AKT:n sopimusneuvottelut

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:Miksi amerikkalaista eläkerahastoa kiinnostaisi saada vähemmän rahaa kun se voi saada enemmän? Osta Salcompin osakkeista 50,01% ja siirrä tuotanto vaikka Kuopioon jo siltä tuntuu.
Minua kiinnostaa salcomp vielä vähemmän kuin Kuopio. Puhun siitä vaan, kun ND:n mielestä oli hyvä idea siirtää tehtaat kiinaan.
Ilmeisimmin omistajat olivat tätä mieltä. Omistajahan saa vaikka polttaa tehtaansa, jos siitä nyt ei aiheudu yleistä vaaraa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Alunperin yritin myös sanoa, että miten voi olla mahdollista että maksimaalinen voitontavoittelu ihmisten kustannuksella on ok mutta ihmisten oikeuksien puolustaminen on hirveätä.
Eivät ahtaajat lakkoile "ihmisten oikeuksien puolesta", vaan lisätäkseen vain omaa hyvinvointiaan muiden suomalaisten kustannuksella.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

sivustahuutaja kirjoitti:Tässä muuten toinen erinomainen kuva, joka kertoo teknologian merkityksestä. 1500-luvulla työ dominoi, jolloin Kiina ja Intia edustivat suurempaa osaa maailman taloudesta. Teollisen vallankumouksen myötä tilanne muuttui ja nyt Kiina ja Intia ovat tulossa takaisin.
http://www.visualizingeconomics.com/wp- ... p-1500.jpg
Vuodet 1850-2000 olivat hetkellinen häiriö, ja nyt Kiina ottaa taas luonnollisen paikkansa.
Toimistorotta

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

exPertti kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Eivät ahtaajat lakkoile "ihmisten oikeuksien puolesta", vaan lisätäkseen vain omaa hyvinvointiaan muiden suomalaisten kustannuksella.
Eli oman ihmisryhmänsä oikeuksia. Vai väitätkö, että yritysten pomot yt:tä neuvotellessaan keskittyvät koko ihmiskunnan hyväntekoon?
Omia oikeuksiaan muiden kustannuksella, eli työnantajatahon ja muiden alojen työntekijöiden ja työnantajatahojen. Täsmälleen samaa mitä osakkeenomistaja ajaa ulkoistaessaan tehtaat kiinaan. Tosin edistäen samalla kiinalaisten oikeuksia. Analyysini on, että globaalissa tarkastelussa tuotannon siirto köyhiin maihin on eettisempi teko kuin oman maan teollisuuden kurjistaminen oman edun maksimoimiseksi.

Toki molempien tekojen motivaattori on ahneus, ei hyvän tekeminen.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Eivät ahtaajat lakkoile "ihmisten oikeuksien puolesta", vaan lisätäkseen vain omaa hyvinvointiaan muiden suomalaisten kustannuksella.
Eli oman ihmisryhmänsä etuoikeuksia.
Korjasin virkkeen.
Vai väitätkö, että yritysten pomot yt:tä neuvotellessaan keskittyvät koko ihmiskunnan hyväntekoon?
Miksi niin väittäisin?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti: Tietyt alat ovat tietty erityissuojelussa ettei niitten tarvitse kärsiä, että se tuntuisi vieläkin epäoikeudenmukaisemmalta.
Maatalous??
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Olen vaan koko tämän laman ajan ihmetellyt miten perseestä tämä yhteiskunta oikeasti on. Työntekijöitten oikeudet ovat itsekkyyttä, osakkeilla rikastuneet ovat tosi jees.
Mielestäni lyhytkatseiseen riskinottoon kannustavat optiot ja joidenkin (varsinkin määräävässä markkina-asemassa olevien yhtiöiden kuten Fortum) johtajien kovin suuret bonukset ja erorahat ovat saaneet yleisen tuomion.

Minä olen ollut n. puolet elämästäni yt-neuvottelujen piirissä, ei tunnu enää missään.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Mielestäni lyhytkatseiseen riskinottoon kannustavat optiot ja joidenkin (varsinkin määräävässä markkina-asemassa olevien yhtiöiden kuten Fortum) johtajien kovin suuret bonukset ja erorahat ovat saaneet yleisen tuomion.

Minä olen ollut n. puolet elämästäni yt-neuvottelujen piirissä, ei tunnu enää missään.
En ole nähnyt hallituksen pöydällä lakiehdotelmia "lyhytkatseiseen riskinottoon kannustavien" instrumenttien kieltämiseksi.

Onhan noita joskus kokeiltu.
Optioista maksetaan palkkavero, eli yli 50% menee verottajalle. Eli käytännössähän optiot ovat tulonsiirto osakkeenomistajilta valtiolle. Miksi vastustat amerikkalaisten eläkesäätiöiden rahojen siirtoa suomen valtiolle?
Toimistorotta

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Optioista maksetaan palkkavero, eli yli 50% menee verottajalle. Eli käytännössähän optiot ovat tulonsiirto osakkeenomistajilta valtiolle. Miksi vastustat amerikkalaisten eläkesäätiöiden rahojen siirtoa suomen valtiolle?
Yleensä optio-ohjelmaa ei nykyään saada tuottoisaksi irtisanomatta jotakuta tai kiristämällä työtahtia missä milloinkin. Ja ilman niitä kuuluisia siirtoja halvempiin maihin.

Kun luultavasti yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi jos ihmiset pidettäisiin töissä suomessa eikä vinkuintiassa vaikka miten verottaisivat optioita.
Oletko tosissasi sitä mieltä, että globalisaatiokehitys pysähtyisi tai edes hidastuisi jos johdon optiokannusteet kiellettäisiin? Miten se eroaa tilanteesta, jossa toimitusjohtajalle luvataan vaikkapa 10% palkankorotus jokaista tuottoprosentin lisäystä kohtaan? Vai ajattelitko kieltää myös palkankorotukset, jos niillä tavoitellaan yrityksen menestystä? Vai haluatko kieltää Suomessa toimivia yrityksiä tavoittelemasta parempaa tuottoa?

Koeta nyt pikku hiljaa sisäistää se tosiseikka, ei työtä ei saa pysymään Suomessa pakolla. Se siirtyy pois, jos se voidaan tehdä muualla joko a) halvemmalla tai b) paremmin. Kohtaan a) vaikuttaa jokainen kustannustekijä, myös kuljetuskustannukset, joita AKT tässä taas moukuttaa ylöspäin ja ja kohtaan b) toimitusvarmuus, jota AKT moukuttaa alaspäin.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja huima »

Pertti ajaa takaa sitä, että ainahan valtio voisi perustaa vesivoimaloita, rakennuttaa suomalaisella työtä ydinvoimaoita, kuvaputkitelevisiotehtaita tai muita työpaikkoja, jotta ihmisillä olisi töitä.

Toimi hetken aikaa.
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:^ En ymmärrä, ainakaan linkin perusteella.
"Työntekijöille maksetaan palkkaa työsopimuslain mukaisesti seitsemältä ensimmäiseltä vuorokaudelta. Jo viime viikolla osin alas ajetulla Rauman tehtaalla tämä aikaraja tulee täyteen tämän viikon torstaina. "
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:Suomessahan ei siis ole lamaa eikä ole ihan hetkeen ollutkaan.

.
Eli se, että vienti on tippunut 25%, on vain kuvittelua?
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Eli se, että vienti on tippunut 25%, on vain kuvittelua?
Kyllä, ja vielä valehteluakin.
:shock:

Entäs nämä tyypit, jotka on muka irtisanottu? Heilläkin on todellisuudessa töitä?
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Entäs nämä tyypit, jotka on muka irtisanottu? Heilläkin on todellisuudessa töitä?
Edelleen, vain tuotannon supistamisen lieveilmiö. Hinnat ei laske kun tuotantomääriä supistetaan.
Niin. Bkt putosi viime vuonna lähes 8%, jos se ei ole lama, niin mikä sitten?

Kyllä minun mielestäni on itsestään selvää, että nyt on lama.

Sama jos väittäisit, että rankkasateella todellisuudessa on poutasää.

Totta kai mielummin kannattaa supistaa tuotantoa, kuin tehdä tappiota, mutta ei sillä ole mitään sen kanssa tekemistä, onko nyt lama vai ei.
Toimistorotta

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Okei. Eli oikeasti yritykset ovatkin tilanneet konepajateollisuudelta merkittäviä määriä laitteita, koska tarvitsevat ne kapasiteetin kasvattamiseen tilanteessa jossa kysyntää ei ole. Konepajateollisuus vaan piruuttaan jätti myymätä ja tekemättä ne ja seisottaa kalliita investointejaan tyhjän panttina.

Uusi talousnero on löytynyt.
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Totta kai mielummin kannattaa supistaa tuotantoa, kuin tehdä tappiota, mutta ei sillä ole mitään sen kanssa tekemistä, onko nyt lama vai ei.
Itse pitäisin tahallaan kartellinomaisesti sovittua ja toteutettua tuotannon supistamista ennemmin "rikoksena" kun "lamana".
.
Kartelli mun ryppyreikä. Eli globaalisti kaikki toimijat päättivät pirullisena salajuonena supistaa tuotantoa ihan vaan puhtaasta masokismista.

Juonessa on mukana yhtä hyvin Wall Streetiläinen sijoittaja kuin kiinalainen hikipajan omistaja tai suomalainen konepajamies.

On se kumma, että kukaan ei livennyt rintamasta tästä globaalista salaliitosta. Eikö nyt olisi helppoa tehdä oharit kartellille ja vuolla kultaa?

Oikeasti hei: jokainen toimija ajattelee omaa etuaan ja siihen etuun kuuluu supistaa tuotantoa, jos tawara ei mene kaupaksi.
elco

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja elco »

Voisiko wincapita-mies kertoa, miten tämä salajuoni tästä seuraavaksi kehkeytyy?
elco

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja elco »

McJanne kirjoitti: Äärettömänä kiihdytyksenä, voittojen maksimointina, random-työvoiman käyttämisenä, virheiden piilotteluna, laadun huonontumisena...
Okei, miten sä tän homman tekisit?
Manaaja

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

KEK! :D
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja huima »

McJanne kirjoitti:No tällä hetkellä olisi varmaan kova veto perustaa joko valuutanvaihtoon, ahtaukseen tahi talonrakennukseen erikoistunut yritys. Sillä sitten vaan muiden rosvojen joukkoon ja uuteen nousuun.
Valuutanvaihtoon?

Silleen niinkuin nämä veijarit:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Uude ... 5253506180
elco

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja elco »

huima kirjoitti:
Silleen niinkuin nämä veijarit:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Uude ... 5253506180
Mietin tuossa eilen, että millainen nuija pani rahansa wincapitaan ekalla kierroksella. Sitten mietin, että millainen tosinuija tekee sen vielä toisellakin kiekalla.
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:Voisiko wincapita-mies kertoa, miten tämä salajuoni tästä seuraavaksi kehkeytyy?
Kävin itse henk. koht. asentamassa räjähteet WTC:n rakenteisiin käydessäni NYC:ssä keväällä 1995, mutta tällaista en olisi kyllä keksinyt.

Toiset ne vaan on viksumpia kuin toiset.
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

McJanne kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:...mutta tällaista en olisi kyllä keksinyt.
Njuuh, toisaalta sun toimenkuvasi liippaa lähempää ihmisten silpomista kun rikollisesti rahan kusettamista isolta joukolta ihmisiä. En siis yllättynyt.
Mä kyllä yritän kovasti, mutta tämä on tällaista amatöörien puuhastelua!
prosessi

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja prosessi »

exPertti kirjoitti:En tiedä onko mitään tällaista lisätty keskusteluun, mutta...

On se outoa, että kun työntekijä ajaa etuaan se on saatanallista kiristämistä. Mutta kun kvartaalitalousmies siirtää tuotannon kiinaan muutaman voittoprosentin tähden se on ihan normisettiä ja a-ryhmän ajattelua.

Tässä yhteiskunnassa on jotakin tosi pahasti vikana.
Minä en ainakaan ole keskittynyt eri tahojen toimien arvottamiseen hyvä-paha -akselilla, vaan järkevä-typerä -akselilla, ja siinäkin lähinnä miettinyt sitä, miten paljon vahinkoa kukin taho itselleen onnistuu typeryydellään aiheuttamaan, muille aiheutetun vahingon lisäksi.

Niin kauan kuin Suomessa toimivilta yrityksiltä ei kielletä ulkomaista omistusta tai johtoa, on turha syyttää yhteiskuntaa siitä, etteivät nämä yritykset tunne yhteiskuntavastuuta Suomesta. Siihen ei vain ole mitään syytä. Sen sijaan suomalaisomisteisten ja -johtoisten yritysten kohdalla olen vierestä seurannut, miten mm. irtisanomisia lykätään niin pitkään kuin vain voidaan, ja tällä aiheutetaan yritykselle lisätappioita, jotka puolestaan johtavat siihen, että on pakko irtisanoa enemmän väkeä kuin olisi tarvinnut, jos toimintaa olisi järkeistetty jo aiemmin. Aika harva yritys on rahasampo, joka tuottaa omistajilleen ilman erittäin huolellista taloudenpitoa, johon sisältyy mm. se kustannusten pitäminen minimissä.
Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Eli yhteiskunnan etu on pyrkiä rajoittamaan lääkärien määrää :twisted:
Koulutettujen lääkärien määrän lisääminen on tärkeää lääkärien ylisuurien palkkojen alaspainamiseksi, tai vaihtoehtoisesti Suomen pitäisi alkaa ostaa halvempia lääkäripalveluja Virosta ja Venäjältä.
Aiemmin jo olen todennut, ettei ylimääräisten lääkärien kouluttaminen ratkaise ongelmaa, koska lääkärikoulutuksen avulla voi työllistyä niin monelle muullekin alalle, ulkomaille muutosta nyt puhumattakaan. Ylikoulutus ei siis missään tapauksessa johtaisi kortistolääkäreihin, vaan mm. siihen, että Suomen kustannuksella koulutettaisiin maailmalle ilmaiseksi lääkäreitä. Eli ongelmana ei ole lääkäripula, vaan niiden olemassaolevien lääkärien haluttomuus tehdä tiettyjä töitä. Tälle pääasiallisena syynä ovat työolosuhteet, joiden korjaaminen olisi ensiarvoisen tärkeää. Toisekseen oleellista olisi lainsäädännön ja valvonnan avulla karsia virka-aseman väärinkäytön mahdollisuudet minimiin, eli käytännössä selkiinnyttää julkisen ja yksityisen terveydenhuollon väliset rajat.

Toisaalta täytyy myöntää, että vähän minua on alkanut mietityttää, olisiko Nokia-ilmiö ollut mahdollinen ilman suomalaista insinöörien ylikoulutusta. Lääketiede on tänä päivänä sellaisessa murrosvaiheessa, että jonkinlaiselle ilmiölle olisi senkin sisällä tilausta, ja ehkäpä lääkärien ylikoulutus voisi tarjota Suomelle paikan tällä kentällä. Kukapa tietää.