Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Monet ovat nähneet paljon vaivaa etsiessään ”ristiriitoja” Raamatusta. Mutta kun tarkastelemme näitä ihmisten esittämiä ristiriitoja, niin ne johtuvat usein siitä, että ei tunneta Raamatun alkukieltä eikä sen aikaista kulttuuria eikä käsitteitä. Kun tutkimme Raamatussa esiintyviä ”ristiriitoja”, niin huomaamme, että ristiriita on ihmisen väärässä tulkinnassa, pilkkaajien tahallisessa vääristelyssä, sekä käännösten virheissä, ei Raamatussa eli Jumalan sanassa.

Olen koonnut esimerkkejä siitä kuinka väärät tulkinnat Raamatun ”ristiriidoista” eivät olekaan ristiriitoja, vaan niihin löytyy selkeä Raamatullinen selitys.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Raama ... telua.html

Klikkaa rohkeasti ja tutki ja näe!
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Oletko ajatellut väitöskirjan kirjoittamista, kun tutkin noin ahkerasti ja pieteetillä Raamattua? Väitöskirjasi täyttäisi varmasti humanististen tutkimusten tärkeimmän katu-uskottavuuden kriteerin eli täydellisen kiinnostamattomuuden.
Paras päivä ikinä.
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Riemumieli kirjoitti:Oletko ajatellut väitöskirjan kirjoittamista, kun tutkin noin ahkerasti ja pieteetillä Raamattua? Väitöskirjasi täyttäisi varmasti humanististen tutkimusten tärkeimmän katu-uskottavuuden kriteerin eli täydellisen kiinnostamattomuuden.
En ole ajatellut, enkä sellaisia koskaan tule tekemäänkään.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Esimerkki kuinka jotkut koittavat tehdä ristiriidan, vaikka sitä ei kuitenkaan ole:

Israelilaisten määrä



1 Kun 20:
14 Ahab kysyi: "Kenen avulla?" Hän vastasi: "Näin sanoo Herra: Maaherrain palvelijoitten avulla". Ahab kysyi vielä: "Kuka alottaa taistelun?" Hän vastasi: "Sinä".
15 Niin hän katsasti herrain palvelijat, ja niitä oli kaksisataa kolmekymmentä kaksi. Niitten jälkeen hän katsasti kaiken väen, kaikki israelilaiset, joita oli seitsemäntuhatta.
16 Ja he tekivät hyökkäyksen puolenpäivän aikana, kun Benhadad oli juovuksissa ja joi lehtimajoissa, hän ja ne kolmekymmentä kaksi kuningasta, jotka olivat tulleet hänen avuksensa.
17 Maaherrain palvelijat hyökkäsivät ensimmäisinä. Silloin Benhadad lähetti tiedustelemaan, ja hänelle ilmoitettiin: "Miehiä on lähtenyt liikkeelle Samariasta".
18 Hän sanoi: "Jos he ovat lähteneet liikkeelle rauha mielessä, niin ottakaa heidät kiinni elävinä; ja jos he ovat lähteneet taistellakseen, ottakaa heidät silloinkin kiinni elävinä".
19 Mutta kun maaherrain palvelijat ja sotajoukko, joka seurasi heitä, olivat hyökänneet kaupungista,
20 surmasivat he miehen kukin. Niin aramilaiset pakenivat, ja Israel ajoi heitä takaa. Mutta Benhadad, Aramin kuningas, pääsi muutamien ratsumiesten kanssa pakoon hevosen selässä.
21 Mutta Israelin kuningas lähti liikkeelle ja valtasi hevoset ja sotavaunut; ja niin hän tuotti aramilaisille suuren tappion.



4 Moos 1:45-46 ja 2 Moos 12:37 sanovat, että Israelissa oli yli kuusisataatuhatta sotamiestä sekä sen yli lapsia, naisia ja vanhuksia moninkertainen määrä. 1 Kun 20:15 ilmoittaa, että israelilaisia oli seitsemäntuhatta. Jotkut sanovat että tässä on ristiriita, kun Israelin koko Israelin väki oli pudonnut kuningasten kirjassa vain seitsemääntuhanteen.



Kun katsomme koko tekstiyhteyden 1 Kuningasten kirjan 20 luvussa, niin huomaamme, ettei siinä ole mitään ristiriitaa, vaan ristiriidan ovat luoneet sellaiset henkilöt, jotka eivät ymmärrä Raamattua ja vielä sen lisäksi haluavat tahallaan vääristellä Raamatun sanaa.



Jae 14 kertoo, että taisteluun osallistui Israelin maan ruhtinasten (alkukielessä on sana sar, joka tarkoittaa ruhtinasta, prinssiä, johtajaa) nuoria miehiä, joita oli kaksisataa kolmekymmentä kaksi (jakeen 15 mukaan). Jae viisitoista kertoo, että kaikki Israelin väki katsastettiin, joita oli seitsemäntuhatta. Kysymyksessä ei ollut koko Israelin kansan lukumäärä, vaan niiden israelilaisten, jotka osallistuivat tuohon taisteluun. Jakeet 16-19 todistavat tämän asian. Jae 16 sanoo, että he hyökkäsivät aramilaisia vastaan. Tämä he tarkoittaa sitä koko sotajoukkoa, eli 232 ruhtinasten nuorta miestä ja 7000 sotilasta. Ensimmäisenä hyökkäsi ruhtinasten nuoret miehet ja sitten sotajoukko. Raamattu kertoo, että sotajoukko on ne 7000 israelilaista, ei siis koko Israelin kansan väkimäärä.



Kun Raamattua lukee niin sitä tulee lukea tarkasti, eikä katsoa vain yhtä jaetta, sillä muut jakeet usein selittävät sen mitä koko kokonaisuus tarkoittaa. Jakeen 15 seitsemäntuhatta tarkoittaa israelilaisten sotajoukkoa, joka osallistui tuohon taisteluun. Kysymyksessä ei ollut koko Israelin armeija, vaan kaikki ne, jotka osallistuivat tuohon taisteluun. Kun lukee koko tekstiyhteyden, niin se selittää mitä seitsemäntuhatta israelilaista tarkoittaa, ei koko Israelin kansaa, vaan sotajoukkoa, joka taisteli aramilaisia vastaan.

Sivulta: http://koti.phnet.fi/petripaavola/Raama ... 20Kun%2020
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23423
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
NuoriD

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Otat ilmeisesti Raamatun kirjaimellisesti Jumalan sanana?

Mitenkäs ne Raamatun ohjeet?

Raamatussa on kait n 700 sääntöä? Noudatatko kaikkia niitä?

Varmistatko ettei vaatteissasi ole kahta erilaista kuitua ( "Älä pue yllesi vaatekappaletta, joka on kudottu kahdesta erilaisesta langasta" 3 Mooseksen kirja 19:9)

Kolmannessa Mooseksen kirjassa on paljon mielenkiintoisia sääntöjä:

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 2996449010


Oletko muistanut esim noudattaa ohjetta "Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa." Valokuvasi mukaan et.

Samaisessa kirjassa on myös yksityiskohtaisia ohjeita siitä, miten naisen kuukautisvuotoon tulee suhtautua

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 2997027716

mm "Ja se, joka istuu istuimelle, jolla vuotoa sairastava on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti."

Hankala ohje noudattaa, jos esim. matkustaa bussissa. Mistä voi tietää, onko edellisellä matkustajalla kuukautiset?

Noudatatko niitä?

Jos et noudata Raamatussa olevia selviä sääntöjä (joita siteerasin edellä), miten perustelet sen? Kuinka tiedät, mitä sääntöjä pitää noudattaa ja mitä sääntöjä välttämättä ei?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16548
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:Jos et noudata Raamatussa olevia selviä sääntöjä (joita siteerasin edellä), miten perustelet sen? Kuinka tiedät, mitä sääntöjä pitää noudattaa ja mitä sääntöjä välttämättä ei?
Minä tiedän (*viittaa*)!

Nuo säännöt kuuluvat Vanhaan Liittoon Jumalan ja Israelin kansan välillä. Tämä liitto purkautui, kun Jumala solmi Jeesuksen kautta Uuden Liiton koko ihmiskunnan kanssa. Siksi noita sääntöjä ei enää tarvitse noudattaa. Se, että Jeesus sanoo jossain, että koko vanha laki/säännöstö tjsp. pitää säilyttää sellaisenaan, tarkoittaa vain kymmentä käskyä. Onhan niissäkin kaikenlaista nihkeää, esim. että vain miehet ovat varsinaisia moraalisubjekteja ja naiset rinnastuvat palvelusväkeen/orjiin (käännöksestä riippuen), mutta toisaalta tämä sopii yhteen hyvin Paavalin patriarkaatin kanssa, että mies nyt vain on perheen pää ja nainen vaietkoon seurakunnassa ja muissa julkisissa yhteyksissä. Erityisen tärkeää on ymmärtää, että tämä tulkinta asiasta nimenomaan ei ole tulkinta, vaan Pyhän Hengen inspiroima fundamentaalinen totuus.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Jos et noudata Raamatussa olevia selviä sääntöjä (joita siteerasin edellä), miten perustelet sen? Kuinka tiedät, mitä sääntöjä pitää noudattaa ja mitä sääntöjä välttämättä ei?
Minä tiedän (*viittaa*)!

Nuo säännöt kuuluvat Vanhaan Liittoon Jumalan ja Israelin kansan välillä. Tämä liitto purkautui, kun Jumala solmi Jeesuksen kautta Uuden Liiton koko ihmiskunnan kanssa. Siksi noita sääntöjä ei enää tarvitse noudattaa. Se, että Jeesus sanoo jossain, että koko vanha laki/säännöstö tjsp. pitää säilyttää sellaisenaan, tarkoittaa vain kymmentä käskyä. Onhan niissäkin kaikenlaista nihkeää, esim. että vain miehet ovat varsinaisia moraalisubjekteja ja naiset rinnastuvat palvelusväkeen/orjiin (käännöksestä riippuen), mutta toisaalta tämä sopii yhteen hyvin Paavalin patriarkaatin kanssa, että mies nyt vain on perheen pää ja nainen vaietkoon seurakunnassa ja muissa julkisissa yhteyksissä. Erityisen tärkeää on ymmärtää, että tämä tulkinta asiasta nimenomaan ei ole tulkinta, vaan Pyhän Hengen inspiroima fundamentaalinen totuus.
OK. Mielenkiintoista.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18732
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kyllä ne oli aikoja!
Välimeren pohjukan kulttuurit ovat pilanneet meidän elämän, asettamalla kaikenlaisia rajoituksia elämään. Ovat kirjanneet ihan muutenkin ymmärrettäviä asioita jo biologisista peruslähtökohdista kumpuavia, uskon muotoon. Minusta pitäisi jo pyrkiä muiden maailmanselitysmallien käyttöönottoon.
Pyyhin Netikettiin..
NuoriD

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Täällähän Petri vastaakin kysymykseeni:

" Uuden Liiton kansa ei ole velvoitettu pitämään vanhan liiton 613 käskyä, sillä laki jota Herra Jeesus ei kumonnut oli Kymmenen Käskyä"

Urpiainen kirjanoppineena tiesi, mistä kirjoitti.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja Gat »

Petri: Uuden Testamentin puolelta teepä tämä Raamatullinen Jeesustietämystesti ja kerro, montako pistettä sait. Siis oikeasti kerro täällä, jos uskallat! Kumma kyllä kaikki saavat samat pisteet, miksiköhän?
http://exchristian.net/3/

Vanhan Testamentin puolelta sinä olet saippuanliukkaana ketkuna kuin unohtanut nekin kerrat, jolloin sait ristiriidoista puhuttaessa köniisi jopa minulta. Enää en siihen jaksa ryhtyä, näkyy olevan hyödytöntä koska rehellisyys ei ole sinulle tärkeää, tuskin ymmärrät mitä sellainen on.

Anyways, tuossapa sinulle lisää harrastemateriaalia apologiaasi:
http://www.infidels.org/library/modern/ ... tions.html

Edit: Lisää vaikka kuinka paljon, pitäkööt sinut kiireisenä ja poissa kunnon ihmisiä häiritsemästä, oi sinä joka haluat maailmaa, jossa tiede ja taide tukahdutetaan ja jossa kuvitelmissasi muita kuin uskossasi kuolleita kidutetaan ikuisesti (p.s. uitan jo tuosta hyvästä päätäsi vessanpöntössä, JOS tavattaisiin, siis ei tavata)
http://www.infidels.org/library/modern/ ... rancy.html

Noin yleensä ristiriitoja on luonnollisesti havaittavissa vain tapauksista, joista on eri Raamatun kirjoissa erilainen kuvaus. Mutta vaikka kuvauksia olisi vain yksi, se ei pelasta Raamatun historiallisuutta. Ristiriidat ovat sen kannalta sivuasia.

Laitoin tämän linkin jo aiemmin. Jospas nyt oikeasti lukisit sen? O.K. tuo on yhden kirjan kommentaari, mutta hyvä kooste Vanhan Testamentin "totuudellisuudesta" historiantutkimuksen ja arkeologian silmin. Mutta ah, heille ei varmaan Pyhä Henki puhu, niinkuin sinä valehtelet itsellesi puhuvan. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bible_Unearthed
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12249
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

PetriFB kirjoitti: Olen Kitinän Ned Flanders ja uskon 2000 vuotta vanhoihin satuihin.
Niin olet. :lol:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Esimerkki kuinka Raamattua vastustavat tahot vääristelevät Raamatun "ristiriitoja":

Mitä Jeesus joi Golgatalla?

Raamattua vääristelevät ihmiset sanovat, että Raamatussa on ristiriita Golgatan tapahtumissa. He väittävät, että Matteuksen ja Markuksen evankeliumissa Jeesus Kristus ei juonut viiniä, mutta Johanneksen evankeliumissa joi. Kun katsomme tämän kyseisen asian Raamatusta, niin näemme ettei siinä ole mitään ristiriitaa.



Mark 15
22 ¶ Ja he veivät hänet paikalle, jonka nimi on Golgata, se on käännettynä: pääkallonpaikka.
23 Ja he tarjosivat hänelle mirhalla sekoitettua viiniä, mutta hän ei sitä ottanut.
24 Ja he ristiinnaulitsivat hänet ja jakoivat keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa, mitä kukin oli saava.
25 Oli kolmas hetki, kun he hänet ristiinnaulitsivat.
26 Ja päällekirjoitukseksi oli merkitty hänen syynsä: "Juutalaisten kuningas".
27 Ja he ristiinnaulitsivat hänen kanssaan kaksi ryöväriä, toisen hänen oikealle ja toisen hänen vasemmalle puolellensa.
28
29 Ja ne, jotka kulkivat ohitse, herjasivat häntä ja nyökyttivät päätään ja sanoivat: "Voi sinua, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakennat!
30 Auta itseäsi ja astu alas ristiltä."
31 Samoin ylipapitkin ynnä kirjanoppineet keskenään pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa.
32 Astukoon hän, Kristus, Israelin kuningas, nyt alas ristiltä, että me näkisimme ja uskoisimme." Myöskin ne, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssaan, herjasivat häntä.
33 ¶ Ja kuudennella hetkellä tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliasta".
36 Ja muuan juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias ottamaan hänet alas".
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.



Markuksen evankeliumi kertoo asian tapahtumajärjestyksessä. Kun he toivat Jeesuksen Kristuksen Golgatalle ristiinnaulitsemispaikalle, niin tarjosivat hänelle viiniä, johon oli sekoitettu mirhaa (jae 23). Tämä tapahtui ennen Jeesuksen Kristuksen asettamista ristinpuulle. Viiniä, jossa oli mirhaa käytettiin muun muassa lievittämään kipuja. Tätä juomaseosta Jeesus Kristus ei juonut.



Jeesuksen Kristuksen ollessa ristinpuulla Hänelle tarjottiin hapanviiniä, joka on kreikankielen UT:ssa sana oksos, joka tarkoitti viiniä, johon oli sekoitettu vettä tai etikkaa. Tämä juoma asetettiin kepin päähän ja ojennettiin Jeesukselle Kristukselle, josta Hän joi juuri ennen kuolemaansa. Oksos viini oli roomalaisten suosiossa, jota he olivat tottuneet käyttämään janojuomana. Jeesus Kristus sai siis janoon tarkoitettua juomaa. Markuksen evankeliumi kertoo tässä mitä tapahtui aikajärjestyksessä; eli Jeesukselle tarjottiin ennen ristinpuulle asettamista kipua lievittävää viiniä, jota Hän ei juonut ja ristinpuulla ollessaan vähän ennen kuolemaansa Jeesukselle tarjottiin janoon tarkoitettua juomaa, josta Hän joi. Markuksen evankeliumi kertoo kahdesta erilaisesta viinistä, josta toista Jeesus Kristus joi janoonsa. Näin ei ole mitään ristiriitaa, vaan asia on täysin sopusoinnussa Raamatun ilmoituksen kanssa.



Joh 19
28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".
29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.
30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty," ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.



Johanneksen evankeliumi paljastaa meille sen, että Jeesuksella oli jano. Jakeessa 29 on kyseessä sama viini, johon oli sekoitettu vettä tai etikkaa. Tätä viiniä (oksos), joka oli tarkoitettu janojuomaksi tarjottiin Jeesukselle, jota Hän joi. Tässä on kyseessä sama järjestys kuin Markuksen evankeliumissa, eli Jeesus Kristus sai juoda viiniä janoonsa kun Hän riippui ristinpuulla. Johanneksen evankeliumi vahvistaa Markuksen evankeliumin. Kyseessä ei ole siis ristiriita.



Matt 27
33 ¶ Ja tultuaan paikalle, jota sanotaan Golgataksi-se on: pääkallon paikaksi-
34 he tarjosivat hänelle juotavaksi katkeralla nesteellä sekoitettua viiniä; mutta maistettuaan hän ei tahtonut sitä juoda.
35 Ja kun he olivat hänet ristiinnaulinneet, jakoivat he keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa.



Matteuksen evankeliumi vahvistaa Markuksen ja Johanneksen evankeliumin kertomukset. Matteuksen evankeliumi kertoo, että Jeesukselle tarjottiin ennen ristiinnaulitsemista katkeralla nesteellä sekoitettua (mirhalla) viiniä, josta Hän maistoi, mutta ei juonut siitä.



Raamattua vääristelevien argumentointi on tässäkin tapauksessa väärän todistuksen antamista, jossa ei ole tutkittu tarkasti mitä evankeliumit kertovat kyseisestä asiasta.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja Gat »

Liian helppoa, Petri. Käsittelet vain ne harvat suuresta massasta, jotka voi selittää.

Pyydän, että käytät muutaman päivän miettiäksesi ns. "Easter Challengea", kysymystä onko Jeesuksen kuoleman ja Taivaaseenastumisen väliltä löydettävissä yhtenäistä tarinaa Uudessa Testamentissa. Jos ei, niin tuo kristinopin tärkein tapahtuma on Uuden Testamentin sisällä se hatarin ja harsoisin tarina, mikä vähentää tapahtuman uskottavuutta.

Tiedän, että osaat englantia.
Siksi tässä yksi kuvaus "Easter Challengesta", sivulta
http://www.ffrf.org/books/lfif/?t=stone
Kirjoittaja kommentoi myös arvattavia vastaväitteitä, joten lue tuo ennen kuin möläytät harkitsematonta.

Pyydän, että älä tyydy mielestäsi ratkaistuasi osan ongelmista, pitääkseen kutinsa tuo "Raamatun ristiriidattomuutesi" edellyttäisi, että pystyt ratkaisemaan KAIKKI. Mutta, valehtelija kun olet, sinä joko vaikenet tai sepität ULKORAAMATULLISEN stoorin omasta päästäsi. Tai sitten vastaat vain muutamaan, senkin kiistanalaisella tavalla, loput "unohdat" ja silti väität "ristiriidattomuutta". Silloin tiedät olevasi valehtelija. Mutta ethän sinä rehellisyydestä välitä.

Muuten mikä hinku ja tarve sinulla on kokea Raamattu ristiriidattomana? Läheskään kaikki kristityt eivät sellaista väitä. Ei edes suurin osa niistä, jota minä pidän "hihhuleina" ja kajahtaneina.

"The conditions of the challenge are simple and reasonable. In each of the four Gospels, begin at Easter morning and read to the end of the book: Matthew 28, Mark 16, Luke 24, and John 20-21. Also read Acts 1:3-12 and Paul's tiny version of the story in I Corinthians 15:3-8. These 165 verses can be read in a few moments. Then, without omitting a single detail from these separate accounts, write a simple, chronological narrative of the events between the resurrection and the ascension: what happened first, second, and so on; who said what, when; and where these things happened."
......
"
Here are some of the discrepancies among the resurrection accounts:

What time did the women visit the tomb?

•Matthew: "as it began to dawn" (28:1)

•Mark: "very early in the morning . . . at the rising of the sun" (16:2, KJV); "when the sun had risen" (NRSV); "just after sunrise" (NIV)

•Luke: "very early in the morning" (24:1, KJV) "at early dawn" (NRSV)

•John: "when it was yet dark" (20:1)
--------------------

Who were the women?

•Matthew: Mary Magdalene and the other Mary (28:1)

•Mark: Mary Magdalene, the mother of James, and Salome (16:1)

•Luke: Mary Magdalene, Joanna, Mary the mother of James, and other women (24:10)

•John: Mary Magdalene (20:1)
-------------------

What was their purpose?

•Matthew: to see the tomb (28:1)

•Mark: had already seen the tomb (15:47), brought spices (16:1)

•Luke: had already seen the tomb (23:55), brought spices (24:1)

•John: the body had already been spiced before they arrived (19:39,40)
-------------------------

Was the tomb open when they arrived?

•Matthew: No (28:2) (oma huomio: enkeli tuli ja vieritti kiven.)

•Mark: Yes (16:4)

•Luke: Yes (24:2)

•John: Yes (20:1)
----------------------

Who was at the tomb when they arrived?

•Matthew: One angel (28:2-7)

•Mark: One young man (16:5)

•Luke: Two men (24:4)

•John: Two angels (20:12)

(oma huomio: pistää epäilemään, että jos siellä joku oli, hän oli ihminen, ei enkeli. Tarina sai hehkutusta myöhemmissä versioissa, jos Markus on ensimmäinen)

-----------------------

Where were these messengers situated?

•Matthew: Angel sitting on the stone (28:2)

•Mark: Young man sitting inside, on the right (16:5)

•Luke: Two men standing inside (24:4)

•John: Two angels sitting on each end of the bed (20:12)
-----------------------

What did the messenger(s) say?

•Matthew: "Fear not ye: for I know that ye seek Jesus, which was crucified. He is not here for he is risen, as he said. Come, see the place where the Lord lay. And go quickly, and tell his disciples that he is risen from the dead: and, behold, he goeth before you into Galilee; there shall ye see him: lo, I have told you." (28:5-7)

•Mark: "Be not afrighted: Ye seek Jesus of Nazareth, which was crucified: he is risen; he is not here: behold the place where they laid him. But go your way, tell his disciples and Peter that he goeth before you into Galilee: there shall ye see him, as he said unto you." (16:6-7)

•Luke: "Why seek ye the living among the dead? He is not here, but is risen: remember how he spake unto you when he was yet in Galilee, Saying, The Son of man must be delivered into the hands of sinful men, and be crucified, and the third day rise again." (24:5-7)

•John: "Woman, why weepest thou?" (20:13)

(oma huomio: valehteliko/antoiko enkeli väärän ohjeen, kun käski mennä Galileaan, jossa tapaavat Jeesuksen, JOS tapasivat Jessen ensin Jerusalemissa? Valehteliko Jeesus itse Matt. 28:
9 Mutta yhtäkkiä Jeesus tuli heitä vastaan ja tervehti heitä. He menivät hänen luokseen, syleilivät hänen jalkojaan ja kumarsivat häntä. 10 Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää pelätkö! Menkää sanomaan veljilleni, että heidän pitää lähteä Galileaan. Siellä he näkevät minut." Josta Matteus 28:
16 Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 17 Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. )
------------

Did the women tell what happened?

•Matthew: Yes (28:8 )

•Mark: No. "Neither said they any thing to any man." (16:8 )

•Luke: Yes. "And they returned from the tomb and told all these things to the eleven, and to all the rest." (24:9, 22-24)

•John: Yes (20:18 )
-----------------

When Mary returned from the tomb, did she know Jesus had been resurrected?

•Matthew: Yes (28:7-8 )

•Mark: Yes (16:10,11)

•Luke: Yes (24:6-9,23)

•John: No (20:2)
-----------------

When did Mary first see Jesus?

•Matthew: Before she returned to the disciples (28:9)

•Mark: Before she returned to the disciples (16:9,10)

•John: After she returned to the disciples (20:2,14)
-------------------------

Could Jesus be touched after the resurrection?

•Matthew: Yes (28:9)

•John: No (20:17), Yes (20:27)

(oma huomio: Johanneksella Jeesus kieltää Maria Magdalenaa koskettamasta, Matteuksella peräti kaksi naista syleilee Jeesusta ilman kieltoa)
--------------

After the women, to whom did Jesus first appear?

•Matthew: Eleven disciples (28:16)

•Mark: Two disciples in the country, later to eleven (16:12,14)

•Luke: Two disciples in Emmaus, later to eleven (24:13,36)

•John: Ten disciples (Judas and Thomas were absent) (20:19, 24)

•Paul: First to Cephas (Peter), then to the twelve. (Twelve? Judas was dead). (I Corinthians 15:5)

(Oma huomio: Tuossa "after the women" on epätarkka. Luukas ei sano naisten tavanneen Jeesusta. Paavali ei mainitse Maria Magdalenaa, Pietari eka, josta erillistapahtumasta ei ole kertomusta)
---------------------

Where did Jesus first appear to the disciples?

•Matthew: On a mountain in Galilee (60-100 miles away) (28:16-17)

•Mark: To two in the country, to eleven "as they sat at meat" (16:12,14)

•Luke: In Emmaus (about seven miles away) at evening, to the rest in a room in Jerusalem later that night. (24:31, 36)

•John: In a room, at evening (20:19)
------------------

Did the disciples believe the two men?

•Mark: No (16:13)

•Luke: Yes (24:34--it is the group speaking here, not the two)

-------------------

What happened at the appearance?

•Matthew: Disciples worshipped, some doubted, "Go preach." (28:17-20)

•Mark: Jesus reprimanded them, said "Go preach" (16:14-19)

•Luke: Christ incognito, vanishing act, materialized out of thin air, reprimand, supper (24:13-51)

•John: Passed through solid door, disciples happy, Jesus blesses them, no reprimand (21:19-23)
-------------------

Did Jesus stay on earth for a while?

•Mark: No (16:19) Compare 16:14 with John 20:19 to show that this was all done on Sunday

•Luke: No (24:50-52) It all happened on Sunday

•John: Yes, at least eight days (20:26, 21:1-22)

•Acts: Yes, at least forty days (1:3)

(oma huomio: koska Luukas ja Apostolien teot ovat samalta kirjoittajalta, tuo ero johtunee myöhemmästä toimitustyöstä. Muutoksesta alkuteksteihin joita ei ole löydetty. Joten Petri, se mikä sinulla on, jonka ristiriidattomuutta puolustat, ei ole alkuperäinen "Raamattu" eikä Jumalan Sana :D )
----------------

Where did the ascension take place?

•Matthew: No ascension. Book ends on mountain in Galilee

•Mark: In or near Jerusalem, after supper (16:19)

•Luke: In Bethany, very close to Jerusalem, after supper (24:50-51)

•John: No ascension

•Paul: No ascension

•Acts: Ascended from Mount of Olives (1:9-12)

(oma huomio: Luukkaan mukaan Jeesus ilmestyi Jerusalemissa ja nousi samantien taivaaseen Betanian lähellä. Sitä ennen kiellettyään oppilaitaan lähtemästä Jerusalemista. Ei tilaa Galilean ilmestyksille (Matteus, Johannes), ellet laske, että ilmestyi siellä .taivaaseennousunsa jälkeen. Ei tuokaan toimi, ohjehan oli pysytellä Jerusalemissa Helluntaihin asti, josta Luukas Apostolien teoissa kertoo!)

"49 Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta."

KIRJOITA TOKI YHTENÄINEN KERTOMUS, JÄTTÄMÄTTÄ YHTÄÄN NOISTA ASIOISTA POIS! :D
-----

Lisäänpä vielä (ja älä onneton tyydy miettimään vain minun lisäyksiäni)

Nämä ei suoraan "ristiriitoja", koska vain yksi kertomus, joka muista evankeliumeista puuttuu.

Oliko haudalla (tajuttomia) vartijoita kuten Matteus sanoo vai ei vartiota?
Minusta vaikuttaa, että varsinkin Matteus keksi paljon juttuja. Nuo vartijat mainitsee torjuakseen huhut, että opetuslapset veivät ruumiin. (Itse spekuloin, että jos vilunkia oli, Jeesuksella saattoi olla kaksi tiimiä: Opetuslapset ihmeen todistajina ja mystiset valkovaatteiset nuorukaiset toteuttajina). Tai jos vielä enemmän spekuloisi, se joka olisi voinut lavastaa Jeesuksen kuoleman, oli se sadanpäämies, joka uskoi Jeesukseen ja ilmoitti Pilatukselle Jeesuksen poikkeuksellisen nopeasta kuolemasta ristillä. En usko noihin, mutta ajatusleikkiä.

Ihanko oikeasti Jeesuksen kuollessa Jerusalemin haudoista konkoili ylös muinaisia "Pyhiä", jotka hengailivat hautuumaalla Jessen henkiinheräämiseen asti, ja sitten menivät Jerusalemiin zombeilemaan ja sitten katosivat? Tuota spektaakkelia kun ei mainitse kuin Matteus, ei muut evankelistat mitä mainioimpana todisteena, eikä kumma kyllä muutkaan aikalaislähteet huomaa mainita melko erikoista mediatapahtumaa :D

Johanneksen evankeliumissa kun Jeesus ilmestyy Tiberiaan järven rannalle, opetuslapset "Eivät uskaltaneet kysyä, oliko se Jeesus". Outoa, olivat tunteneet Jeesuksen vuosia. Luulisi tunnistavan. Jos tuo edes tapahtui, mahtoiko olla itse Jeesus ollenkaan.
Viimeksi muokannut Gat, 21.09.2009 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Gat kirjoitti:Liian helppoa, Petri. Käsittelet vain ne harvat suuresta massasta, jotka voi selittää.

Pyydän, että käytät muutaman päivän miettiäksesi ns. "Easter Challengea", kysymystä onko Jeesuksen kuoleman ja Taivaaseenastumisen väliltä löydettävissä yhtenäistä tarinaa Uudessa Testamentissa. Jos ei, niin tuo kristinopin tärkein tapahtuma on Uuden Testamentin sisällä se hatarin ja harsoisin tarina, mikä vähentää tapahtuman uskottavuutta.

Tiedän, että osaat englantia.
Siksi tässä yksi kuvaus "Easter Challengesta", sivulta
http://www.ffrf.org/books/lfif/?t=stone
Kirjoittaja kommentoi myös arvattavia vastaväitteitä, joten lue tuo ennen kuin möläytät harkitsematonta.

Pyydän, että älä tyydy mielestäsi ratkaistuasi osan ongelmista, pitääkseen kutinsa tuo "Raamatun ristiriidattomuutesi" edellyttäisi, että pystyt ratkaisemaan KAIKKI. Mutta, valehtelija kun olet, sinä joko vaikenet tai sepität ULKORAAMATULLISEN stoorin omasta päästäsi. Tai sitten vastaat vain muutamaan, senkin kiistanalaisella tavalla, loput "unohdat" ja silti väität "ristiriidattomuutta". Silloin tiedät olevasi valehtelija. Mutta ethän sinä rehellisyydestä välitä.

Muuten mikä hinku ja tarve sinulla on kokea Raamattu ristiriidattomana? Läheskään kaikki kristityt eivät sellaista väitä. Ei edes suurin osa niistä, jota minä pidän "hihhuleina" ja kajahtaneina.

"The conditions of the challenge are simple and reasonable. In each of the four Gospels, begin at Easter morning and read to the end of the book: Matthew 28, Mark 16, Luke 24, and John 20-21. Also read Acts 1:3-12 and Paul's tiny version of the story in I Corinthians 15:3-8. These 165 verses can be read in a few moments. Then, without omitting a single detail from these separate accounts, write a simple, chronological narrative of the events between the resurrection and the ascension: what happened first, second, and so on; who said what, when; and where these things happened."
......
"
Here are some of the discrepancies among the resurrection accounts:

What time did the women visit the tomb?

•Matthew: "as it began to dawn" (28:1)

•Mark: "very early in the morning . . . at the rising of the sun" (16:2, KJV); "when the sun had risen" (NRSV); "just after sunrise" (NIV)

•Luke: "very early in the morning" (24:1, KJV) "at early dawn" (NRSV)

•John: "when it was yet dark" (20:1)
--------------------

Who were the women?

•Matthew: Mary Magdalene and the other Mary (28:1)

•Mark: Mary Magdalene, the mother of James, and Salome (16:1)

•Luke: Mary Magdalene, Joanna, Mary the mother of James, and other women (24:10)

•John: Mary Magdalene (20:1)
-------------------

What was their purpose?

•Matthew: to see the tomb (28:1)

•Mark: had already seen the tomb (15:47), brought spices (16:1)

•Luke: had already seen the tomb (23:55), brought spices (24:1)

•John: the body had already been spiced before they arrived (19:39,40)
-------------------------

Was the tomb open when they arrived?

•Matthew: No (28:2) (oma huomio: enkeli tuli ja vieritti kiven.)

•Mark: Yes (16:4)

•Luke: Yes (24:2)

•John: Yes (20:1)
----------------------

Who was at the tomb when they arrived?

•Matthew: One angel (28:2-7)

•Mark: One young man (16:5)

•Luke: Two men (24:4)

•John: Two angels (20:12)

(oma huomio: pistää epäilemään, että jos siellä joku oli, hän oli ihminen, ei enkeli. Tarina sai hehkutusta myöhemmissä versioissa, jos Markus on ensimmäinen)

-----------------------

Where were these messengers situated?

•Matthew: Angel sitting on the stone (28:2)

•Mark: Young man sitting inside, on the right (16:5)

•Luke: Two men standing inside (24:4)

•John: Two angels sitting on each end of the bed (20:12)
-----------------------

What did the messenger(s) say?

•Matthew: "Fear not ye: for I know that ye seek Jesus, which was crucified. He is not here for he is risen, as he said. Come, see the place where the Lord lay. And go quickly, and tell his disciples that he is risen from the dead: and, behold, he goeth before you into Galilee; there shall ye see him: lo, I have told you." (28:5-7)

•Mark: "Be not afrighted: Ye seek Jesus of Nazareth, which was crucified: he is risen; he is not here: behold the place where they laid him. But go your way, tell his disciples and Peter that he goeth before you into Galilee: there shall ye see him, as he said unto you." (16:6-7)

•Luke: "Why seek ye the living among the dead? He is not here, but is risen: remember how he spake unto you when he was yet in Galilee, Saying, The Son of man must be delivered into the hands of sinful men, and be crucified, and the third day rise again." (24:5-7)

•John: "Woman, why weepest thou?" (20:13)

(oma huomio: valehteliko/antoiko enkeli väärän ohjeen, kun käski mennä Galileaan, jossa tapaavat Jeesuksen, JOS tapasivat Jessen ensin Jerusalemissa)
------------

Did the women tell what happened?

•Matthew: Yes (28:8 )

•Mark: No. "Neither said they any thing to any man." (16:8 )

•Luke: Yes. "And they returned from the tomb and told all these things to the eleven, and to all the rest." (24:9, 22-24)

•John: Yes (20:18 )
-----------------

When Mary returned from the tomb, did she know Jesus had been resurrected?

•Matthew: Yes (28:7-8 )

•Mark: Yes (16:10,11)

•Luke: Yes (24:6-9,23)

•John: No (20:2)
-----------------

When did Mary first see Jesus?

•Matthew: Before she returned to the disciples (28:9)

•Mark: Before she returned to the disciples (16:9,10)

•John: After she returned to the disciples (20:2,14)
-------------------------

Could Jesus be touched after the resurrection?

•Matthew: Yes (28:9)

•John: No (20:17), Yes (20:27)

(oma huomio: Johanneksella Jeesus kieltää Maria Magdalenaa koskettamasta, Matteuksella peräti kaksi naista syleilee Jeesusta ilman kieltoa)
--------------

After the women, to whom did Jesus first appear?

•Matthew: Eleven disciples (28:16)

•Mark: Two disciples in the country, later to eleven (16:12,14)

•Luke: Two disciples in Emmaus, later to eleven (24:13,36)

•John: Ten disciples (Judas and Thomas were absent) (20:19, 24)

•Paul: First to Cephas (Peter), then to the twelve. (Twelve? Judas was dead). (I Corinthians 15:5)

(Oma huomio: Tuossa "after the women" on epätarkka. Luukas ei sano naisten tavanneen Jeesusta. Paavali ei mainitse Maria Magdalenaa, Pietari eka, josta erillistapahtumasta ei ole kertomusta)
---------------------

Where did Jesus first appear to the disciples?

•Matthew: On a mountain in Galilee (60-100 miles away) (28:16-17)

•Mark: To two in the country, to eleven "as they sat at meat" (16:12,14)

•Luke: In Emmaus (about seven miles away) at evening, to the rest in a room in Jerusalem later that night. (24:31, 36)

•John: In a room, at evening (20:19)
------------------

Did the disciples believe the two men?

•Mark: No (16:13)

•Luke: Yes (24:34--it is the group speaking here, not the two)

-------------------

What happened at the appearance?

•Matthew: Disciples worshipped, some doubted, "Go preach." (28:17-20)

•Mark: Jesus reprimanded them, said "Go preach" (16:14-19)

•Luke: Christ incognito, vanishing act, materialized out of thin air, reprimand, supper (24:13-51)

•John: Passed through solid door, disciples happy, Jesus blesses them, no reprimand (21:19-23)
-------------------

Did Jesus stay on earth for a while?

•Mark: No (16:19) Compare 16:14 with John 20:19 to show that this was all done on Sunday

•Luke: No (24:50-52) It all happened on Sunday

•John: Yes, at least eight days (20:26, 21:1-22)

•Acts: Yes, at least forty days (1:3)

(oma huomio: koska Luukas ja Apostolien teot ovat samalta kirjoittajalta, tuo ero johtunee myöhemmästä toimitustyöstä. Muutoksesta alkuteksteihin joita ei ole löydetty. Joten Petri, se mikä sinulla on, jonka ristiriidattomuutta puolustat, ei ole alkuperäinen "Raamattu" eikä Jumalan Sana :D )
----------------

Where did the ascension take place?

•Matthew: No ascension. Book ends on mountain in Galilee

•Mark: In or near Jerusalem, after supper (16:19)

•Luke: In Bethany, very close to Jerusalem, after supper (24:50-51)

•John: No ascension

•Paul: No ascension

•Acts: Ascended from Mount of Olives (1:9-12)

(oma huomio: Luukkaan mukaan Jeesus ilmestyi Jerusalemissa ja nousi samantien taivaaseen Betanian lähellä. Sitä ennen kiellettyään oppilaitaan lähtemästä Jerusalemista. Ei tilaa Galilean ilmestyksille (Matteus, Johannes), ellet laske, että ilmestyi siellä .taivaaseennousunsa jälkeen. Ei tuokaan toimi, ohjehan oli pysytellä Jerusalemissa Helluntaihin asti, josta Luukas Apostolien teoissa kertoo!)

"49 Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta."

KIRJOITA TOKI YHTENÄINEN KERTOMUS, JÄTTÄMÄTTÄ YHTÄÄN NOISTA ASIOISTA POIS! :D
-----

Lisäänpä vielä (ja älä onneton tyydy miettimään vain minun lisäyksiäni)

Nämä ei suoraan "ristiriitoja", koska vain yksi kertomus, joka muista evankeliumeista puuttuu.

Oliko haudalla (tajuttomia) vartijoita kuten Matteus sanoo vai ei vartiota?
Minusta vaikuttaa, että varsinkin Matteus keksi paljon juttuja. Nuo vartijat mainitsee torjuakseen huhut, että opetuslapset veivät ruumiin. (Itse spekuloin, että jos vilunkia oli, Jeesuksella saattoi olla kaksi tiimiä: Opetuslapset ihmeen todistajina ja mystiset valkovaatteiset nuorukaiset toteuttajina). Tai jos vielä enemmän spekuloisi, se joka olisi voinut lavastaa Jeesuksen kuoleman, oli se sadanpäämies, joka uskoi Jeesukseen ja ilmoitti Pilatukselle Jeesuksen poikkeuksellisen nopeasta kuolemasta ristillä. En usko noihin, mutta ajatusleikkiä.

Ihanko oikeasti Jeesuksen kuollessa Jerusalemin haudoista konkoili ylös muinaisia "Pyhiä", jotka hengailivat hautuumaalla Jessen henkiinheräämiseen asti, ja sitten menivät Jerusalemiin zombeilemaan ja sitten katosivat? Tuota spektaakkelia kun ei mainitse kuin Matteus, ei muut evankelistat mitä mainioimpana todisteena, eikä kumma kyllä muutkaan aikalaislähteet huomaa mainita melko erikoista mediatapahtumaa :D

Johanneksen evankeliumissa kun Jeesus ilmestyy järven rannalle Galileassa, opetuslapset "Eivät uskaltaneet kysyä, oliko se Herra". Outoa, olivat tunteneet Jeesuksen vuosia. Luulisi tunnistavan. Jos tuo edes tapahtui, mahtoiko olla itse Jeesus ollenkaan.
Lisäilen pikku hiljaa ajan kanssa lisää tekstiä "ristiriita" sivulleni.

Tässä vielä esimerkki:

Seisoiko Maria Magdaleena ristin luona, vai kauempana?



Raamatun sanomaa vastaan olevat tahot väittävät, että Raamatussa on ristiriita, koska Johanneksen evankeliumi sanoo, että Maria Magdaleena seisoi ristin ääressä ja Matteuksen evankeliumin sanoo hänen seisovan taaempana, eli ei ristin vieressä. Tässäkään kohtaa ei ole ristiriitaa, kun asiaa tarkastellaan tarkasti Raamatun opetuksen valossa.

Joh 19:25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.



James Murdockin käännös syyrialaisesta Peshittasta kääntää jakeen tarkasti alkutekstin mukaan:

John 19:25 And there were standing near the cross of Jesus, his mother, and his mother’s sister, and Mary the wife of Cleophas, and Mary Magdalena.



Johanneksen evankeliumi 19 luku kertoo, että naiset mukaan lukien Maria Magdaleena seisoivat lähellä Jeesuksen ristiä, eli ei sen ääressä tai vieressä.

Matt 27:55 Ja siellä oli monta naista, jotka olivat Galileasta seuranneet Jeesusta ja palvelleet häntä; he seisoivat taampana katselemassa.



Matteuksen evankeliumi kertoo heidän seisoneen taaempana, ei ristin vieressä. Näin ei ole mitään ristiriitaa Johanneksen ja Matteuksen evankeliumin kesken, sillä Johannes sanoo alkutekstin mukaan, että naiset olivat lähellä ristiä, mutta ei vieressä ja Matteus sanoo, että taaempana, eli ei vieressä, mutta taaempana eli lähellä. Näin molemmat kohdat ovat täydellisessä sopusoinnussa keskenään, eikä tässä kohden ole mitään ristiriitaa.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja Gat »

Miksi lainasit koko viestini, vaikka et vastannut mitään?

Muutenhan ylläolevasi on merkityksetön. Väliäkö hällä, seisoivatko naiset vähän lähempänä vai kauempana. Näkö- ja kuuloetäisyydellä kumminkin. Samalla tapaa kai nokkelasti kohta kerrot, oliko aurinko noussut vai ei kun nainen/naiset tulivat haudalle. Samantekevää, aamua se oli joka tapauksessa. Ja ties vaikka olisivat olleet kaikki mukana, vaikka ei aina mainittu.

Suurin osa muusta "Easter Challengesta" on vaikeampi pala. Tulet huomaamaan, jos huolellisesti mietit, että sinäkään et saa aikaan yhtenäistä kertomusta jossa kaikki detaljit ovat mukana. Silloin, jos yhtään rehellinen olet (ja arvaan et ole), joudut myöntämään, että Raamatussa on ristiriitoja. Tosi pahoja muuallakin. "Pääsiäishaaste" on siitä mielenkiintoinen, että se osoittaa kristinuskon ydinkohdan kirjallisten todisteiden olevan todella hataria. Eivät kelpaisi oikeudessa.

Toistan kysymykseni, että miksi sinulla on tarve kokea Raamattu ristiriidattomana? Eivät kaikki uskovaiset niin koe.

Ja mitä oikein saat uskonnostasi?
Sinusta se varmaan on kaunista. Mutta ulkopuolelta katsoen on varsin perverssiä haluta maailmaa, jonka Jumala on Vanhan Testamentin kansanmurhaaja Jahve. Ja jossa muut kuin hyvin tarkkaan rajatussa uskossa olevat joutuvat Helvettiin.

Jos ajattelet kristillisiä hyveitä, kuten lähimmäisenrakkautta... niin etköhän ehtisi niitä paremmin toteuttamaan jos et kuluttaisi niin paljon aikaa oppisi nippelien kanssa saivarteluun.

Jos taas vastaat, että "pelastuaksesi" ja että muutkin "pelastuisivat"... niin monestiko tämä pitää sanoa: Sinä itse haluat ja ylläpidät sitä käsitystä, että muuten ei "pelastu" ja uhkakuvana on kristillisen mytologian Helvetti. Se ei mitä todennäköisimmin ole maailman perusominaisuus, vaan sinä itse haluat että niin on Itse haluat jumalakäsitystäsi ja helvetin uhkaa. Ja näköjään loppuun asti puolustelet sitä maailmankuvaa. Mikä on varsin ruma maailmankuva haluta. Surullinenhan tuosta kunnon ihminen olisi. Ja iloinen huomatessaan, että se ei ole totta.

Minusta se maailmanselitys ei ole totta. Ei tieteen, historian tai rehellisyyden tai moraalinkaan silmin. Oli tai ei totta, miksi sinä sellaista maailmaa haluat? Mitä iloa sinä tuosta maailmankuvasta saat? Toistan: Sinä itse haluat myös oppisi synkkää pohjakerrosta Jahveineen ja Helvetteineen. Sinä. Haluat. Miksi? Toístan: älä ketkuile kuin se maailmanselitys olisi selviö. Sinä haluat tuollaista maailmaa, ja vänkäät loppuun asti tuon maailmanselityksen puolesta. Miksi? Mitä siitä saat?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Ehtoollisaterian järjestys?

Raamatun sanomaa vastustavat tahot sanovat, että Raamatussa on ristiriita, koska Matteuksen ja Markuksen evankeliumeissa ehtoollisaterian järjestys oli ensin leipä ja sitten viini, mutta Luukkaan evankeliumissa mainitaan ensin viini ja sitten leipä. Tässäkään kohtaa ei ole ristiriitaa, kun asia tarkastellaan Raamatun sanan valossa.

Luuk 22:
14 Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa.
15 Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
16 sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Juutalaisten pääsiäisaterialla (pääsiäisseder) juotiin neljä viinimaljaa ja jokaisen viinimaljan kohdalla lausuttiin siunaus sekä kiitos Jumalalle. Luukas kertoo aterian alkamisen ajankohdan sekä jakeessa 17 otetaan ensimmäinen viinimalja, jonka kohdalla Jeesus kiitti ja jakoi sen opetuslapsilleen. Jakeessa 17 oleva viinimalja oli siis pääsiäisateriaan kuuluva viinimalja, eikä ehtoollisenviini. Jakeissa 19 ja 20 pääsiäisaterian jälkeen Jeesus Kristus asettaa ehtoollisen kiitoksen kanssa ensin siunaamalla leivän ja sitten viinin. Apostoli Paavali antaa myös selkeän todistuksen siitä, että leipä ja viini otettiin aterian (pääsiäisaterian) jälkeen:

1 Kor 11:
23 ¶ Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.

Apostoli Paavali sanoi jakeessa 25, että samoin Kristus otti maljan aterian jälkeen, joka oli Uusi Liitto Jeesuksen Kristuksen veressä. Ehtoollisen leipä ja viini asetettiin siis pääsiäisaterian jälkeen ja Luukkaan evankeliumin 22 luvun ja 17 jakeen viinimalja oli pääsiäisateriaan kuuluva viinimalja, eikä ehtoollisen viini. Näin ei tässäkään kohtaan ole mitään ristiriitaa.

Matt 26:
20 Ja kun ehtoo tuli, asettui hän aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa.
21 Ja heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut".
22 Silloin he tulivat kovin murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "Herra, en kai minä ole se?"
23 Hän vastasi ja sanoi: "Joka minun kanssani pisti kätensä vatiin, se kavaltaa minut.
24 Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."
25 Niin Juudas, joka hänet kavalsi, vastasi ja sanoi: "Rabbi, en kai minä ole se?" Hän sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit".
26 ¶ Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
30 Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle

Matteus kertoo pääsiäisaterian aloittamisesta jakeessa 20 ja jakeessa 26 kun he söivät Jeesus otti leivän ja viinin ja siunasi ne. Matteus ei kerro pääsiäisateriaan liittyvästä viinimaljasta, mutta kertoo aterian jälkeisestä ehtoollisen leivästä ja viinistä. Jakeessa 26 sanotaan, että heidän syödessään Jeesus Kristus otti leivän ja jakeessa 27 Kristus otti maljan ja jakeet 28-30 todistavat, että leipä ja viini otettiin viimeiseksi ennen lähtöä Öljymäelle. Eli pääsiäisateria oli jo syöty ja kun he söivät, niin lopuksi Kristus antoi heille leipää ja viiniä. Jae 26 sanoo, että heidän syödessään siksi, koska pääsiäisaterian lopuksi he siirtyivät suoraan ehtoollisen leipään ja viiniin, joka otettiin jälkeen varsinaisen pääsiäisaterian. Näin ei tässäkään kohden ole ristiriitaa.

Mark 14:
17 Ja kun ehtoo tuli, saapui hän sinne niiden kahdentoista kanssa.
18 Ja kun he olivat aterialla ja söivät, sanoi Jeesus: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut, yksi, joka syö minun kanssani".
19 He tulivat murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "En kaiketi minä?"
20 Hän sanoi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, se, joka kastaa vatiin minun kanssani.
21 Niin, Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."
22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini".
23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."
26 Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.

Markuksen evankeliumi kertoo samalla tavalla kuin Matteuksen evankeliumi, eli tässäkään kohtaa ei ole ristiriitaa. Raamatun sanomaa vastustavat tahot eivät tunne Raamatun ja juutalaisen kansan tapoja ja siksi he ovat väärin väittäneet ehtoollisen järjestyksen olevan erilainen Luukkaassa kuin Markuksessa ja Matteuksessa.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja Gat »

PetriFB kirjoitti:Ehtoollisaterian järjestys?

Raamatun sanomaa vastustavat tahot sanovat, että Raamatussa on ristiriita, koska Matteuksen ja Markuksen evankeliumeissa ehtoollisaterian järjestys oli ensin leipä ja sitten viini, mutta Luukkaan evankeliumissa mainitaan ensin viini ja sitten leipä. .
Hoh hoijaa. Minä ainakaan en ole ikään kuullutkaan moisesta. Jälleen samantekevä pikkunippeli. En vaivaudu edes tsekkaamaan.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18732
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Raamatun "ristiriidat" avautuvat!

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kumma juttu? Lopullista totuutta ei ole kirjasta/kirjoista löytynyt huolimatta kadentuhannen vuoden hartaasta lukusuorituksesta. Jos vaikka joku sananen olisikin ovat tuon ajan kuluessa tehdyt väärinkopioinnit ja väärinkorjaukset kuluttaneet juttua. Kirkonisät ovat nuukuudessaan tuhonneet kopioidessaan vanhojen kreikkalaisten filosofien ja matemaatikkojen hengentuotteiden päälle sen tiedon suurelta osin mikä ei kadonnut Aleksandrian kirjaston palossa. Tuhat vuotta kehityksen pysähdystä ei tietenkään maailman kellon miljardien vuosien rinnalla paljoa ole, eikä ihmisellekään kuin n. 50 sukupolvea.
Pyyhin Netikettiin..
Vastaa Viestiin