Kuulutko kirkkoon?

Yleinen lätinä jä kitinä

Kirkkoon?

Kyllä
36
41%
En
49
56%
En ole varma
0
Ei ääniä
EVVK
2
2%
 
Ääniä yhteensä: 87

Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Empä kuulu, voisin kuuluakkin mikäli 2 asiaa olisi tosia kohdallani:
1. olisi uskoa jumaliin
ja
2. Olisi usko siihen että ne ihmiset (papisto) siinä välissä omaisivat jotenkin suoremman yhteyden yläkertaan kuin mitä itse voisin omata.

Ollakseen ikiaikainen järkähtämätön Jumalan tahdon lähettiläs niin Ev. Lut. kirkko muuttaa raamatun tulkintaansa erinnäisistä asioista turhan helposti maallisen vallan ohjamana.
Jos uskoisin kirjoituksiin Jumalan toiminnasta niin olisihan se outoa jos sen tulkinta muuttuisi yllättäen ilman että "the Dude" itse olisi tullut sitä muuttamaan.
Ei ohjeet voi muuttua ikuisuuskysymyksien suhteen ja jos sama asia voidaan tulkita monin tavoin että tulee epäselvyyttä niin se on manuaalin kirjoittajan tai innoittajan (Jumalan tässä tapuksessa) syy eikä täydellinen olento tee sellaisia virheitä -> luottamukseni viestin lähteeseen horjuu entisestään.
NuoriDaavid

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

JoeB kirjoitti: Ollakseen ikiaikainen järkähtämätön Jumalan tahdon lähettiläs niin Ev. Lut. kirkko muuttaa raamatun tulkintaansa erinnäisistä asioista turhan helposti maallisen vallan ohjamana.
Tuota samaa mä olen ihmetellyt. Jos uskoo, että raamattu on Jumalan sanaa, niin eihän sitä nyt hitto soikoon voi mennä säätämään jollain kirkolliskokouksen päätöksellä.

Ev. lut. kirkko on tuuliviiri. Kun kansa ei diggaa opetuksista, niin säädetään opetuksia. Eihän se nyt käy! Jumalan sana on Jumalan sanaa.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Liityin viime syksynä takaisin ev.lut.seurakuntaan. Syy: omassa kunnassamme seurakunnalla on sen verran hyvön oloista sosiaalipalvelutoimintaa, että kyllä niitten käytöstä mielellään edes sen veron maksaa.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Syntyjäni pakana.
Prepare for the worstest.
Edith

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Edith »

Joistain kumman syistä kuulun yhä edelleen. Yksi on tänäänkin kotiini jaettu tahattoman huumorin erikoisjulkaisu Ortodoksiviesti, jossa tänään isä Ambrosius hurskastelee ja pitää yllä ortodoksisen seurakunnan yleismediallista pyhän lehmän ja kultapossun asemaa seuraavaan malliin: "Luterilaisessa kirkossa on noussut myös pieniä fundamentalistisia ryhmiä, kuten naispappeuden vastustajat ja Nokia Mission väki. Suomen ortodoksisessa kirkossa fundamentalismi ei ole juuri nostanut päätään.

:rofl: No siis ei tietty tarvi, kun ortodoksinen kirkko on jo valmiiksi noita edellä mainittuja ryhmiä fundamentalistisempi! :D

Kaikkien aikojen paras tosta lehdestä kyllä oli se, minkä varmaan oon kertonut ennenkin, kun jokin lähetyshyväntekeväisyyspiiri kuulutti apua ompelemaan alusviittoja Nairobin pappisseminaarilaisille. Että alusviitat Iolis niinku kehitysavullisesti suurimpia ongelmia! Olis ees päällysviittoja tehneet!

Uskoisin lisäksi, että jos kirkon varat ohjattaisiin kuntien sosiaalitoimille, kirkon oikeesti fiksut hyväntekeväisyyshommat voitais silti pitää yllä.

(Tää ei liity ihan tähän, mutta oon elo- syyskuun vaihteessa menossa myös lut.kirkon ja erään yhdistyksen järjestemälle kehitysvammaisten Italian-matkalle yhden tyypin avustajaksi. Koko viikko siinä seurassa, mutta oonhan mä jo insinöörien kanssa harjotellut yksinkertaista viestintää!)
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Erosin kirkosta maaliskuussa. Harkitsen kuitenkin liittymistä takaisin vuoden loppuun asti: Kirkollisveroa joutuu nimittäin maksamaan kuluvan vuoden loppuun asti!

En ole ateisti, mutta monin paikoin kirkon toiminta ei vastaa omaa mahdollista uskoani (mm. naispappeuden vastustaminen ja muut vanhoilliset aatteet). Kummilapseni takia kuuluin kirkkoon näinkin kauan. Mutta ei se kummeus ole kirkosta kiinni.
bedlam

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Kuulun, jos metelöin kirkossa tai sen välittömässä läheisyydessä. hehe. HEHEEHAHEHAEEHAHAEHEAHEEAHEAHAEEAEAAAAAAAA

Vastaan Niba.
Herra Manala

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Kuulun kirkkoon yksinkertaisesti siitä syystä että on niin paljon millä mällätä, ettei tiedä mihin kaikkiin ilmansuuntiin ratkeaisi jakamaan.
Pyry-Matias

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Herra Manala kirjoitti:Kuulun kirkkoon yksinkertaisesti siitä syystä että on niin paljon millä mällätä, ettei tiedä mihin kaikkiin ilmansuuntiin ratkeaisi jakamaan.
Tarjoo yks hiiva!
Herra Manala

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Pyry-Matias kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Kuulun kirkkoon yksinkertaisesti siitä syystä että on niin paljon millä mällätä, ettei tiedä mihin kaikkiin ilmansuuntiin ratkeaisi jakamaan.
Tarjoo yks hiiva!
Pakkasesta löytyy kaikki mitä haluat.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Kuulun. Laiska.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Rouva Numba

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Rouva Numba »

Kuulun. Liityin vuosi sitten takaisin kun halusimme kirkkohäät.
Vihtahousu

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Ikinä ole.
Avatar
Eden
Kitinäaddikti
Viestit: 62
Liittynyt: 19.04.2008 8:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Eden »

En kuulu. Erosin joskus. Enkä aio liittyä minkään tilulilukirkkohäidenkään takia (hah, ihan ku ikinä naimisiin menisin, ei tule tapahtumaan!!) koska miksi kuuntelisin mitään papin kristillisiä jorinoita kun voisin hoitaa homman maistraatissa ja juhlia ihan yhtä upeasti muuten! Miksi tunnustaa jotain mihin ei oikeasti usko?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eden kirjoitti: Miksi maksaa jostain mihin ei oikeasti usko?
Korjasin hiukan.

Mutta kuten eräs suuri ajattelija sanoin menneisyydessä: "Vetäkää käteen, minä maksan". Ei viitsi pahoittaa enempää mutsin mieltä, vaikka se nyt uskookin pikku-ukkoihin, jeesuksiin ja homeopatiaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Rouva Pupu

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

En.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Erosin viime vuonna. Turhuutta. En mene enää ikinä naimisiinkaan kirkossa. Turhuutta. Mahdolliset lapset voi kastaa sitten miehen seurakuntaan kuuluviksi, jos kiinnostaa.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Erosin muistaakseni viime vuoden alussa, sain sen aikaiseksi kun tuli verotiedot. Jumalaan en ole uskonut koskaan vaikkakin rippileirillä harkitsin asiaa ihan tosissaan. Kirkolliset toimitukset saavat minut kiusaantumaan kun "jumala siunaa sitä ja tätä" tuntuu niin kertakaikkisen kornilta ja höpöhöpöltä. Siksi en sitä kaipaakaan omiin mahdollisiin häihin tai hautajaisiin.

Jotenkin harmittaa että isä joka on aina ollut ateisti on kai jollain tasolla alkanut uskoa jumalaan. Se kuuluu vapaamuurareihinkin joka ei kai toisaalta ole uskonnollinen järjestö vaikkakin siitä vähän sellainen mielikuva onkin. Se harmittaa siksi että tuntuu niinkuin isä olisi muuttunut tyhmemmäksi.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
NuoriDaavid

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Suvinen kirjoitti:
Kävikö teille kirkosta eronneille noin? Kyllä te mulle voitte kertoa! Kannattiko kauppa?
Yritin myydä sieluni, mutta ainoa kiinnostunut oli Pertti, ja hänkin tarjosi vain 5e.

Jos uskoo Jumalaan (itse en usko), niin eihän siihen kirkkoa tarvita. Raamattu ei tunne pappiutta tai kirkkoa organisaationa.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Suvinen kirjoitti:Lisäksi pelkään, että jos eroan, tulee yöllä joku iso mörkö sanomaan: "hahaa! möit sielusi minulle, ääliö! olisit uskonut vaan!" Sitten se vie käkättäen sieluni helvettiin ja korvaa tyhjän kuoreni aivottomalla zombilla.

Kävikö teille kirkosta eronneille noin? Kyllä te mulle voitte kertoa! Kannattiko kauppa?
Ei käynyt. Tavallaan oli hetken vähän huono omatunto tai jotain kun kirkosta tuli sellainen vahvistuskirje että vaikka sä erosit niin jumala ei eronnut susta tjmsp. mutta se meni äkkiä ohi ja päätös on tuntunut kaikkien kannalta reilulta kun en kuulu yhteisöön johon en usko.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
more
Kitinän uhri
Viestit: 568
Liittynyt: 26.08.2006 9:10
Paikkakunta: Tixi

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja more »

En ole kuulunut noin viiteen vuoteen.
Almost as brutal as the onslaught of "Matti ja Teppo" - Iron Gland
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Kyllä kuulun kirkkoon, kävin aikuisena rippikolun, sain aikuiskasteen ja liityin ev.lut. kirkkoon. Hyviä syitä kuulua kirkkoon on monia. Seurakunnat pitävät huolta hautausmaista, joissa moni esi-isä nukkuu ikiuntaan. Lisäksi Melnaisin mainitsema hyväntekeväisyys ja avustustyö, sekä historiallisesti arvokkaiden rakennusten kunnossa ja käytössä pitäminen ovat tärkeitä asioita. Koen myös, että pienellä paikkakunnalla on sosiaalisesti hyväksyttyä kuulua kirkkoon. Käyn jumalanpalveluksessa vain ehkä 1-2 kertaa vuodessa ja siellä näkee aina paljon tuttuja ihmisiä.

Mutta sitten iso mutta. Tiedän, että jumala asuu minun aivoissani eikä taivaassa. Tarkalleen en enää osoittettaan muista, mutta jossakin siellä harmaassa massassa kuitenkin. Jotenkin omituista on se, että elämän ahdistaessa tulee tarve rukoilla ja joskus se jopa helpottaa. Olisihan se ihan mahtavaa, jos suuri ja mahtava jumala olisi olemassa ja kiinnostunut juuri minusta ja pitäisi minun puoliani, mutta hei, eipä ihan siltä vaikuta. Jostakin syystä ihminen on kuitenkin sellainen nisäkäs, että se haluaa jumalan.
NuoriDaavid

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Leila kirjoitti:Kyllä kuulun kirkkoon, kävin aikuisena rippikolun, sain aikuiskasteen ja liityin ev.lut. kirkkoon. Hyviä syitä kuulua kirkkoon on monia. Seurakunnat pitävät huolta hautausmaista, joissa moni esi-isä nukkuu ikiuntaan. Lisäksi Melnaisin mainitsema hyväntekeväisyys ja avustustyö, sekä historiallisesti arvokkaiden rakennusten kunnossa ja käytössä pitäminen ovat tärkeitä asioita. Koen myös, että pienellä paikkakunnalla on sosiaalisesti hyväksyttyä kuulua kirkkoon. Käyn jumalanpalveluksessa vain ehkä 1-2 kertaa vuodessa ja siellä näkee aina paljon tuttuja ihmisiä.

Mutta sitten iso mutta. Tiedän, että jumala asuu minun aivoissani eikä taivaassa. Tarkalleen en enää osoittettaan muista, mutta jossakin siellä harmaassa massassa kuitenkin. Jotenkin omituista on se, että elämän ahdistaessa tulee tarve rukoilla ja joskus se jopa helpottaa. Olisihan se ihan mahtavaa, jos suuri ja mahtava jumala olisi olemassa ja kiinnostunut juuri minusta ja pitäisi minun puoliani, mutta hei, eipä ihan siltä vaikuta. Jostakin syystä ihminen on kuitenkin sellainen nisäkäs, että se haluaa jumalan.
Hautausmaiden ylläpidosta kirkko saa käsittääkseni korvausta valtiolta.

En oikein ymmärrä postauksesi perusteella, miksi kuulut kirkkoon, jos et kerran usko Jumalaan. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:En oikein ymmärrä postauksesi perusteella, miksi kuulut kirkkoon, jos et kerran usko Jumalaan. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä.
Kirkkoon voi kuulua ikään kuin kannatuksen vuoksi. Kristittyihin arvoihin ja yhteisöön voi uskoa vaikkei jumalaan uskoisikaan. Ovatko esim. kymmenen käskyä jotenkin epävalidejä, jos jumalaan ei usko? Jos katsoo kirkon parhaiten ajavan kannattamiaan arvoja, niin mitä väliä sillä uskolla on?

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kuulutko kirkkoon?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

sivustahuutaja kirjoitti:10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
Tuohan rankkaa jo 99% kitinäläisistä ulos.

Kuulun. Ihan siksi että teitä vituttaisi.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vastaa Viestiin