Pelastava perjantai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
ninnithequeen

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Stinky kirjoitti: Voi kyrsä teidän kanssa! Onhan se ny jumalauta jostain alotettava. Ette tekään ole varmaan tienneet kaikesta kaikkea ekana duunipäivänä tai ekana työharjottelupäivänä yms.
Ei varmaan kandee ryhtyy "opettajaks" jos ei hermo kestä :roll:
No kyllä mulla hermot kesti, eihän siinä voinut kuin nauraa. Ja opettaa sitten kädestä pitäen. Tietysti.

Mutta miksi hakeutua alalle, josta ei hevonkettuakaan ota selkoa ennen harjoitteluun menoaan. "Ai joutuuko täällä SIIVOAMAANKIN? Nehän on pissannu tonne vessan lattialle yök en koske varmana!" "Ai pitääkö MUN tyhjentää noi tuhkikset?" "No en varmaan laita terassia kasaan, mä oon opiskelemassa ravintolatyöntekijäksi!" Jessus.
Yleensä ne harjoittelijat tekevät juurikin näitä "pahempia" hommia, pohjalta pitää aloittaa itse kunkin alalla kuin alalla.

Nimimerkillä "mihin mä sen viinan sitten mittaan, tähän vai?" (8cl mitta kädessä)
Pyry-Matias

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Sheetlord kirjoitti: Sen kummemmin Safia puolustelematta tuo perehdyttäjän tehtävä ei läheskään aina ole "valinta" vaan esimiehen käskystä oman työn ohessa tehtävää hommaa.
Näin. Viisi harjoittelijaa perehdytin muutama vuosi sitten putkeen, ja pahimmillaan tuo voi olla todella stressaavaa. Ja kun on vielä sellainen, ettei halua tinkiä työnsä ja opetuksensa laadusta - nekin arvioidaan.
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Sheetlord kirjoitti:
Sen kummemmin Safia puolustelematta tuo perehdyttäjän tehtävä ei läheskään aina ole "valinta" vaan esimiehen käskystä oman työn ohessa tehtävää hommaa. Jos sattuu prässi päälle, niin onhan se ihan hiton stressaavaa tehdä yksin kahden työt - ja yrittää vielä opettaa toista siinä sivussa.
Juurikin niin! Ja taas tää ihanuus on edessä ensi viikolla. Täysin uusi ihminen eli kaikki asiat alusta.
Tosiaan kyllästyttää välillä..ku oon kuiteski viimeisen kolmen vuoden aikana opettanu noin tuhatta ( 8) ) uutta ihmistä, eikä koskaan edes kiitetä. Millä perusteella muuten semmosta perehdytyslisää saa?
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Elukka

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Hyvin menee perstai. Duunikaverien kanssa käytiin lounastamassa Manalassa, ja voi elämä että oli hyvät eväkset!
Työtkin jopa etenee. :]
Stinky

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Stinky »

En osottanut sanojani erityisesti kenellekkään.
Vaikka se ois pomo joka käskee alaistaan opettamaan harjoittelijaa, niin tosiaan kuten Gee sanoi, jos ei pää kestä - kotiin huilimaan.

Jokaisella meistä on varmaan työpaikalla tiettyjä juttuja joita ei mielellään tee. Mutta miettikääpä ite jos olisitte (työ)harjoittelijana ja huomaisitte selkeästi että "opettajaanne" ei pätkääkään kiinnosta auttaa ja neuvoa, vaan sitä lähinnä vituttaa sun läsnäolo. Siinäpä olisitte hiljaa nysväillen ja miettien että mitä hemmettiä mä täällä teen.. Myöhemmin se samainen "opettaja" äyskii että etkö sä *itun *diootti vieläkään osaa tota hommaa.

Niih, mites osaisit kun ei oo opetettu.

Edit: Mulla alkaa tänään loma :]
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Stinky kirjoitti:Jokaisella meistä on varmaan työpaikalla tiettyjä juttuja joita ei mielellään tee.
Joo, töitä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Heibba!

Harjoittelijoista voin sen verran sanoa, että kaikilta meiltä ei kysytä halutaanko kouluttaa ja opastaa, jotkut meistä joutuu tekemään niin, koska firma ei voi palkata ammattitaitoista henkilökuntaa, vaan käyttää työkkärin "kai mun on jotain tehtävä et saan työvoimatuen.."- tilaisuutta hyväkseen. Suurin osa harjoittelijoiden kanssa tapahtuvista vitutuksista menee suoraan henkilökemioiden piikkiin. Mua varsinkin ärsyttää asenne "kyllä joku muu sen tekee". Täällä sitä esiintyy harmittavan usein, laiskoja työpaikalle ilmestyviä harjoittelijoita, jotka odottaa jossain piilossa että 6,5h menee ohitse mahdollisimman pian, on liikaakin. Jossain vaiheessa komentely, lähes lahjominen, ystävällisesti pyytäminen tmv. yritys saada toinen innostuneeksi töistä tai edes tekemään jotain alkaa kyllästyttää. Oikeasti.

Esimerkki: Meillä oli TET-harjoittelija, 15-vuotias, nätti pikkupissis Malmin ylä-asteelta. Neiti oli sitä mieltä ettei imuroi, ei luuttua, ei tiskaa, ei kastele käsiään eikä tod. koske edes vedellä koiran ulosteeseen. Siinäpä taitaa olla suurinpiirtein jokaikinen homma tässä lafkassa jossain määrin. Meni hermot jo toisena päivänä. Sanoin suoraan että joko teet niitä töitä mitä muutkin TET:iläiset tai saat paskan arvostelun.

PS: mä olen täällä se, josta lähes jokainen harjoittelija on erikseen esimiehelle kehunut mun perehdytystä, mä sentään yritän jaksaa ja opastaa.
Viimeksi muokannut Elppis, 17.08.2007 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Pyry-Matias

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oletteko saaneet/tuletteko saamaan perehdyttämisestä lisämassia? Meillä saa nykyään 50e/kk, aiemmin ei saanut mitään rahallista korvausta.
Mulli75

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Pyry-Matias kirjoitti:
Sheetlord kirjoitti: Sen kummemmin Safia puolustelematta tuo perehdyttäjän tehtävä ei läheskään aina ole "valinta" vaan esimiehen käskystä oman työn ohessa tehtävää hommaa.
Näin. Viisi harjoittelijaa perehdytin muutama vuosi sitten putkeen, ja pahimmillaan tuo voi olla todella stressaavaa. Ja kun on vielä sellainen, ettei halua tinkiä työnsä ja opetuksensa laadusta - nekin arvioidaan.
Totta, mutta kaikki ei tule puun takaa yllättäen lyhyellä varoitusajalla jos esimies on hoitanut asiat hyvin. Aikaisemmat opastukset tuo varmuutta ja lipsahduksiakin sattuu kun asiat muuttuu. Viimeisin vitutus tuli mulle kun esimieheni kanssa tiedettiin jo 4 kk ennemmin että harjoittelija on tulossa. Minulla oli selkeät suunnitelmat esimieheni pyynnöstä. Harjoittelija sai kaatopaikan roolin jolle esimies heitti tehtäviä joihin osaaminen ei riittänyt, perse edellä puuhun mentiin, paskan maku jäi minulle ja opastettavalle. Kyseenalaistin esimiehen toiminnan. Onneksi se esimies lähti keväällä ja toivottavasti ei tule takaisin. Tein kaikkeni jotta harjoittelija tunsi itsensä vastaanotetuksi ja tykkäsi tehdä töitä muiden kanssa. Koskaan en jättänyt kaveria yksin ongelmiensa kanssa vaikka painetta oli itselläkin.
ninnithequeen

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Stinky kirjoitti:Siinäpä olisitte hiljaa nysväillen ja miettien että mitä hemmettiä mä täällä teen.. Myöhemmin se samainen "opettaja" äyskii että etkö sä *itun *diootti vieläkään osaa tota hommaa.

Niih, mites osaisit kun ei oo opetettu.
No hei kamoon. Jos on sanottu vieressä hiljaa nysväävälle opiskelijalle että no tee vaikka nyt toi homma, että on jotain tekemistä, ihan nätisti ehdotettu, niin ei kelpaa, hyi yök! Kaikki näytetty alusta alkaen, ja luulisi parikymppisen jo tietävän mitä baarityöntekijän hommiin kuuluu, ei luulis ihmettelevän...

Vähän kyllä ihmetytti opiskelijoiden kotikasvatus. Eikö ne oikeesti tiedä miten vessanpönttö pestään sillä harjalla. "ai näinkö?"
Halutaan vaan olla myymässä ja tekemässä drinksuja. Mikään muuhan ei sulle työntekijänä kuulu?

Mihin tää maailma on menossa noitten uusavuttomien kanssa?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Huomaa muuten eron työmotivaatiossa ja jopa ihmispersoonissa kun vertaa oppilaitoksen pieneläinhoitaja-harjoittelijoita ja työvoimatoimiston työvoimatuki- harjoittelijoita. Toiset haluaa tietää asioista, osaa käyttää logiikkaa ja mielellään käyttävät aikaa eläimen hyvinvointiin, kun toiset (tämä siis ääripää ja kärjistetty) yleensä tekevät työnsä hitaasti jotta aika kuluisi nopeammin, likaa peitellen (ei siis siivoa likaa, laittaa pyyhkeen päälle), istuu niin kauan kun joku pyytää tekemään jotain tai auttamaan jossain.
Sen kyllä ymmärtää että harjoittelijana on todella vaikea, varsinkin alussa, tietää mitä saa tehdä omin päin ja mitä ei; saattaa vaikuttaa laiskalta. Mutta se, että jos pyydetään tekemään jotain (vaikka kuivaajasta pyykkien viikkaus), niin suoranaisesti kieltäydytään, vituttaa suunnattomasti.
The great club outshines the individual, always and forever.
Elukka

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Elppis kirjoitti:Mutta se, että jos pyydetään tekemään jotain (vaikka kuivaajasta pyykkien viikkaus), niin suoranaisesti kieltäydytään, vituttaa suunnattomasti.
Hoh, tohon on helpot keinot:
"Ovi on tuolla, käy mennessäsi sanomassa työkkäriin että lopettavat tukien maksun."

P.S.
Mielestäni työharjoittelutuki on systeeminä ihan /c:stä. Kyseessä on hattutemppu, jolla työttömiä lakaistaan pariksi kuukaudeksi kortistosta maton alle "harjoittelemaan". En usko että monikaan tuota kautta saa pysyvää työpaikkaa.
Viimeksi muokannut Elukka, 17.08.2007 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sheetlord

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

ninnithequeen kirjoitti:[Nimimerkillä "mihin mä sen viinan sitten mittaan, tähän vai?" (8cl mitta kädessä)
Minä olisin vastannut tuohon: "Kyllä, jos tilaaja on joku muu ravintolatyöntekijä kuin minä. Mun paukkuni teet 12 cl mitalla."
Pyry-Matias kirjoitti:oletteko saaneet/tuletteko saamaan perehdyttämisestä lisämassia?
Noup. Perehdyttäminen on kyllä silloin ihan ookoo hommaa, jos on mahdollisuus toimia ainoastaan perehdyttäjänä eikä yrittää tehdä sitä kaiken muun normaaliduunin lisäksi siinä sivussa.
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Asiasta kukkaruukkuun, mä jouduin (valitettavasti, tai no..) sanomaan eilen, että "mä en saa siivota täällä". Jos asiakas on kerran oikeasti sitä mieltä, niin täytyyhän mun kunnioittaa heidän toivetta.
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Stinky

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Se jos tyyppi oikeesti haluaa oppia työn ja talon tavoille ja kyselee siksi välillä typeriäkin asioita, kysymykset on sallittu ja suotava asia. Periaatteessa tyhmiä kysymyksiä ei ole. Mutta jos samaa kysymystä toistaa 10 kertaa päivässä viikkojen ajan, on "oikeus" hieman ärsyyntyä..

Laiskuus ja maalaisjärjen käyttämättä jättäminen saakin vituttaa. Sillon pitää vaan sanoa että meillä ei toimita noin vaan näin. Ja jos hommat ei toisiaankaan kiinnosta niin voi ystävällisesti näyttää ovea.
Pyry-Matias

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Sheetlord kirjoitti:Perehdyttäminen on kyllä silloin ihan ookoo hommaa, jos on mahdollisuus toimia ainoastaan perehdyttäjänä eikä yrittää tehdä sitä kaiken muun normaaliduunin lisäksi siinä sivussa.
Olis. Ei meillä. Puhutaan lisätyövoimasta, vaikka hyvin tehtynä perehdyttäminen ei varmasti ole omista hommista pois olkoon kuinka talentti tapaus perehdytettävänä tahansa.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Stinky kirjoitti:Se jos tyyppi oikeesti haluaa oppia työn ja talon tavoille ja kyselee siksi välillä typeriäkin asioita, kysymykset on sallittu ja suotava asia. Periaatteessa tyhmiä kysymyksiä ei ole. Mutta jos samaa kysymystä toistaa 10 kertaa päivässä viikkojen ajan, on "oikeus" hieman ärsyyntyä..

Laiskuus ja maalaisjärjen käyttämättä jättäminen saakin vituttaa. Sillon pitää vaan sanoa että meillä ei toimita noin vaan näin. Ja jos hommat ei toisiaankaan kiinnosta niin voi ystävällisesti näyttää ovea.
Osa on tosiaan vain hyvin hitaita ja arkoja oppimaan. Valitun ammatin todellisuus voi olla aivan toista kuin kuvitelmat, jolloin tulokkaalla on itsetutkiskelun paikka; haluaako oppia ajattelemaansa ammattiin vai haluaako etsiä kuvitelmiaan vastaavan paikan.

On sitten myös poikkeustilanteita outoon käytökseen. Tänä kesänä työssä osastolla oli tavattoman ärsyttävä neiti näppärä, joka letkautteli suunnatonta viisauttaan sekä henkilökunnalle että potilaille. Myös itsehillintä oli sangen puutteellista, viestintä suoraa huutoa käyttäen oli hyvin tavallista. Neidin päreet paloivat pienimmästäkin vastoinkäymisestä/haasteesta ja suhtautuminen muihin oli yhtäaikaisesti alentuvaa ja vihamielistä. Tein itse hänen kanssaan vain muutaman vuoron mutta samaa settiä oli ollut tarjolla kaikille ja koko kesän (huutavan sijaispulan vuoksi hän sai toki jatkaa).

Nyt kun koulut alkoivat ja kesäsijainen poistui takaisin oppilaitokseen, eräs hoitaja kertoi, että tytön äiti oli kuollut aivan sijaisuuden alussa. Vieraassa paikassa uusi ihminen ei ollut halunnut uskoutua useille tilanteestaan vaan oli koittanut pärjätä ja hankkia rahaa sekä ammatissa tarvittavaa työkokemusta. Tätä taustaa vasten on helppo nähdä miten toinen on sinnitellyt surunsa kanssa haluten pärjätä ja onnistua. Hoitaminen vain on pirun hankalaa jos kokee itse tarvitsevansa hoitoa, ei silloin voi vastata toisten tarpeisiin.

Ei ehkä niin yleinen tapaus, mutta selitti oivasti vaikean ja alalle soveltumattomuudeksi tulkitun käytöksen syitä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
ninnithequeen

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Sheetlord kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:[Nimimerkillä "mihin mä sen viinan sitten mittaan, tähän vai?" (8cl mitta kädessä)
Minä olisin vastannut tuohon: "Kyllä, jos tilaaja on joku muu ravintolatyöntekijä kuin minä. Mun paukkuni teet 12 cl mitalla."
Taisi muuten vastata se "vara"äiti joka mulle kaiken aikoinaan opetti, että juu ei mutta kun mulle teet niin tee se tohon 24cl mittaan (räkätyksensä lomasta) :lol:

Tosiaan, tyhmiä on kysynyt jokainen...
Rahkapussi

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Kiva perjantai: oli upea jooga-tunti aamulla. Vetäjänä oli todellinen asijantuntija, joten ei mennyt ihan pelkäksi venyttelyksi ja mummo-joogaksi. Taisivat kesällä lajiin pehmeämmän alun saaneet vähän pelästyä. Mutta kun itsellä on jo kestävyyttä sekä perusteet (lukot, hengitys) sisäistetty, kaipaa tunneille enemmän haasteita eli konkreettisia venymisiä ;)

Mutta siihen se ilo jäikin: uudet kenkäni hinkkasivat kantapääni vereslihalle. Mä siis pidän koko viikonlopun flipflapeja, vaikka tulisi räntää. Noi kantapäät ovat kaamean näköiset :(

TET-harjoittelijoista vielä:
Kustantamossa, jossa olin töissä, oli viime joulukuussa työharjoittelemassa 18-vuotias nuori tytsä, joka oli mahdottoman ahkera, mukava, fiksu ja jonka kanssa oli ihQua jutella manga-sarjakuvista sekä Internetin ihmeellisestä maailmasta. Likka oli erittäin oma-aloitteinen hankkiessaan harjoittelupaikan ja samaa aloitteellisuutta hän osoitti toimissaan. Hän kyl tulee onnistumaan elämässään.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Niba »

Eikä tää perjantai mitää pelasta, jos haluutte pelastua, niin menkää sitten vaikka JEESUSTELTTAAN! (JEESUKSELLA AINA LEPATTAA TELTTA!)

JOKU MEHUTÖLKKIÄ KARSASTAVA LAULESKELIJA VÄITTI ETTÄ NAPO JA SEN MOPO!

Pelastakaa itsenne ja skrollatkaa äkkiä ohi rollaattoreillanne?
Rahkapussi kirjoitti:Kiva
Mutta siihen se ilo jäikin: uudet kenkäni hinkkasivat kantapääni vereslihalle. Mä siis pidän koko viikonlopun flipflapeja, vaikka tulisi räntää. Noi kantapäät ovat kaamean näköiset :(
Ostin juuri uudet Sievin jalkineet, viikko käyttöä niin pystyi kävelemään Tiergartenin päästä toiseen ilman hiärtymän hiertymää!
Viimeksi muokannut Niba, 17.08.2007 17:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
ninnithequeen

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Niba kirjoitti:Eikä tää perjantai mitää pelasta, jos haluutte pelastua, niin menkää sitten vaikka JEESUSTELTTAAN! (JEESUKSELLA AINA LEPATTAA TELTTA!)

JOKU MEHUTÖLKKIÄ KARSASTAVA LAULESKELIJA VÄITTI ETTÄ NAPO JA SEN MOPO!

Pelastakaa itsenne ja skrollatkaa äkkiä ohi rollaattoreillanne?
Sul on näköjään viinaa, saako tulla kylään? :perse:
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Niba »

ninnithequeen kirjoitti:
Niba kirjoitti:Eikä tää perjantai mitää pelasta, jos haluutte pelastua, niin menkää sitten vaikka JEESUSTELTTAAN! (JEESUKSELLA AINA LEPATTAA TELTTA!)

JOKU MEHUTÖLKKIÄ KARSASTAVA LAULESKELIJA VÄITTI ETTÄ NAPO JA SEN MOPO!

Pelastakaa itsenne ja skrollatkaa äkkiä ohi rollaattoreillanne?
Sul on näköjään viinaa, saako tulla kylään? :perse:
Kautta Kamalahden Oulun-siirron, tottakai, jos et vain ala järjestelemään hyvinkehittynyttä sotkua!!
Pyry-Matias kirjoitti:
Sheetlord kirjoitti: Sen kummemmin Safia puolustelematta tuo perehdyttäjän tehtävä ei läheskään aina ole "valinta" vaan esimiehen käskystä oman työn ohessa tehtävää hommaa.
Näin. Viisi harjoittelijaa perehdytin muutama vuosi sitten putkeen, ja pahimmillaan tuo voi olla todella stressaavaa. Ja kun on vielä sellainen, ettei halua tinkiä työnsä ja opetuksensa laadusta - nekin arvioidaan.
Miten sun paikat kesti niin monta harjoittelijaa? Olethan tottunut ammattilaisiin??
Viimeksi muokannut Niba, 17.08.2007 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Rahkapussi

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Niba kirjoitti:
Ostin juuri uudet Sievin jalkineet, viikko käyttöä niin pystyi kävelemään Tiegartenin päästä toiseen ilman hiärtymän hiertymää!
Nibaseni, markkinointipelle ei pue jalkaan terveysvaikutteisia kenkiä, vaan korkean esteetisen tason omaavat jalkineet :-D
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Viinaa? Daa?
Tääki pääsis just sopivasti töistä. Bileet..?!?
:twisted:
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
ninnithequeen

Re: Pelastava perjantai

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Niba kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:
Niba kirjoitti:Eikä tää perjantai mitää pelasta, jos haluutte pelastua, niin menkää sitten vaikka JEESUSTELTTAAN! (JEESUKSELLA AINA LEPATTAA TELTTA!)
JOKU MEHUTÖLKKIÄ KARSASTAVA LAULESKELIJA VÄITTI ETTÄ NAPO JA SEN MOPO!
Pelastakaa itsenne ja skrollatkaa äkkiä ohi rollaattoreillanne?
Sul on näköjään viinaa, saako tulla kylään? :perse:
Kautta Kamalahden Oulun-siirron, tottakai, jos et vain ala järjestelemään hyvinkehittynyttä sotkua!!
En, ne korut ois vaan kiva saada :D
Onhan ne tallessa vielä?

No joo, en oikeesti oo tulossa, odottelen ukkokultaa täällä kotona.
Vastaa Viestiin