Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Mulli75

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Ulkoinen kovalevyni tippui hetki sitten lattialle. Yhteys kovalevyyn kadonnut. Onko mitään toivoa enää että sinne tallennetut tiedostot saisi pelastettua ?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Meneekö levyssä sähköt kuitenkin päälle?

Itte ainakin ekana irroittaisin kiintolevyn kehikosta ja liittäisin suoraan tietokoneeseen IDE-kaapelilla. Jos ei edelleenkään levy näy niin öh.

Käsittääkseni levynpelastusfirmat maksattavat maltaita koska kohteena on lähinnä yritykset joilla on enemmän nappulaa maksaa bisnekselle elintärkeistä tiedostoista.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Lapitii kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Windows tekee järjestelmän palautuspisteitä?
Tekee vai? Ihan ite?
Toi mulle tuli ekana mieleen, mut ainakaan mä en oo muistanu tehä niitä ainuttakaan. Pahus.
Ei se kuitenkaan käytä maksimissaan kuin 15% levyn kapasiteetista jos kysymyksessä on Vista. Jos kone on yli viikkoa paria vanhempi (kovalevyn koosta riippuen toki), niin sen olisi pitänyt tuo viitisentoista prosenttia jo varata käyttöönsä ja tuhota sitten vanhimpia restore pointteja sitä myöten kun se tekee uusia, ilman että koneen kovalevyltä näyttäisi katoavan tyhjää tilaa.

Olettaen että kovalevysi on ns. täynnä, voisi kuvitella ettei kyse ole ihan tuoreesta windowsin asennuksesta. XP:ssä system restoren käyttämää suhteellista levytilaa saa prosentuaalisesti säädettyä järjestelmä-osion alta.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Herra Manala kirjoitti:
Lapitii kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Windows tekee järjestelmän palautuspisteitä?
Tekee vai? Ihan ite?
Toi mulle tuli ekana mieleen, mut ainakaan mä en oo muistanu tehä niitä ainuttakaan. Pahus.
Ei se kuitenkaan käytä maksimissaan kuin 15% levyn kapasiteetista jos kysymyksessä on Vista. Jos kone on yli viikkoa paria vanhempi (kovalevyn koosta riippuen toki), niin sen olisi pitänyt tuo viitisentoista prosenttia jo varata käyttöönsä ja tuhota sitten vanhimpia restore pointteja sitä myöten kun se tekee uusia, ilman että koneen kovalevyltä näyttäisi katoavan tyhjää tilaa.

Olettaen että kovalevysi on ns. täynnä, voisi kuvitella ettei kyse ole ihan tuoreesta windowsin asennuksesta. XP:ssä system restoren käyttämää suhteellista levytilaa saa prosentuaalisesti säädettyä järjestelmä-osion alta.
Joo, mä siis ajattelin palauttaa järjestelmän johkin hamaan menneisyyteen. Muistaakseni tää tilan katoamisongelma alkoi joitain viikkoja sitten, mut en silti sillon kiinnittäny asiaan sen kummemmin huomioo, poistelin vaan jotain leffoja yms, mutta kohta levy oli muka taas täynnä. Aloin seurailla tilannetta tarkemmin vasta joitain päiviä sitten. Tilaa voi hävitä nyt vaikkapa useita Mt minuutissa, yhessä kaatumisessa esim. meni 700 Mt, toisaalta seuraavassa tuli 900 Mt takasin. Jokseenkin hämmentävää. Kyllä musta tuntuu et sinne on nyt päässy sujahtaan jotain varsin ikävää, vaikka viruksia ei löydykään.
Tekisin siis ton järjestelmän palauttamisen, mut vähän jänskättää, mihin kondikseen sit mennään. Ja kotinörtti sano ettei noi ihan odotuksien mukaan pelitä, ettei sen varaan kannattaisi kamalasti laskeakaan. Eli siis: vedänkö säkällä ja toivon parasta (tää on tää mun yleisin ongelmanratkaisumalli =P)? Ja kyseessä on siis XP.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
NuoriDaavid

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Lapitii kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
Lapitii kirjoitti: Tekee vai? Ihan ite?
Toi mulle tuli ekana mieleen, mut ainakaan mä en oo muistanu tehä niitä ainuttakaan. Pahus.
Ei se kuitenkaan käytä maksimissaan kuin 15% levyn kapasiteetista jos kysymyksessä on Vista. Jos kone on yli viikkoa paria vanhempi (kovalevyn koosta riippuen toki), niin sen olisi pitänyt tuo viitisentoista prosenttia jo varata käyttöönsä ja tuhota sitten vanhimpia restore pointteja sitä myöten kun se tekee uusia, ilman että koneen kovalevyltä näyttäisi katoavan tyhjää tilaa.

Olettaen että kovalevysi on ns. täynnä, voisi kuvitella ettei kyse ole ihan tuoreesta windowsin asennuksesta. XP:ssä system restoren käyttämää suhteellista levytilaa saa prosentuaalisesti säädettyä järjestelmä-osion alta.
Joo, mä siis ajattelin palauttaa järjestelmän johkin hamaan menneisyyteen. Muistaakseni tää tilan katoamisongelma alkoi joitain viikkoja sitten, mut en silti sillon kiinnittäny asiaan sen kummemmin huomioo, poistelin vaan jotain leffoja yms, mutta kohta levy oli muka taas täynnä. Aloin seurailla tilannetta tarkemmin vasta joitain päiviä sitten. Tilaa voi hävitä nyt vaikkapa useita Mt minuutissa, yhessä kaatumisessa esim. meni 700 Mt, toisaalta seuraavassa tuli 900 Mt takasin. Jokseenkin hämmentävää. Kyllä musta tuntuu et sinne on nyt päässy sujahtaan jotain varsin ikävää, vaikka viruksia ei löydykään.
Tekisin siis ton järjestelmän palauttamisen, mut vähän jänskättää, mihin kondikseen sit mennään. Ja kotinörtti sano ettei noi ihan odotuksien mukaan pelitä, ettei sen varaan kannattaisi kamalasti laskeakaan. Eli siis: vedänkö säkällä ja toivon parasta (tää on tää mun yleisin ongelmanratkaisumalli =P)? Ja kyseessä on siis XP.
Koeta nyt kuitenkin sieltä järjestelmän palautuksen asetuksista säätää sitä, paljonko XP käyttää maksimissaan levyn kapasiteetista.

Mulla ainakin aikoinaan juuri palautuspisteiden automaattinen luominen xp:ssä tukki levyn.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

NuoriDaavid kirjoitti:Koeta nyt kuitenkin sieltä järjestelmän palautuksen asetuksista säätää sitä, paljonko XP käyttää maksimissaan levyn kapasiteetista.

Mulla ainakin aikoinaan juuri palautuspisteiden automaattinen luominen xp:ssä tukki levyn.
Ok, kokeillaan nyt sitä ensin.
Kiitoksia vinkeistä.

Edit: Se nyt kuitenkin on vaan 12 % (4445 MB), joten ei se musta oikein riitä selittämään tätä ongelmaa.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Ei tää tarjoo yhtään palautuspistettä, eikä ees anna selata kalenteria taaksepäin. =/

Edit: Tilaa vapautettu n. 2 Gt mutta hurjaa vauhtia hupenee taas. Miten mä nään mikä sitä syö??
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Lapitii kirjoitti:Ei tää tarjoo yhtään palautuspistettä, eikä ees anna selata kalenteria taaksepäin. =/

Edit: Tilaa vapautettu n. 2 Gt mutta hurjaa vauhtia hupenee taas. Miten mä nään mikä sitä syö??
Mites sun virtuaalimuistiasiat? Onko sun koneessa paljon muistia? Varsinkin vanha windowsin asennus (paljon jo startissa taustalle latautuvia ohjelmia) + vähän keskusmuistia + windows, joka päättää itse levyvälimuistin koon = mahdollisesti suuria heilahteluja vapaassa levytilassa.

Kannattaakin sieltä järjestelmä/suorituskyky -täppien alta määritellä itse se välimuistin koko. Eli siellä on jotakuinkin raksi kohdassa "Anna windowsin määritellä itse levyvälimuistin/virtuaalimuistin koko" tjsp. ja se kannattaa ruksata manuaalisen puolelle ja määritellä minimi- ja maksimi-kenttiin samat lukemat, jolloin levyvälimuisti varaa aina saman verran levytilaa, eikä kasva kuin pullataikina tarvittaessa pirstoutuen pitkin levyä.

Siinä ikkunassa on yleensä suosituskoko mitä windows tarjoaa. Se toimii yleensä ihan hyvin rustattuna molempiin kenttiin, eli vaikkapa 1024 - 1024.

Esimerkiksi Firefox 2:ssa on (varsinkin joidenkin add-onien kanssa) muistivuotoja jotka varaavat yhä enemmän ja enemmän muistia jos selainta pitää pitkään käynnissä eikä käynnistä sitä välillä uudelleen. Jos koneessa on vähän keskusmuistia ja windows määrittää itse virtuaalimuistin koon, tällaisen muistivuodon kohdalla virtuaalimuisti alkaa paisua kuin pullataikina syöden levytilaa keskusmuistin loputtua.
Hermann Hoth

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

Herra Manala kirjoitti:LG. Hinta/ominasuus/laatusuhde kohillaan ihan mihin tahansa kilpailijaan verrattuna 350-800e hintaluokassa. Jos sen yli haluat mennä niin LG saa kovan kilpailijan Mielestä.
Miele se nyt sit on.
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja yannara »

Lapitii kirjoitti:Ei tää tarjoo yhtään palautuspistettä, eikä ees anna selata kalenteria taaksepäin. =/

Edit: Tilaa vapautettu n. 2 Gt mutta hurjaa vauhtia hupenee taas. Miten mä nään mikä sitä syö??
Luultavasti sulla on joku aika hyvä pöpö koneessa, harvemmin käyttis oikeasti tekee mitään tuollaista, että tila kiintolevyltä alkaa vähenemään järjestelmällisesti alaspäin. Ennen formatointia, tee kuitenkin niin, että poistat käytöstä pagefilen kokonaan ja aja kaikki tempin tyhjennykset jne, eli putsaa kiintolevyä sen omista roskista, sitäkin kiertyy. CCleaneria voin suositella myös käyttiksen putsaamiseksi, se on paljastanut yllättävän hyväksi - esim. 6kk ajalta se tyhjensi mulle 3gt turhaa tavaraa, jotka olivat lähinnä järjestelmän omia lokitiedostoja. Jos rekisteriä meinaat tyhjeentää, niin ehdottomasti ota backup. Jos käyttis ei buuttaa normaalisti sen jälkeen, niin safemodeen mars ja backupista kaikki takaisin.

Jos nämä ei auta, niin format ja kaikki uusiksi.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

yannara kirjoitti:format
Joo tohon se taitaa mennä.
Tnx kaikille vinkeistä, Manalan neuvot jo testasin (jostain hassusta syystä kone ei antanut infoa paljonko sitä muistia on), näihin loppuihin taidan venata kotinördee paikalle ainakin henkiseks tueks. Notta katellaan kunhan vknlopusta selvitään.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Mulli75

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Frederik Krueger kirjoitti:Meneekö levyssä sähköt kuitenkin päälle?

Itte ainakin ekana irroittaisin kiintolevyn kehikosta ja liittäisin suoraan tietokoneeseen IDE-kaapelilla. Jos ei edelleenkään levy näy niin öh.
Kyllä virta menee päälle mutta levy ei pyöri. Täytyy vaan toivoa ettei levy ole vaurioitunut. Täytyy avata kotelo joku päivä kun on aikaa, sitten näkee miten on käynyt.
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

^ Kuulostaa mekaanisesti kiinni leikanneelta. Ei voittoa.
Chap

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Chap »

Onko porukalla kokemuksia Cuil:sta, tuosta entisten googlelaisten uudesta hakukoneesta? Mitä itse vähän testailin vaikutti siltä, että Googlella saa selvästi enemmän hittejä.
Bhven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ kokeilin hakusanalla: kitinä. Ei löytynyt. Aivan turha hakukone.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Chap kirjoitti:Onko porukalla kokemuksia Cuil:sta, tuosta entisten googlelaisten uudesta hakukoneesta?
Heikolta vaikutti, mutta saattoi johtua kapasiteetin loppumisesta. Veikkaan cuilin bisnesidean perustuvan siihen, että microsoft ostaa putiikin pois jos ms vähäänkään uskoo cuiliin. Tähän mennessä cuilin uhoaminen vaikuttaa tuottaneen vain ongelmia suurien ennakko-odotusten ja kävijämäärien takia.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

Chap kirjoitti:Onko porukalla kokemuksia Cuil:sta, tuosta entisten googlelaisten uudesta hakukoneesta? Mitä itse vähän testailin vaikutti siltä, että Googlella saa selvästi enemmän hittejä.
Jokseenkin huonoja tuloksia.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Yönmustaritari

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Herra Manala kirjoitti:^ Pakota biosista näytönohjaimen haku PCI-E -väylästä.
Mitäääääää?+ Voisinko saada yksityiskohtaisempia ohjeita.

Paska näiden kanssa. plug and play my ass....

EDIT: Eiku. Mähän pelasinkin äänipuolen kanssa. Yritetääs illalla uudelleen.....
NegaDuck

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

..... on ruvennut kiinnostamaan joku hyvä SCART-vaihtaja joka toimisi kaukosäätimellä ...

EDIT: Never mind. Verkkiksestä löytyykin vielä Joytech AV Control Center 2:sta kohtuuhintaan. Kakkosessa tuon ykkösen ongelma ( = kuvasuhde ei välity SCARTin läpi) on kuulemma korjattu.
NegaDuck

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

NegaDuck kirjoitti:Kakkosessa tuon ykkösen ongelma ( = kuvasuhde ei välity SCARTin läpi) on kuulemma korjattu.
Jaaha, ei näköjään olekaan. :tiistai: Vaikka specseissä luki "fully wired SCART connection".
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:
NegaDuck kirjoitti:Kakkosessa tuon ykkösen ongelma ( = kuvasuhde ei välity SCARTin läpi) on kuulemma korjattu.
Jaaha, ei näköjään olekaan. :tiistai: Vaikka specseissä luki "fully wired SCART connection".
Kyllä sen ykkösenkin mun ymmärtääkseni piti olla täyskytketty... Sellasen ostin joskus faijalle, eikä tosiaan toiminut siinä(kään) tuo WSS.

Onks sulla sitten niin paljon scartteja että ylipäätään tarvitset tuollaista? HDMI:nä ja komponenttina vaan kaikki materiaali TV:lle mikä on mahdollista sillä tavoin siirtää muista laitteista niin jää scarttien käyttö vähemmälle.

Koko ranskalainen peritelinpaska pitäisi kieltää lailla.
NegaDuck

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Herra Manala kirjoitti:Onks sulla sitten niin paljon scartteja että ylipäätään tarvitset tuollaista?
Joo, mulla on aika vanhoja laitteita, ja siinä Bilteman mekaanisessa vaihtajassa oli yksi liitin liian vähän (eikä se toimi kaukkarilla).

Joskus muutaman vuoden päästä kai sitten teen hifi-täysremontin ja pistän kaikki laitteet uusiksi. Vaikka vanhat toimisivatkin. Myyntiin / kierrätyskeskukseen vaan.
Herra Manala

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Onks sulla sitten niin paljon scartteja että ylipäätään tarvitset tuollaista?
Joo, mulla on aika vanhoja laitteita, ja siinä Bilteman mekaanisessa vaihtajassa oli yksi liitin liian vähän (eikä se toimi kaukkarilla).
Eikö niitä voi ketjuttaa? Esimerkiksi itsellä on TV:ssä ainoastaan tallentava DVD-soitin kiinni (RGB-)scartilla (senkin saisi halutessaan kiinni komponentilla), ja sen takana sitten VHS-nauhuri joka ketjuttuu DVD-tallentimen läpi. Topfield taas siirtää rojunsa TV:lle S-videona ja videotykille komponentilla. Mitä kaikkea sulla oikein sitten on scarteilla kiinni? Topfieldihan sulla oli itselläskin, jonka mukana tulee komponenttimuunnoskaapeli TV:tä varten.
NegaDuck

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Telkkarissani on sekä component input että kaksi SCART-inputtia, mutta vain toinen niistä vastaan komponenttisignaalia (RGB), joten jos haluan hifistellä niin se on ainoa input johon voin kytkeä ne kolme laitetta jotka tuottavat RGB:tä SCARTin kautta (Topfield, DVD-soitin, Xbox). Xbox360 taas on kiinni siinä erillisessä component inputissa. Videonauhurin voi laittaa S-Videoon, mutta kytkin senkin nyt SCARTilla kun vaihtajassa kerran oli tilaa.

Komponenttivaihtajat taitavat olla vähän kiven alla? Verkkiksestä löysin vain tämän.

Katsotko digitelkkaria pääosin videotykillä vaiko televisiolla, ts onko S-video mielestäsi riittävän hyvä TV-kuvalle?
Mulli75

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Ulkoisen kovalevyn formatoinnista sen verran vaan että millä vitun poppakonstilla saisin yhteyden ulkoiseen kovalevyyn jotta saisin sen formatoitua ?

Työläppärini jossa olen vain loppukäyttäjä saa yhteyden kovalevyyn muttei anna formatoida kun oma kone ei löydä kovalevyä niin ei sitä voi formatoidakaan.

Alkaa ohjeiden lukeminen ja noudattaminen vituttaa.
Vastaa Viestiin