Mies - suomi - mies (sanakirja)

Yleinen lätinä jä kitinä
bedlam

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Ja kukas löytäisi kartan tämän keskustelun johtopäätökseen?
Exsat kirjoitti:Mä vaan näen nämä asiat niin eri tavoin, että nuo esimerkit vaikuttavat ihan kummallisilta.
Nämä ovat sellaisia asioita, joita ei välttämättä näin teoreettisella tasolla pystykään käsittelemään. Kun tilanne on "päällä" ja hermot nyrjähtäneet, kun tietää itse mokanneensa tai valinneensa sen väärän reitin, pyörii hetken sellainen kiroilu ja itsensä sättiminen päänsä sisällä, että vierustoverin huomautus asiasta tuntuu siinä tilanteessa täysin tarpeettomalta ja tahalliselta löylyn heittämiseltä kuumottavalle otsasuonelle. Vaikkei siis sitä olisikaan.

Ilmeestä ja eleistä voi nähdä, että mies tajusi mokanneensa ja muistaa takuuvarmasti ensi kerralla kääntyä päinvastaiseen suuntaan.

Ja öhm. muistan minäkin ainakin yhden tilanteen, jossa olet reagoinut hermostuen ja huutaen, kun olen koettanut oikaista jonkin sanomasi asian, josta tiesin omaavani paremman tuntemuksen.

Olen monessa asiassa samanlainen kuin isäni. Jos tehtävänä on kasata kirjahylly, teen sen mielummin itse kuin kahdestaan naisen kanssa. Vaikka kasaamisen kulku saattaisi olla notkeampaa kahdestaan, on väärinpäin asennettu hyllylevy helpompi irroittaa ja vaihtaa oikeinpäin itsellään haukkuen ja kiroillen kuin ohjeita kuunnellen. Se vaan...menee niin.
Viimeksi muokannut bedlam, 21.11.2005 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

Angita kirjoitti: Niin, mutta se ärsyttää yhtä kaikki ja kyllä mä ainakin tajuaisin pitää turpani tukossa. Itse virheen tehneenä vastaisin tossa tilanteessa jäätävästi jotain tyyliin: "Ihan totta? Enpä olis muistanukaan." Ja vitutus kasvaa...
Elä ota sitä nii tosissas.

Pyydä nätisti sit ku rauhotut, että olis kiva jos vastaavissa tilanteissa ei myöhemmin täntyyppisiä kommentteja kuuluis, siis tosiaan jos et kestä vittuuntumatta niitä.

En mä ite harmistu jos eksyn, tykkään harhailla ja seikkailla, joten jos toinen huomauttaa, et joo mähän sanoin et olis pitäny mennä siit yhest risteyksest vasemmalle, ni mitäpä siihen muuta ku et joo'o, nii olis. Mennää kokeilee mihin se viä.
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

bedlam kirjoitti: Se vaan...menee niin.
Mut ei sen tarvis mennä niin. Siihen kyllä pystyy vaikuttamaan, vai mitä mieltä oot.
PerttiMakimaa

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

bedlam kirjoitti:Ja öhm. muistan minäkin ainakin yhden tilanteen, jossa olet reagoinut hermostuen ja huutaen, kun olen koettanut oikaista jonkin sanomasi asian, josta tiesin omaavani paremman tuntemuksen.
Tämä ei tullut yllätyksenä.

Mutta eihän näitä keskusteluja olisi tälläkään palstalla olemassa jos ihmisluonteet olisivat samanlaisia.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

SingleMalt kirjoitti:
Exsat kirjoitti:. Sinä taas yrität loukata minua.
En todellakaan yritä.
Miksi sitten menet henkilökohtaisuuksiin?
Yritän sinut saada pienen provosi läpi asian oikean laidan. Asia on selitetty jo moneen kertaan edellä.
Minä käsitin kyllä osan teidän pointeistanne, en vain käsittänyt sitä, miksi ne ovat sen oikeampi tai väärempi kuin oma mielipiteeni.
Tyylisi jankuttaa asiasta saisi minut hermostumaan hyvin nopeasti siellä autossa. Toivottavasta avokillasi on paremmat hermot.
Jankutan, koska yritän ymmärtää. Mieluummin jankutan kerralla jonkun asian siihen pisteeseen, että se on käsitettävissä kuin törmään kerta toisensa jälkeen samaan ristiriitaan.
pertzi

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja pertzi »

gullible kirjoitti:Tämä mennee vähän aiheen ohi, mutta pari yleispätevää käyttäytymisohjetta, joilla vältytään tarpeettomalta suukovulta:

1. Jos ollaan ilmiselvästi eksyksissä ja Mies on ratissa tai muuten johtaa etenemistä niin anna miehen hoitaa asia. Älä tarjoa neuvoja, älä kyseenalaista, älä kärjistä tilannetta pisteliäillä kommenteilla. Kaikkinainen kommentointi suuntaan tahi toiseen ainoastaan pahentaa tilannetta. Jos sinulla kuitenkin on tietoa niin voit kertoa sen.

2. Jos Mies ratkoo ongelmaa niin anna miehen hoitaa asia. Älä tarjoa sympatiaa, älä yritä keskustella mitään yleisluontoista tai varsinkaan vaadi huomiota. Jos sinulla kuitenkin on harkittu, looginen ja pätevä ratkaisumalli niin voit ehdottaa sitä.
Otetaan tähän analogia:

1. Jos vauvan hoidossa ollaan ilmiselvästi tekemässä asioita väärin, anna hoitajan hoitaa asia. Älä tarjoa neuvoja, älä kyseenalaista, älä kärjistä tilannetta pisteliäillä kommenteilla. Kaikkinainen kommentointi suuntaan tahi toiseen ainoastaan pahentaa tilannetta.

2. Jos vauvan hoitaja nukuttaa huutavaa vatsakipuista vauvaa, anna hoitajan hoitaa asia. Älä tarjoa sympatiaa, älä yritä keskustella mitään yleisluontoista tai varsinkaan vaadi huomiota. Jos sinulla kuitenkin on harkittu, looginen ja pätevä ratkaisumalli, niin voit ehdottaa sitä.

Ehkä naiset ymmärtävät nämä oleellisesti samat tilanteet paremmin kuin antamasi miehisemmät esimerkit. Oleellisesti sanoma on kai, että jos joku tietää tehneensä virheen, hänelle pitää antaa mahdollisuus korjata virheensä rauhassa.

p.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

PerttiMakimaa kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Ja öhm. muistan minäkin ainakin yhden tilanteen, jossa olet reagoinut hermostuen ja huutaen, kun olen koettanut oikaista jonkin sanomasi asian, josta tiesin omaavani paremman tuntemuksen.
Tämä ei tullut yllätyksenä.
No ei tietenkään. Sanoinko mä jossain vaiheessa, että en reagoisi itse välillä asioihin toisin, kuin pitäisi? En mielestäni sanonut, korjatkaa jos olen väärässä. Sen sanoin, että vaikka joku tapa olisi yleinen tietyssä tilanteessa, niin se ei vielä tee siitä ainoaa oikeaa tai edes välttämättä hyväksyttävää.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16724
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Exsat kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Sanoihan Gulliblekin alkuperäisessä viestissään jotain siihen suuntaan, että jos on tarjota hyvä ratkaisumalli ongelmaan se kelpaa, mutta pelkkä moite ei ole oikein rakentavaa.
Ei kai kukaan moittimisesta puhunutkaan?
No minä ymmärsin, että Sinä olet tässä ketjussa ollut eri mieltä Gullin kanssa.

Aiemmassa vaatimattomassa kontribuutiossani tähän jankkaukseen olin, kuten sittemmin HellBellkin, kovasti sitä mieltä, että eihän tässä ole mistään sukupuoliasiasta kyse. Onhan se nyt ihan selvää, että rakentava avuntarjoaminen kelpaa, mutta pelkkä veitsen haavassa kääntely ja muu jälkiviisastelu ärsyttää, oli sitten mies tai nainen. Sitten törmäsin tällaisiin juttuihin:
WanhaPervo kirjoitti:Onhan se nyt häpeällistä, jos mies eksyy ja nainen neuvoo oikean reitin.
WanhaPervo kirjoitti:Enivei, kyllä tuo suunnistus jostain syystä tuntuu miesten asialta.
Miehet ovat tosiaan yllättäviä. Ehkä minun pitää tarkistaa kantaani myös siihen, että paheksuin Exsatin tapaa nähdä riitely hyvänä keinona rakentaa parisuhteen tulevaisuutta. Kenties joillain miehillä on niin piintyneitä sukupuolirooli-käsityksiä, että järkevälle keskustelulle ei ole tilaa ja tarvitaan koirakoulutusta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

bedlam kirjoitti:
Ilmeestä ja eleistä voi nähdä, että mies tajusi mokanneensa ja muistaa takuuvarmasti ensi kerralla kääntyä päinvastaiseen suuntaan.
Mitä te nyt tätä jankutatte, kai se on ollut koko ajan kaikille selvää, että tahallaan ei kannata lähteä vittuilemaan. Ongelma oli siinä, että miten jatkossa saisi kuskin huomioimaan naisen mielipiteen/tietotaidon näissä suunnistustilanteissa, jotta vastaavanlaiselta voitaisiin välttyä?
bedlam

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja bedlam »

SingleMalt kirjoitti: Voi beddis parkaa..
Ai niinkuin olisin suhteessani jotenkin väkipakolla? Tällainen säälikommentti kuulostaa jotenkin oudolta, kun olen oikein tyytyväinen tilanteeseeni.
SingleMalt

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

bedlam kirjoitti:Ai niinkuin olisin suhteessani jotenkin väkipakolla?
No ei.Tarkoitus oli vain sarkastisesti tuoda julki se, että helpolla et naisesi pääse. Pyydän anteeksi herjaani. My bad.
WanhaPervo

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

urpiainen kirjoitti:. Sitten törmäsin tällaisiin juttuihin:
WanhaPervo kirjoitti:Onhan se nyt häpeällistä, jos mies eksyy ja nainen neuvoo oikean reitin.
WanhaPervo kirjoitti:Enivei, kyllä tuo suunnistus jostain syystä tuntuu miesten asialta.
--Kenties joillain miehillä on niin piintyneitä sukupuolirooli-käsityksiä, että järkevälle keskustelulle ei ole tilaa ja tarvitaan koirakoulutusta.
Älkää rangaisko kaikkia miehiä minun syntieni tähden!
bedlam

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Exsat kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
Ilmeestä ja eleistä voi nähdä, että mies tajusi mokanneensa ja muistaa takuuvarmasti ensi kerralla kääntyä päinvastaiseen suuntaan.
Mitä te nyt tätä jankutatte, kai se on ollut koko ajan kaikille selvää, että tahallaan ei kannata lähteä vittuilemaan. Ongelma oli siinä, että miten jatkossa saisi kuskin huomioimaan naisen mielipiteen/tietotaidon näissä suunnistustilanteissa, jotta vastaavanlaiselta voitaisiin välttyä?
Ei mulla ainakaan ole ollut minkäänlaista ongelmaa, jos nainen sanoo että "kannattaisiko kääntyä sittenkin tosta oikealle?". Ongelmia tulee/on tullut siinä vaiheessa kun kääntymisen jälkeen sanotaan korotetulla äänellä, että "idiootti, käännyit väärään suuntaan!".
gullible

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja gullible »

Keskustelun sivujuonne järkyttää niin paljon, että on pakko kommentoida: Jos todella kuvittelette, että nämä parisuhdetilanteet ovat sukupuoliriippumattomia niin ajatte täysillä päin seinää.

Vanha tuttu kiisto tähän: Ei sukupuolijako toki mikään orjuuttava ole, sillä sukupuolten sisällä vaihteluväli on suurempi kuin sukupuolten keskimääräinen ero. Yhtä kaikki, aivan yhtä hyvin voitaisi väitellä siitä päteekö, että miehet ovat pidempiä kuin naiset, koska ei voi tietää onko joku naisyksilö pidempi kuin joku miesyksilö. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku.

Annan sen verran liekaa, ettei kenellekään pitäisi olla tässä yhteydessä merkitystä sillä ovatko sukupuolierot biologisia vai opittuja.
Viimeksi muokannut gullible, 21.11.2005 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
killkill

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja killkill »

Angita kirjoitti:Jos jossain tilanteessa mies olisi kuitenkin vastuussa suunnistamisesta en kyllä menisi arvostelemaan kesken suorituksen - sanoohan sen nyt terve järkikin, että vittuuntuhan se siitä.
Ihan samoin minulle ei tulisi mieleenikään arvostella toisen kokkauksia. Nieleskelen, hymyilen ja otan lisää, vaikka tietäisin että samoista raaka-aineista olisin väsännyt maistuvamman atrian.
Mida

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Mida »

killkill kirjoitti:Ihan samoin minulle ei tulisi mieleenikään arvostella toisen kokkauksia. Nieleskelen, hymyilen ja otan lisää, vaikka tietäisin että samoista raaka-aineista olisin väsännyt maistuvamman atrian.
Ja näin takaat, että jatkossakin saat juuri yhtä maittavia aterioita. Toivottavasti kannattaa :-)
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

killkill kirjoitti: Ihan samoin minulle ei tulisi mieleenikään arvostella toisen kokkauksia. Nieleskelen, hymyilen ja otan lisää, vaikka tietäisin että samoista raaka-aineista olisin väsännyt maistuvamman atrian.

... ja kokkaaja tekee samaa paskaa vuodesta toiseen, kun kuvittelee toisen olevan tyytyväinen tilanteeseen.
killkill

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja killkill »

Kumpiko on pienempi paha: aiheuttaa itkupotkuraivokohtaus ja tuomita tuolla repliikillä itsensä ikuiseen keittiövuoroon, vai lisätä lautaselleen mausteita? :D
WanhaPervo

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

killkill kirjoitti:
Angita kirjoitti:Jos jossain tilanteessa mies olisi kuitenkin vastuussa suunnistamisesta en kyllä menisi arvostelemaan kesken suorituksen - sanoohan sen nyt terve järkikin, että vittuuntuhan se siitä.
Ihan samoin minulle ei tulisi mieleenikään arvostella toisen kokkauksia. Nieleskelen, hymyilen ja otan lisää, vaikka tietäisin että samoista raaka-aineista olisin väsännyt maistuvamman atrian.
Totta munassa näin. Toisten kokkauksia ei arvostella!
bedlam

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja bedlam »

SingleMalt kirjoitti:Pyydän anteeksi herjaani.
No mutta älä minulta sitä pyydä.
Patz

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Patz »

Mulle on ainakin tulla urputtamaan kokkauksistani, menkööt ravintolaan jos ei kelpaa. Vaihtoehtoisesti voi kokata itse jos on kerran niin s*atanan hyvä!

Toinen asia on se, että jos en pyydä apua, en sitä todellakaan myös kaipaa. Jos säilykepurkki ei aukea omin voimin, aukeaa se ainakin vasaralla. Turha siinä on viereen tulla pullistelemaan ja apuaan tarjoamaan, osaan mä itsekin!

Ja autoilusta. Kyllä MINÄ tiedän miten tulee ajaa ja tuleeko oikealta tai vasemmalta joku. Ja se etupenkillä puhkuminen ja kahvoihin tarraaminen. Siinähän vaan j*malauta säikähtää! Ja kyllä mä tiedän että metsästä voi juosta hirvi eteen tai dösärillä kytätä poliisi, ei se silti tarkoita sitä että mun pitäisi hidastaa vauhtia!!
WanhaPervo

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

gullible kirjoitti:
Annan sen verran liekaa, ettei kenellekään pitäisi olla tässä yhteydessä merkitystä sillä ovatko sukupuolierot biologisia vai opittuja.
Oho! Gulli alkaa pehmenemään vanhetessaan.
Exsat

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja Exsat »

killkill kirjoitti:Kumpiko on pienempi paha: aiheuttaa itkupotkuraivokohtaus ja tuomita tuolla repliikillä itsensä ikuiseen keittiövuoroon, vai lisätä lautaselleen mausteita? :D
Ei kai se ole joko-tai tilanne? Jos kerran itse tietää, millä konstilla ruoasta tulisi maittavampaa, niin kyllä sitä meillä ainakin voi ihan rohkeasti sanoa, että "Hyvää oli, mutta ensi kerralla voisit kokeilla, että..."
WanhaPervo

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Exsat kirjoitti:
killkill kirjoitti:Kumpiko on pienempi paha: aiheuttaa itkupotkuraivokohtaus ja tuomita tuolla repliikillä itsensä ikuiseen keittiövuoroon, vai lisätä lautaselleen mausteita? :D
Ei kai se ole joko-tai tilanne? Jos kerran itse tietää, millä konstilla ruoasta tulisi maittavampaa, niin kyllä sitä meillä ainakin voi ihan rohkeasti sanoa, että "Hyvää oli, mutta ensi kerralla voisit kokeilla, että..."
Aarrgh! kuuluisat viimeiset sanat...
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16724
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mies - suomi - mies (sanakirja)

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

bedlam kirjoitti:Ja kukas löytäisi kartan tämän keskustelun johtopäätökseen?
Saanko kokeilla? Luin nämä viestit vähän enemmän ajatuksella ja luulen nyt ymmärtäväni mistä kiikastaa.

Gulliblen hieman provosoivasti kirjoittama lähtökohta oli, että jos joku on ottanut vastuulleen tehtävän, täytyy joko antaa henkilön hoitaa tehtävä rauhassa loppuun tai sitten rakentavasti autettava tätä hoitamaan tehtävä loppuun. Sen korostaminen, että tehtävän hoito epäonnistui surkeasti kiristää vain tunteita, kun epäonnistuja on toki tästä piinallisen tietoinen muutenkin. Luulisin, että Exsatkin on tästä kutakuinkin samaa mieltä.

Ylläkuvattu asia on aika sukupuolineutraali. Mutta Exsat olikin kiinnostunut - ja tämä on varmaan jäänyt monelta huomaamatta - tilanteesta, jossa mies on määritellyt roolit miehelle ja naiselle vain näiden sukupuolten perusteella:
Exsat kirjoitti:Entä jos eksytystilanteeseen on jouduttu niin, että Mies on kieltäytynyt kuuntelemasta Naisen ajo-ohjeita koska hän on Mies ja kyllä Miehet tietävät?
Nyt Exsatin pointti oli, että miksi naisen pitäisi alistua ymmärtämään miehen oikkuja silloinkin, kun nämä perustuvat kivettyneisiin sukupuolirooleihin, joiden mukaan mies osaa ja mies toimii aktiivisesti, kun taas naiselle jää vain kannustajan osa? Ilmiselvä vastaus on minusta, että tietenkään naisen ei tarvitse alistua tähän. Jos mies todella ajattelee näin, kannattanee asia tuoda esiin vaikka pienen kinan uhallakin. Naisella on oikeus olla aktiivinen toimija parisuhteessa siinä missä miehelläkin.

Olisiko tässä keskustelun avainkohdat? Sekä Gullible että Exsat ovat oikeassa, koska puhuvat eri asioista? Kaikki voivat taas olla kavereita ja kaikilla on kivaa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."