Kenkäfriikit

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Leila »

EveryWoman kirjoitti:Kauppojen normikura on moninkertaisesti kirppiskaman hintaista, vaikka laatu on sama tai huonompi, joten en pysty ymmärtämään miksi joku valitsee ostaa juuri sitä vaikka muuhunkin olisi varaa!
Niinhän sitä sanotaa, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Tämä ei nyt varsinaisesti kuulu keskustelun aiheeseen, mutta seurasin muutama viikko sitten telkkarisarjaa, kuinka muutama brittinuori lähti Intiaan katsomaan, kuinka heidän vaatteensa tehtiin. Nämä nuoret siis käyttivät paljon ns. kertakäyttömuotia eli todella halpoja vaatteita jotka saattoi heittää roskiin vaikka yhden käytön jälkeen. Ohjelma pisti minutkin miettimään, että mistä vaatteet oikeasti kannattaa ostaa. Mistä minä voin tietää, että ompelija tai muu "vaatetyöntekijä", joka on ostamani vaatteen tekemiseen jossakin vaiheessa osallistunut, saa työstään asiallisen korvauksen? Voinko luottaa siihen, että kalliimmasta vaatteesta (tai kengistäkin) jää jotain sille tehdästyöläisellekin?
Äiti ei tiedä
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Leila; toi dokkari antoi kaksi perspektiiviä asialle.

1. Ostan niitä kertakäyttövaatteita ja takaan sen, että suurella määrällä Intialaisia jne. on työpaikka, vaikka siitä maksettaisiinkin vähän.

2. Jätän kertakäyttökamat ostamatta, ja ostan vain joko länsimaissa tehtyjä, ns. kansainvälisesti hyväksytyn korvauksen saaneen ompelijan tekemää tuotetta.

Vaikea valinta - kyllä mä melkein pallopäisenä kuluttajana ostan sitä, mistä pidän ja mihin itselläni on varaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
bliss

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja bliss »

Kuinka kauhea mä olenkaan kun en millään jaksa kantaa murhetta kaukaisten maiden alipalkattujen työntekijöiden puolesta.

Aiheesta. Käytössä parhaan tuntuiset kengät mulla ikinä olivat Ferragamon matalakantaiset nahkakengät. Olivat käytössä 17 vuotta. En ole raaskinut ostaa uusia. :)
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mäkin näin sen dokkarisarjan, ja totuus on, että myös osa kalliista merkeistä teettää kamojaan Intiassa, Kiinassa ja muissa halpamaissa. Parhaiten noita tuotteita voi halutessaan välttää siten, että ostaa vaatteensa mahdollisimman pieniltä merkeiltä. Pieniä määriä ei välttämättä kannata tuottaa halpamaissa, joissa tehokkuus ja halvat hinnat perustuvat (osittain) suureen volyymiin, ja monilla tehtailla on tuhansien kappaleiden minimit (jota pienempää määrää eivät siis ota tehtäväkseen).

Mutta itsellenikin jäi hieman kahtiajakautunut fiilis sen suhteen, pitäisikö halpatuotantoa ja mm. lapsityövoimaa sitten boikotoida. Jos lasten ainut realistinen vaihtoehto on esim. perseen myyminen kadulla tai jatkuva aliravitsemuksesta johtuva sairastelu, niin pitäisin ihan hurjan hyvänä että saavat käydä tehtaassa töissä. Elämisen standardit ovat tuolla väkisinkin erilaisia kuin kehittyneissä länsimaissa, ja meidän voi olla paha sanella omista lähtökohdistamme, mikä on intialaiselle köyhälistön lapselle hyväksyttävää ja mikä ei. Sitä paitsi epäilenpä, että aikana jolloin suomalaisperheissä oli keskimäärin kymmenen (monta) lasta ja perheet rutiköyhiä, niin kyllä ne lapsetkin varmaan jonkinlaisia töitä tekivät perheen elannon eteen.

Ensisijaisen ostokriteerin kannattaa munkin mielestä olla se, pitääkö tuotteesta vai ei. Kritisoin ylempänä sitä, että moni ei osta vaikka pitäisi tuotteesta älyttömästi ja siihen olisi varaa. Ostetaan tilalle joku halpaversio, josta ei pidetä yhtä paljon. Tätä en kritisoi ensisijaisesti siksi, että halvat kamat on todennäköisemmin teetetty kiinalaisilla, vaan siksi että se johtaa erilaisiin hyvinvointitappioihin, luonnonvarojen tuhlaukseen, ja pitkällä aikavälillä myös käsityötaitojen katoamiseen (Suomestahan ne ovat jo lähes kadonneet, eikä ihme kun katsoo suomalaisten vaatteisiin ja kenkiin keskimäärin käyttämiä rahasummia).
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:
annepa kirjoitti:Minä en tunne YHTÄÄN naista joka ostaa kenkiä neljällä tonnilla vuodessa (olettaen että nuo punaiset maksaa 400, se ei kyllä varmaan edes riitä kun kattelee esim Nina'sin hintoja)!
No mun nähdäkseni puhuttais jostain kolmesta tonnista mitä hintoja vilasin. 250e/kk ei oo raha eikä mikään työssäkäyvälle kenkäfriikille naiselle joka ei esim. lyhennä auto- tai asuntovelkaa.
Ei varmaan, mutta en tunne yhtäkään.

Itse ostan mitä haluan, mutta en tee heräteostoksia enkä osta "melkein sitä mitä haluan". Joko justiinsa tai ei sit ollenkaan, ja kun se justiinsa löytyy niin löytyy yleensä rahakin. En ole ostanut esim kahen tonnin kenkiä mutta voisin ostaa jos löytyy juuri sellaiset kun haluan ja raha olisi irrotettavissa.

Nythän olen haaveillut eräänlaisista punaisista kengistä, mutta ei ole oikea pari vielä tullut vastaan. Sitten kun tulee, niin ostan jos tilillä on rahaa. Tai seuraava palkka riittää luottokorttilaskuun.

Minä olen kans miettinyt tota lapsityövoimajuttua ja olen aika lailla samoilla linjoilla EW:n ja Elppiksen kanssa noista vaihtoehdoista.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Swirl: Jos löydät sopivat kengät jenkeistä, voin raahata ne mukanani Suomeen kun kesäkuun reissulta.

Oon tässä ketjussa jo tainnut sanoakin, että erityisesti korkeilla koroilla sipsuteltaessa kenkien hinta tuntuu korreiloivan laatua, eli en siis ostele kovinkaan edukkaita kenkiä. Toki jos kengät on tarkoitettu kertakäyttöisiksi, eikä niillä tarvitse esim. juhlia koko iltaa, heikompikin laatu passannee...

ps. eilen tuli postissa Minna Tervon kirja Huimaavat korot, viikonloppua odotellessa :]
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Vesper kirjoitti: Oon tässä ketjussa jo tainnut sanoakin, että erityisesti korkeilla koroilla sipsuteltaessa kenkien hinta tuntuu korreiloivan laatua, eli en siis ostele kovinkaan edukkaita kenkiä. Toki jos kengät on tarkoitettu kertakäyttöisiksi, eikä niillä tarvitse esim. juhlia koko iltaa, heikompikin laatu passannee...
Minä en ole tällaista eroa huomannut. Minulla on korkkarit ihan arkikäytössä ja hyvin niillä jaksaa päästellä koko päivän.

Kyse on ehkä enemmänkin siitä, että osaa valita omalle jalalleen oikean kengän ja muistaa tsekata, ettei se pohja ole ihan kivikova. Kyllä halpiskengissäkin on pehmusteet, itse en osta kenkiä jos ei ole. :)
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kreitsu kirjoitti:
Vesper kirjoitti: Oon tässä ketjussa jo tainnut sanoakin, että erityisesti korkeilla koroilla sipsuteltaessa kenkien hinta tuntuu korreiloivan laatua, eli en siis ostele kovinkaan edukkaita kenkiä. Toki jos kengät on tarkoitettu kertakäyttöisiksi, eikä niillä tarvitse esim. juhlia koko iltaa, heikompikin laatu passannee...
Minä en ole tällaista eroa huomannut. Minulla on korkkarit ihan arkikäytössä ja hyvin niillä jaksaa päästellä koko päivän.

Kyse on ehkä enemmänkin siitä, että osaa valita omalle jalalleen oikean kengän ja muistaa tsekata, ettei se pohja ole ihan kivikova. Kyllä halpiskengissäkin on pehmusteet, itse en osta kenkiä jos ei ole. :)
Kenkäkuvistasi päätellen meilä on hyvin erilainen kenkämaku. Oman makuni mukaisissa (10+cm stiletto) kengissä laatueron huomaa kävellessä. Ja itsehän käytän korkkareita jatkuvasti.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Mulla on monenlaisia kenkiä kenkiä erilaisilla koroilla, myös stilettoja. Ei ole ollut ongelmia niidenkään kanssa. Tosin kaikissa kengissäni on aina jonkin verran myös korokepohjaa (muuta sirosti, ei sellaista paksua mönttiä). Sekin tietty voi vaikuttaa (en osaa kävellä kauniisti korkeilla koroilla, ellei ole korokepohjaa).
bliss

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja bliss »

Galleriassa pari kuvaa uutta kotia etsivistä kengistä.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja swirl »

Vesper kirjoitti:Swirl: Jos löydät sopivat kengät jenkeistä, voin raahata ne mukanani Suomeen kun kesäkuun reissulta.

ps. eilen tuli postissa Minna Tervon kirja Huimaavat korot, viikonloppua odotellessa :]
Kiitos, pitääkin katsella sillä silmällä :h:

Kerro sitten kannattaako lukea!
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Kreitsu kirjoitti:Tänne siis kuvia ja juttuja kengistä!
Millaisia kenkiä suosittelisitte magatreeneihin? Nykyisin mulla on jotkut tarrakiinnitteiset tekwando-treenikengät, mutta ne ovat ihan surkeat, tarrat avautuvat vähän väliä ja pohjallinen menee jatkuvasti kaksinkerroin, rakkojakin meinaa tulla. Nauhallisia versioita en löytänyt ainakaan Nidanista, mutta ne lienevät yhtä surkeita noissa muissa jutuissa.

Monet käyttävät nauhallisia painitossuja, mutta minusta vaikuttaa että niiden jalkaansaamiseen ja poistamiseen menee turhan paljon aikaa, joten jotkut näppärämmät olisi hakusessa.

Aikoinaan käytin nauhallisia "kiinalaistossuja" joissa oli valkoinen nypyllinen kumipohja, ne olivat älyttömän hyvät. Jostain CityMarketista tai vastaavasta ne löysin, mutta en valitettavasti koskaan törmännyt enää samanlaisiin. Nauhattomia kiinalaistossuja en kaipaa, ne lentävät herkästi jalasta ja menevät ihan littuun, ja niiden pohjan reunatkin ovat vähän turhan terävät ja ulostyöntyvät (jos osuu toista naamaan tms.).

Halvat saavat olla.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bliss

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja bliss »

Frederik Krueger kirjoitti: Millaisia kenkiä suosittelisitte magatreeneihin?
Ei saatana, meinasin vastata sulle mutta antaa olla.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Selvennyksenä vielä, en halua käytettyjä! Mielellään jos löytyisi Suomesta jostain liikkeestä, en ajatellut ihan jenkeistäkään asti tilata.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bliss

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ootko sä nyt tosissasi vai haluatko vain väitellä?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Kyllä, ihan tosissani olen hankkimassa uusia treenikenkiä. Jos joku olisi sattunut törmäämään jossain marketissa kuvatunkaltaisiin vaaleapohjaisiin nauhallisiin "kiinatossuihin"? Väri musta, materiaali kangasta, pohja oli valkoista pehmytkumia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23533
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Halonen myy Win-Do kiinakenkiä, itselläni kyseiset painikengät punttiskenkinä ja hyvin toimii. Varsinkin kun nauhat saa piiloon tarranauhan alle niin ei aukeile vahingossa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
bliss

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja bliss »

No ota huomioon, että useimmilla treenisaleilla treenialustalle saa mennä joko paljain jaloin tai niissä painitossuissa. Muunlaisten kenkien käyttö on siis kiellettyä.
Eli kannattaa opetella solmimaan ne nauhat ;)
Asicsin painitossut on parhaita IMO. Addun tossuissa mm. on liian liukas pohja.

Viisas kysyy treenipaikastaan minkälaisten kenkien käyttö on sallittua ja ostaa sen mukaan. Asicsin painitossut oli viimeks ostaessani halvimmillaan noin 70 euroa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

bliss kirjoitti:No ota huomioon, että useimmilla treenisaleilla treenialustalle saa mennä joko paljain jaloin tai niissä painitossuissa. Muunlaisten kenkien käyttö on siis kiellettyä.
Ihan hyvä pointti, mutta ko. salilla näen monia pitkäänkin harrastaneita jopa jonkinlaisissa sisälenkkareissa, kukaan ei ole vielä ajanut heitä pois. Varsinaisia lenkkareita en toki ollutkaan hakemassa. Katselen olisko WinDoista mihinkään.

Jos tulee kynnyskysymyksiä, ehkä hankin jopa parit erilaiset treenikengät.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bliss

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja bliss »

Frederik Krueger kirjoitti:
bliss kirjoitti:No ota huomioon, että useimmilla treenisaleilla treenialustalle saa mennä joko paljain jaloin tai niissä painitossuissa. Muunlaisten kenkien käyttö on siis kiellettyä.
Ihan hyvä pointti, mutta ko. salilla näen monia pitkäänkin harrastaneita jopa jonkinlaisissa sisälenkkareissa, kukaan ei ole vielä ajanut heitä pois. Varsinaisia lenkkareita en toki ollutkaan hakemassa. Katselen olisko WinDoista mihinkään.

Jos tulee kynnyskysymyksiä, ehkä hankin jopa parit erilaiset treenikengät.
Okei. Juuri sillä nimenomaisella salilla se saattaa olla sallittua mutta jos käyt leireillä tms., varaudu siihen, että kovin poikkeavanlaisissa jalkineissa ei treeneihin ole asiaa.

Pehmeällä alustalla on itse asiassa paras treenata paljain jaloin mutta vaatiihan se totuttelua.
bliss

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja bliss »

bliss kirjoitti:Galleriassa pari kuvaa uutta kotia etsivistä kengistä.
Lähtevät lauantaina Niittykumpuun Fidan kirpparille. Kiitos mielenkiinnosta :D
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21436
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:Mutta itsellenikin jäi hieman kahtiajakautunut fiilis sen suhteen, pitäisikö halpatuotantoa ja mm. lapsityövoimaa sitten boikotoida. Jos lasten ainut realistinen vaihtoehto on esim. perseen myyminen kadulla tai jatkuva aliravitsemuksesta johtuva sairastelu, niin pitäisin ihan hurjan hyvänä että saavat käydä tehtaassa töissä.
Jos länsibrändi on ihan ok, niin satunnaista lapsityövoimaa ei kannata pelätä mainitsemistasi syitä. Pääsääntöisesti länsimerkit kuitenkin maksavat parempaa palkkaa kuin paikalliset, joten lapset valikoituvat paikallisten merkkien työvoimaksi kustannus- ja imagosyistä. Kaiken tiedossa olevan valossa täytyy olla sekaisin, jos joku kuvittelee, että länsimaisten firmojen läsnäolo kauko-idässä aiheuttaa lasten orjuuttamista hikipajoissa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Gat »

bliss kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:
bliss kirjoitti:No ota huomioon, että useimmilla treenisaleilla treenialustalle saa mennä joko paljain jaloin tai niissä painitossuissa. Muunlaisten kenkien käyttö on siis kiellettyä.
Ihan hyvä pointti, mutta ko. salilla näen monia pitkäänkin harrastaneita jopa jonkinlaisissa sisälenkkareissa, kukaan ei ole vielä ajanut heitä pois. Varsinaisia lenkkareita en toki ollutkaan hakemassa. Katselen olisko WinDoista mihinkään.

Jos tulee kynnyskysymyksiä, ehkä hankin jopa parit erilaiset treenikengät.
Okei. Juuri sillä nimenomaisella salilla se saattaa olla sallittua mutta jos käyt leireillä tms., varaudu siihen, että kovin poikkeavanlaisissa jalkineissa ei treeneihin ole asiaa.

Pehmeällä alustalla on itse asiassa paras treenata paljain jaloin mutta vaatiihan se totuttelua.
Hmmm... luulisi, että Magan kaltaisessa "realistisessa" treenissä oltaisiin samoissa arkijalkineissa kuin tosimaailmankin itsepuolustustilanteissa. Paljain jaloin potkiminenkin on erilaista. Esmes jäykkäpohjaisissa bootseissa ei saa etupotkuissa päkiää taitettua etummaiseksi ilman että koko nilkka on taipunut. Toisaalta tietty sparratessa voipi joku maihinnousubuutsi kolista kaaliin ikävästi. Säkillä taas liian painavat saappaat voi toimia kuin lisäpainot, hyvä. Paljasjalkailu lienee niitä vinosilmien typeriä tapoja. Itse koetin käyttää sukkia että tukijalka kääntyisi helpoimmin, mutta Niiniketo itte kielsi. Tämä oli siis muinaisen "Viking Full Contact Karaten" aikaan, kun termiä "potkunyrkkeily" ei vielä käytetty.

Edit: pehmeellä matolla potkiminen on perseestä, imee voiman joku homo painimatto.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Gat »

McJanne kirjoitti:
Gat kirjoitti:Paljasjalkailu lienee niitä vinosilmien typeriä tapoja.
Kymmenen ensimmäistä treeniä sepelillä tekee kipeää, mutta sen jälkeen helpottaa.
Samoin hiekka, siis todellakin HIEKKAsäkkiin lyöminen ilman hanskoja tekee kipeää, mutta rustottaa rystysiä. Kädet on enimmäkseen paljaana muutenkin. However missähän tositilanteessa tapellaan paljain jaloin? Homojen allasbileissä?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kenkäfriikit

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Kenkien tarkoitus on pitää jalat kuivina. Nuff said.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005