Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Nyt kun täällä etelässä on jo ollut useamman viikon tätä kurasuolakeliä, näkee taas tämän toisten huomioonottamisen totaalisen puutteen liikenteessä. Espoolaisena Menestyjänä™ kun painelen länsiväylää pitkin edestakaisin porhoautoillani, en voi kuin ihmetellä, mitä liikkuu kanssaliikkujien mielessä, kun ohituksen jälkeen tyhjällä tiellä vedetään takaisin oikealle kaistalle aivan toisen nenän eteen roiskuttamaan kaikki paskat naamalle. Miksi on vaikeaa tyhjällä tiellä ajaa 50m pidempään vasemmanpuoleista kaistaa, kuin että vetää heti 5-10m päästä ohitetun eteen?
Tämä ei koske vain useampikaistaisia moottoriteitä, vaan keskustassa näkee aivan samanlaisia suorituksia esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä. Kiihdytetään viereiseltä kaistalta toisen ohi, vedetään suoraan eteen paskaa roiskuttamaan, ja sen jälkeen ei enää olekaan minnekään kiire. Olisiko suomalaisessa liikennekulttuurissa ehkä parantamisen varaa? Jotenkin tuntuu, että periaatteellinen itsekyys ja sen näkyminen nimenomaan kulminoituu liikenteessä. Kummallista, miten mitättömien "etujen" vuoksi ollaan valmiita tekemään ihan uskomattomiakin stuntteja.
Tästä asiasta oli eilen juttelua kahden työkaverini kanssa, ja molemmat heistä vielä sanoivat "...ja yleensä ne on aina Volvoja". En tiedä lukivatko ajatukseni, vai onko tämä ainoastaan sattumanvarainen pienen ryhmän kokemus, mutta minustakin tuntuu, että Volvo-kuskit aina törttöilevät kaikkein eniten ja kaikkein itsekkäimmin liikenteessä. Ainakin täällä Espoossa. Onko sinulla samankaltaisia kokemuksia?
Tämä ei koske vain useampikaistaisia moottoriteitä, vaan keskustassa näkee aivan samanlaisia suorituksia esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä. Kiihdytetään viereiseltä kaistalta toisen ohi, vedetään suoraan eteen paskaa roiskuttamaan, ja sen jälkeen ei enää olekaan minnekään kiire. Olisiko suomalaisessa liikennekulttuurissa ehkä parantamisen varaa? Jotenkin tuntuu, että periaatteellinen itsekyys ja sen näkyminen nimenomaan kulminoituu liikenteessä. Kummallista, miten mitättömien "etujen" vuoksi ollaan valmiita tekemään ihan uskomattomiakin stuntteja.
Tästä asiasta oli eilen juttelua kahden työkaverini kanssa, ja molemmat heistä vielä sanoivat "...ja yleensä ne on aina Volvoja". En tiedä lukivatko ajatukseni, vai onko tämä ainoastaan sattumanvarainen pienen ryhmän kokemus, mutta minustakin tuntuu, että Volvo-kuskit aina törttöilevät kaikkein eniten ja kaikkein itsekkäimmin liikenteessä. Ainakin täällä Espoossa. Onko sinulla samankaltaisia kokemuksia?
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Ei ole.Herra Manala kirjoitti:"...ja yleensä ne on aina Volvoja"
Onko sinulla samankaltaisia kokemuksia?
Myönnettäköön kuitenkin, että farmari mallin volvojen kohdalla on myös allekirjoittanut huomannut pienimuotoista törttöilyä liikenteessä.
Samaan hengenvetoon on mainittava myös, ett itseään kunnioittava volvokuski ajaa aina porrasperäsellä ellei ole mökkireissulta palaamassa.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Kyseessä on lähes historiallinen ajatus aiheutettujen peräaaltojen toimittavan tuskan lievittämisestä, jatkamalla ohituskaistaa tovin eteenpäin.
Minusta mainitsemisen arvoinen toinen asia on se, että älkää pysäyttäkö niitä edustusautojanne moottoriteiden varteen valkoisen viivan viereen ja avatko ovianne ison auton ajaessa vierestä.
Henkilöauton pystyy parkkeeraamaan hyvin myös kauemmaksi valkoisesta viivasta. Ja sen urea puolen voisi koittaa hoitaa, vaikka henkilöauton wc;eessä.
edit:
http://personal.inet.fi/cool/vps/lada1200l_mainos.wmv
Tätä autoa Suomi tarvitsee
http://auta5p.car.cz/vtipy/videa/wartburg.wmv
This is for manala
Minusta mainitsemisen arvoinen toinen asia on se, että älkää pysäyttäkö niitä edustusautojanne moottoriteiden varteen valkoisen viivan viereen ja avatko ovianne ison auton ajaessa vierestä.
Henkilöauton pystyy parkkeeraamaan hyvin myös kauemmaksi valkoisesta viivasta. Ja sen urea puolen voisi koittaa hoitaa, vaikka henkilöauton wc;eessä.
edit:
http://personal.inet.fi/cool/vps/lada1200l_mainos.wmv
Tätä autoa Suomi tarvitsee
http://auta5p.car.cz/vtipy/videa/wartburg.wmv
This is for manala
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Kyllä noita vastaavanlaisia kokemuksia on koti- ja ulkomaan liikenteestä jotka ärsyttää.
Minkä takia kiihdytyskaistan merkitystä ei jotkut tajua vaan alkavat hissutella siirryttyään sille ja viime hetkellä sitten vaihtavat varsinaiselle ajokaistalle mm. moottoritiellä hidastaen muiden kulkua muodostamalla kiihdytyskaistalla letkan perään josta seurauksena tuo paskan roiskuttaminen takana tulevien tuulilasiin.
Takapuskurin nuolijatkin voisivat ohitustilanteessa tai kaistalla jättää riittävästi väliä edellä kulkevaan. Ärsyttävä ja vaarallinen tilanne muodostuu jos perässä roikkuva auto on isompi kuin edellä kulkeva.
Ihmetellyt myös sitä miten jotkut lähtevät mm. rekkaa ohittamaan. Jäävät roikkumaan perävaunun taakse niin ettei rekkakuski näe peilistä ko. autoa. Tuntuu varmaan mukavalle tuijottaa rekan jarruvaloja kun ei näe eteen ja saada sätky kun edellä kulkeva polkaisee jarrua tositilanteen tullessa. Sitten kun ohitus alkaa niin tulee kiire vetäytyä takaisin taakse huomatessaan ettei onnistu ohitus tai ottaa riski pakottamalla muita hidastamaan nopeutta ja sitten heti paskaa tuulilasiin roiskuttaen keulan eteen kaistan vaihto.
Turhat peliliikkeetkin jäisivät pois tietyillä ajotavan muutoksilla.
Minkä takia kiihdytyskaistan merkitystä ei jotkut tajua vaan alkavat hissutella siirryttyään sille ja viime hetkellä sitten vaihtavat varsinaiselle ajokaistalle mm. moottoritiellä hidastaen muiden kulkua muodostamalla kiihdytyskaistalla letkan perään josta seurauksena tuo paskan roiskuttaminen takana tulevien tuulilasiin.
Takapuskurin nuolijatkin voisivat ohitustilanteessa tai kaistalla jättää riittävästi väliä edellä kulkevaan. Ärsyttävä ja vaarallinen tilanne muodostuu jos perässä roikkuva auto on isompi kuin edellä kulkeva.
Ihmetellyt myös sitä miten jotkut lähtevät mm. rekkaa ohittamaan. Jäävät roikkumaan perävaunun taakse niin ettei rekkakuski näe peilistä ko. autoa. Tuntuu varmaan mukavalle tuijottaa rekan jarruvaloja kun ei näe eteen ja saada sätky kun edellä kulkeva polkaisee jarrua tositilanteen tullessa. Sitten kun ohitus alkaa niin tulee kiire vetäytyä takaisin taakse huomatessaan ettei onnistu ohitus tai ottaa riski pakottamalla muita hidastamaan nopeutta ja sitten heti paskaa tuulilasiin roiskuttaen keulan eteen kaistan vaihto.
Turhat peliliikkeetkin jäisivät pois tietyillä ajotavan muutoksilla.
-
- Kitisijä
- Viestit: 1398
- Liittynyt: 14.08.2005 19:24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Sama Volvojen yliedustus kaistapurjehduksessa yms. toteutuu kokemukseni mukaan Helsingin teillä. Noissa Volvoissa taitaa olla sellainen vakiovalmistusvirhe, että vilkku ei lainkaan pelitäHerra Manala kirjoitti:
Tästä asiasta oli eilen juttelua kahden työkaverini kanssa, ja molemmat heistä vielä sanoivat "...ja yleensä ne on aina Volvoja". En tiedä lukivatko ajatukseni, vai onko tämä ainoastaan sattumanvarainen pienen ryhmän kokemus, mutta minustakin tuntuu, että Volvo-kuskit aina törttöilevät kaikkein eniten ja kaikkein itsekkäimmin liikenteessä. Ainakin täällä Espoossa. Onko sinulla samankaltaisia kokemuksia?
Don't Panic!
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Totta kai he haluavat kiirehtiä eteesi, koska muuten sinä olisit heidän edessään roiskuttamassa paskaa silmille.Herra Manala kirjoitti:Tämä ei koske vain useampikaistaisia moottoriteitä, vaan keskustassa näkee aivan samanlaisia suorituksia esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä. Kiihdytetään viereiseltä kaistalta toisen ohi, vedetään suoraan eteen paskaa roiskuttamaan, ja sen jälkeen ei enää olekaan minnekään kiire.
Olen kovasti yrittänyt olla stereotypisoimatta tietyn merkkisten autojen kuljettajia, mutta täällä Helsingissä olen päätynyt siihen että kusipäisimmät kuskit löytyvät Hondan ja BMW:n omistajista, varsinkin ensimmäisistä (tai sitten olen törmännyt aina siihen yhteen ja samaan Hondaistiin). Heillä tuntuu aina olevan aivan saatanan painava kaasujalka, ruuhkassa pujotellaan kuin Palander ja just sellaisia ihme "kaasutus eteen ja jarrut pohjaan" tai "ohi hinnalla millä hyvänsä välistä kuin välistä"-stuntteja. Myös kolmen kaistan äkkinäiset ylitykset ovat heillä aika yleisiä. "Jaaha, taas Honda" on mulla aika yleinen tokaisu aamuruuhkissa.mutta minustakin tuntuu, että Volvo-kuskit aina törttöilevät kaikkein eniten ja kaikkein itsekkäimmin liikenteessä. Ainakin täällä Espoossa. Onko sinulla samankaltaisia kokemuksia?
Audi ja Volvo-kuskit seuraavat perässä, mutta kyllä Hondat ja Bemarit ovat kaikkein pahimpia tapauksia.
-
- Kitinän väärinkäyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 14.08.2005 19:28
- Paikkakunta: Hiki
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Minua hevoskopin kanssa liikkuvana monesti ihmetyttää se (ja RAIVOSTUTTAA!) , että minkä takia sen isokokoisen trailerin perälautaan on ihan pakko liimautua niin lähelle, että ei mitenkään voi nähdä edes tietä edessään sen takaa? Ja sitten kun ohitellaan niin pitää tulla tosiaan Manalan mainitsemalla tavalla aivan siihen yhdistelmän eteen ajamaan - yritä nyt siinä pitää sitten jotain turvaväliä.
Raskas yhdistelmä hevonen kyydissä tarvitsee jarrutusmatkaa paljon enemmän kuin tavallinen hlöauto ja kopin äänieristys on huono, kun perälautaan liimautuu "pörisijä" vauhkoontuva hevonen saa pahimmassa tapauksessa kaadettua koko yhdistelmän.... Lisäksi niitä pokuja on aika vaikea saada sinne koppiin sen jälkeen, kun niillä on muutama huono kokemus siellä oleilemisesta.
Raskas yhdistelmä hevonen kyydissä tarvitsee jarrutusmatkaa paljon enemmän kuin tavallinen hlöauto ja kopin äänieristys on huono, kun perälautaan liimautuu "pörisijä" vauhkoontuva hevonen saa pahimmassa tapauksessa kaadettua koko yhdistelmän.... Lisäksi niitä pokuja on aika vaikea saada sinne koppiin sen jälkeen, kun niillä on muutama huono kokemus siellä oleilemisesta.
Mikä on tämän päivän miehen naisihanne? Ayshire lehmä: isot daisarit, mutta kylkiluut näkyy.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Muista aina liikenteessä monta Kityilijää onpi eessä
-
- Kitisijä
- Viestit: 2007
- Liittynyt: 15.08.2005 12:55
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Voi jos se törttöily rajoittuisikin vain tuohon perässäroikkumiseen ja eteen kiilaamiseen...
Liikenne voisi olla sujuvaakin, jos ihmiset hieman vaivautuisivat ajattelemaan muitakin kuin itseään.
Kaistanvaihdot, risteyskäyttäytyminen, nopeudet, ohittelu, toisten autoilijoiden huomioiminen, turvallisuus...
Helvetti, autokoulu kolmivuotiseksi ja ylioppilaspohjaiseksi, tapaa äitini sanoa. Tai edes vähän tapakasvatusta.
Liikenne voisi olla sujuvaakin, jos ihmiset hieman vaivautuisivat ajattelemaan muitakin kuin itseään.
Kaistanvaihdot, risteyskäyttäytyminen, nopeudet, ohittelu, toisten autoilijoiden huomioiminen, turvallisuus...
Helvetti, autokoulu kolmivuotiseksi ja ylioppilaspohjaiseksi, tapaa äitini sanoa. Tai edes vähän tapakasvatusta.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Merkillistä Volvo-vastaisuutta. Omien havaintojeni mukaan pahimpia tötöjä liikenteessä ovat Ka:t, Nissan Micrat tms, joita ohjastaa pääsääntöisesti joko a) eläkeläismummo kilolasit päässä b) lastentarhanopettaja, sosiaalitantta tai joku muu tättähäärä. Myös öky-mersuilla ja baijerilaisilla peeniksenjatkeilla kurvailevat ovat näemmä saaneet lisävarusteena ihan omat taikalasit, jotka suodattavat punaisen ja keltaisen valon liikennevaloista sekä Vapaudut Vilkunkäyttöpakosta -kortin.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Mulla on enimmäkseen hyviä kokemuksia liikenteestä, joskin enimmäkseen pyöräilijänä Varsinkin useimmat ammattiautoilijat ovat erittäin kohteliaita antaen mukavasti tilaa. Kaikista pukumiehistä ei tosin voi sanoa sanaa: pari kertaa on meinannut henki mennä, mutta aina on selvitty.
Maantiellä autoilijana pahimpia ovat paikalliset kaaharit, jotka tuntevat tienpätkän kuin omat taskunsa. Vaikka 80km/h rajoitusta olisi vain 200 metriä, niin sen aikana on pakko ajaa ohi satasta. No kavereiden kunniaksi on sanottava, että 40km/h rajoitusalueelle tultaessa nopeus putoaa noin kuuteenkymppiin.
Ohitustilastossa ja perässä roikkujissa volvot vievät myös minulla ykkössijan. En muista, että olisin ikinä ajanut ohi farkkuvolvosta, ja nekin kerrat, kun moinen tyytyi omaan nopeuteeni, ovat aika vähissä. Volvot tosin ohittavat mukavan ripeästi ja katoavat pian mutkan taa, joten ei heistäkään mitään harmia ole.
p.
Maantiellä autoilijana pahimpia ovat paikalliset kaaharit, jotka tuntevat tienpätkän kuin omat taskunsa. Vaikka 80km/h rajoitusta olisi vain 200 metriä, niin sen aikana on pakko ajaa ohi satasta. No kavereiden kunniaksi on sanottava, että 40km/h rajoitusalueelle tultaessa nopeus putoaa noin kuuteenkymppiin.
Ohitustilastossa ja perässä roikkujissa volvot vievät myös minulla ykkössijan. En muista, että olisin ikinä ajanut ohi farkkuvolvosta, ja nekin kerrat, kun moinen tyytyi omaan nopeuteeni, ovat aika vähissä. Volvot tosin ohittavat mukavan ripeästi ja katoavat pian mutkan taa, joten ei heistäkään mitään harmia ole.
p.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Hymyilee osuvalle kuvaukselle savolaisesta liikennekulttuurista.McJanne kirjoitti:Siltikin, kontra savo, touhu on kuosissaan. Ripeää toimintaa vaan on harjoitettava
Siellä puskurissa hiihdetään vaikka satoja kilometrejä. Jos hidastat, hiihtäjä hidastaa. Ainut tapa päästä eroon on pysäyttää ja odottaa pari minuuttia että hiihtäjä on saanut kunnolla etumatkaa. Miksikö? No, jos jatkat liian nopeasti niin hiihtäjästä tulee peesattava. Liittymään et pääse jos et vedä kaksinkertaista ylinopeutta samaan aikaan ramppia lähestyvän ajoneuvon eteen. Taakse ei voi liityä kun seuraava kouho ajaa uhalla edellä menevän puskuriin ja auta armias jos jäät jumiin kiihdytyskaistalle...
Toinen mikä on shokeerannut on se että satunnaisesti suojatielle jalan mennessä autoilijat tekevät tilaa (!). Savossa pitää katsoa ettei kummassakaan suunnassa ole ajoneuvoja näköpiirissä ja vielä ylöspäin ennen juoksuvauhtia suoritettavaa tien ylitystä. Silti allejäämisen todennököisyys on suuri.
Mitä tulee manalan aloittamaan ajatukseen, itse ajan kyllä sen 50-100 metriä vasenta kaistaa jos se suinkin on takaatulevia häiritsemättä mahdollista.
Epäilen syyn tähän suoraan eteen ajamiseen olevan yksinkertainen - kuten sitä tekevät ihmisetkin. Mielestäni liikenteessä kannattaa pohtia muita autoilijoita näin. He ovat ehkä:
- huumeiden käyttäjiä, juoppoja
- riidelleet puolison kanssa
- puutteessa
- kiireessä
- liian tyhmiä rattiin
- liian väsyneitä
- liian stressaantuneita
- eksyksissä
- fyysisesti/henkisesti sairaita
- tyydytystä muitten ihmisten kiusaamisesta saavia
Tätä ei kyllä aamuruuhkaan lähtiessä pidä pohtia. Voi jäädä lähtemättä.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Niin tuttua, niin tuttua. Työmatkan teko aiheuttaa itsellänikin aikamoisen stressireaktion heti aamulla. Ja ajan vielä Volvolla! Viekää minut saunan taakse lopetettavaksi!! Jossakin Iisalmessa kaistanvaihto "keskusta-alueella" on ihan mahdotonta; kukaan ei hiljennä ja anna tietä. Muistan vielä autokoulun opettajan neuvon: "Vilkku päälle, tarpeen vaatiessa vaikka pysähdy omalle kaistallesi ja odota niin pitkään, että joku älyää päästä sinut samalle kaistalle." Ja auta armias, jos ylität suojatietä esim. lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa, hautaustoimiston pitäjä kärkkyy jo keikkaa ikkunassaan.McJanne kirjoitti: Siltikin, kontra savo, touhu on kuosissaan. Ripeää toimintaa vaan on harjoitettava
Siellä puskurissa hiihdetään vaikka satoja kilometrejä. Jos hidastat, hiihtäjä hidastaa. Ainut tapa päästä eroon on pysäyttää ja odottaa pari minuuttia että hiihtäjä on saanut kunnolla etumatkaa. Miksikö? No, jos jatkat liian nopeasti niin hiihtäjästä tulee peesattava. Liittymään et pääse jos et vedä kaksinkertaista ylinopeutta samaan aikaan ramppia lähestyvän ajoneuvon eteen. Taakse ei voi liityä kun seuraava kouho ajaa uhalla edellä menevän puskuriin ja auta armias jos jäät jumiin kiihdytyskaistalle...
Toinen mikä on shokeerannut on se että satunnaisesti suojatielle jalan mennessä autoilijat tekevät tilaa (!). Savossa pitää katsoa ettei kummassakaan suunnassa ole ajoneuvoja näköpiirissä ja vielä ylöspäin ennen juoksuvauhtia suoritettavaa tien ylitystä. Silti allejäämisen todennököisyys on suuri.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
En ole itse huomannut rekisteröidä mitään määrättyjä automerkkejä, jotka ajaisivat muita kusipäisemmin. Tosin haluan tuoda yhden asian esiin, joka on ainakin minulle ongelma näissä uutuuden karheissa ja isolla koneella varustetuissa menopeleissä. Vauhtisokeus iskee hetkessä, kun istut tälläisen auton rattiin. Autot ovat yksinkertaisesti nykyään liian hyviä ajaa ja vauhti nousee huomaamatta reilusti yli rajoitusten. Vakionopeudensäätäjä on ollut järjestään hankittava näihin peleihin, jos on halunnut yrittää ajaa rajoitusten mukaan.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Hassua. Nimenomaan Iisalmessa mulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Teitä on mukavasti, liikenne vähäistä, selkeät pääväylät. K-Citymarketin parkkipaikalla on aina tilaa ja tori on mukavasti vieressä. Joskus yöllä nuoriso innostuu hurjastelemaan, mutta samanlaista on joka paikassa.FatLeilah kirjoitti: Jossakin Iisalmessa kaistanvaihto "keskusta-alueella" on ihan mahdotonta; kukaan ei hiljennä ja anna tietä.
Kuopiossa ajaminen on joskus tuskaa, mutta sielläkään syy ei ole liikenteessä vaan pirullisissa yksisuuntaisissa kaduissa. Tosin Helsingin keskusta ja varsinkin sen eteläpuoli taitaa tuntua ulkopaikkakuntalaisesta ihan samanlaiselta.
p.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
IhqFatLeilah kirjoitti: Ja ajan vielä Volvolla!
Allekirjoittanut on kyllä tympääntynyt eniten ehkä sitikkakuskeihin. Tarkemmin ajatellen farmarisitikalla ajaviin.
Pitäisiköhän alkaa keskutelu rajaamaan enemmänkin korimalliin kuin merkkiin.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Rauhoitu.Yönmustaritari kirjoitti: Ihq
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Kyllä sä tiedät mitä se haluaa.FatLeilah kirjoitti:Rauhoitu.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
FatLeilah kirjoitti:Rauhoitu.Yönmustaritari kirjoitti: Ihq
Vanhan volvon ohittaminen tuossa laittamassani viteossa, on ehkä ns. Hauskin kohtaus, mutta muuten aivan käsittämötäntö revitystä... 200km/h
+ hiekkatiellä tuo kaasulla ulistaminen kuullostaa hauskalta... wrum, wrum... saattaa mahdollisesti sutata eli rengas pyöriä ns. tyhjää..
-
- Kitisijä
- Viestit: 2007
- Liittynyt: 15.08.2005 12:55
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Heh. Iisalmessa ajaminen on yhtä tuskaa. Todellakaan tietä ei anneta, ja ketään ei kiinnosta. Yritäppä joskus päästä pois parkista Pohjolankadun varrelta... Ei mitään jakoa.pertzi kirjoitti:Hassua. Nimenomaan Iisalmessa mulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Teitä on mukavasti, liikenne vähäistä, selkeät pääväylät. K-Citymarketin parkkipaikalla on aina tilaa ja tori on mukavasti vieressä. Joskus yöllä nuoriso innostuu hurjastelemaan, mutta samanlaista on joka paikassa.FatLeilah kirjoitti:Jossakin Iisalmessa kaistanvaihto "keskusta-alueella" on ihan mahdotonta; kukaan ei hiljennä ja anna tietä.
Ja pari viikkoa sitten eräskin idiootti kiilasi kiinni takapuskuriini, vaikka ajoin itsekin reilua ylinopeutta, eli ainakaan en ollut liian hidas ja junnannut hänen edessään. Sitten laitoin hyvissä ajoin vilkun päälle kääntyäkseni vasemmalle, niin eikö tämä idiootti lähde ohittamaan minua, saasta sentään risteysalueella!!! Oli pakko hidastaa kun tämä imbesilli esti minua kääntymästä, mutta jälkeenpäin harmitti kun en vetänyt sen kylkeen, sehän se olisi maksanut uuden kyljen opeliini.
Pitäisi huomioida muut liikenteessä, mutta tuollaiset huomioin lähinnä torvea soittamalla ja centteriä heiluttamalla... Ah kun olen kohtelias kuski. Nuo isin ja äitin autoilla suhailevat pikkugangstat saavat parhaat puoleni esiin.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Urputetaan nyt vielä jalankulkijan ominaisuudessa niistä tahvoista jotka eivät kertakaikkiaan halua pysähtyä tai edes harkita jarrun painamista silloinkaan kun olen jo puolimatkassa suojatiellä. Taas tänään läheltä piti -tilanne ja aina samassa paikassa vielä. Joku päivä kopsahtaa ja sitten tänne kirjoittelee enää Lilo the Märkä Läntti.
Ja itse ratin puolella ei tarvitse kuin olla a)nuori b)nainen, niin johan on joka motarilla ukkoja oikein jonossa todistamassa mieskuntoaan ihan millä tahansa kotterolla.
Ja itse ratin puolella ei tarvitse kuin olla a)nuori b)nainen, niin johan on joka motarilla ukkoja oikein jonossa todistamassa mieskuntoaan ihan millä tahansa kotterolla.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Tuohon tepsii pari tekniikkaa. Toinen on sellainen sopiva laskeutumistekniikka, jolla voi minimoida tai ainakin vähentää saamaansa damagea - ja toiseen tekniikkaan liittyy tiiliskivi.Lilo kirjoitti:Joku päivä kopsahtaa ja sitten tänne kirjoittelee enää Lilo the Märkä Läntti.
Kun kulkee tiiliskiven kanssa ja heittää sillä autoa, voi olla varma että ne pysähtyvät - jolloin on turvallista ylittää tie.
Erektio. Tee comeback.Lilo kirjoitti: Ja itse ratin puolella ei tarvitse kuin olla a)nuori b)nainen, niin johan on joka motarilla ukkoja oikein jonossa todistamassa mieskuntoaan ihan millä tahansa kotterolla.
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Onpas näköjään sopivasti tullut mainoskin televisioon tästä.
"MINÄminäMINÄminäMINÄMINÄminäMINÄMINÄMINÄ!
Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?"
Edit: Ei se näköjään mikään uusi olekaan, vaan jo elokuussa maikkarille tullut tietoisku. Pitäisi vissiin katsoa enemmän televisiota.
"MINÄminäMINÄminäMINÄMINÄminäMINÄMINÄMINÄ!
Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?"
Edit: Ei se näköjään mikään uusi olekaan, vaan jo elokuussa maikkarille tullut tietoisku. Pitäisi vissiin katsoa enemmän televisiota.
-
- Kitinän väärinkäyttäjä
- Viestit: 179
- Liittynyt: 06.11.2005 22:15
Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä
Itselläni ei ole kokemusta pääkaupunkiseudulla ajamisesta. Ihan tarpeeksi on täällä Itä-Suomessa oman tiensä kulkijoita, kirjaimellisesti.
Ihmisillä on uusia autoja, joista puuttuvat vilkut ja sivupeilit. Näillä tyypeillä on myös niskajäykkyyttä sen verran, ettei pää käänny mihinkään suuntaan. Kaasupoljin on vakiovarusteena ja sitä käytetään silloin, kun ei ole oma vuoro mennä liikenneympyrään, olisi annettava kaistanvaihtajalle tietä tai liikennevalot ovat jo punaisella. Ja niillä, joiden autoissa on upea varustetaso eli vilkkukin löytyy, on koko ajan sen mekanismissa jotain vikaa. Suuntamerkki ei nimittäin mene päälle koskaan liian aikaisin, yleensä vasta sitten, kun auto on jo tehnyt 90 kulmansa.
Olen pannut merkille myös sen, että joillakin on ongelmia erottaa rukki ja henkilöauto. Sitä kaasupoljinta ei minun käsitykseni mukaan ole tarkoitettu pumpattavaksi
Eipähän tuota ole kehumista taloudellisessa ajossakaan.. Ohi mennään ja seuraavassa risteyksessä ollaan jälleen peräkanaa
Ihmisillä on uusia autoja, joista puuttuvat vilkut ja sivupeilit. Näillä tyypeillä on myös niskajäykkyyttä sen verran, ettei pää käänny mihinkään suuntaan. Kaasupoljin on vakiovarusteena ja sitä käytetään silloin, kun ei ole oma vuoro mennä liikenneympyrään, olisi annettava kaistanvaihtajalle tietä tai liikennevalot ovat jo punaisella. Ja niillä, joiden autoissa on upea varustetaso eli vilkkukin löytyy, on koko ajan sen mekanismissa jotain vikaa. Suuntamerkki ei nimittäin mene päälle koskaan liian aikaisin, yleensä vasta sitten, kun auto on jo tehnyt 90 kulmansa.
Olen pannut merkille myös sen, että joillakin on ongelmia erottaa rukki ja henkilöauto. Sitä kaasupoljinta ei minun käsitykseni mukaan ole tarkoitettu pumpattavaksi
Eipähän tuota ole kehumista taloudellisessa ajossakaan.. Ohi mennään ja seuraavassa risteyksessä ollaan jälleen peräkanaa