Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Yönmustaritari

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Vihtahousu kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:
masa kirjoitti:Olen rytmitajuton epämusikantti tanssitaidoton pökkelö.
Toinen.
Viides.
Liityn klubiin sillä erotuksella, että olen vähintäänkin kohtuullinen laulaja ja aivan mieletön tanssimaan.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Okay, paljastetaan sen verran, että osaan soittaa pianoa sekä eittämättä osaan laulaa.

SA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
prosessi

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

bedlam kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Suuri osa ihmisistä esim. löytää keski-c:n melko vaivatta ilman apuvälineitäkin, ja sen avulla sitten muitakin säveliä, mutta se ei vielä tarkoita, että heillä olisi absoluuttinen sävelkorva.
Minä taas olen musiikkialan ammattilaiselta kuullut, että absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa nimenomaan sellaista sävelmuistia, että osaa nimetä kuuluvan nuotin. Riippumatta siitä, että käyttääkö nuotin tunnistamiseen esim. mielikuvana jotain biisiä jonka kautta sen hakee.
Lainauksessa ainakin edellytettiin myös nopeutta, jolloin tuo menetelmä jäisi ihan normaalin säveltapailun piiriin. Asiasta taitaa kyllä olla melko monta yhtä oikeaa mielipidettä, mutta juuri sävelen ja symbolin yhdistäminen toisiinsa on joka tapauksessa kuitenkin se varsinainen jutun juoni, ja jos ei tunne nuotteja on sävelten nimeäminen mahdotonta, paitsi tietenkin jos käyttää esim. sävelasteikkoa nuottien korvikkeena. Ai niin, :P äitinikin on joskus ollut musiikkialan ammattilainen, valmistunut Sibelius-Akatemiasta musiikkileikkikoulun opettajaksi. Myöhemmin isi sitten pakotti sen oikeisiin töihin...
BettyB.

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

prosessi kirjoitti:Miten absoluuttisen sävelkorvan voi mitata, jos ei osaa nuotteja? Sävelasteikon avullako?
En muista, mutta tällainen mulla on "todettu" joskus ala-asteella jonkun heebon toimesta. Sen seurauksena mua kovasti yritettiin rekrytoida musiikin pariin, mutta mutsi pani hanttiin.
bedlam

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

prosessi kirjoitti:mutta juuri sävelen ja symbolin yhdistäminen toisiinsa on joka tapauksessa kuitenkin se varsinainen jutun juoni
Taitaa olla monta tulkintaa asiasta juu, mun mielestä kun päinvastoin tuolla ei varsinaisesti ole asian kanssa mitään tekemistä. Pohjimmiltaan mun käsittääkseni termillä tarkoitetaan täydellistä sävelmuistia ja tuo ominaisuushan voi olla ihan yhtä hyvin ihmisellä joka ei tunne nuotteja ollenkaan.
prosessi

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

bedlam kirjoitti:
prosessi kirjoitti:mutta juuri sävelen ja symbolin yhdistäminen toisiinsa on joka tapauksessa kuitenkin se varsinainen jutun juoni
Taitaa olla monta tulkintaa asiasta juu, mun mielestä kun päinvastoin tuolla ei varsinaisesti ole asian kanssa mitään tekemistä. Pohjimmiltaan mun käsittääkseni termillä tarkoitetaan täydellistä sävelmuistia ja tuo ominaisuushan voi olla ihan yhtä hyvin ihmisellä joka ei tunne nuotteja ollenkaan.
Sävelmuististahan siinä tietenkin on kyse, mutta muistaakseen säveliä niille täytyy olla nimet joilla niitä käsitellä muistissa. Siksi kysyinkin Bettyltä sitä mittaustapaa, koska nimeäminen ilman ainakin jonkinlaisia nimiä ei onnistu. Harmi ettei hän muista. Lisää Wikipediasta, tämä teksti kyseenalaistanee myös sen, että voiko kyseessä yleensäkään olla musiikinopetukseen ja siten erityisesti nuotteihin liittymätön ilmiö:
Absoluuttisen sävelkorvan on ajateltu joko olevan periytyvä eli geneettisesti määräytynyt tai opittu varhaisessa lapsuudessa. Jälkimmäisen teorian mukaan absoluuttisen sävelkorvan kehittymiselle on olemassa tietty herkkyyskausi, jolloin taidon oppiminen on mahdollista. Useimpien tutkijoiden mielestä tämä herkkyyskausi on 6-9 vuotta. Olennaista kuitenkin on, että lapsi alkaa tuona aikana yhdistää symboleja äänenkorkeuksiin. Pelkkä musiikin kuuleminen ei siis riitä. Tämänhetkisen tutkimuksen valossa näyttää siltä, että varhainen musiikinopetus ja geneettinen alttius ovat molemmat välttämättömiä ehtoja absoluuttisen sävelkorvan kehittymiselle.

Herkkyyskausiteoriaa puoltavat useat havainnot. Ensinnäkin varhainen musiikinopetus ja absoluuttinen sävelkorva näyttävät esiintyvän tiukasti yhdessä: henkilöt, joilla on absoluuttinen sävelkorva, ovat pääsääntöisesti aloittaneet musiikinopiskelun yhdeksän vuoden ikään mennessä. Lisäksi on havaittu, että pienet lapset kiinnittävät enemmän huomiota sävelten absoluuttisiin korkeuksiin kuin niiden välisiin suhteisiin, päinvastoin kuin vanhemmat ihmiset.
killkill

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja killkill »

Triangelia.

Terapiamielessä laulaa karjahtelen yksin ollessani lempirokkejani jollain etäisesti humalaista baritonia muistuttavalla äänisaasteella.

Olen leikitellyt ajatuksella laulutunneista - nimenomaan tekniikkaharjoituksista. En saa ladattua korkealta-ja-kovaa -vetoihin kuin säälittävää pihinää. Puheäänikin oli nuorempana paremmassa kunnossa, kun soitteli levyjä ja spiikkaili viisi iltaa viikossa diskossa tai teki omaa ohjelmaa paikallisrariossa.

Sitä omaa, sointuvaa puheääntä on välillä ikävä. Minkäänlaista sävelkorvaa mulla ei ole, mutta olen huomannut pystyväni bongaamaan esimerkiksi alakerran krouvissa hälinässä istuen yläkerrassa soitettavan biisin pelkän bassokuvion perusteella. Todella tarpeellinen ja hyödyllinen taito.
NegaDuck

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

prosessi kirjoitti:Sävelmuististahan siinä tietenkin on kyse, mutta muistaakseen säveliä niille täytyy olla nimet joilla niitä käsitellä muistissa.
Kyllä minä ainakin muistan melodioita vaikka en tiedäkään mitä nuotteja (nimineen) niissä on käytössä. Muistan sävelet suhteessa edelliseen säveleen, siis relatiivisesti. Nuotithan kuitenkin muuttuvat jos musiikkia transponoi.
Manzel

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Kouluarvosanoin:

Kitara 7
Kiipparit 6
Huilu 6
Basso 5
Rummut 5
Taustalaulu 4

Parit taustat oon visertänyt, mitta ne kuulostavat uskomattoman paskalta. Lead menisi saundin perusteella, joka on omasta mielestänikin tyydyttävä, mutta muuten ei.

Basso on ainoa, jota en ole hankkinut, on ollut vaaan lainassa, kun hakusin opetella släppäämään funkisti.

Mitä itse olen kuullut ja ymmärtänyt, absoluuttisen sävelkorvan voi havaita vasta silloin, jos on hemmetin pitkälle kehittynyt; se on synnyinlahja, mutta sen huomaamiseen tarvitaan pitkällistä musiikin treenaamista. Tulkintojahan on monia eikä omani ole todellakaan varmasti oikea, vaan niistä yksi niistä, jonka olen hyväksynyt / sisäistänyt.

Kyllähän joka viides suomalainen on mielestään absoluuttisen korvan omaava.
Noilla perusteluilla olisin itsekin tuon sävelkorvan omaava, mutta kun en todellisuudessa vaan ole.
wesspe
Kitisijä
Viestit: 16
Liittynyt: 24.05.2008 11:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja wesspe »

Koskettimia soitan omaksi riemuksi ja muiden riesaksi.Laulan mielelläni ja jonkinverran on myös tullut sävelleltyä klassista.
Haluisin ostaa trumpetin ja opetella, mutta ei ylimääräistä niin paljon, saati sitten opettajaa....
Avatar
Starflare
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01.03.2007 18:25

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Tällasta. Mistään teoriasta tai muusta sellaisesta ei ole hajuakaan, ehkä tulee joskus. Nyt on sellaista aktiivisempaa vääntöä takana kohta pari vuotta, ja onhan tää homma riistäytynyt vähän käsistäkin, koko ajanhan tuota pitäisi olla kaulailemassa :P

Tulee sitä huudettuakin jos pääsee oikein treenikämpälle kitaraopen kanssa heilumaan, eikä mitään pelkkää örinää/kirkunaa, ne kun tuntuvat nyt jostain syystä kauhian vaikeilta minulle. On muuten aivan mielettömän mahtava tunne kun vetäsee (kurkulla tai kepukalla (tai kepukan kurkkuun)) hillittömän nappisuorituksen.
wesspe
Kitisijä
Viestit: 16
Liittynyt: 24.05.2008 11:07
Paikkakunta: Joensuu

ai niin lisäys

Viesti Kirjoittaja wesspe »

Niitäpä miun sävellyksiä voi käydä kuuntelemassa youtubesta nimimerkillä wesspe.
Se kuitenkn hyvä ottaa teoksissa huomioon, että ovat puoliksi improvisaatiota, koska en pysty liikuntarajoitteisena soittamaan kuin 6:lla sormella, eli en ole ennen nauhotusta pystyny soittamaan että kuulostaskos hyvältä 8) .Biisit on kumminkin siis ihan 10 sormea vaativia.
Herra Manala

Re: ai niin lisäys

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

wesspe kirjoitti:Se kuitenkn hyvä ottaa teoksissa huomioon, että ovat puoliksi improvisaatiota, koska en pysty liikuntarajoitteisena soittamaan kuin 6:lla sormella, eli en ole ennen nauhotusta pystyny soittamaan että kuulostaskos hyvältä 8) .Biisit on kumminkin siis ihan 10 sormea vaativia.
Vittu, jätkä on mun idoli. En kykenis tohon edes kuudella kädellä, saati sitten sormella.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Osasin aikoinaan soittaa viulua kohtuullisesti, kuvitelin osaavani vieläkin. Valitettavasti kokeiltuani erästä viulua huomasin että aika on tehnyt tehtävänsä ja nykyään ei kädet tahdo kunnolla mahtua edes kaulalle.

Vanhat opit on vielä hyvin muistissa eli miten se periaatteessa toimi mutta kun käden koko kasvaa niin vanhat liikeradat eivät enää sellaisenaan kelpaa joten uusia pitäisi harjoittaa.

ts. en sitten osaa enää soittaa mitään.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja saira »

JoeB kirjoitti:Osasin aikoinaan soittaa viulua kohtuullisesti, kuvitelin osaavani vieläkin. Valitettavasti kokeiltuani erästä viulua huomasin että aika on tehnyt tehtävänsä ja nykyään ei kädet tahdo kunnolla mahtua edes kaulalle.

Vanhat opit on vielä hyvin muistissa eli miten se periaatteessa toimi mutta kun käden koko kasvaa niin vanhat liikeradat eivät enää sellaisenaan kelpaa joten uusia pitäisi harjoittaa.

ts. en sitten osaa enää soittaa mitään.
Sama juttu. Kymmenen vuotta harjoittelua, teoriassa taidot tallessa, mutta käsiini en uskalla ottaa tai naapurit luulee kakaraa kidutettavan...

Viulun lisäksi soitin kanteletta pari vuotta ja pianoa viitisen vuotta.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Osaan soittaa jonkin verran kannelta ja viulua. Lukiossa soitin rumpuja tyttöbändissä nimeltä Nahka. Oi niitä aikoja!
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

Bongot, triangeli, skitta.

Tämä oli ensimmäinen soittamani kappale, ja opettelin sen tällä kitaralla.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Yönmustaritari kirjoitti:vähintäänkin kohtuullinen laulaja
Nyt ponnahti kasvojen eteen taas kuolematon muistikuva letkanderista laulamassa aikuista naista kevyessä seipäässä. Memories!
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Mylwin kirjoitti:
Yönmustaritari kirjoitti:vähintäänkin kohtuullinen laulaja
Nyt ponnahti kasvojen eteen taas kuolematon muistikuva letkanderista laulamassa aikuista naista kevyessä seipäässä. Memories!
Man's streetillä?

Edit: en ossoo soittoo mittää.. laulukin on mitä on.. :lol:
Edelleenkään..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: ai niin lisäys

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

wesspe kirjoitti:Niitäpä miun sävellyksiä voi käydä kuuntelemassa youtubesta nimimerkillä wesspe.
Se kuitenkn hyvä ottaa teoksissa huomioon, että ovat puoliksi improvisaatiota, koska en pysty liikuntarajoitteisena soittamaan kuin 6:lla sormella, eli en ole ennen nauhotusta pystyny soittamaan että kuulostaskos hyvältä 8) .Biisit on kumminkin siis ihan 10 sormea vaativia.
Taitavasti soitat vähemmälläkin määrällä sormia, hattua nostan. Minusta on hienoa, ettet ole antanut sen stopata soittamista.

Minullakin on omia sävellyksiä (piano) ja uutena harrasteena on harjoitella haitarinsoittoa. Ei ole mitään kovin helppoa eikä kevyttä, mutta ehkä joskus sadan vuoden päästä... :)
Avatar
Starflare
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01.03.2007 18:25

Re: ai niin lisäys

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Kreitsu kirjoitti:
Taitavasti soitat vähemmälläkin määrällä sormia, hattua nostan. Minusta on hienoa, ettet ole antanut sen stopata soittamista.

Minullakin on omia sävellyksiä (piano) ja uutena harrasteena on harjoitella haitarinsoittoa. Ei ole mitään kovin helppoa eikä kevyttä, mutta ehkä joskus sadan vuoden päästä... :)
Nuitahan on itseasiassa yllättävän paljonkin, luokkakaverilla on oikea puoli kehosta halvautunut, mutta ompa jätkä silti paukutellut rumpuja 14 vuotta, ja kaiken kukkuraksi vieläpä sitä voimameteliä jossa tempo on ns. "perin reipas" :P

Omia sävellyksiä? Mikseriin heti että päästään arviistelemaan.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Ei mulla ole mitään vehjettä, jolla nauhoittaa. :(
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: ai niin lisäys

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

Kreitsu kirjoitti:... uutena harrasteena on harjoitella haitarinsoittoa. Ei ole mitään kovin helppoa eikä kevyttä, mutta ehkä joskus sadan vuoden päästä... :)
Minäkin soittelin aikoinaan hanuriani. Viitisen vuotta tuli näppäiltya, tosin siitä on jo aikaa. Samalla tuli soitettua pianoa ja kitaraa. Oli kivaa, kunnes piti lopettaa futaaminen koska treenit sattui olemaan samaan aikaan kuin soittotunti. Jälkeenpäin ajateltuna ei olisi pitänyt lopettaa soittamista. Eli kivat sulle, jatka reenaamista.
Älä löi! En ole hurrit!
barbi

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja barbi »

En mitään kunnolla. Piano on kotona, mies sillä soittelee ja ystävissäkin on taitureita. Mä vaan yhdellä kädellä, kuitenkin kuulemma ihan tunistettavasti. Ei hajuakaan nuoteista..ne on vaan rimpsu kärpäsenpeetä.
Storia

Re: Mitä instrumenttia osaat soittaa?

Viesti Kirjoittaja Storia »

Poikkihuilua ja pianoa. Siitä on tosin jo kauan kun viimeksi, mutta kaipa ne nopeasti muistuisivat mieleen taas nuotit, jos soittimet vielä omaisi. Melkein kymmenen vuotta tuli joskus molempia säännöllisesti soitettua.
Vastaa Viestiin