Urheiluosasto

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Aito_Johanna

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Pyöräily 15 km ja pace.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18750
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Niba »

Nyt lähtee lenkille 30km pyöräilyä!
Jps jee..
Pyyhin Netikettiin..
KGrilli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

eilen oli lepopäivä, tosin 13 h töitä. mutta ei sitä urheiluksi voi laskea.

joku kysyi siitä ruokavaliosta.

runsaasta liikunnasta ja suhteellisen terveistä elintavoista (runsasproteiininen ruokavalio, kohta 4 kk ilman alkoholia) huolimatta painokäyrä ei lähtenyt alas. lihasmassa toki lisääntyi paljon ja osa rasvasta lähti, mutta kuitenkin aivan liian hitaasti ja huonosti. iso muutos kropassa, mutta vaaka näytti +/- 1-2 kg (6 kk).

sen enempää sitten diagnooseihin menemättä totean, että lääkärin, verikokeiden, lääkityksen ja ravitsemusasiantuntijan jälkeen uusi ruokavalio on seuraavanlainen:

KAIKKI hiilihydraatit pois, paitsi vihannekset ja marjat. ei leipää, pastaa, makaronia, riisiä, perunaa jne. ei mitään prosessoituja viljoja, puuroja tms.

PALJON lihaa, kanaa, munia, marjoja.

margariinien tilalle oikeaa voita ja kylmäpuristettua oliiviöljyä. perusruokaa, mahdollisimman vähän käsiteltyä ja jalostettua.

tarkoituksena on saada villiintynyt insuliinintuotanto alas ja palautettua haima normaaliin toimintaansa. jatkuva ylisuuri haiman insuliinineritys johtaa siihen, että kaikki energia muuttuu helposti läskiksi ja varastoituu kehon ulkoiseksi ja sisäiseksi rasvaksi. verensokeri on koholla ja hormonit sekaisin.

koskaan enää en pysty syömään hiilareita ja sokereita kuten ennen. olen ikäänkuin allerginen niille. samaan tapaan kuin diabeetikko tai keliaakikko joutuu noudattamaan erikoisruokavaliotaan, myös mulle tuli stoppi ;(

tiukinta on luopua sokerittomasta redbullista ja pastasta. mutta eiköhän se tästä, kahdessa päivässä kun paino on tipahtanut 2 kg ja olo on ihan ookoo. näitä normaaleja low carb-ruokavalioita vaivaa se, että ihmiset valittelee aivottomuutta ja päänsärkyä alussa. itse sain kuitenkin lisäravinteita tätä estämään. jaksan myös treenata ihan yhtä hyvin, jos en paremminkin.
AarneAnkka

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Kävely töihin ja takaisin autoilun sijaan (huimat 1.4 km). Viiden "kilometrin" pyrähdys kuntopyörällä. Kansanterveys edistyy, ou jee!
AarneAnkka

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

KGrilli kirjoitti:KAIKKI hiilihydraatit pois, paitsi vihannekset ja marjat. ei leipää, pastaa, makaronia, riisiä, perunaa jne. ei mitään prosessoituja viljoja, puuroja tms.
Tuossa lienee lähinnä ideana nopeiden hiilihydraattien (korkea glykeeminen indeksi) välttäminen, ja korvaaminen ne hitailla (matala glykeeminen indeksi).

Jos perunaa, pastaa sun muuta joutuu syömään, niiden glykeemistä indeksiä voi tarvittaessa alentaa guarkumilla (saa apteekista nimellä Guarem).
KGrilli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

AarneAnkka kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:KAIKKI hiilihydraatit pois, paitsi vihannekset ja marjat. ei leipää, pastaa, makaronia, riisiä, perunaa jne. ei mitään prosessoituja viljoja, puuroja tms.
Tuossa lienee lähinnä ideana nopeiden hiilihydraattien (korkea glykeeminen indeksi) välttäminen, ja korvaaminen ne hitailla (matala glykeeminen indeksi).

Jos perunaa, pastaa sun muuta joutuu syömään, niiden glykeemistä indeksiä voi tarvittaessa alentaa guarkumilla (saa apteekista nimellä Guarem).
olispa se noin. mutta kun ei ole.

kaikki pois, paitsi vihannekset. niistäkin pitää suosia erityisesti vihreitä. myös hedelmät ovat pannassa.

en viitsi tässä avautua terveysasioista sen enempää, mutta totesin äsken chatissa että en viitsi valittaa tai olla pahoillani. mieluummin näin kuin sairas.
AarneAnkka

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

KGrilli kirjoitti:olispa se noin. mutta kun ei ole.
Mutta korjaa jos olen väärässä. Käytän nimittäin itse guarkumia, ja jos se ei vaikutakaan kuten olen lukenut, saatan joutua korjaamaan syömistottumuksiani. Vaikka painoni onkin pysynyt tasaisena (eikä ole liian korkea), se ei vielä takaa että systeemini olisivat kunnossa.
KGrilli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

AarneAnkka kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:olispa se noin. mutta kun ei ole.
Mutta korjaa jos olen väärässä. Käytän nimittäin itse guarkumia, ja jos se ei vaikutakaan kuten olen lukenut, saatan joutua korjaamaan syömistottumuksiani. Vaikka painoni onkin pysynyt tasaisena (eikä ole liian korkea), se ei vielä takaa että systeemini olisivat kunnossa.
en ole koskaan kuullut että guarkumilla olisi moisia vaikutuksi, mutta se ei tarkoita ettäkö se ei niin voisi olla. en ole ennen tätä omaa diagnoosiani aiheeseen juurikaan perehtynyt.

itse käytän nyt epaa, tauriinia ja glutamiinia auttamaan palautumisessa ja ylläpitämään vireyttä ja aivotoimintaa matalasta hiilarinsaannista huolimatta. lisäksi otan thermogeenisiä valmisteita, jotka nostavat kehon lämpötilaan n. 1 aste, sekä lisäävät sydämen lyöntitiheyttä (aineenvaihdunta kiihtyy).

ei ole tarkoitus mainostaa, vaan esittää linkki sivuille josta saa aiheesta lisätietoa, itse kun en ole mikään expertti vaan kauhon suuhuni mitä käsketään.... www.ufs.fi oli se mistä itse kävin jauhoni sitten ostamassa.
Hebuli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

KGrilli kirjoitti:margariinien tilalle oikeaa voita ja kylmäpuristettua oliiviöljyä.
Kuulostaa suht hyvältä, mutta tuo oliiviöljy on mielestäni suosittua lähinnä koska se on niin muodissa eteläeurooppalaisen leimansa takia. Sitäkin parempi vaihtoehto rasvakoostumukseltaan olisi kylmäpuristettu rypsiöljy, ihan tää junttimaisesti kotimainen tuote.

Jos on yhtään reumatismiin taipumusta, ainakin pidemmän päälle voisi hiukka rajoittaa sitä lihan syömistä. Ja muutenkin.
KGrilli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

Hebuli kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:margariinien tilalle oikeaa voita ja kylmäpuristettua oliiviöljyä.
Kuulostaa suht hyvältä, mutta tuo oliiviöljy on mielestäni suosittua lähinnä koska se on niin muodissa eteläeurooppalaisen leimansa takia. Sitäkin parempi vaihtoehto rasvakoostumukseltaan olisi kylmäpuristettu rypsiöljy, ihan tää junttimaisesti kotimainen tuote.

Jos on yhtään reumatismiin taipumusta, ainakin pidemmän päälle voisi hiukka rajoittaa sitä lihan syömistä. Ja muutenkin.

mun kohdalla suositus oli kylmäpuristettu kookosöljy, mutta vihaan kookosta ja se on myös erittäin kallista.

reumatismi ei ole sairaus, se on legenda. en tiedä miten lihan syöminen vaikuttaa niveliin, mutta proteiinin saanti on tärkeää luun ja tukikudosten kehittymiselle ja säilymiselle. jos ei voi syödä hiilareita, niin jotain kai on pakko syödä :)
AarneAnkka

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

KGrilli kirjoitti:reumatismi ei ole sairaus, se on legenda. en tiedä miten lihan syöminen vaikuttaa niveliin
Aiheeseen liittyen:
http://news.bbc.co.uk/1/low/health/4065433.stm

Nivelreuma on autoimmuunisairaus, ja tutkijat otaksuvat että jokin lihassa vaikuttaa ihmisen immuunijärjestelmässä niiin että reumatismiriski kasvaa.

Kuulemma Argentiinassa syödään eniten lihaa maailmassa asukasta kohden. Millaiset reumaluvut siellä mahtaa olla?
KGrilli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

AarneAnkka kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:reumatismi ei ole sairaus, se on legenda. en tiedä miten lihan syöminen vaikuttaa niveliin
Aiheeseen liittyen:
http://news.bbc.co.uk/1/low/health/4065433.stm

Nivelreuma on autoimmuunisairaus, ja tutkijat otaksuvat että jokin lihassa vaikuttaa ihmisen immuunijärjestelmässä niiin että reumatismiriski kasvaa.

Kuulemma Argentiinassa syödään eniten lihaa maailmassa asukasta kohden. Millaiset reumaluvut siellä mahtaa olla?
'


voi voi voi. nyt on puurot ja vellit sekaisin. nivelreuma ja se mitä tarkoitetaan reumatismilla on täysin kaksi eri asiaa.

nivelreuma on todellakin vakava autoimmuunisairaus joka pahimmillaan tuhoaa ihmisen liikuntakyvyn ja omatoimisuuden. olen työssäni kuntouttanut reumapotilaita paljon, ja sitä kohtaloa en toivoisi edes pahimmalle vihamiehellenikään.

reumatismi taas on sellainen sana, jota vanha kansa käyttää kuvaamaan nivelkolotuksia ja särkyjä, sekä aamujäykkyyttä nivelissä. sellaista tavallista, ei tulehdusperäistä "käyttövauriota".

tätä tarkoitin.

se, miten liha vaikuttaa en tiedä edelleenkään. mutta ehkä pitää ottaa selvää.

KG = fysioterapeutti (loppukaneetti)
KGrilli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

huh, onpahan rankkaa treenata ilman hiilareita. ehkä tähän tottuu, ainakin paras olis.

juoksu salille 20 min, 60 min bodybalancea. takaisinkin yritin juosta, mutta 5 min jälkeen olin täysin kuitti, ventti, loppu.

jösses mikä olo.
SikaMika

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Back in business.

Pyöräilyä n. 8 km, siinä välissä 40 minuuttia säbää. Totaalinörtiksi leimautumisen uhallakin totean myöhästyneeni parikymmentä minuuttia säbäpeleistä koska uppouduin liian pitkäksi aikaa erääseen koulutehtävään ja kävin vielä matkalla kirjastossa. Huomenna salille, täytyy taas kokeilla kinttujen kestämistä, saas nähdä mikä paikka levähtää/revähtää sillä kertaa...
Sannu

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Ruhtinaallista aloittaa viikonloppu jo näin ajoissa paitsi että huomenna pitää mennä puhumaan opinnäytetyöstä sen tilaajafirmaan. Joka tapauksessa urheiluun...sudin tässä jo lähtöä jumpalle tänän edessä muokkaustunti, joka ainakin sunnuntaina oli niin hc että en kolmeen päivään kävellyt kunnolla. Nyt kaksi kuukautta urheillut säännöllisesti 2-3 kertaa viikossa, kroppa tuntuu ja näyttää omalta. Hyvä fiilis.

Ruokavalion muokkaamisessa olisi vielä tekemistä!!
Mida

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Mida »

Yks kyssä teille ku liikutte enemmänki:

Minkä helvekon takia mulle tulee aina liikkumisen jälkeen näin kamalan kova vilu?

Ei oikein motivoi lenkille ku tietää jälkeenpäin palelevansa vaan. Missä se endorfiini ja lämmin hyvä olo? Häh?
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Kova vilu? Eikä ollenkaan hiki? Kuullostaa oudolta. Mä ainakin hikoilen ja jälkihikoilen aina lenkkeilyn jälkeen ja näytän ihan tomaatilta..

En ole ehtinyt muuta kun ratsastamaan. Meidän kenttä on vielä kivasti jäätymään päin eikä hokkeja ole vielä ponilla. Tulispa jo lunta!
Mida

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Mida »

Kyllä liikkuessa saattaa tulla hiki. Seuraan sykemittarista menoa, joten liian kevyestä tahdistakaan ei oikein voi syyttää. Joskaan hengästyn korkeintaan hiukan. Huohotus sattuu. Tänään ei tullut kun pakkanen tasoitti tilannetta.

Sitten liikkumisen jälkeen luonnollisesti pysähdyin ja pysähdyn aina. Liikunnan aikana saavutettu lämpö alkaa kadota ja johtaa lähes aina päinvastaiseen ilmiöön aika suoraviivaisesti, eli viluun. Tavattomaan viluun ja tänäänkin neljä paitaa päällä, joista 1 paksu neule ja 1 fleecetakki ja vielä huopa niskassa. Eikä lämmittänyt.

Sitten hitaasti vilu katoaa ja palaudun normaalitilaan.

Siis onko mulla joku aineenvaihduntahäiriö vai olenko muuten vaan poikkeava, vai eikö kukaa muu tunnusta tällaista ilmiötä?
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Onko muuten kellään muulla samaa ongelmaa että salilla aina haukotuttaa? Joskus mainitsin tästä jollekin ohjaajalle ja se sanoi vaan että sun energiat taitaa olla lopussa..
Exsat

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Mida kirjoitti: Siis onko mulla joku aineenvaihduntahäiriö vai olenko muuten vaan poikkeava, vai eikö kukaa muu tunnusta tällaista ilmiötä?
Mulla oli sama pari vuotta sitten. Syyksi paljastui liian vähärasvainen ruokavalio (silloin miltei rasvaton), vaikka energiamäärä muutoin olikin riittävä. Öljytilkka aamupuurossa ja kalaöljykapselit päälle riittivät korjaamaan tilanteen.

-------------------


Päivän liikunta-annoksena pace-tunti ja vähän kuntopyöräilyä.
Mida

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Mida »

Exsat kirjoitti:
Mulla oli sama pari vuotta sitten. Syyksi paljastui liian vähärasvainen ruokavalio (silloin miltei rasvaton), vaikka energiamäärä muutoin olikin riittävä. Öljytilkka aamupuurossa ja kalaöljykapselit päälle riittivät korjaamaan tilanteen.
Jaa.. voi ollakin. En juuri käytä rasvaa. En leivälle, enkä laita muuallekaan (paitsi perunamuusiin). Tulee jos tulee joistain ruuista. Hmm..
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Mida kirjoitti:
Exsat kirjoitti:
Mulla oli sama pari vuotta sitten. Syyksi paljastui liian vähärasvainen ruokavalio (silloin miltei rasvaton), vaikka energiamäärä muutoin olikin riittävä. Öljytilkka aamupuurossa ja kalaöljykapselit päälle riittivät korjaamaan tilanteen.
Jaa.. voi ollakin. En juuri käytä rasvaa. En leivälle, enkä laita muuallekaan (paitsi perunamuusiin). Tulee jos tulee joistain ruuista. Hmm..
Samat hommat läpi käyty.. (Mulla loppu menkatkin täysin) Elimistö tarvii hyviä rasvoja, muuten ei se rasva-aineenvaihdunta toimi oikein. Rohkeasti vaan lorottelemaan öljyjä koneeseen, siitä se aineenvaihdunta vasta innostuukin!
Mulli75

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Eilen kamppailulajin tekniikoita, tänään pyörällä punttisalille ja takaisin ohjelmana jalkaprässiä, penkkipunnerrusta ja hauistreeni käsipainoilla.
SikaMika

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Salilla kävin. Kyykkäystä piti kokeilla, mutta jo pelkän tangon kanssa lämmittely paljasti sen, ettei tällä nivusella paljon treenailla. Paska homma, kintun kondis on huonompi kuin mitä se oli hajottuaan, eli parantumista ei ainakaan ole tapahtunut. Taitaa mennä ensi vuoden puolelle ennen kuin kannattaa kokeilla seuraavan kerran... :(

Teinkin sitten selät kevyehköillä painoilla. Huomenna penkkaamaan...
Exsat

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Sikamikan kaksoisveli oli pitämässä meille Bailatino-tuntia viime viikolla. Valtaosa tunnista kului hihitellessä, kun SM ketkuttaa lantiota akkaporukan edessä huutaen "yks, kaks, kol ja nel ja yks, kaks, kol, ja nel ja..". :rofl:
Vastaa Viestiin