Katsoin leffan

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Clay »

daddykillkill kirjoitti:Eniten tästä saanevat irti sarjishörhöt like me ja ne "siviilikatsojat" jotka ovat kyllästyneet supersankarileffojen pinnallisuuteen ja heppoisuuteen.
Leffa oli toki loistava, mutta mielestäni se ei ollut mikään irtiotto supersankarien arjen pinnallisuuteen. En toisaalta odottanutkaan Mooren alkuperäistekstiltä mitään muuta kuin tavanomaisesta poikkeavaa lähestymistapaa. Ja olen tyytyväinen, etten ollut sarjakuvaa lukenut ennen leffan näkemistä.

* * * *
Nyt penikseni on fantastinen!
1108

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Watchmen kyylätty, timantti elokuva.

:h: :h: :h: :h: :h:
Dumis

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Dumis »

1108 kirjoitti:Watchmen kyylätty, timantti elokuva.

:h: :h: :h: :h: :h:
Meen tänään akan kanssa kattomaan sen Tennari-1:stä, saatiin vielä parhaat paikatkin kun varas jo alkuviikosta. Jes, taitaa tulla hyvä elokuvailta :)
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Clay »

Mä olin Plevnassa historiallisessa näytöksessä Watchmenin katsomassa - tänään ei enää filmikela pyöri projektorihuoneessa Plevna1-salissa!
Nyt penikseni on fantastinen!
bedlam

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja bedlam »

The Living Dead at Manchester Morgue (aka Let Sleeping Corpses Lie)

Varsinkin kauhu- ja scifigenreissä on totuttu siihen, että jokaista pientäkin hittiä seuraa nopeasti liuta halvalla tehtyjä kopioita, jotka koettavat mahdollisimman pian takoa kuumaa rautaa. Suurin osa jäljittelijöistä on loogisesti aina täyttä kuraa, mutta monesti aallossa on mukana pari onnistunuttakin pätkää.

Tämä vuoden 1974 Jorge Graun brittiläis/italialais/espanjalainen yhteistyö on yksi Romeron muutamaa vuotta aiemmin ilmestyneen Night of the Living Dead -leffan perässä tulleista kopioista ja varmasti sieltä onnistuneimmasta päästä. Ehkä jopa 70-luvun paras zombipätkä ennen Romeron omaa 1979 ilmestynyttä jatko-osaa Dawn of the Dead, joka olikin sitten THE zombileffa.

Ensimmäinen puolikas on temmoltaan hidas, mutta viimeinen puolituntinen korvaa kaiken haukottelun. Kuvaus ja ohjaus on halppiskauhuilussa totutun sijaan ihan oikeasti komeaa ja se vähäinen gore yllättävän märkää. Mitään uutta tämä ei genreen tuo ja näyttelytyökin on osin melkoisen kökköä, mutta yllättipähän olemalla ihan "oikea" leffa odottamani tahattoman huonouden sijaan.


Kuva
daddykillkill

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

Clay kirjoitti:Mä olin Plevnassa historiallisessa näytöksessä Watchmenin katsomassa - tänään ei enää filmikela pyöri projektorihuoneessa Plevna1-salissa!
Finnkinon sivujen mukaan:
Plevna (Plevna 1) tänään 16:00, 19:30, 23:00

.. vai mitä mahdoit tarkoittaa?
1108

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Clay kirjoitti:Mä olin Plevnassa historiallisessa näytöksessä Watchmenin katsomassa - tänään ei enää filmikela pyöri projektorihuoneessa Plevna1-salissa!
Nyt olis selityksen paikka.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Clay »

1108 kirjoitti:
Clay kirjoitti:Mä olin Plevnassa historiallisessa näytöksessä Watchmenin katsomassa - tänään ei enää filmikela pyöri projektorihuoneessa Plevna1-salissa!
Nyt olis selityksen paikka.
daddykillkill kirjoitti:
Clay kirjoitti:Mä olin Plevnassa historiallisessa näytöksessä Watchmenin katsomassa - tänään ei enää filmikela pyöri projektorihuoneessa Plevna1-salissa!
Finnkinon sivujen mukaan:
Plevna (Plevna 1) tänään 16:00, 19:30, 23:00

.. vai mitä mahdoit tarkoittaa?
Ne vaihto digiprojektoriin. *röyh*
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Watchmen

En ole lukenut alkuperäistä sarjakuvaa, joten arvostelen pelkkänä elokuvana.

- Oudon poukkoileva ja mitäänsanomaton tarina. Loppukäänne oli ihan ok mutta siinä kaikki.
- Sinisen hyypiön pitkät monologit/dialogit olivat puuduttavia.
- Kolmiodraamat, salatut sukulaisuussuhteet yms. Kaunarikama eivät nostaneet elokuvan juonipisteitä.
- Em. sinistä hyypiötä, pussipäätä ja lateksiasuista naista lukuunottamatta sankaripellet olivat unohtuvia (= unohtumattoman vastakohta).

Ei ilmeisesti vain ollut minun juttuni. Tuli taas mieleeni etten ole tainnut nähdä yhtään sarjakuvista väännettyä supersankarifilmatisointia jota olisin pitänyt hyvänä. Robocop olisi ollut poikkeus, mutkun se ei tietääkseni perustunut mihinkään sarjakuvaan.

Eipä tosin tule mieleen mikä elokuva olisi viimeksi edes herättänyt minussa erityisen positiivisia riemunkiljahduksia. Olisko Memento? Minusta on tullut jadetettu, ehkä leffat tehdään nykyisin nuoremmalle ikäpolvelle jolle kaikki on uutta ja mahtavaa. Ehkä pitäisi lopettaa leffojen katselu kokonaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Duck

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Duck »

Frederik Krueger kirjoitti:Minusta on tullut jadetettu, ehkä leffat tehdään nykyisin nuoremmalle ikäpolvelle jolle kaikki on uutta ja mahtavaa. Ehkä pitäisi lopettaa leffojen katselu kokonaan.
Voit ensin kokeilla siirtymistä kovempiin aineisiin, esim. ranskalaiset ja espanjalaiset korkeakulttuurielokuvat.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Duck kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Minusta on tullut jadetettu, ehkä leffat tehdään nykyisin nuoremmalle ikäpolvelle jolle kaikki on uutta ja mahtavaa. Ehkä pitäisi lopettaa leffojen katselu kokonaan.
Voit ensin kokeilla siirtymistä kovempiin aineisiin, esim. ranskalaiset ja espanjalaiset korkeakulttuurielokuvat.
En muista että häthätää nähdyt esimerkit tuolta puolelta olisivat juurikaan tehneet vaikutusta.

Lisäksi, Watchmenin ongelma ei nähdäkseni ollut etteikö se olisi yrittänyt olla syvällinen elokuva, melkeinpä päinvastoin. Myös vuoden 2003 Hulk-elokuva yritti olla epäonnistuneesti syvällinen sarjiselokuva.

En tiedä onko vika elokuvissa vai olenko minä muuttunut. Jos vaikka Robocoppia ei olisikaan tehty Silloin Joskus vaan se olisi tullut ulos vasta nyt päivitettynä versiona, olisinko edelleen innostunut?

Yön yli mietittyäni pidin hiukan mielenkiintoisena Watchmenissa vaihtoehtoiseksi kuvattua 80-luvun maailmaa jossa USA on voittanut Vietnamin sodan, Nixon on kolmannella kaudella yms. Koomikon pahat teot myös onnistuivat yllättämään edes pikkiriikkisen, jäi vain vähän auki miksi ko. hahmo oli sellainen paskapää, ja mitä hänen paskapäisyydellään yleensäkään oli merkitystä tarinalle.

Henkilöhahmoissa hämäsi asetelma jossa supersankareista yksi on jumalolentoon verrattavissa oleva kuolematon hahmo jolle kaikki on mahdollista (teleporttaus, joukkotuhon aiheuttaminen tuosta vaan jne.), kun taas kaikki muut "supersankarit" olivat ilmeisesti tavallisia ihmisiä jotka vain päättivät pukeutua hassusti taistellessaan rikollisia vastaan. Mihin Lady Manhattan koskaan edes tarvitsi muita alitehoisia "minuuttimiehiä" taistellakseen rikollisuutta ja pahuutta vastaan?
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 14.03.2009 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Duck

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Duck »

Frederik Krueger kirjoitti:Mihin Lady Manhattan koskaan edes tarvitsi muita alitehoisia "minuuttimiehiä" taistellakseen rikollisuutta ja pahuutta vastaan?
Los satsumas! Eihän hän edes taistellut, lähinnä oli vaan lipumassa pihalle ihmisyydestä ja ihmisten arvomaailmasta.

Watchmenin oli tarkoitus olla supersankariparodia (siksi ne puvut näyttivät niin hölmöiltä) ja supersankaruuden dekonstruktio. Watchmen tuntuu vaikuttaneen myös Frank Millerin "The Dark Knight Returns" -kässäriin, tuntuu soveltavan paljon samoja ideoita ja teemoja: keski-ikäistyvät ja impotentit supersankarit, supersankarien käyttäminen sodan ja politiikan käsikassaroina, ja sillattis.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Duck kirjoitti:Watchmenin oli tarkoitus olla supersankariparodia (siksi ne puvut näyttivät niin hölmöiltä) ja supersankaruuden dekonstruktio. Watchmen tuntuu vaikuttaneen myös Frank Millerin "The Dark Knight Returns" -kässäriin, tuntuu soveltavan paljon samoja ideoita ja teemoja: keski-ikäistyvät ja impotentit supersankarit, supersankarien käyttäminen sodan ja politiikan käsikassaroina, ja sillattis.
Ehkä pitäisi siis tuntea erityistä kiinnostusta perinteisiin supersankaritarinoihin jotta Watchmenin pointti kiinnostaisi. Ehkä en vain ollut elokuvan kohdeyleisöä. Siltikin, jostain syystä Robocop iski aikoinaan kovaa osittain samoilla teemoilla ja supersankariparodioinnilla, Watchmen ei vaan onnistunut aiheuttamaan samaa efektiä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Duck kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Mihin Lady Manhattan koskaan edes tarvitsi muita alitehoisia "minuuttimiehiä" taistellakseen rikollisuutta ja pahuutta vastaan?
Los satsumas! Eihän hän edes taistellut, lähinnä oli vaan lipumassa pihalle ihmisyydestä ja ihmisten arvomaailmasta.
Niin tuohon vielä, että olin kuitenkin käsittäväni elokuvasta että Manhattan oli kuitenkin osa alkuperäisiä Minuuttimiehiä jotka taistelivat rikollisia vastaan? Vai muutenko vaan hän seisoi samoissa potreteissa muiden "super"sankareiden kanssa?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Duck

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Duck »

^ Toki, mutta hän teki sen lähinnä vaan siksi että häntä käskettiin tekemään niin, tuntematta mitään moraalista paloa tehdä niin. Ja sen perään teki kuten presidentti käski ja nujersi Viet Congin. Hän pystyi kokoamaan ruumiinsa onnettomuuden jälkeen, muttei inhimillistä / biologista arvomaailmaa. Mekanismit kiinnostivat häntä enemmän kuin elämä. Olisko tossa maailman ensimmäinen autistinen supersankari?
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Ann »

Terminator Salivationin uus trailerin oli aika lupaava. Jos vaikka sen menis katsomaan, kun on noita ilmaislippuja siunaantunut saatanallinen kasa.

Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja huima »

Definitely maybe.

Romanttinen hömppis - mutta yllättäen jopa hauska.

Isla Fisher oli aika hottis.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Frederik Krueger kirjoitti:Tuli taas mieleeni etten ole tainnut nähdä yhtään sarjakuvista väännettyä supersankarifilmatisointia jota olisin pitänyt hyvänä.
Eiku X-Men ykköstä ja kakkosta taisin pitää ihan ookoina. Kolmosta vmsno (vai-mikä-se-nyt-oli) en ole tainnut nähdä.

Uusinta Batmania en ole myöskään nähnyt joten en tiedä pitäisinkö siitä. Ehkä en, jos kerran Bättis mumisee ja kröhisee koko elokuvan niin ärsyttävästi että siitä pitää tehdä ihan pilavideoita juutuubiin, ja Jokerikin maiskuttelee koko ajan lerppahuuliaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja huima »

Vicky Cristina Barcelona.

Woody Allen osuu taas taitavasti kohteeseen. Loistava romanttinen draama ja komedia.
daddykillkill

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

Duck kirjoitti:Watchmenin oli tarkoitus olla supersankariparodia (siksi ne puvut näyttivät niin hölmöiltä) ja supersankaruuden dekonstruktio. Watchmen tuntuu vaikuttaneen myös Frank Millerin "The Dark Knight Returns" -kässäriin, tuntuu soveltavan paljon samoja ideoita ja teemoja: keski-ikäistyvät ja impotentit supersankarit, supersankarien käyttäminen sodan ja politiikan käsikassaroina, ja sillattis.
"Dark Knightin" Bättiksessä ja Koomikossa oli paljon samaa, joskin Bätsy oli vielä selkeämmin psykoterapian tarpeessa. Itse en pysty näkemään tuota varsinaisesti parodiana mutta dekonstruktio on osuva ilmaus. Moorella on muutenkin tapana käsiksissään purkaa käsiteltävä myytti osiin, liittää siihen aineksia muista myyteistä ja keitellä kokoon jotain ihan uutta. Vähän Tarantinon tyyliin.

Myönnän pohdiskelleeni samoja juttuja kuin Fredu - jos naamiokostajilla Manhattania lukuuottamatta ei ollut oikeita supervoimia, taistelukohtaukset olivat vähän turhan vauhdikkaita ja nättejä. Toisaalta taas - kuka olisi jaksanut katsoa rogermooremaista äh-puh-nyt-tuli-vyöruusu-ja-palleatyrä -tyylistä ähellystä.

Ymmärrän hyvin, ettei tuo leffa ole kaikkien kupponen teetä ja mukava lukea "vastakkaisia mielipiteitäkin"
1108

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Sauna.

Suomalainen kauhupätkä.

^Tuo kertoi kaiken oleellisen, kamalaa shaissea jota ei ilman pikakelausta jaksanut katsoa.
Duck

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Duck »

daddykillkill kirjoitti:jos naamiokostajilla Manhattania lukuuottamatta ei ollut oikeita supervoimia, taistelukohtaukset olivat vähän turhan vauhdikkaita ja nättejä.
Jep. No siis olihan heissä silti sitä supersankaruutta (joka sarja- ja elokuvan maailmassa "sallii" tällaiset), ja siksi tappelivat niin yliluonnollisesti. Koomikko löi nyrkillä takasta kulman rikki, Rorschach mursi kiveä lentäessään päin seinää, Silkkiaave sukelsi palavaan taloon kumipuvussa eikä edes tukka syttynyt tuleen, ja sitä rataa. Ja se ainoa jolla oli oikeat supersankarivoimat ei edes ollut mikään sankari, vaan ainoastaan pihalla. Tai "toisissa sfääressä", miten sen nyt sanoisi.

Ja kyllähän toimintaleffoissakin, vaikka mistään supersankareista ei varsinaisesti olekaan kyse, sankarit kyllä kestävät ihmeen paljon kuritusta ja paranevat ampumahaavoista irvistämällä ja lausumalla rankat vuorosanat. All FTW.
daddykillkill

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja daddykillkill »

Duck kirjoitti:sankarit kyllä kestävät ihmeen paljon kuritusta ja paranevat ampumahaavoista irvistämällä ja lausumalla rankat vuorosanat
Ja fps-peleissä kuolettavista haavoista paranee esimerkiksi buranalla ala Max Payne. Mistähän noita 10.000 mg ibuprofeeneja oikein saa?
1108

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja 1108 »

daddykillkill kirjoitti:Mistähän noita 10.000 mg ibuprofeeneja oikein saa?
Apteekista vissiin mutta mistä saa levitaation taidon omaavia pyöriviä ensiapupakkauksia jotka pöllähtävät satunnaisesti teleportaatiolla niitä tarvitseville?

Ois meinaan aika reteitä!
Duck

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Duck »

daddykillkill kirjoitti:Ja fps-peleissä kuolettavista haavoista paranee esimerkiksi buranalla ala Max Payne.
Ja mikä parasta, hakkamalla päätään kattoon saa kolikoita.
Vastaa Viestiin