Ehkäisy

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mites te NAISET (miehet voi painua vittuun tästä ketjusta) hoidatte ehkäisyn, jos eivät e-pillerit sovi tai ette muuten vain halua käyttää niitä.

Itse haluaisin lopettaa pillereiden syömisen, koska epäilen saavani niistä eräitä sivuvaikutuksia. Ehkäisyn pitäisi kuitenkin olla kunnossa, sillä en halua olla osallinen tämän maailman täyttämisessä edes vahingossa.

Kondomi ei käy, koska se hiertää ja tuntuu ikävältä. Ihan sama vaikka tunkisi kilon liukuvoidetta, silti en sitä halua (eikä mieskään).

Ehkäisyn pitäisi muutenkin olla sellainen, että voi naida spontaanisti ilman että täytyy esivalmistella värkkiä puoli päivää ehkäisyä varten.

Mitä ratkaisuja teillä muilla on ja miten te ne koette?
Rouva Pupu

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

E-pillerit ja minipillerit on ollut käytössä. Molemmat ovat pettäneet, neuroottisesta ottamisesta huolimatta. Tulee olemaan pohdinnan paikka kun ehkäisy taas ajankohtainen, piuhat menee kiinni siltä istumalta kun ikä sallii.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Rouva Pupu kirjoitti:Tulee olemaan pohdinnan paikka kun ehkäisy taas ajankohtainen, piuhat menee kiinni siltä istumalta kun ikä sallii.
Missähän iässä tuo sallitaan? Olisin aika kypsä steriloimaan itseni. Tosin sekään kuulemma ei ole ihan satavarma, mutta ei minulla niin huono tuuri voisi käydä.
Tix

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Tix »

Kreitsu kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Tulee olemaan pohdinnan paikka kun ehkäisy taas ajankohtainen, piuhat menee kiinni siltä istumalta kun ikä sallii.
Missähän iässä tuo sallitaan? Olisin aika kypsä steriloimaan itseni. Tosin sekään kuulemma ei ole ihan satavarma, mutta ei minulla niin huono tuuri voisi käydä.
Kultainen 30. Tapoja on kai pari, joista toisen voi mahdollisesti peruuttaa ja toista ei.

*painuu mielellään vittuun, koska ei ole runkkari vaan mies*
Rouva Pupu

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Kreitsu kirjoitti: Missähän iässä tuo sallitaan? Olisin aika kypsä steriloimaan itseni. Tosin sekään kuulemma ei ole ihan satavarma, mutta ei minulla niin huono tuuri voisi käydä.
30v. Itse olen saanut alkuni vaikka äitee olikin steriloitu. Koko perhe kuuluu näköjään pieniin prosentteihin :)
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Rouva Pupu kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti: Missähän iässä tuo sallitaan? Olisin aika kypsä steriloimaan itseni. Tosin sekään kuulemma ei ole ihan satavarma, mutta ei minulla niin huono tuuri voisi käydä.
30v. Itse olen saanut alkuni vaikka äitee olikin steriloitu. Koko perhe kuuluu näköjään pieniin prosentteihin :)
Miksei aiemmin, esim. 18v? Onko miehilläkin jokin vastaava ikäraja?
Alisuorittava G

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Jyrki73 kirjoitti:Miksei aiemmin, esim. 18v?
18-vuotiaana et tiedä vielä mitään biologisesta kellosta.
Steriloimislaki täällä, riskit yms. esim. Wikistä.

Ootko Kreitsu kokeillu minipillereitä?
Viimeksi muokannut Alisuorittava G, 03.10.2008 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tix kirjoitti:*painuu mielellään vittuun, koska ei ole runkkari vaan mies*
Mitä ehkäisymuotoa aiot käyttää?
Storia

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Storia »

Kaikista kokeilluista Nova ehkäisylaastarit on olleet parhaimmat. Pillereistä oon luopunut jo yli kymmenen vuotta sitten, sen jälkeen kokeillut tavallista ja hormonikierukkaa ja sitten viimeisenä noita laastareita ja niistä diggasin. Avainsanana helppous! Kesällä lopetin nekin taas muutaman kuukauden käytön jälkeen ja nyt en käytä mitään, kun ei ole suhdettakaan. 35+ tuntuu sopivalta rajapyykiltä muutenkin lopettaa. Sitten on tietysti varmat päivät, ei panna ovulaation aikaan, laukeaminen muualle kuin sisään - riskinottajille :D
Monsieur Manala

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Jyrki73 kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti:Missähän iässä tuo sallitaan? Olisin aika kypsä steriloimaan itseni. Tosin sekään kuulemma ei ole ihan satavarma, mutta ei minulla niin huono tuuri voisi käydä.
30v. Itse olen saanut alkuni vaikka äitee olikin steriloitu. Koko perhe kuuluu näköjään pieniin prosentteihin :)
Miksei aiemmin, esim. 18v? Onko miehilläkin jokin vastaava ikäraja?
Siks, Jykä, koska sitä sterilointia ei oteta pois kyrvän päältä yhdynnän jälkeen.

Kreitsun kannattaisi ehkä miettiä ehkäisyrengasta, jos ei ole jo. Vähentävät monilla huomattavasti hormonien vaikutusta mielialaan yms. koska vaikutus on paikallisempi. Tosin aiheuttaa monille sitten vastapainoksi emättimen kuivumista, mutta päinvastaistakin olen kuullut.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

No mutta, minähän olen jo yli tuon maagisen rajan, joten piuhojen solmimisen pitäisi onnistua ainakin iän puolesta.

Kiitokset alisuorittavalle G:lle linkeistä, luen ne kohta. Minulla on ns. kolmivaihepillerit (vähähormoniset), koska kuukautiskierto on ”vähän” omalaatuinen ilman pillereitä. Lopettamisessa tietty on se riski, että hillot tulee kun/jos tulee, mutta sitä voi miettiä sitten.
Storia kirjoitti:Kaikista kokeilluista Nova ehkäisylaastarit on olleet parhaimmat. Pillereistä oon luopunut jo yli kymmenen vuotta sitten, sen jälkeen kokeillut tavallista ja hormonikierukkaa ja sitten viimeisenä noita laastareita ja niistä diggasin. Avainsanana helppous! Kesällä lopetin nekin taas muutaman kuukauden käytön jälkeen ja nyt en käytä mitään, kun ei ole suhdettakaan. 35+ tuntuu sopivalta rajapyykiltä muutenkin lopettaa. Sitten on tietysti varmat päivät, ei panna ovulaation aikaan, laukeaminen muualle kuin sisään - riskinottajille :D
Tuo laastari kuulostaa hyvältä ja helpolta. Onko se kallis suhteessa esim. keskihintaisiin pillereihin? En oikein tajua, miten sitä käytetään: Ei kai sitä koko ajan pidetä jossain? Vois tietty googlettaakin, mutten nyt jaksa.

Varmoihin päiviin ja keskeytyksiin en kyllä ihan luottaisi. Sitä paitsi on kiva saada mällit sisäänsä.
Monsieur Manala kirjoitti: Kreitsun kannattaisi ehkä miettiä ehkäisyrengasta, jos ei ole jo. Vähentävät monilla huomattavasti hormonien vaikutusta mielialaan yms. koska vaikutus on paikallisempi. Tosin aiheuttaa monille sitten vastapainoksi emättimen kuivumista, mutta päinvastaistakin olen kuullut.
Oletko kokeillut? Olenko ymmärtänyt oikein, että se (rengas) asetetaan paikoilleen ennen panoa (onko työlästä ts. meneekö fiilikset sen kanssa temppuillessa)?

Kiva kuulla, että on vaihtoehtoja. Tällä hetkellä sterilointi ja laastari kuulostavat parhaimmilta.

Mutta entäs ehkäisyvaahto: toimiiko se yksinään vai pitääkö sen kanssa käyttää jotain muutakin ehkäisyä, kokemuksia?
Storia

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Storia »

Kreitsu kirjoitti:
Tuo laastari kuulostaa hyvältä ja helpolta. Onko se kallis suhteessa esim. keskihintaisiin pillereihin? En oikein tajua, miten sitä käytetään: Ei kai sitä koko ajan pidetä jossain? Vois tietty googlettaakin, mutten nyt jaksa.
Laastareita on kuukaudelle kolme ja yhtä pidetään aina seitsemän päivää paikallaan. Ts. vko per kankku, ota pois ja vaihda kankkua ja 21 pvän jälkeen tauko. Ne pysyy ihan hyvin, suihku ei vaikuta ja ovat ihonvärisiä. Kolmen kuukauden pakkaus maksaa muistaakseni n. 47 eur. En ole varma, mutta käsittääkseni hormonia tihkuu noista vähemmän, kuin pillereistä yleensä. Vaihdoin itse noihin joskus ystäväni suosituksesta, joka oli myös kokeillut kaikkea ja oli tyytyväinen. Ainoa haittapuoli vanhemmiten hormonaalisesta ehkäisystä mulle on ollut se, että kuukautiset kestää huomattavasti kauemmin ja ovat tuskaisemmat. Tämähän tietty on yksilöllistä.

Ehkäisyrenkaasta sen verran, että se kyllä pilaa tunnelman aika tehokkaasti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja annepa »

Tix kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:piuhat kiinni siltä istumalta kun ikä sallii.
Missähän iässä tuo sallitaan?
Kultainen 30.
Saa sen aikasemminki, tiiän ainaki yhen ihmisen joka on saanu sen alta kolmikymmpisenä.
Kreitsu kirjoitti: Olenko ymmärtänyt oikein, että se (rengas) asetetaan paikoilleen ennen panoa (onko työlästä ts. meneekö fiilikset sen kanssa temppuillessa)?
Et ole. Se on paikallaan 3 vkoa jonka jälkeen 1 vkon tauko. Kuten pillereissä, mutta tässä hormonit otetaan toisesta päästä ja se vaikutus on tosiaan (kai - ainakin toohtori.fi väittää muuta) paikallisempi.

Onko kierukointi vaihtoehto? Kuparikierukka, varsinkin jos haluaa hormoneista eroon? Ite mietin tätä vaihtoehtoa ja otankin sen puheeksi ensin kerralla kun menen akkainlääkärille.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja annepa »

Storia kirjoitti: Ehkäisyrenkaasta sen verran, että se kyllä pilaa tunnelman aika tehokkaasti.
Miten? Tuntuuko se? Ei kai pitäisi, kummallekaan.

Miten olisi vanha kunnon pessaari? Sen nyt kyllä uskon pilaavan tunnelman aika tehokkaasti... en harkitse.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Tix

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Tix »

annepa kirjoitti:Saa sen aikasemminki, tiiän ainaki yhen ihmisen joka on saanu sen alta kolmikymmpisenä.
Poikkeustilanteissa joo. Esim. tuolta löytyy perusteet poikkeamiseen.

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/sterilisaatio.php
Storia

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Storia »

annepa kirjoitti:
Storia kirjoitti: Ehkäisyrenkaasta sen verran, että se kyllä pilaa tunnelman aika tehokkaasti.
Miten? Tuntuuko se? Ei kai pitäisi, kummallekaan.

Miten olisi vanha kunnon pessaari? Sen nyt kyllä uskon pilaavan tunnelman aika tehokkaasti... en harkitse.
Sori, sekoitin asiat äkisti, my bad. Tarkoitin tietenkin juuri pessaaria..
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja annepa »

Tix kirjoitti:
annepa kirjoitti:Saa sen aikasemminki, tiiän ainaki yhen ihmisen joka on saanu sen alta kolmikymmpisenä.
Poikkeustilanteissa joo. Esim. tuolta löytyy perusteet poikkeamiseen.

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/sterilisaatio.php
Ko ihmisellä ei tietääkseni ollut mitään noista poikkeustilaperusteista.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Tix

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Tix »

annepa kirjoitti:Ko ihmisellä ei tietääkseni ollut mitään noista poikkeustilaperusteista.
No siinä tapauksessa on ollut tuttu lääkäri joka on omalla riskillään kirjoittanut todistuksen, että on. Nimittäin sterilisaatiota ei tehdä "mähaluun" perusteella kun se on lakisääteisesti säädetty juttu.
Alisuorittava G

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

annepa kirjoitti:Ko ihmisellä ei tietääkseni ollut mitään noista poikkeustilaperusteista.
Laajasti en kyllä tiedä tarkkuudesta mutta oman kokemuksen mukaan noissa tarkkoja ollaan... "Kun hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia" jättää kyllä vähän ns. pelivaraa, jota esim. aikanaan masentunut ystäväni on ilmeisesti hyödyntänyt. Tiedän toisesta päästä myös tapauksen, jossa suvun sairauden periytyvyyttä olisi pitänyt tarkastella testein, jotta sterilointia olisi puollettu.

Minäkin keskustelin 20-vuotiaana steriloinnin mahdollisuuksista, laeille ja huonolle ehkäisylle kiitos näistäkin lapsista. 8)
Monsieur Manala

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Kreitsu kirjoitti:
Monsieur Manala kirjoitti:Kreitsun kannattaisi ehkä miettiä ehkäisyrengasta, jos ei ole jo. Vähentävät monilla huomattavasti hormonien vaikutusta mielialaan yms. koska vaikutus on paikallisempi. Tosin aiheuttaa monille sitten vastapainoksi emättimen kuivumista, mutta päinvastaistakin olen kuullut.
Oletko kokeillut? Olenko ymmärtänyt oikein, että se (rengas) asetetaan paikoilleen ennen panoa (onko työlästä ts. meneekö fiilikset sen kanssa temppuillessa)?
Olet ymmärtänyt väärin. Rengas asetetaan paikoilleen ensimmäisenä tai toisena vuotopäivänä luovuttamaan hormonia kolmeksi viikoksi kuten suurin osa muistakin hormonivalmisteista. Sen voi ottaa yhdynnän ajaksi pois, mutta ei aiheuta haittaa/tunnu ikävältä vaikka sen jättäisi sisäänkin. Ehkäisyrenkaan kanssa ei tarvitse pelata millään tavoin päivittäin, kunhan muistaa vain kerran kuukauteen ottaa sen pois ja laittaa uuden tilalle tyhjennysvuodon alkaessa. Ehkäisyrengas ei myöskään tunnu useimmilla naisilla lainkaan.

Ehkäisyvaahto on omasta mielestäni aika hankalaa. En tykkää siitä että pitää odottaa joku tietty aika siitä kun alkaa panettamaan siihen, että saa tunkea pippelin pimppiin. Lisäksi moinen tökötti alkoi ainakin meillä puuduttamaan ja kirvelemään vehkeissä jo noin 5-10 minuutin panemisen jälkeen. Naisosapuolikaan ei yhtään kiitellyt sen tahnan puhdistuksen helppoutta yhdynnän päätteeksi. Senhän on tarkoitus kovettua sinne sisälle varsin kumimaisen tiiviiksi mössöksi suojaamaan kohdunkaulaa siittiöiltä, eikä olla "vaahtoa" sanan varsinaisessa merkityksessä.
Quinevere

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Ehkäisyvälineet on järjestään inhottavia. Samoin kuin suhteet missä tarvitaan 100 % ehkäisyä. Tämä siis vaan näkemys mun elämästä, kaikki kunnia niille, joille lisääntyminen olisi joka tapauksessa vuosisadan tragedia.

Niinjoo, omakohtaista kokemusta ei ole, mutta hormonikierukkaa on mun mielestä kaikki kehuneet. Hankkikaa sellainen, ketkä varmaa ja sivuoireetonta ehkäisyä kaipaatte.
Avatar
Madonna
Elämätön Kitisijä
Viestit: 276
Liittynyt: 11.09.2008 10:18

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Madonna »

Vakiintunut parisuhde ?
Jos niin, entä vasektomia ?
Viimeksi muokannut Madonna, 07.10.2008 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masa

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja masa »

Madonna kirjoitti:Vakiintunut parisuhde ?
..ja mällit nakellaan reisille tai verhoille. Kortsuihin ei kannata luottaa paskan vertaa. Ne ei kestä mitään.

Miehen kannattaa napata kyrpä peukalon ja etusormen väliin ja puristaa putki kiinni vähän ennen kun nalli palaa. Ei tartte siivota paikkoja ja satsi on helppo laskea pönttöön. Itse olen kyseistä metodia käyttänyt kaikissa parisuhteissani, ja se on toiminut paljon paremmin kuin esmes kortongit joiden kanssa on juostu katumuspilleriostoksilla 3-4 kertaa.


Ja viisastelijoille tiedoksi, laskin tarkoituksella sisään.
Jo niin, entä vasektomia ?
Voipi tulla vitullisen kovat kivut tuosta operaatiosta. Joillekin toimii, mutta joillekin ei.
milli

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja milli »

Omien kokemuksien perusteella en taas lähtisi suosittelemaan ehkäisylaastaria, ihan kauheat sivuoireet eikä tuntunut elimistö mitenkään tottumaan niihin.

Ahdistaa kyllä noi pillerit, en mä niistäkään tykkää, mutta eikait ole muitakaan vaihtoehtoja tällä hetkellä. Ne tappaa halut täysin, ilman pillereitä sit mun halut tappais avokin :P
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Ehkäisy

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Kiitti kaikille asiallisille mielipiteistä ja kokemuksista. Otan ainakin ne laastarit esille ensi käynnillä ja tuosta steriloinnistakin voisi kysäistä. Minulla ei ole (onneksi) mielialaan vaikuttavaa oireilua pillereistä, vaan ihan muuta. Täytyy nyt katsoa, mitä mieltä kynis on.

Hän on muuten joskus sivumennen maininnut, että pillereitä ei voi kovin pitkään syödä. Ei tullut asiasta sen enemmän puhetta, mutta aloin miettiä onko pillereiden syönnillä joku yläikäraja vai tarkoittiko se vain minun pillerimerkkiä (Trikvilar).

Itse en kuulu siihen joukkoon, joka aloitti pillerit jo teininä. Ensimmäisen kerran taisin niitä syödä 19-vuotiaana. Taukoa olen pidellyt aina kun ei ole ollut suhdetta.
Vastaa Viestiin