Kityn keittokirja

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja swirl »

^Mä oon vaan laittanu potut lautasella mikroon ja pistellut haarukalla reikiä. Toimii. Pastankin voi keittää mikrossa isossa muovikulhossa.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja saira »

Juu, en mä sitä todellakaan kaikkeen ole käyttäny, mut just erilaisiin kastikkeisiin ja siihen jauhelihaan. Perunat, pekonit jne teen kyl ilman mitään kulhoja.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Rosamunda pitää mikrosta.
milli

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja milli »

mä lähtisin suosittelemaan trangiaa :) Entisessä elämässä ihan hyvin pärjäs reilut pari vuotta ilman uunia pelkällä kahden levyn liedellä. Mä en tajua keittiötä ilman uunia.
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mä voisin kaivata vihjeitä toimiviin valmiskeittoihin tyyliin kantarelli-, sipuli- jne. Sellaisiin, mitkä ei vaadi juuri mikrotusta kummempaa, eivätkä sisällä paljoa energiaa, ja toimivat kelvollisesti niin että sekaan lisää jotain rasvatonta lihaa.

Minimanista ostin tuplapakkauksen jotain Campbellin kantarellikeittoa johon heitin sekaan 135g purkillisen nötköttityylistä montana power caesarkanaa. Toimi ihan helvetin hyvin. Sääli vaan että molempia edellämainittuja tuotteita olen nähnyt ainoastaan minimanissa, ja minimania ei enää ole.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Campbelliä myy kyllä kaikki isommat marketit. Niillä oli ennen myös nami nami herkkusienikeitto, ei vaan löydy valikoimasta enää :/ Mä suosin pakastekeittoja kiireessä, Apetit ja Findus tekee muutamaa ihan makoisaa ja kevyttä.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Apetit- kasvissosekeitto, ja muutenkin Apetitin pakastekeitot on hyviä! Snellmannilla on myös hyviä keittoja, esim. katkiskeitto on ihan super.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Niba »

Leivoin hapanruisleipää Viron maatalousmuseon johtajattaren tekemästä taikinajuuresta, vaikeusaste 18/20 ja maistui ihan ruisleivältä!
Hapatin 12h. Kekkonen kuulemma tykkäsi 4 päivää hapanneesta ja nuorista naisista..



Ohje ja mielihyvä;

Juurenherätys, lisäsin jopa 2l vettä jauhoa kunnes vellin ja puuron välissä sitten vain odottamaan kunnes kuplii, ja kuplinta alkoi hyvässä järjestyksessä lisäsin kyllä ruisjauhojen lisäksi koeleipään vehnäjauhoja mutta suurempaan osaan käytin ohrajauhoa ruisjauhon lisäksi kokeiluluonteisesti. 12h kuluttua otin juurta talteen ja laitoin taikinan sekaan kämmenellisen karkeaa merisuolaa . Lisäsin jauhoja ja vaivasin taikinaa kunnes tarpeeksi kiinteää, Jaoin tiskipöydällä taikinan kahtia ja muotoisin korkeahkon limpun ja odotin kunnes laskeutuu sitten pistin uuniin, uunin lämmmitin ensin 300 asteeseen leivän uuniinlaiton jalkeen laskin mittarin 225 asteeseen jossa puolituntia suihkutin hiukan vesisumua leivän päälle ja sitten laskin lämpötilaa puoleksi tunniksi 200 asteeseen ja vielä puolrksi tunniksi 150asteeseen. Otettuani leivät uunista käärin ne leivinpaperiin jonka ympärille kiedoin paksun keittiöpyyhkeen. Tuolla limput sitten jälkikypsyvät! Kokeiluleivän tein ihan pelkästä rukiista vaikka se löysähköksi jäikin, maku oli todella hyvä! Söin puolikkaista leivänpaloista tehtyjä "voi"leipiä virolaisten lepäsuitsujuusto- ja tuoreiden kurkunviipaleiden kanssa, juomana käytin RObert's Coffeen "talviblendiä" mustana.

Tein siis ensimmäisen Leipätaikinani!
(nyt voin kutsua itseäni leipuriksi)

Juuri on tallessa, en tiedä kuinka vanhaa juurta käytin, mutta se oli kotoisin Viron Maatalousmuseon arkistoista. Hiukkasen proovasin sekaan myös ostamani suomalaisen hapanleivän muruja kuten esityksestä saamani tuoreen leivän muruja.

Esim. vironkielessä kutsutaan vain ruisleipää Leiväksi, vaaleat leivät ovat jotain Sai-nimellä kulkevaa tavaraa. Suomenkielessä vehnämössölle on oma nimensä Nisu, käytettäköön sitä kaikesta venhästä tehdystä, on se sitten leipää , pullaa tai vodkaa! En syö kuin ruisleipää kuten näillä nurkilla on syöty viimeiset tuhat vuotta.

Kuva
Viimeksi muokannut Niba, 19.02.2010 22:36. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
bliss

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja bliss »

Elppis kirjoitti:Apetit- kasvissosekeitto
Tää, ja saman valmistajan kantarellikeitto. Sekaan savupororouhetta.
SikaMika

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Oletin teidän tajuavan ilman alleviivaustakin, ettei aikuinen Raavas Mies syö mitään soppaa. Ja uuniahan ei ole viikkoon pariin käytössä, koska keittiö on kosteusvahingon seurauksena remontissa. Kyllä te sen tiesitte, koska kerroin sen viikonpäiväketjussa, joten niiskutus siitäkin on aivan turhaa. Trangiaa en tietenkään hanki näin lyhyeksi ylimenokaudeksi, typerä ehdotus. Olen pettynyt teihin, olette tyhmiä. Ja rumia. Ja tyhmiäkin.
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kasvissosekeittoon koskemisesta en kyllä usko selviäväni hengissä... Onko olemassa mitään valmista siedettävää sipulikeittoa? En oikein usko että siedän keittoja hirveästi sieni- ja sipulilinjan ulkopuolelta. Ainakin kaikki kasvis-, minestrone- ja kesäkeittosysteemit aiheuttavat ainoastaan yrjöreaktioita. Soseuttaminen ei auta asiaa.

Kiitti ehdotteluista enivei, katkiskeittoa lisätyillä katkiksilla pitää ainakin kokeilla.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mä vedän monta kertaa viikossa tota Finduksen Parsakaali-juustokeittoa, mut oonkin vähän päästäni vinksahtanut. Keittoon vaan extra parsakaalit & pippurit ja nesteeks veden sijaan ruokakermaa, nam nam. Saman sarjan äyriäiskeittokin menee välillä, sinne pussillinen katkarapuja sekaan ja reippaasti chiliä ja loraus tomaattipyrettä. Pikkasen keitossa hämää makeahko maku, mutta kyllä sillä nälkä lähtee.

Finduksen keitot

Kauhukseni huomasin että Apetiitiäisiin on livahtanut liian monta E-koodia. En syö enää.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:Kasvissosekeittoon koskemisesta en kyllä usko selviäväni hengissä... Onko olemassa mitään valmista siedettävää sipulikeittoa? En oikein usko että siedän keittoja hirveästi sieni- ja sipulilinjan ulkopuolelta. Ainakin kaikki kasvis-, minestrone- ja kesäkeittosysteemit aiheuttavat ainoastaan yrjöreaktioita. Soseuttaminen ei auta asiaa.

Kiitti ehdotteluista enivei, katkiskeittoa lisätyillä katkiksilla pitää ainakin kokeilla.
Saarioisten savuporo-juustokeitto. Vähän on E:tä mukana mutta on ihan hyvänmakunen.

Valio Viola savuporo-juustokeitto on näköjään muuttanut sisältöään, pitää kokeilla tässä joku päivä.

Valio Viola kanttarellikeitto on hyvää.

Arla Ingmanilla on kans niitä Kelda-keittoja mutta tuoteselosteessa oli niin paljon termejä joita en ymmärtänyt (E-koodit ilmaistu kokonaisilla sanoilla) että jää multa väliin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

annepa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Kasvissosekeittoon koskemisesta en kyllä usko selviäväni hengissä... Onko olemassa mitään valmista siedettävää sipulikeittoa? En oikein usko että siedän keittoja hirveästi sieni- ja sipulilinjan ulkopuolelta. Ainakin kaikki kasvis-, minestrone- ja kesäkeittosysteemit aiheuttavat ainoastaan yrjöreaktioita. Soseuttaminen ei auta asiaa.

Kiitti ehdotteluista enivei, katkiskeittoa lisätyillä katkiksilla pitää ainakin kokeilla.
Saarioisten savuporo-juustokeitto. Vähän on E:tä mukana mutta on ihan hyvänmakunen.
Mjoo...en mä nyt ihan E-vastainen ole, mutta säilöntäainevastainen olen kyllä, joka rajoittaa ton keiton pois. En muutenkaan oikein tykkää Saarioisten ja Jalostajan tuotteista, koska oman kokemusten mukaan ne on juuri eniten täyte- ja lisäaineilla jatkettua skeidaa, vaikka jotkut tuotteet voivat ihan hyvin onnistuakin. Plus toi on aika korkeaenergistä kamaa keitoksi (100kcal/100g). Esimerkiksi tossa Campbellissa oli 40kcal/100g, eikä lainkaan säilöntäaineita. Tuntuu vaan googlella löytyvän yllättävän vähän juttua noista Campbellin keitoista suomeksi. Enkä löytänyt isomitta-valikoimista ollenkaan tota kantarelliversiota, ainoastaan herkkutattikeiton. No, täytyy testata sitä(kin).
Valio Viola savuporo-juustokeitto on näköjään muuttanut sisältöään, pitää kokeilla tässä joku päivä.

Valio Viola kanttarellikeitto on hyvää.
Näitä täytyy testata, tänks! Sääli että toi jälkimmäinen on (jälleen kerran) yli tuplasti energiapitosempi huttu kuin toi Campbellin keitto.
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vesper kirjoitti:Saman sarjan äyriäiskeittokin menee välillä, sinne pussillinen katkarapuja sekaan ja reippaasti chiliä ja loraus tomaattipyrettä. Pikkasen keitossa hämää makeahko maku, mutta kyllä sillä nälkä lähtee.
Hmmh joo. Mie testaan, kiitsa. En oo kyllä makeahkojen juttujen ystävä normisti. Ehkä loraus balsamicoa toimis?
nastamuumio

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mä tykkään Knorrin mehupakkaustyyppisesti pakatuista keitoista.
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Knorrin kana-köriänder-currykeitto testattu katkaravuilla ryyditettynä. Ei pahaa, mutta rakenteeltaan vähän turhankin litkua mun makuun, olkoonkin keitto.
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vesper kirjoitti:Campbelliä myy kyllä kaikki isommat marketit.
Niitä pahvisia tötsiä? Mistä niitä saa? Oon nyt yrittänyt KKK ja KKKK -kaupoista etsiä akselilla espoonlahti-iso omena, ja tuloksena oli ainoastaan Campbellin tomaattikeitto metallipurkissa.
Kai Nalo

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Manaaja kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Campbelliä myy kyllä kaikki isommat marketit.
Niitä pahvisia tötsiä? Mistä niitä saa? Oon nyt yrittänyt KKK ja KKKK -kaupoista etsiä akselilla espoonlahti-iso omena, ja tuloksena oli ainoastaan Campbellin tomaattikeitto metallipurkissa.

Ainakin cittareissa, valintataloissa, prismoissa ja tarjoustalossa noita on näkynyt?
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Omenan cittari ei ainakaan palvellut niiden osalta. Täytyy kokeilla Prismaa ens kerralla. Tarjoustalossa vois kanssa kävästä.
Kai Nalo

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Manaaja kirjoitti: Tarjoustalossa vois kanssa kävästä.

Niin siis jäkessä on tarjoustalossa myös ruokapuoli. En tiedä kuin tavan tarjoustaloissa sit on elintarvikkeita..
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kai Nalo kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Tarjoustalossa vois kanssa kävästä.
Niin siis jäkessä on tarjoustalossa myös ruokapuoli. En tiedä kuin tavan tarjoustaloissa sit on elintarvikkeita..
On tuolla suomenojallakin säilykkeitä, limuja, makeisia ym. ei-tuoretuotteita joiden säilyvyysaika on pitkä.
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Nyt on käyty läpi:

- K-Supermarket Seilori, Lippulaiva
- K-Citymarket, Iso-Omena
- Prisma, Iso-Omena
- Tarjoustalo, Suomenoja
- S-Market, Espoonlahti

Edelleen, pelkkä tomaattikeitto metallipurkissa on löytynyt Campbellin "valikoimasta". Kiusaatte minnuu perkele!
Dumis

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Mitä mä voin tehdä kilosta lampaan ulkofilettä? Jotain mitä tumpelo poikamieskin osaa? Ja mitä tarviin siihen ja miten teen sen?

Kiitos vastauksistanne 8)
Manaaja

Re: Kityn keittokirja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kebabia. Lihamyllyllä.
Vastaa Viestiin