Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Sanotaan, että lapsen tulon jälkeen ihminen "pehmenee". Tavallaan joo, mutta esim. tietyissä jutuissa olen vaan tullut kovemmaksi. Ennen ajatteli ns. omaa etua nyt on kyseessä tytsän etu. Silloin ei enää kovemmaksi pääse, tietyissä jutuissa.

Pakko se on sanoa, että tämä "äidiksi kasvaminen" ei missään nimessä ollut mulle mikään helppo juttu. Itseasiassa aika vaikea vaikka kuinka pientä alusta alkaen rakastinkin. Ehkä joskus 6-7kk alkoi tasaantumaan elo. Mutta on se vielä niin, että mies on se rauhallisempi osapuoli joka selviää niistä äksyistä ja unettomuuksista kun itsellä taas meinaa keittää yli. Meinaa, mutta ei keitä. Koska mies. Se luonne on vielä siellä, se vapaa näin suuresta vastuusta ja epäitsekkäästä rakkaudesta. En usko että kaikki pystyisivät kasvamaan samaan (oikeaan) suuntaan.

Siltä osin siis olen edelleen sitä mieltä, että jos ei oikeasti niitä lapsia halua ja kokee saavansa muista asioista tyydytyksen niin olkoon. Ennen kauhistelin lapsia haluvia, nyt olen siirtynyt kauhistelemaan kakkosesta haaveilevia. Herrajumala ei!
Jenny Daa-aah! ling

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

RP kirjoitti:Ennen kauhistelin lapsia haluvia, nyt olen siirtynyt kauhistelemaan kakkosesta haaveilevia. Herrajumala ei!
Meidän pikkukakkonen haluis pikkuveljen, pikkukolmosen! Oon kertonu rakastavani niin paljon, että tekisin kyllä sen pikkuveljen jos pystyisin, tuntuu ymmärtäneen koska kouluttaa siskoaan nyt poikien leikkeihin varsin vaativasti.

Oon yllättyny miten paljon seuraa 2- ja 5-vuotiaista on toisilleen. Jännä, että yllättynyt, leikin minäkin enemmän broidini kanssa tuolla ikäerolla kuin vanhemman siskoni...
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Mä taas olen aina ollut niin onnellinen siitä että veljen kanssa on ikäeroa 11vuotta. Ollaan aina oltu erittäin hyvissä väleissä, silloinkin kun olin pieni niin uhrautui leikkimään barbeilla päivittäin. Hih.

Kun katson tytsän serkun perheen arkea sen viikon ajan niin kertakaikkiaan olen helpottunut ja funtsin, että meillähän on helppoa. Musta ei olisi "suur"perheen äidiksi, ei vaikka voissa paistais.

Kaverin neljä vuotiaalla pojalla on kanssa sisarruskuume. On ihan hulluna tytsään, todella. Kävivät kylässä ja poika tuli halaamaan ja kysyi: "saanko siementää sut, laittaa vauvan mahaan?". Lollasin kyllä sitä koko loppuillan :D
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suvinen kirjoitti: Veikkaanpa, että kaikki uusi sekä poikkeavan runsaat aktiviteetit saivat pienen uupumaan niin, että yöt menivät täysin akkuja lataillessa.
Komeeta!
Mä olen tehnyt saman havainnon jo n kertaa. Lapsi ei malta levätä ja nukkua päivällä riittävästi, yöllä sitten otetaan vahinko takas.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

^Syökö jo miten kiinteitä? Millainen muuten on kehitys, tarkoitan että riehuuko päivät pitkät ympäriinsä?

Kun tytsä oppi uusia taitoja niin heräili yöllä aina pätkissä huutamaan, saattoi olla unessa kuitenkin, muutoinkin uni todella levotonta seisomaan oppimisen jälkeen vaikka nukkuu koko yön. Mutta se pyörinä. Tytsän uni menee myös sekaisin kun ollaan kyläilty ym. Nyt kun syö enemmän niin on myös jotain mahanväänteitä. Tuntee sylissä istuessa miten siellä mahassa ruplattaa.

Kaiken kaikkiaan, yleisin syy itkuille ollut aina nälkä. Vaikka juuri olisi vetänyt pullon maitoa niin saattaisi haluta toisenkin. Ja tietysti en itse aluksi tajunnut että nälkähän siellä, enkä tarjonnut pulloa. Se oli myös kinkkistä aluksi tajuta haluaako hän maitoa vai kiinteätä ruokaa. Ilmoittaa eri tavalla.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Voin kertoa vain omia kokemuksia, että en tiedä onko niistä apua, mutta jotkut voi käydä yksi yhteen.

Eli tytsä nukkuu kylässä ihan normaalisti, mutta aina kun palataan kotiin niin ainakin ensimmäinen yö ja seuraavan päivän päikkärirytmi on ihan sekaisin. Ollaan sitten äkäisiä kun ei saa tarpeeksi unta. On väsynyt, mutta ei anna sitten millään itsensä nukahtaa.

Kun oma äitini on tytsää hoidellut niin on oikein herranterttu. Kun palaan kotiin niin saattaa itkeä ja äksyä. Ihan kuin vasta silloin huomaisi, että äiti oli hetken poissa. Se oli niitä alkuaikoja kun aloin käymään yksinkin ulkona. Sama oli ensimmäiset kerrat kun jäi miehen kanssa yksin, oli tottunut että molemmat vanhemmat kotona. Tai ainakin äiti. Nyt ei tätä kovinkaan usein ilmene.

Sen jälkeen kun tämä liikkuminen alkoi, oli se sitten kierimistä tai mitä vaan, niin on tuntunut että aivot käy ylikierroksilla mikä sitten aina välillä haittaa unta.

Antaisin nukkua omassa aikataulussaan, on vielä niin pieni ja kehittää omaa rytmiään. Rytmit muuttuu tasaisin väliajoin. Nyt meillä mennään nukkumaan 23-24 välillä. Jos ei antaisi nukkua omassa tahdissaan päikkiä niin äksy olisi valtava. Mennään vauvan ehdoilla, eiköhän se rytmi taas pian vaihdu.

Jos ei tissiä huoli niin oletteko koittaneet pullosta antaa äidinmaitoa? Nyt kun kiinteitä syödään niin nestettä pitää saada enemmän. Vaikka tytsällä on maitojano niin ei aina meinaa sitten millään juoda pullosta. Mutta minuutin päästä voi vetäistä hetkessä pullon tyhjäksi. Tämä on se paskin juttu. Pitää vain tarjota säännöllisesti jos känkkäröi. Nyt jo osaa tunnistaa koska oikeasti sitä maitoa haluaa, mutta ei vaan syystä tai toisesta ota.

Hampaat on toki yksi mahdollisuus, ne tuokin sitten lisämaustetta uniin ja syömisiin.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

RP kirjoitti:Mä taas olen aina ollut niin onnellinen siitä että veljen kanssa on ikäeroa 11vuotta. Ollaan aina oltu erittäin hyvissä väleissä, silloinkin kun olin pieni niin uhrautui leikkimään barbeilla päivittäin. Hih.
Täällä sama mutta toisin päin. Tossa taaperon kaa leikkiessä muistu mieleen, kuinka lukemattomia tunteja oon käyttäny broidin kans _juuri_sitä_tiettyä_pienen_pientä_ legopalikkaa etsien. Ja tsiikaten sen loputtomia "hidastuksia" pikkuautokolareista. Voi pojat, se ei oo ihan tunti tai kaks.
Nyt vois ruveta oleen payback time.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

irmelianneli kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Alatiesynnytys vapauttaa enemmän oksitosiinia kuin sektio.
...jotakuinkin ihan oikeestaan tarpeeksi vapautti se pirun sektiokin sitten sitä oksitosiinia.
Vajailla sektio-oksitosiineilla tässä joutuu omatkin kicksit repimään. Mutta ei tosiaan ollut valinnan varaa, muuten tyyppi olisi varmaan vieläkin tuolla mahassa eikä kovin hyvässä hapessa. Mutta eikös imetyskin vapauta sentään sitä oksitosiinia aika rutkasti?

Neuvolassa käyty ja todettu neidin olleen ruoka-aikana paikalla: Painoa sairaalasta lähtöön tullut lisää 550 g ja siitä viimeiseen viikkoon 430 g :shock: Tarjoiluni siis maistuvat ja mikä parasta äidinmaito kelpaa alkuperäisen lähteensä lisäksi myös pullosta isin tarjoamana. Nyt pitäisi vielä jostain saada lisäinspistä kestovaippailuun. Mutkun toi kakkii 10 kertaa päivässä ja vähän väsyttääkin välillä...
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Suvinen kirjoitti: Siis ruokaa, juomaa ja lepoa aina kun vauva vaatii, ei kai tässä muuta voi oikein tehdä. Epäröin vaan aina tuputtaa ruokaa, kun välillä röyhtäilee ja puklailee niin mahtavasti, että pelkään närästystä tai takaisinvirtausvaivoja. Niihin kun ei ruoka auta, vaan jopa pahentaa asiaa. Siksi yritän pitää taukojakin enkä ekana anna ruokaa, jos heti ruuan päälle alkaa itkeä.
Meillä oli myös tuota puklaamista, mielestäni liikaakin. Ei koskaan kuitenkaan ottaneet vakavasti sitä kun lekureille aiheesta "valitin". Kiinteiden jälkeen loppui sekin, tosin tänään näin kun puklautti leikkiessään. Eli mistä sitä tietää jatkuuko edelleen, en vain huomaa.

Syötössä kannattaa kuunnella omaa vaistoa. Aluksi tuntui aika hirveältä tuputtaa maitoa kun toinen ei huolinut, mutta kun ajan kanssa oli oppinut miten tytsä käyttäytyy maitoa halutessaan niin oli helpompaa tarjota pulloa. Tämä ei tietty kaikilla ole sama. Meillä mukista juodaan myös, mutta suurin osa taitaa mennä jonnekin muualle kuin suuhun. En tiedä koska pullosta luopua, ehkä sitten kun ei juuri koskaan sitä huoli.
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Meidän poikanen osaa nyt 2 viikon iässä kääntyä mahalta kyljelle ja kerran meni selällekin, mutta ehkä vahingossa. Sit kääntyi myös selältä kyljelle. Päätä kannatteli joten kuten jo laitoksella. Huomaa ettei ole enää ihan vastasyntynyt, silmiä pitää paljon enemmän kunnolla auki ja seuraa maailman menoa ei enää niin likinäköisen oloisena. Välillä tuijottaa suoraan kasvoihin ja tuntuu että silmiinkin. Sitten tää valvoo ehkä 6-8 tuntia vrk:ssa, kirjoista ymmärsin et yleensä valvovat tässä iässä vähemmän.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Lapitii kirjoitti:... muistu mieleen, kuinka lukemattomia tunteja oon käyttäny broidin kans _juuri_sitä_tiettyä_pienen_pientä_ legopalikkaa etsien. Ja tsiikaten sen loputtomia "hidastuksia" pikkuautokolareista. Voi pojat, se ei oo ihan tunti tai kaks.
Nyt vois ruveta oleen payback time.
Kappas, velipoika soitteli palanneensa Kuubasta. Eli ois tyrkyllä rommia ja maailman parhaita sikareita. Arvatkaa vaan maistuuko mulle... Näin ne asiat vaan loksahtelee kohdilleen. =) Pitäs muistaa vanha viisaus et varo mitä toivot - se saattaa toteutua. Täst ois muuten yks tosi kuvaava ja hauska juttu, mut ei se taida tänne mammailuun oikein sopia. Kerron jossain toisaalla sit kun kysytte, teitä kaikkiahan kiinnostaa!

(Ja joo joo on tosi urpoo lainata itteensä... mut eipä tämä varmaan ainoo urpo postaus multa täällä ole.)
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Zeb kirjoitti:Sitten tää valvoo ehkä 6-8 tuntia vrk:ssa, kirjoista ymmärsin et yleensä valvovat tässä iässä vähemmän.
Meillä valvoi yli 12h/vrk ekat neljä viikkoa, pitkälti vatsavaivojen johdosta. Et se niistä kirjoista...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Sitten tää valvoo ehkä 6-8 tuntia vrk:ssa, kirjoista ymmärsin et yleensä valvovat tässä iässä vähemmän.
Meillä valvoi yli 12h/vrk ekat neljä viikkoa, pitkälti vatsavaivojen johdosta. Et se niistä kirjoista...
Meillä meni päivärytmi näin ekan 3-5 vk iässä: herätys 8.30, ekat unet 11-13, tokat unet 15-16 välillä, kolmannet, jos otti, oli 18-19, nukkumaan 21-22. Eli unta sellaset 12h, sama hereillä. Päikkäreitä ehkä 3 x 1h.
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Jos jotain olen oppinut niin rytmit muuttuu just silloin kun on itse tottunut, ainakin yöunien suhteen. Päikät nyt vakiintuneet sen jälkeen kun alkoi niit ottamaan. Just totuin taas heräämään aamuisin klo 11 niin nyt taas siirtynyt siihen vakioonsa eli kasiin.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Meillä on tällä hetkellä ihan outo tilanne unien osalta: nukkumaan 18.30-19, herätys 6-7, päikkärit 1,5h. Aika pitkään mun mielestä vetelee yöuniaan, iltaisin on todella väsynyt jo klo 18 jälkeen.
The great club outshines the individual, always and forever.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Jos kertoisin meidän nukkumastatsit, olisivat ne jo illalla happamia. Eilen kuitenkin nukkumaanmeno venyi 1,5h normaalista ja yö oli levoton.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Täälläkään ei tuo iltainen nukkumaanmeno aina suju ilman suurempaa showta. Päikille yleensä nukahtaa ihan kiltisti. Päikkiä nukkuu kolme n. 1-2h kerrallaan. Yöunet sitten aina sen 11-12h. Ajat vain heittelee, koska nukkumaan, koska heräillään. Yösyöttöjen voi jo sanoa olevan takanapäin, on tässä jo melkein pari kuukautta nukuttu ilman yökukkumisia kerran yössä *Jesh*
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Pitäis ostaa lämpöpussi. Onx tää hyvis?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Pitäis ostaa lämpöpussi. Onx tää hyvis?
On :]
The great club outshines the individual, always and forever.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Elppis kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Pitäis ostaa lämpöpussi. Onx tää hyvis?
On :]
Paree olla, kun ostin sen 8)
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Meillä on Brion pehmeä kantokoppa, mikä muuntautuu osia irroittamalla lämpöpussiksi. Saatiin kaupan päälle vaunuja ostaessa. Toiminut hyvin ja pitänyt lämpimänä.

Onneksi aikoinaan tajusin pyytää myyjältä tätä extrana mukaan. Turvakaukalo ja ulkoilmassa oleilu oli ensimmäisenä elinviikkona tytsältä kielletty. Toimi ihan hyvin autossa kun piti käydä sen pari kertaa neuvolassa ja päivystyksessä viikon aikana.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Onko kukaan täällä teetättänyt lapsille kenkiä? Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Tästä on muodostumassa nyt todellinen ongelma, sen verran lähellä tuo kävelyn aloittaminen tuntuu olevan kun sivuttain astellaan jo vanhana tekijänä. Ongelmana ovat tytsän jalat. Ovat pienet ja erittäin kapeat. Missään kaupoissa joissa olen käynyt ei ole ollut ulkona tepasteluun soveltuvia kenkiä hänen jalalleen. Ongelma on nimenomaan tuo jalan kapeus. Jos pituutta sattuu olemaan tarpeeksi vähän niin leveyttä on senkin edestä. Eivät pysy jalassa, eivät ole tukevat. H&M oli hänen jalalleen sopivissa kengissä pohjat, mutta ne on niin lötköt ettei semmoisilla voi aloittaa kävelyä, ei vaan voi. Jalka ei tunnu levenevän kovinkaan roimaa vauhtia.

Useita kenkiä ollut kaapissa, jääneet käyttämättä koska aina liian leveät vaikka pituus olisi sopiva. Sama ongelma oli myös sukissa. "Jarrullisia" oli todella vaikea löytää eikä esim tarhatossut soveltuneet seisomisen opetteluun liukkaiden reunojen vuoksi. Nyt on hiukan isompia sukkia pakko käyttää, mutta eivät tahdo pysyä jalassa. Jälleen ongelmana leveys.

Olen kuitenkin käsittänyt, että ensikenkien pitää olla hyvät ettei tule vääriä "astuntoja" ym. haittoja.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

RP- mä menisin ihan kenkäkauppaan, tai mahdollisuuksien mukaan (en tiedä onko siellä Stockmann) isompaan "parempaan" tavarataloon ja pyytäisin kenkäosaston työntekijää avuksi.

Itse ostin pojalle koon 19 Eccot ensikengiksi. Useita tuli kokeiltua, ja koska jätkä astui todella pahasti jalan sisäreunalla ja ballerina-asennossa ensimmäiset askeleensa, pelkäsin askeltamisen olevan todella huono, kun kunnolla kävelee. Myyjä myös sanoi, että oikea tapa kävellä tulee vasta n. 2kk kävelyn oppimisen jälkeen, eli ei kannata huolestua jos kävelee kuin ankka tai töpöttää, se yleensä korjaantuu.

Ensikengiksi tosiaan suositteli meille ainakin Eccoja, ja näitä kokeiltiin. Maksoi kyllä sitten sen verran, että ikenistä vuoti verta, mutta mitäpä sitä ei maksaisi noiden pikkasten hyvinvoinnista. Kokeiltiin muutamia kenkiä ja tosiaan itsekin sanoi, että kannattaa AINA kysyä myyjiltä. Jos myyjä ei tiedä, vaihtaa liikettä. Toivottavasti löydätte hyvät kengät! Kenkien teettäminen sinänsä on varmaan vähän turhaa, meillä kasvoi jalka koosta 18-23 reilussa puolessa vuodessa, joten aika haipakkaa joitui noita kenkiä vaihtamaan. Kesällä sandaalit joihin mahtui hyvin ohut sukka koko 21, nyt talvikengät koko 24.
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Tuohan se ongelma onkin kun olen kiertänyt kaupat. Eccot ostaisin jos löytyisi sopiva koko. Kävelyyn soveltuvia löytyy pääasiallisesti koossa 20, muutama 19 koko löytyy silloin tällöin. Tytsän jalka on kuitenkin 16-17, ja nekin osaltaan usein kovin leveät ja yleensä semmoset töppöset vaan vaunuihin. Töppöset on kokoa 0-6kk kaikki ja niissäkin selkeesti kasvuvaraa.

En mielelläni teettäisi, pitää ehkä ulkomailta katsella, sieltä saattaa löytyä. Keskosvaatetuskin näyttää olevan suurempaa. Syntyessä löydettiin niitä 48-50 koon vaatteita vaan henkkamaukasta. 56 tuntui pienin yleensä olevan.

Vaola, kyllä. Tytsän antaisin mieluusti olla ilman sukkiakin, kämpän kylmyys estää tämän aika tehokkaasti. Siksi pitääkin noita jarrusukkia olla, normaaleilla ollaan aika pian pyllyllään :)

Oikeastaan nyt juuri tätä asiaa funtsin kun jouluksi mennään serkuilleen ja siellä iso piha missä temmeltää. Uskoisin hinkuvan maahan tallustelemaan. Ja jos ajattelee, että kotona seistään non stop niin ulkonakin lienee haluaa hiukan kiipeillä. Olisi ikävää jos lötkökenkien taki vääntyisi vaikka nilkat sen seurauksena. Muutoin töppöset olisi ihan jeesh ja riittävät.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Olisko esim. täältä hyvä ostaa talvikengät?

http://www.vincentshoestore.us/shop/ind ... odelid=185

samoin täältä löytyy hyviä: http://www.pedoodles.com/section.php/4/0

Ensiaskelkengät on hyvä olla jo sisällä käytössä, talveksi on MAHDOTONTA ostaa hyvä ensiaskelkenkiä, pitää vain tosiaan käydä käppäilemässä sitten vaikka ostareilla tmv. ja ulos laittaa ne, jotka on lämpimät. Muutaman kerran kun ulkona palloilee ja harjoittelee askeleita, ei ensiaskelkengillä ole mitään virkaa... Näin ainakin loogisesti ajatellen.
Viimeksi muokannut Elppis, 14.12.2009 9:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Vastaa Viestiin