Sikainfluenssa

Yleinen lätinä jä kitinä
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

ND varmaan muistaa, minkä verran Suomessa yleensä kuolee jengiä influenssaepidemioihin? Haluisin tietää.
nokkaelain

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Jos sairastuneita on 5-15%, ja kuolleisuus on Wikipedian mainitsema 0,1% (ja kun katsoo CDC:n artikkelin, johon siinä viitataan, alle 0,1%), se tarkoittaisi korkeintaan muutamaa sataa kuolluta. Näistä suurin osa on vanhuksia, joista monilla on muita vakavia sairauksia. Keuhkokuume on 5. yleisin yli 70-vuotiaiden kuolinsyy. Mitenköhän nuo tilastoidaan? Keuhkokuume on yleinen välitön kuolinsyy. "Influenssarokotus vähentää puoleen vanhusten influenssakauden aikaiset keuhkokuumeet."

Tuon wiki-artikkelin kuvassa verrattaan vuoden 1918 pandemiaa tavallisiin, edeltäviin vuosiin. Kuvassa on kuolleisuus eri ikäryhmissä per 100000 ihmistä. (Kuvan luvut eivät täsmää tekstin, kanssa - pitää vielä vilkaista sitä viitettä.)
MGandhi

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

exPertti kirjoitti: Totta kai olen. Eikö se jutuista käy ilmi?
Eikö se käy mun kommentoinneista ilmi, että käy ilmi?
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:ND varmaan muistaa, minkä verran Suomessa yleensä kuolee jengiä influenssaepidemioihin? Haluisin tietää.
Tästä ei taida olla oikein virallista tietoa. Suurin osa influenssaan kuolevista on vaikeasti sairaita vanhuksia, jotka saavat keuhkokuumeen influenssan jälkitautina. Peruskuolinsyyksi influenssa virallisesti tilastoitiin 2007 vain 17:ta ihmiselle, mutta se ei kerro totuutta.

Yhdysvalloissa arvioidaan, että siellä kuolisi vuodessa tavalliseen influenssaan reilut 40 000 henkeä.

lähde

Tästä voisi väkilukujen suhteella ekstrapoloida, että suomessa kuolisi noin 5.3/305 x 40 000 = noin 700 henkeä. Kuolleet ovat pääsäntöisesti ennestään sairaita vanhuksia.

Oma arvaukseni on, että sikainfluenssapandemia tappaa suomessa

vähemmän kuin 0.3x5.300 000x0.001=1590 henkeä ja näistä suurin osa on monisairaita vanhuksia. Joitain terveitä pikkuvauvoja on valitettavasti mukana.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Vaola kirjoitti:Lähipiiristä löytyi tapaus nro. jotain... Palasivat just häämatkalta USA:sta. :(
I feel ya. Työkaverilla nro 37 Hong Kongin tuliaisena.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Nehemiah James

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Oho. Ilmankos Pertti on niin hiljaa; se on paennut jo Grönlantiin perheineen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eilen joku isoproffa arvioi töllössä, että tuhannen henkeä pistää koivet oikoiseksi sikainfluessan takia Suomessa.

Eli saman verran kuin vuodessa kuolee perusinfluenssaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vaola kirjoitti:Vähän lohtua sitten tässä myöhemmin saatiin. Tuttavaperheen isä soitti lentoyhtiöön, jossa sitten punnittiin asiaa uudemman kerran ja vajaa tunti sitten tulikin korkeammalta johdolta päätös; rahat takaisin. Tiedä sitten mikä tämän käänteen lopulta sai aikaan, mutta ei todellakaan haittaa!
- Ring ring!
- Flygplan AB hyvää päivää, Herra Pomo Isopomo puhelimessa, kuinka voin auttaa?
- Ette suostunut palauttamaan lippurahoja, joten joudutaan lentämään niillä muuten vaan, vaikka ei ystävien luokse päästäkään yöksi. Ollaan jo kerrottu facebookissa, että odotellaan possuflunssan itämistä. Lentomatkasta kerromme ilmeisesti seuraavaksi. Eipä tässä muuta.
- Hyvää matkaa sitten vaan.... Ei kun hetkinen? Olisitte heti kertoneet! Palautamme lippurahat ensi tilassa, lentäkää rahoilla vaikka Thailla Thaimaaseen. Parempi loma siitä tulee.
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Nehemiah James kirjoitti:Oho. Ilmankos Pertti on niin hiljaa; se on paennut jo Grönlantiin perheineen.
Jaa no, mielestäni olen itse ihan aiheesta huolissani tytsän kannalta kun ajattelee noita tulevia miehen työmatkoja juuri jenkkeihin ym. Sattuvat vielä olemaan samassa rytäkässä joten elimistö voi olla aika heikolla hapella aikaeroista, pitkistä matkoista ja vähistä unista. Siihen kun lisätään monen sadan ihmisen ryttäytyminen samaan tilaan kun ensin on sompailtu ympäriinsä turisteina, riski tartuntaan on olemassa. En soisi puolivuotiaan saavan tartuntaa (kun iso riski siihen on olemassa, isompi kuin sompaillessa täällä ihmisten keskellä) olen päätynyt ratkaisuun, jotta vien tytsän mummille Turkuun siksi viikoksi kun mies palaa reissultaan. Olkoon se sitten kuinka hysteeristä tahansa toisten mielestä.
Nehemiah James

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Rouva Pupu kirjoitti:Jaa no...
Se on nähdäkseni eri asia kun tietää olevansa alttiina riskille, kuin hötkyillä siksi, että lukee uutisia. Varmsti minäkin olisin sinun tilanteessa huolissani, mutta tuo uutisvirta yksistään ei saa vielä reagoimaan juuri mitenkään.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Rouva Pupu kirjoitti:
Nehemiah James kirjoitti:Oho. Ilmankos Pertti on niin hiljaa; se on paennut jo Grönlantiin perheineen.
Jaa no, mielestäni olen itse ihan aiheesta huolissani tytsän kannalta kun ajattelee noita tulevia miehen työmatkoja juuri jenkkeihin ym.
Toimisitko jotenkin eri tavalla jos kyseessä olisi "normaali" influenssa? Tuolla maailmalla on jatkuvasti liikkeellä vaikka mitä pöpöä.

Toivottavasti sikainfluenssa leviää nopeasti Suomessa jotta täälläkin tultaisiin sille vastustuskykyisiksi. Muuten kohta kaikki sairastuvat heti kun uskaltautuvat maan rajojen ulkopuolelle. Bring it on!
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja annepa »

Frederik Krueger kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti: Jaa no, mielestäni olen itse ihan aiheesta huolissani tytsän kannalta kun ajattelee noita tulevia miehen työmatkoja juuri jenkkeihin ym.
Toimisitko jotenkin eri tavalla jos kyseessä olisi "normaali" influenssa? Tuolla maailmalla on jatkuvasti liikkeellä vaikka mitä pöpöä.
Niin... olen antanut itseni ymmärtää että sikaflunssan oireet ovat samanlaiset kuin tavan influenssassa ja että kuolleisuuskin on samaa luokkaa. Ja että Meksikossa kuolleet kuolivat lähinnä jälkitauteihin kun eivät menneet/päässeet hoitoon. Tokihan riskiryhmien, kuten pienten lasten, jo valmiiksi sairaiden ja vanhusten pitää tautia välttää mutta niin niiden pitää välttää tavallista influenssaakin. Jos pöpöjä pelkää niin eristyksiin vaan. Kaikki ja ainiaan. Mutta ei sekään taitaisi auttaa kun pöpöt pääsee joka paikkaan.

Itsellä käväisi mielessä että mikäs nyt, kun maanantaina aloin sairastua ja tiistaina kuume kävi yli 38 asteessa. Nyt olen jo melko ok, enää vaan limaa tulee keuhkoista ylen määrin ja se yskittää. Käväisi mielessä siksi että hellu kävi Jenkeissä pari viikkoa sitten ja tuo maanantai osuisi vielä itämisaikaan. Aloin propellihattuileen että helluhan voi olla resistentti ja vain kantaja ja sitten siirtänyt pöpön muhun. On mahdollista mutta hyvin hyvin epätodennäköistä. En sit jaksanut soittaa lääkäriin. Eikä ois näköjään kannattanukaan kun olen jo melkein terve. Tilannetta tarkkailemalla ja jäähattuna pärjää aika pitkälle. Mutta olihan se hauska leikkiä ajatuksella ja esim laskea että kuinka moni joutuisi tarkkailuun tai eristyksiin jos mulla ois ollu sikatauti, olen tavannut viikon aikana AIKA MONTA ihmistä :D
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Ihan samoin muiltakin pöpöiltä kuten influenssalta tytsää "suojelen". Tuohan saa automaattisesti influenssarokotuksen kun riittävä ikä sattuu kaudelle ja tietysti käsihygieniasta huolehditaan tarkemmin. Samoin tytsän ensimmäiset kolme kuukautta vältin heilumasta kaupoissa sun muissa paikoissa ja minimoin vierailuita, varsinkin jos flunssaa oli lähipiirissä. Vaikka ei ajoittunut kauteen jolloin se en-nyt-muista-mikä-virus olisi jyllännyt. No kuitenkin, virus joka monella on oireettoman, mutta pikkulapsilla aika raju ja ikävä. Tällöinhän suositellaan ettei alle kolme kuukautista juoksuteta ympäriinsä. Ihan samoin en vie tytsää "vesirokkoepidemian" keskelle näin pienenä. Vältin myöskin lapsiperheitä raskausaikana kun täällä jylläsi oikein olantakaa en-taaskaan-muista-mikä-rokko ( voi aiheuttaa sikiölle esim. epämuodostumia tai vaatii verensiirron). En hötkyillyt ollenkaan, toimin vain järkevästi enkä ehdoin tahdoin änkenyt paikkoihin jossa näitä tapauksia oli.

Sitä taas en ymmärrä, että mitä se muiden persettä kaivelee, jos en ehdoin tahdoin halua tytsää altistaa. Ehdoin tahdoin tarkoittaa esim. sitä että menisin vesirokkoperheeseen. Se, että ulkomaailmassa jyllää pöpöjä on toki fakta eikä niiltä voi sen enempää suojautua. Mä en vaan tajua mikä into ihmisillä on väen väkisin tartutella ja kalastella tauteja.
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

annepa kirjoitti: Niin... olen antanut itseni ymmärtää että sikaflunssan oireet ovat samanlaiset kuin tavan influenssassa ja että kuolleisuuskin on samaa luokkaa.
Mä taas en oikein luule mitään possuflunssasta. Tuntuu vetelevän hieman sikeitä ja kokoavan voimiaan (jos jo nyt pari Tamille ressiä tapausta). Ei se espanjantautikaan yks päivä vaan tyhjästä syntynyt, se vaan voimistui kun aikansa pörräs. Ja kun näissä uutisissa näkee sanan yksittäistapaus niin tietää, jotta kohta jysähtää ;)
Avatar
elbert
Kitisijä
Viestit: 14
Liittynyt: 22.06.2009 20:34

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja elbert »

Ei kauheesti liikuta koko juttu.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja annepa »

Rouva Pupu kirjoitti: Sitä taas en ymmärrä, että mitä se muiden persettä kaivelee, jos en ehdoin tahdoin halua tytsää altistaa. Ehdoin tahdoin tarkoittaa esim. sitä että menisin vesirokkoperheeseen. Se, että ulkomaailmassa jyllää pöpöjä on toki fakta eikä niiltä voi sen enempää suojautua. Mä en vaan tajua mikä into ihmisillä on väen väkisin tartutella ja kalastella tauteja.
Ei kai kaivelekaan, mutta joillakin tuntuu menevän vähän yli tämän taudin kanssa. Ollaan suunnilleen kaivautumassa poteroon kun Meksikossa kuukahtaa ihmisiä. Kuukahteleehan niitä tuon tuostakin esim tubiin ja keuhkokuumeeseen ja koleraan siellä täällä.
Olen samaa mieltä tuosta väen väkisestä, porukka esim tulee töihin ihan hirviässä kunnossa. Olenkin ottanut tavakseni käydä näissä tapauksissa ilmaisemassa mielipiteeni ko henkilön vastuuntunnosta tai -tunnottomuudesta, tulla nyt sairastuttaan kaikki muutkin toimistolla. Onko kyseessä joku kollektiivinen kostotoimenpide? Itselläni, koska en ole riskiryhmissä, varotoimenpiteet rajoittuvat tavallisellakin flunssakaudella lisääntyneeseen käsien pesuun ja nenähuuhteluun (jota teen muutenkin, esim siitepölyaikana. Ja tuohon sairaana töissä oleville rutisemiseen.
Rouva Pupu kirjoitti: Mä taas en oikein luule mitään possuflunssasta. Tuntuu vetelevän hieman sikeitä ja kokoavan voimiaan (jos jo nyt pari Tamille ressiä tapausta). Ei se espanjantautikaan yks päivä vaan tyhjästä syntynyt, se vaan voimistui kun aikansa pörräs. Ja kun näissä uutisissa näkee sanan yksittäistapaus niin tietää, jotta kohta jysähtää ;)
Hmhm niinkuin monissa muissakin uutisissa :D No enihau otan lunkisti toistaiseksi ja sitten jos jysähtää niin toimin. Jos toimin. Ei sota yhtä naista kaipaa. Eikö tuo tamiresistenssi ollut tämän päivän uutinen?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Vaola kirjoitti:Lähipiiristä löytyi tapaus nro. jotain... Palasivat just häämatkalta USA:sta.
Kenties pari, jota on haastateltua Iltalehteen?
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Iltalehdestä:


Amerikassa sikainfluenssahössötys on mennyt jo niin pitkälle, että taudin levittämiseksi järjestetään juhlia.

Juhlijat uskovat, että toistaiseksi lievänä tautina leviävää sikainfluenssaa aiheuttavan viruksen saaminen tässä vaiheessa lisää vastustuskykyä siltä varalta, että virus muuntuu vaarallisemmaksi.

Tanskassa ja Hongkongissa on jo potilaita, joiden sikainfluenssa on Tamiflu-lääkkeelle vastustuskykyinen.

Asiantuntijat vastustavat tartunnan tahallista levittämistä. Lievä tauti voi muuttua tappavaksi levitessään lapsiin ja vanhuksiin. Ihmiset vaarantavat juhlimalla terveytensä, vaikka virus ei olekaan vielä kovin vahva Yhdysvalloissa.


FAIL!
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Suomen viranomaiset ovat nimenneet sikainfluenssan uudelleen possunuhaksi.

Lisäksi, kuten Tixikin keskustelun alussa todisti, jos joku tähän kuolee, hänen olikin jo aika mennä koska meitä ihmisiä, varsinkin juristeja, on maapallolla jo liikaa. Luonto siinä vain korjaa satoaan, jättäen vahvimmat eli minut jäljelle luomaan uutta superrotua.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bliss

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja bliss »

Frederik Krueger kirjoitti:Suomen viranomaiset ovat nimenneet sikainfluenssan uudelleen possunuhaksi.
TÄYSIN offtopic, mutta Aamulehdeltä puuttuu näköjään oikolukija.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Elppis »

bliss kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Suomen viranomaiset ovat nimenneet sikainfluenssan uudelleen possunuhaksi.
TÄYSIN offtopic, mutta Aamulehdeltä puuttuu näköjään oikolukija.
"verkokeissa" - "on leviää". Juu, kesätoimittaja selkeästi!
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
Rouva Pupu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Suvinen kirjoitti: Mutta silti on alkanut mietityttämään, miten tuo tarttuessaan vaikuttaisi pieneen imeväiseen? Puistattaa ajatuskin, vaikka normaalisti en ole hysteeristä sorttia.
Eiköhän se vielä ole ihan verrattavissa tavalliseen influenssaan. Tavallinen influenssahan toki on vaarallinen pienille lapsille ja vauvoille.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja niin se niittää:

STT–AFP

Pariisi. Yli puolet sikainfluenssaan kuolleista on nuoria aikuisia. Lapset tai vanhukset eivät ole yhtä alttiita virukselle kuin 20–49-vuotiaat, ilmenee Euroopan tartuntatautikeskuksen tuoreesta tutkimuksesta. Vain 12 prosenttia H1N1-virukseen kuolleista oli yli 60-vuotiaita.

Sikainfluenssan piirteet ovat siis hyvin erilaiset verrattuna tavalliseen kausittaiseen flunssaan, jonka kuolonuhrit ovat yleensä hyvin nuoria tai vanhoja.

Tutkimuksen mukaan tautiin kuolee kuusi tuhannesta siihen sairastuneesta. Taudin riskiryhmään kuuluvat diabeetikot ja erittäin ylipainoiset ihmiset. Sairastumisvaarassa ovat myös raskaana olevat naiset.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 574:ää H1N1-viruksen aiheuttamaa kuolemantapausta 28 maassa. Tutkijat huomauttavat, että maasta ja mantereesta riippuen tuloksissa oli suuria eroavaisuuksia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Viimeksi muokannut Kai Nalo, 28.10.2009 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin