen parhaaksi sanaksi "hän" ja vetoa suomen kielen tasa-arvomyönteisyyteen ja ennakkoasenteettomuuteen.
Kiitos, tuon mä otan. Mutta sitä en kyllä keksi, miten perustelisin ruuhen ruotsin parhaaksi sanaksi. Sitä funtsin vielä vähän. Jajoo, mullakin oli tuollanen kokemus, etten oikein ymmärrä, kun täällä vietiin meidät Lapin-reissulla johonkin mestaan, jossa oli jotain vanhoja myllyjä ja ties mitä vanhoja maatalouskonejuttuja, niin en kyllä ymmärtänyt just yhtään mitään.
prosessi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Edith kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Valitse vaikka suomen kielen parhaaksi sanaksi "hän" ja vetoa suomen kielen tasa-arvomyönteisyyteen ja ennakkoasenteettomuuteen.
Kiitos, tuon mä otan. Mutta sitä en kyllä keksi, miten perustelisin ruuhen ruotsin parhaaksi sanaksi.
Laitoin googleen hauksi "det bästa ordet i svenska språket", ja ensimmäisenä tuli vastaan seuraava lehtileike, enkä yhtään ihmettelisi, vaikka se olisi opettajasi idean takana:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 00,00.html

Levotonta keskustelua aiheesta löytyi mm. osoitteesta:

http://www.alltomtv.se/archive/index.php/t-22955.html

Aiheesta moottorisahaan, toissayönä näin pelottavan identiteettikriisiunen, jossa olin synnyttänyt Porvoon sairaalassa, missä henkilökunta puhuu keskenään yleensä ruotsia. Vauva oppi jostain syystä puhumaan heti laitoksella, ja koska se kuuli niin paljon ruotsia, tuli sen äidinkieleksi automaattisesti ruotsi. Lisäksi vielä unessa katselin vauvaa kauhuissani ja totesin, että se näyttääkin aivan suomenruotsalaiselta.
prosessi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Edith kirjoitti:Mitkä ovat suomen ja ruotsin kielen parhaat sanat?
Lisää googlettamalla löytyi jännä sana, joka on erittäin ajankohtainen ruotsissa, nimittäin "rättshaverist". Sanan merkitystä on selitetty esim. täällä:

Rättshaverist

Sen voisi myös aiheena liittää ruotsalaisten naisasialiikkeiden harjoittamaan miesvainoon, jos ei halua keskittyä yksilön voimattomuuteen virkavallan jyrän alla.
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 363
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Edith kirjoitti:Mitkä ovat suomen ja ruotsin kielen parhaat sanat?
Ruotsin kielen paras sana on ehdottomasti knullballe. Siinä on skandinaavisen kansankodin perimmäinen olemus aika tavalla tiivistettynä.
Loppuiko data & argumentit?
Avatar
Impi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 184
Liittynyt: 18.08.2005 8:46

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Impi »

Suomen kielen paras sana on pylly.
Siveellistä elämää jo vuodesta 2005
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja syttiK »

Impi kirjoitti:Suomen kielen paras sana on pylly.
Toi on kiva sana. Tai pyllerö, joo se vetää ykkössijan.
Pehmee.

Ruotsista mä valkkaan köttbulle, on meinaa mun kutsumanimi.
Viimeksi muokannut syttiK, 10.06.2007 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja syttiK »

Miten saa kii unenpääst?

Mä vaadin tähän väliin tuutilaulun. Epistä, vaan en saa.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Edith

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Edith »

Kiitokset ehdotuksista, mutta mä päädyin tänään sanaan gallimatias (hölynpöly). On aika jännä sana, kun silleen kuulostaa hienolta, mutta ei silleen niinks olekaan. Ja sopii tehtävänantoonkin.
Kid

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Kid »

Pilatesta harrastavat vois vähän kertoo omakohtasia kokemuksia kyseisestä urheilumuodosta. Jooko?
Sheetlord

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Mitä eroa on Duracell LR14 Plus ja ... LR14 Procell -paristoilla? Molemmat 1.5 voltin C-paristoja.
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Kid kirjoitti:Pilatesta harrastavat vois vähän kertoo omakohtasia kokemuksia kyseisestä urheilumuodosta. Jooko?
Vain positiivista sanottavaa. Pilates on minulle juuri oikea jumppa, kun aerobic yms eivät minulle sovi (meinaan aina pökrätä.. verenpaine vissiin vähän alhainen). Kotona harrastettuna se on myöskin erittäin edullista. Tarvitsee vain ostaa dvd esim anttilasta ja aloittaa jumppaaminen. Tietty jumppa-alusta on hyvä olla, koska liikkeet tapahtuvat pääasiallisesti maassa.

Alkuunsa pilateksessa hengittely ja "sisäisen voimalaitoksen" jatkuva jännittäminen tuntuivat hankalilta, mutta nopeasti siihen pääsi sisään ja jumppaaminen alkoi tuntua tosi luontevalta. Kun keskittyy vain ja ainoastaan liikkeiden toistoon ja hengittelyyn, niin pilateksesta tulee myös hyvä tapa rauhoittua.

Minulla on Anttilasta ostetut tehokas pilates ja kiinteyttävä pilates -dvd:t, jumppaan pääasiallisesti tuota tehokasta pilatesta, koska se on mielestäni kivempi. Noissa jumppavideoissa on huomioitu sekä aloittelevan että vähän edistyneemmän taidot ja jaksaminen. Alkuunsa kannattaa noudattaa kirjaimellisesti videon ohjeita, mutta sitten kun voimat sallii, niin voi tehdä liikkeet heti raskaamman kaavan mukaan.
PerttiMakimaa

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Sheetlord kirjoitti:Mitä eroa on Duracell LR14 Plus ja ... LR14 Procell -paristoilla? Molemmat 1.5 voltin C-paristoja.
Hinta ja myyntinimi?
Sheetlord

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

PerttiMakimaa kirjoitti:Hinta ja myyntinimi?
Sen verran sain selville, että Procell-paristoja ei myydä kuin ns. ammatti- ja teollisuuskäyttöön. Nyt vaan kiinnostaisi että niiden virtamäärät ovat identtiset Plussien kanssa. Ei huvittaisi käräyttää 150 euron Heser-valaisinta sen takia, että ampeerimäärä on liian suuri..
Kid

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Kid »

didi kirjoitti:
Kid kirjoitti:Pilatesta harrastavat vois vähän kertoo omakohtasia kokemuksia kyseisestä urheilumuodosta. Jooko?
Vain positiivista sanottavaa.
Hyvä, mä nimittäin ostin huutonetistä "Tehokas Pilates" dvd:n. Toivottavasti kolahtaa postiluukusta tänään :]
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Kid kirjoitti:Hyvä, mä nimittäin ostin huutonetistä "Tehokas Pilates" dvd:n. Toivottavasti kolahtaa postiluukusta tänään :]
Toivottavasti hankinta on mieluinen =) jumppailoa.
Sheetlord

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Vastaan itselleni: suoritusarvoiltaan identtiset :)
NuoriDaavid

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sheetlord kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Hinta ja myyntinimi?
Sen verran sain selville, että Procell-paristoja ei myydä kuin ns. ammatti- ja teollisuuskäyttöön. Nyt vaan kiinnostaisi että niiden virtamäärät ovat identtiset Plussien kanssa. Ei huvittaisi käräyttää 150 euron Heser-valaisinta sen takia, että ampeerimäärä on liian suuri..
Ettei kyseessä vain olisi todellisuudessa elcon maahantuoma "karttakeppi"?
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Miten voi Vistassa yhtäkkiä muuttua asetukset niin, ettei musiikin kuunteleminen onnistu? Viimeksi ollessani koneella musiikinkuuntelu onnistui normaalisti. Nyt kone ilmoittaa, että äänimäärittelyssä on ongelma... Miten saan äänet takaisin koneelle?
Sheetlord

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

NuoriDaavid kirjoitti:Ettei kyseessä vain olisi todellisuudessa elcon maahantuoma "karttakeppi"?
EiQ tämmöinen anuksen-lämmitin:
Kuva
NuoriDaavid

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sheetlord kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ettei kyseessä vain olisi todellisuudessa elcon maahantuoma "karttakeppi"?
EiQ tämmöinen anuksen-lämmitin:
Kuva
Oho, siinä on valokin. Kaikkea ne saksalaiset keksii.
Kid

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Kid »

didi kirjoitti: Alkuunsa pilateksessa hengittely ja "sisäisen voimalaitoksen" jatkuva jännittäminen tuntuivat hankalilta, mutta nopeasti siihen pääsi sisään ja jumppaaminen alkoi tuntua tosi luontevalta.
Mulla ei taida olla "sisäistä voimalaitosta", vinoja tai muitakaan vatsalihaksia. Ei onnistu lankku näillä olemattomilla lihaksilla.
Ja ohjessa oli: makaa päinmakuulla ja vedä napaa selkärankaan. Niin että voit vaikka sujauttaa paperin mahan ali.
Ei onnaa meikäläisellä. Vaikka napa oli selkärangassa niin läskit otti maahan kiinni :cry:
didi

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja didi »

Kid kirjoitti:Mulla ei taida olla "sisäistä voimalaitosta", vinoja tai muitakaan vatsalihaksia. Ei onnistu lankku näillä olemattomilla lihaksilla.
Ja ohjessa oli: makaa päinmakuulla ja vedä napaa selkärankaan. Niin että voit vaikka sujauttaa paperin mahan ali.
Ei onnaa meikäläisellä. Vaikka napa oli selkärangassa niin läskit otti maahan kiinni :cry:
:paijaa:

Kyllä se sisäinen voimalaitos löytyy, uso pois. Mulla on kans papereiden sujauttaminen vatsan ali aika mahdotonta.

Teet vain sen lankkuasennon siihen pisteeseen mitä oma kunto sallii, ja kyllä se sitten siitä onnistuu. Ei ole syytä vielä heittää pyyhettä kehään. Huono hommahan se olisi, jos se video ei tarjoaisi mitään haastetta.
Kid

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja Kid »

didi kirjoitti: :paijaa:

Kyllä se sisäinen voimalaitos löytyy, uso pois. Mulla on kans papereiden sujauttaminen vatsan ali aika mahdotonta.

Teet vain sen lankkuasennon siihen pisteeseen mitä oma kunto sallii, ja kyllä se sitten siitä onnistuu. Ei ole syytä vielä heittää pyyhettä kehään. Huono hommahan se olisi, jos se video ei tarjoaisi mitään haastetta.
Dänks, taisi olla eilen muutenkin vähän kurja päivä. Lenkkikään ei piristänyt vaan laittoi vituttamaan enemmän.
Tänään uusi yritys pilateksessa (mä yritän kokoajan vetää tässäkin napaa sisään ja pitää vatsalihakset (heh) piukkana..) ja lenkillä!
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Mitä pitää tehdä, jos löytää lompakon? Soittelin kyllä jo numerotiedusteluun, mutta ilmeisesti tällä herralla on salainen puhelinnumero..
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Vastaa Viestiin