Kasvatusmetodeista

Yleinen lätinä jä kitinä
Paha Keisari

Re: Kasvatusmetodeista

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

Palstan pitäisi kehittyä. Erotiikkaosion voisi lopettaa turhana ja tilalle kaikki lapselliset asiat.
bliss

Re: Kasvatusmetodeista

Viesti Kirjoittaja bliss »

Yksi varmimmista aiheista saada aikaan iso riita.

Huom. Erotiikkaosassa ei ole ollut erotiikkaa enää pitkiin aikoihin :?
bliss

Re: Kasvatusmetodeista

Viesti Kirjoittaja bliss »

exPertti kirjoitti:
bliss kirjoitti:Yksi varmimmista aiheista saada aikaan iso riita.
Erotiikkaosaston lopettaminen? :)
Tymä!
Lastenkasvatus.
Paha Keisari

Re: Kasvatusmetodeista

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

exPertti kirjoitti:katkeransuloista
Miten ihan peruslakoninen toteamus voi olla katkeransuloista? En tajua.
Paha Keisari

Re: Kasvatusmetodeista

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

exPertti kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti:Miten ihan peruslakoninen toteamus voi olla katkeransuloista? En tajua.
Yksi on peruslakoninen, kolme on joukko.
Peruslakoninen on perusilmaisutyylini. Mitkä kolme?
Fcuk

Re: Kasvatusmetodeista

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Mulla on niin pahasti vielä jyviä hampaidenkoloissa taannoisista kasvatusväännöistä kuivasilmäexitteineni, etten todellakaan riskeeraa nyt Vapun mukavuutta tällä aiheella. 8)
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kasvatusmetodeista

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Mun mielestä sulla on just järkevä tapa suhtautua tilanteeseen. Muidenkin lapsista on mielestäni hyvä huolehtia ja ottaa vastuuta, mutta ei tietenkään omista lapsista huolehtimisen kustannuksella.

Omasta lapsuudestani muistan mm. aamuja, jolloin lähellä asuvan perheen tytär, silloin ehkä 5 v., lampsi ovesta sisään pyytäen äidiltäni: "Keitä sä mulle puuroa, kun äiti ei jaksa nousta sängystä". Perheen vanhemmilla oli aika karulta vaikuttava parisuhde ja alkoholia taidettiin käyttää holtittomasti. Muistan myös heidän kotonaan vallinneen turvattomuuden tunteen ja sen, että en mielelläni käynyt siellä leikkimässä. Lapset olivat mukavia, joskin aika villejä. Eivät kuitenkaan mitään järkkyjä kauhukakaroita.

Varmaan voit vähitellen antaa mainitun pikkusiskon käydä teillä leikkimässä, mutta aluksi vain silloin kun sinä olet kotona ja voit vähän seurata tapahtumia. Tytölle pitänee selväsanaisesti opettaa, että teidän kotonanne on erilaiset säännöt kuin heillä, ja säännöt koskevat kaikkia leikkijöitä. Minkä ikäisiä tytöt nyt ovatkaan? Neljännestä luokasta eteenpäin moinen opettaminen voi kyllä olla tiettyjen lasten kohdalla aika raskasta ellei mahdotonta, mutta useamman epäonnistumisen jälkeen voit toisaalta hyvällä syyllä antaa tytölle porttikiellon. Voi käydä myös niin, että hän kokee aikaa myöten teidän sääntönne turvallisemmiksi ja perheenne luotettavammaksi kuin omansa, ja saa siitä pakopaikan jonne tulla kun kotiolot oikein kolhivat.

Tuo tilanteeseen sisälle pyrkiminenhän ainakin minun mielestäni juuri on sitä välittämistä ja huolenpitoa - ei se, että kaikkien kolmen annetaan juosta keskenään missä sattuu keppostelemassa ilman mitään käsitystä meiningeistä.
Vastaa Viestiin