Tunnelukot

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Geetsun vihjeestä tein jännän tunnelukkotestin: http://www.skeematerapia.fi/testi.htm

Tulos oli ihan mielenkiintoinen. Minulla on testin mukaan keskivahva "ulkopuolisuus" -tunnelukko.
Ulkopuolisuus
Tunnelukon voimakkuus:keskivahva

Tunnet usein ahdistusta sosiaalisissa tilanteissa ja se saa sinut välttelemään niitä. Ehkä tunnet itsesi erilaiseksi, muita huonommaksi keskustelijaksi ja siksi ulkopuoliseksi. Uusien ihmisten kanssa tunnet olosi epämukavaksi ja hermostuneeksi etkä oikein tiedä mitä sanoisit. Pelkäät, että sanot tai teet jotain väärin. Saatat arkailla huomion kohteena olemista ja jännittää esiintymistä. Ahdistuneena mietit mitä muut ajattelevat sinusta. Hermostuneena et kykene käyttämään sosiaalisia taitojasi vaan menetät varmuutesi ja vetäydyt. Olet ehkä tottunut välttelemään kanssakäymisiä ja sosiaalisia tilanteita siinä määrin että se tuntuu ihan luonnolliselta - kuitenkin jokin sinussa kaipaa samalla läheisempää yhteyttä kanssaihmisiin. Ryhmässä saatat teeskennellä olevasi enemmän muiden kaltainen tai haluat antaa hyvän vaikutelman itsestäsi. Saatat hankkiutua työskentelemään tehtävissä, jossa ei vaadita paljon vuorovaikutusta. Läheisissä suhteissa tunnet olosi varmemmaksi ja levollisemmaksi - voit olla enemmän oma itsesi. Toistuvat ulkopuolisuuden kokemukset vahvistavat tunnelukkoasi ja se saa sinut välttelemään entistä enemmän ikäviä sosiaalisia tilanteita.
Ensivaikutelmani oli, että eipä ollut kovin kuvaavaa. Saan tyypillisesti ympäristöltä päinvastaista palautetta; minua mm. pidetään harvinaisen luontevana ja pelottomana esiintyjänä. Mutta jotkut tekstin kohdat (kuten hakeutuminen työtehtäviin, joissa ei vaadita vuorovaikutusta) pitävät kyllä paikkansa, ja esiintymisvarmuudenkin voi tarkemmin ajatellen nähdä eräänlaisena harjoiteltuna teeskentelynä. Jos vielä ottaa huomioon, että kyseinen tunnelukko on minulla keskivahva, eli että teksti sopii minuun vain jossain määrin, voi ajatella että kyllä tuo testi taisi aika oikeaan osua.

Avasin aiheen shrinkiin, koska toivon asiallista keskustelua - en siksi että kyseessä olisi mitenkään erityisen ahdistava tai ongelmallinen asia itselleni. Enemmänkin ajatuksia herättävä. Nyt pitänee miettiä, onko sosiaalisiin ryhmiin mukautumiseni sitten kuitenkin enemmän huono kuin hyvä asia. Pitäisikö vain olla sellainen puhumaton mörökölli, jollainen kai omimmillani keskimääräisessä seurassa olisin? Mitä mieltä olette, ja millaisia tuloksia itse saitte?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:Geetsun vihjeestä tein jännän tunnelukkotestin: http://www.skeematerapia.fi/testi.htm
Onko tuosta mahdollista saada tulokseksi 'normaali'?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Geetsun vihjeestä tein jännän tunnelukkotestin: http://www.skeematerapia.fi/testi.htm
Onko tuosta mahdollista saada tulokseksi 'normaali'?
Dunno.

Edit: Tai siis veikkaan, että normaalius menisi vähän teemasta ohi. Oletan, että "normaalilla" ihmisellä katsotaan voivan olla ainakin jonkinlainen tunnelukko - kyse on enemmän persoonallisuuksien eroavaisuuksista ja näiden tunnistamisesta.
Viimeksi muokannut EveryWoman, 14.11.2008 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja aasi »

Siis saitko vain yhden tunnelukon tulokseksi? Mun testitulos näyttää seitsemää.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

aasi kirjoitti:Siis saitko vain yhden tunnelukon tulokseksi? Mun testitulos näyttää seitsemää.
Minulla 4 ja nuo olivat aika kevyellä kädellä jaeltuja. Jos testi arpoo noilla kyssäreilla 14 tunnelukosta, niin kyseessä on aika epätarkka menetelmä. Itselläni vastaukset olivat monesti tyyliin 'piiru vasempaan tai piiru oikeaan'. Tuollaisten perusteella tulos heittelisi laidasta toiseen testikertojen mukaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

aasi kirjoitti:Siis saitko vain yhden tunnelukon tulokseksi? Mun testitulos näyttää seitsemää.
Mjoo. :? Ihmettelin, miksei esim. saamattomuudestani tullut mitään mutinoita, mutta arvelin sitten että tulos tulisi sen selkeimmän lukon mukaan. Nyt ihmettelen lisää. Yritin kyllä vastata kysymyksiin mieluummin ylikriittisesti kuin alle, mutta ehkä pitäisi ruksia vielä uudemman kerran.

*palaa asiaan*
Duck

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Duck »

Mulle tuli 8 tunnelukkoa.

Mielestäni ihan kuvaava. Paitsi mitä addiktioihin tulee. Minulla on ainoastaan fyysinen addiktio kofeiiniin, muista riippuvuuksista, niin henkisistä kuin fyysisistäkin olen tietääkseni hyvin erossa.

Huomaan että monet noista tunnelukoista ovat keskenään ristiriidassa. Ja olen sitä mieltä että osa noista on seurausta jostain toisesta (ja niin siellä taidetaan todetakin). Ja pessimismihän vaikuttaa noihin kaikkiin, kun se pistää antamaan tositilannetta huonomman kuvan vastauksiin. :)

Olen saanut erinäisiltä tahoilta neuvoja mikä näiden taustalla voi olla. Että ei kun käsittelemään näitä vaan, tavalla tai toisella.
Viimeksi muokannut Duck, 14.11.2008 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:
aasi kirjoitti:Siis saitko vain yhden tunnelukon tulokseksi? Mun testitulos näyttää seitsemää.
Minulla 4 ja nuo olivat aika kevyellä kädellä jaeltuja. Jos testi arpoo noilla kyssäreilla 14 tunnelukosta, niin kyseessä on aika epätarkka menetelmä. Itselläni vastaukset olivat monesti tyyliin 'piiru vasempaan tai piiru oikeaan'. Tuollaisten perusteella tulos heittelisi laidasta toiseen testikertojen mukaan.
Mä tein uudestaan ja säädin noin puolet vastauksista (kaikki ne, joiden kohdalla jäin miettimään, miten vastata) 1-2 askelta oikealle. Sain ihan saman tuloksen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Duck kirjoitti:Minulla on ainoastaan fyysinen addiktio kofeiiniin, muista riippuvuuksista, niin henkisistä kuin fyysisistäkin olen tietääkseni hyvin erossa.
715517? :D
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Duck kirjoitti:Huomaan että monet noista tunnelukoista ovat keskenään ristiriidassa. Esimerkiksi vaativuus versus alistuminen ja uhrautuminen. Sekin kyllä kuvaa hyvin sisäistä mielentilaani.
Jännää, että nuo molemmat (sanoina, kuvauksista en tiedä millaisia olivat) tuntuvat jotenkin sopivan myös palstapersoonaasi. Vaativahan voi olla joissain jutuissa ja alistuva sitten toisissa. Et kylläkään ole palstakäytökseltäsi enää ollenkaan niin alistuva kuin joskus aiemmin - ja erityisen myönteistä siinä on se, että tilalle ei ole kuitenkaan tullut hyökkäävää aggressiivisuutta, vaan neutraalia itseluottamusta.
Duck

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Duck »

EveryWoman kirjoitti:715517? :D
Parafilia ≠ addiktio. Vaikka kyllä mä oon vieroitusoireita kärsinytkin. :D
Tix

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Tix »

Toivottavasti Ankan vieroitusoireet oli silloin taaperona ;)

Tein mielestäni ajatuksella, ja sain tulokseksi heikon pessimismin. Tein uudestaan, sama tulos. Allekirjoitan jossain määrin myös tekstiltään, tekstit näkyvät tosin generoituvan suoraan vastauksista ottamatta vastauksen merkitystä huomioon.

Tiesin olevani pessimisti joissain asioissa, joten optimistisesti pidän itseäni normaalina.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Testissä on kolme kysymystä, joihin vastaaminen on itselleni lähes mahdotonta:
39. Pyrin kontrolloimaan itseäni etteivät tunteet vie minua mukanaan.
Kielteisten tunteiden osalta pyrin, myönteisten osalta taas en lainkaan. Miten vastata?
46. Olen impulsiivinen ja pitkästyn helposti, rutiinitehtävät ole minua varten. En aina mieti tekojeni seurauksia.
Olen impulsiivinen eivätkä rutiinitehtävät todellakaan ole minua varten, mutta mietin tekojeni seurauksia lähes aina. Miksi ihmeessä nämä on ympätty samaan kysymykseen?
52. Minun on vaikeaa pyytää muita huolehtimaan minusta. Toisten tarpeet menevät omieni edelle.
Ensimmäiseen lauseeseen ehdoton kyllä, toiseen ehdoton ei.

Olen ilmeisesti joku ihme friikki? Vai osasitteko te vastata noihin?
Duck

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Duck »

^ Tuommoisiin epäselvyyksiin laitoin vain keskikohdan tai lähemmäs "ei kuvaa minua". Mutta joo, epäloogista.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Mida »

39. Pyrin kontrolloimaan itseäni etteivät tunteet vie minua mukanaan.
Vastasin keskikohdille, 3 tai 4. Juuri samoista syistä, negatiivisia pyrin kontrolloimaan. Tai no, pyrin kokemaan tunteet, mutta olemaan muutoin toimimatta niiden orjana tai juosten niitä karkuun. Se on mielestäni tervein lähestymistapa.
46. Olen impulsiivinen ja pitkästyn helposti, rutiinitehtävät ole minua varten. En aina mieti tekojeni seurauksia.
Minä en mieti ihan aina tekojeni seurauksia. Usein kyllä. Kuka oikeasti miettii ihan aina? Enkä mä ole loputtoman impulsiivinen, toisinaan enmmänkin. Ehkä impulsiivisuudella on testin tekijä ajatellut olevan kiinteä yhteys ajattelemattomuuteen. Että seurataan impulsseja siksikin, ettei tulla miettineeksi seurauksia. (Esimerkiksi pikkusiskoni impulsiivisuus on juuri tällaista ikävää laatua.)
52. Minun on vaikeaa pyytää muita huolehtimaan minusta. Toisten tarpeet menevät omieni edelle.
Vastasin ei, sillä voin pyytää apua. Olen pyytänytkin, kun olen tarpeelliseksi kokenut. Pienten lasten äitinä on vaikea vastata näihin tarvekysymyksiin, mutta pyrin kuitenkin siihen, että kaikkien tarpeet täytetään ketään sorsimatta tavalla tai toisella. Toisinaan kyllä on parasta joustaa itse ja täyttää lasten tarpeet, mutta yritän pitää varani tässä. Eli yritän elää niin, etten tulisi sorsineeksi itse itseäni muiden tarpeiden täyttämisellä. Eli ei.

Minulla on kuulemma heikkoa alistumista. Toisaalta en juurikaan tunnista kuvauksesta itseäni. Osittain varmaan tulos on niin "hyvä" siksi, että olen pääsemässä vanhan viholliseni häpeän niskan päälle. Olen moisen tunnistanut, olen saanut harjoitusta ja sosiaaliset tilanteet eivät enää ole niin iso mörkö. On helpompi olla näissä nahoissa. Muutoinkin vaikuttaa siltä, että uusi "harrastukseni" kohdata hiljaa tunteeni olisi tekniikkana todella tehokas, vapauttava ja seesteyttävä. Mutta katsotaan miten käy. Voihan psyyke tiedostamattanikin tehdä jotain tunneseulontaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja aasi »

Alistuminen: keskivahva
Vaativuus: vahva
Riittämätön itsekontrolli: keskivahva

Liittyvät tavallaan toisiinsa. Vahva vaativuus, mutta riittämätön itsekontrolli jotta pystyisi vaatimuksiaan tyydyttämään, siitä alistuminen muiden kontrolliin.

Ulkopuolisuus: heikko
Tunnevaje: keskivahva
Emotionaalinen estyneisyys: keskivahva
Hyväksynnän haku: keskivahva

Hmm.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Mida »

Niin ja Ihan aloitukseen vastauksena: Uskoisin, että olennainen merkitys tulokella piilee siinä, miksi toimit kuten toimit. Pyritkö hiomaan sosiaalista käyttäytymistäsi siksi että haluat että asiat luistavat ihmisten kanssa mahdollisimman hyvin, hommat hoituvat, voidaan välttää turhia ongelmia jne.
Vai hiotko sosiaalista käyttäytymistäsi koska arastelet, pelkäät, et haluaisi kokea sitä miten ihmiset suhtautuisivat sinuun jos olisit impulsiivisempi. Örmö.

En tiedä mihin pitää vastata mitenkin saadakseen moisen tuloksen.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Alistuminen
Tunnelukon voimakkuus:heikko

Emotionaalinen estyneisyys
Tunnelukon voimakkuus:heikko

Hyväksynnän haku
Tunnelukon voimakkuus:heikko

Siis melkein tunnelukoton? Tai ainakin huonosti lukittu!?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Mida »

Sen verran sanon vielä, että mieheni teki testin myös ja sai tulokseksi hyvin osuvaa tekstiä. Juuri samoja asioita, jotka itse olen hänestä nähnyt jo kauan ja jotka todella rasittavat suhdettamme, mutta joiden haitallisuutta hän ehkä alkaa hahmottaa vasta nyt.

Tästä testistä saattaa olla arvaamaton hyöty.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Gulp:

Alistuminen
Tunnelukon voimakkuus:vahva
Vaativuus
Tunnelukon voimakkuus:heikko
Riippuvuus
Tunnelukon voimakkuus:keskivahva
Vajavuus
Tunnelukon voimakkuus:keskivahva
Hylkääminen
Tunnelukon voimakkuus:keskivahva
Epäonnistuminen
Tunnelukon voimakkuus:vahva
Rankaisevuus
Tunnelukon voimakkuus:keskivahva
Emotionaalinen estyneisyys
Tunnelukon voimakkuus:keskivahva
Pessimismi
Tunnelukon voimakkuus:vahva
Hyväksynnän haku
Tunnelukon voimakkuus:vahva
Riittämätön itsekontrolli
Tunnelukon voimakkuus:keskivahva
Uhrautuminen
Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva
The great club outshines the individual, always and forever.
milli

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja milli »

Alistuminen : Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva
Vaativuus: Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva
Suojattomuus: Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva
Ulkopuolisuus: Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva
Vajavuus: Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva
Kaltoin kohtelu: Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva
Epäonnistuminen: Tunnelukon voimakkuus:vahva
Rankaisevuus: Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva
Emotionaalinen estyneisyys: Tunnelukon voimakkuus:keskivahva
Pessimismi: Tunnelukon voimakkuus:keskivahva
Hyväksynnän haku: Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva
Uhrautuminen: Tunnelukon voimakkuus:erittäin vahva

Jep
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Elppis »

milli- vähänks ollaan samiksii? (pliis oothan jooko? mun kans? ei sun tartte jos sä et haluu..)
The great club outshines the individual, always and forever.
milli

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja milli »

Elppis kirjoitti:milli- vähänks ollaan samiksii? (pliis oothan jooko? mun kans? ei sun tartte jos sä et haluu..)
oi, ollaan!
Dumis

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Mä otan lukon oluesta nyt, enkä päästä irti.
Tix

Re: Tunnelukot

Viesti Kirjoittaja Tix »

voi tytöt. Ootte vähän sekasin. Mut ei se mittää. Ei oo pakko jos ei taho, ollaan keskivahvoi kaikki jos oikeen silmiin katsotaan? Olen Niba.
Vastaa Viestiin