Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Hiilijalanjälki

Pienennän, toki
7
54%
En pienennä, ei merkitystä maapallolle
1
8%
En pienennä, ei pysty pienempään
4
31%
Olen Niba
1
8%
 
Ääniä yhteensä: 13

Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Lämmitän puulla tehokkaammin kahta takkaa ja puuhellaa. Ja saunassa lämpeää aiempaa useammin puukiuas, sähkökiuas olkoot toimettomana.

Kunhan lämminvesivaraaja poksahtaa täytyy harkita aurikoenergiaa hyödyntävän varaajan hankkimista. Mutta varaavassa sähkölämmityksessä ei tuosta saane muuta hyötyä kuin lämmintä käyttövettä? Ilmanvahtokoneen poksahtaessa täytyy vaihtaa paremman hyötysuhteen omaavaan, toki nykyisessäkin on lämmöntaltenottokenno.

Yläpohjassa on jo eristettä 60cm, sitä ei kannattane lisätä?

Sopivan kuuma emäntä?

edit:
ai niin: auto on melko vähäpäästöinen n 130g/100km, toki ajoa melkein 40tkm/v. Klapit teen itse kaatamistani(tms) puista. Kala tulee ruokapöytää osittain itse pyydystettynä ja osa lihasta. Klapit/liha/kala samojen reissujen tuotosta. Kotona pari kompostoria, lähinnä pihan kasveille. Makuuhuoneessa n 17C astetta. Ja parissa käyttämättömässä vielä hieman vähemmän.
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 10.11.2008 16:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Ekologista hiilijalanjälkeään saa helpoimmin ja tehokkaimmin pienennettyä tappamalla itsensä.

Tykkään itsestäni ihan liikaa jotta voisin tyytyä tuohon ratkaisuun, joten sen puolesta:

- Ostin uuden auton joka ehkä saastuttaa vähemmän.

- Laitan öisin patterit pois päältä, koska nukun paremmin mahdollisimman viileässä.

- Joinakin iltoina kun kodissani on kylmä koska patterit eivät kuumene tarpeeksi, sen puolesta että ostaisin erillisen sähkölämmittimen, laitan lisää vaatetta päälle ja vedän TV-sohvalla peitettä päälle.

- Kaupassa käytän yleensä kangaskassia, paitsi silloin jos tarvitsen kotiin lisää roskispusseja.

- Käytän vaatteita kovin säästeliäästi, arkivaatteet käytännössä niin loppuun että tuskin enää kelpaisivat kirpputorillekaan.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 10.11.2008 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Alisuorittava G

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Frederik Krueger kirjoitti:- Ostin uuden auton joka ehkä saastuttaa vähemmän.

- Laitan öisin patterit pois päältä, koska nukun paremmin mahdollisimman viileässä.
Mut eiks tää oo vaan kökkö kun nyt se vanha kaara on jonkun muun käytös?* Ja eiks ne patskut tavallaan kantsis kokoajan pitää päällä (mut pienemmällä) eikä ottaa välissä niin ku pois?

* Niin joo mut pois sun jalanjäljestä!
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Alisuorittava G kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:- Ostin uuden auton joka ehkä saastuttaa vähemmän.

- Laitan öisin patterit pois päältä, koska nukun paremmin mahdollisimman viileässä.
Mut eiks tää oo vaan kökkö kun nyt se vanha kaara on jonkun muun käytös?*!
Kuka hullu nyt sitä romua enää käyttäisi?!? Luultavasti se lojuu loppuelinaikansa Toyota-jälleenmyyjän ulkoparkkipaikalla. Parkkeerasin sen yhteen ulkohalliin upouusien, vielä kilvettömien Toyotoiden sekaan. Meinasi tulla tippa linssiin.
Ja eiks ne patskut tavallaan kantsis kokoajan pitää päällä (mut pienemmällä) eikä ottaa välissä niin ku pois?!
Miksi? Nukun sitten huonommin.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 10.11.2008 14:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Alisuorittava G

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Frederik Krueger kirjoitti:Tarkennus: kämpässäni on vesikiertoinen kaukolämmitys, ei mitään sähköpattereita tms.
Okka. Enkä mä mitään noist ymmärrä muutenkaa! Ekaa kertaa poissa kaukolämmön ihanuudesta...
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Miten olen valmis pienentämään hiilijalankulkuväytääni?
Käytän autoani vain kun todella tarvitsen en huviajele.
Ostan ruokaa jonka tuottaminen ei ole maksanut liikaa.
Lajittelen roskat ja vien ne asian mukaisiin paikkoihinsa ns. keräyspisteisiin.
Toisaalta olen jo n. 15 vuotta toiminut kestävän kehyksen periaatteita noudattaen.

Lentomatkailu pitäisi lopettaa kokonaan, vaikka uida Rostokkiin ja Tukholmaan? Busseilu Pietariin ei ihan niin nou nou..
Autolla ajelu on vähissä ennen kuin saan korjattua rikotun rekisterikilven ja pitää puhutella erästä autilijaa jolla sopiva auto sopivassa paikassa, vaikka tietenkään voi mitää todistaa kun koukulla tölppästy?
KAikki asuminen kaukolämmön ulkopuolella pitäisi tehdä luvanvaraiseksi, vaarallisempaa kuin pyssyllä ammuskelu väkijoukossa?

Tuuletan huolellisemmin nopeasti.
syön enemmän laatikkoruokia ja kalaa tiskikoneessa teen myös kun se kerran vesi lämmitetään.
Ajan autoni lopuun sitten kun voin ja vaihdan vasta sitten. Eli odotan että autot muuttuvat pienemmiksi ja vähemmänkuluttaviksi, jos enää autoa ostan uutta ja jos ikinä "uutta" ostaisinkaan..
täytyy miettiä, laivamatkustustakin pitäisi vähentää ja kohtahan Tallinnaan meneekin vain kolme alusta kun muut ei pysty kilpailemaan.
Valitettavasti kiertoilmalämmitteistä asuntoa ei voi itse lämpösäätää kuin on/off, off asetukset päällä nytkin. Täytyy vaihtaa asuntoa/ostaa?? Uudet paskempia laadultaan jne.
Vähempää uusia vaatteita ei oikein voi ostaa enää, eivät päästä metroon kohta vartijat? :wink: :lol:
Pyyhin Netikettiin..
Bhven

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

En aio pienentää hiilijalanjälkeäni.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tänään pidättelin metaania automatkalla. Kyydissä oli kaksi henkilöä, joten 300km automatka oli erittäin ekolooginen.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

masa kirjoitti:Ei ole sikareja osteltu vielä..
Jätät ostamatta niin hiilijälki pienenee.
1108

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Suosin politiikkaa joka ei tuhkaa juutalaisia.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja nexie »

Hesarin hiilijalanjälkitestin perusteella jalanjälkeni on tällä hetkellä keskivertoa kevyempi, eikä vuoden 2050 tavoitearvon saavuttaminen näemmä vaatisi mitään sen suurempia uhrauksia; ruokavaliota on muutenkin tarkoitus viilata vegaanisempaan suuntaan (tällä hetkellä en juurikaan käytä lihaa, mutta maitotuotteet ovat kuuluneet ruokalistalle), yksityisautoilusta kertyviä kilometrejä on varmasti mahdollista vähentää (nyt merkitsin 10.000 km/vuosi), kämppä voisi olla hintsusti pienempi ja kulutuskäyttäytymistä voisin tarkkailla hieman enemmän. No biggies there.
Don't Panic!
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja huima »

nexie kirjoitti: ja kulutuskäyttäytymistä voisin tarkkailla hieman enemmän. No biggies there.
Stockmannin osakkeenomistajat parkaisevat juuri kauhusta!
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja nexie »

huima kirjoitti:
nexie kirjoitti: ja kulutuskäyttäytymistä voisin tarkkailla hieman enemmän. No biggies there.
Stockmannin osakkeenomistajat parkaisevat juuri kauhusta!
Ei hätiä (suomenruotsalaisilla kulttuurisäätiöillä); tarkoitus ei ollut niinkään vähentää kulutuksen euromäärää kuin kohdentaa se paremmin ;)
Don't Panic!
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

nexie kirjoitti: Ei hätiä (suomenruotsalaisilla kulttuurisäätiöillä); tarkoitus ei ollut niinkään vähentää kulutuksen euromäärää kuin kohdentaa se paremmin ;)
Ah, mä jäänkin sitten odottamaan kaikkia niitä lahjoja ja "shamppanjatuottajien tuki"-viikonloppuja!

Ja autan toki tarvittaessa laukkuvarastonkin kanssa kun seuraava syyllisyyden puuska iskee.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Madonna
Elämätön Kitisijä
Viestit: 276
Liittynyt: 11.09.2008 10:18

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Madonna »

Pitänee pienennellä, vaikka aika pieni näytti olevan monien muitten jälkiin verrattuna.
Tarkkaa pienennyssuunnitelmaa ei vielä ole :roll:
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja huima »

Lilo kirjoitti:Ah, mä jäänkin sitten odottamaan kaikkia niitä lahjoja ja "shamppanjatuottajien tuki"-viikonloppuja!

Ja autan toki tarvittaessa laukkuvarastonkin kanssa kun seuraava syyllisyyden puuska iskee.
Hädässä ystävä tunnetaan!
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Niba »

huima kirjoitti:
Lilo kirjoitti:Ah, mä jäänkin sitten odottamaan kaikkia niitä lahjoja ja "shamppanjatuottajien tuki"-viikonloppuja!

Ja autan toki tarvittaessa laukkuvarastonkin kanssa kun seuraava syyllisyyden puuska iskee.
Hädässä ystävä tunnetaan!
Ajattelit siis ottaa itsellesi Lilolta jonkun pienen pussukan?
Pyyhin Netikettiin..
Monsieur Manala

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

exPertti kirjoitti:Mitä meinaat?

Itse ostin juuri vanhojen rikkoutuneitten jouluvalojen tilalle 80 lediä sisältävät, peräti 6W.
Mä ostin sen saman Airamin sarjan mutta 40 valolla, ja vie jumalauta 5W! Eli hirveä hukkateho muuntajassa kun puolet lisää valoja ei tee kuin watin lisää! Ite katoin tota kans kaupassa että johan nyt on, ja pientä ihmistä kusetetaan. Ostin sitten kuitenki ton 40kpl sarjan ku ajattelin että se riittää just sopivasti mun valkokankaan taakse taustavaloks. Mut eihän se ihan täydellisesti sitten riittänytkään. Että jäin kaipaa vähän sitä 80-ledin sarjaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Säästän sen 5-6W ja en osta jouluvaloja ollenkaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

McJanne kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:- Laitan öisin patterit pois päältä, koska nukun paremmin mahdollisimman viileässä.
Jep, sen sijaan että pitäisit tasaisen halvan lämmityksen päällä, rasitat aamuksi viilentynyttä taloa vielä entisestäänkin. Torspo.
Kaltaiseni ituhipin luonto ei kestä pitää lämmitystä päällä samalla kun pitää ikkunoita auki. Siinähän menee patterien lämpö ihan kokonaan harakoille, mutta ilmeisesti se oli tarkoituskin?

Talo kyllä kestää vaikka ydinpommin joten en ole huolissani "lisärasituksesta".
Talvikaudella vielä yläkerran naapurikin kärsii kun joutuu useammin ilmaamaan patterinsa!
Ai sekös tuota peltikattoa öisin rämisyttelee perkele?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Bhven

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

McJanne kirjoitti:Talvikaudella vielä yläkerran naapurikin kärsii kun joutuu useammin ilmaamaan patterinsa!
Sillä on ilmatorjuntapatteri.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miten aiot/aiotko pienentää hillijalanjälkeäsi?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

McJanne kirjoitti:Eli vesikierron lisäksi olet päättänyt terminoida myöskin ilmastoinnin koko rapusta.
Kuvittelet tietäväsi kovin paljon asuttamastani talosta, esim. sen "ilmastointiratkaisusta".
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Vastaa Viestiin