elco kirjoitti:Eikös isolohko ole kenraalimoottorien isompi mylly, joka oli 7,4 litraisena joskus C3 Vettessä? Onko yönmustalla ritarilla sellainen? Jos on niin respekt. Jollei niin mitä tämä paskapuhe oikein meinaa?
Mjoo. Tosin onhan toi lohkojako muillekin valmistajille vakiintunut. Kyseessähän on vain isompi peruslohko, josta sitten porauksen halkaisijan ja iskunpituuden perusteella otetaan sen verran kuutioita kuin tykätään. Yhteisenä ehtona on kuitenkin kaikilta valmistajilta 8 sylinteriä ja noin 7 litran rajapyykki.
Moni muuten kuvittelee, että isolohko olisi automaattisesti iskutilavuudeltaan suurempi kuin pikkulohko. Näinhän ei aina ole, sillä esimerkiksi Fordilla on ollut 6.4 litrainen, lyhytiskuinen isolohko tarjolla Mustangiin 60-luvun lopulla, ja toisaalta taas pitkäiskuisia, "stroukattuja" Windsor-pikkulohkoja näkee jopa yli 7 litran iskutilavuuteen saakka.
Joka tapauksessa jos pellin alla liikutellaan ilma-bensiiniseosta 7 litran sijaan 2.7 litraa yhdellä kampikierroksella vajaiden sylintereiden voimin, niin isolohkokeekoilu alkaa tosiaan jo koskoo korvaan ja pahasti. Efekti on suurin piirtein sama kun pörhältäisi Mc Bandidosin parkkiin Suzuki PV:llä, jossa on ylikokoon porattu kasikymppisen pytty.