Tärkein keittiökoje

Yleinen lätinä jä kitinä

Tärkein keittiössä käytettävä laite on mielestäni

Vedenkeitin
7
11%
Munankeitin
0
Ei ääniä
Kahvinkeitin
15
23%
Leivänpaahdin
4
6%
Mikroaaltouuni
19
29%
Tehosekoitin / blenderi
0
Ei ääniä
Sauvasekoitin
1
2%
Yleiskone
2
3%
Sähkövatkain
2
3%
Sähköparila / sähkögrilli
1
2%
Vohvelirauta / voileipägrilli
2
3%
Joku muu, kerro ihmeessä mikä?
13
20%
 
Ääniä yhteensä: 66

Hebuli

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Kai se on sitten pakko vastata mikroaaltouuni, vaikka nykyisin käytän sitä aniharvoin verrattuna lieteen ja uuniin. Kahvinkeitin olisi muuten, mutta en viitsi laittaa sitä päälle ja liata parin kupillisen takia (ainoastaan jos on vieraita), ja olen yllätyksekseni huomannut että pidän murukahvin makua huomattavasti parempana kuin suomalaisen suodatuskahvin. Kumma juttu. :roll: Suodatinkahvi tuntuu nykyisin oudolta litkulta murukahvin täyteläisen maun rinnalla.

Oikeastaan käytän mikroaaltouunia yleensä vain vesikupillisen lämmittämiseen, johon sitten lisään ne murukahvit ja maitoa.
Hebuli

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Ruthlessboy kirjoitti:Kuka muka tulee toimeen ilman kahvinkeitintä? Ja he jotka eivät juo kahvia, niitä ei lasketa. Niitä ei ole oikeasti olemassakaan. Pelkkää urbaanilegendaa.
Pääsin just sanomasta että murukahvi on parempaa, ja kahvinkeitin käynnistyy vain vieraille. Nih.
ninnithequeen

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Geetzu kirjoitti:
RAM13 kirjoitti:Miten ihmiset voi tarttee mikroo?? mulla ei ikinä ole ollut mikroo, eikä sitä ollut isukilla eikä äidillä :lol:
Niin no mä mainitsinkin jo aiemmin syyn: muksun sapuskat. Pieniä määriä on ihan älytön keittää/paistaa/uunittaa, mikrossa 10 sek on vaan niiiiin loistava juttu, jopa muksun pinna venyy noihin mittoihin. Niin ja sulatan joskus marjat (ja jädeäkin vähän) mikrolla, oon malttamaton kun iskee himot.
Mä olen pettynyt suhun.
Kyllä meidän muksu söi aina ilman mikroakin. Vai ostatko pelkkiä valmisruokia?
Halleluuja lisä-aineet :?
Geetzu

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ninnithequeen kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:
RAM13 kirjoitti:Miten ihmiset voi tarttee mikroo?? mulla ei ikinä ole ollut mikroo, eikä sitä ollut isukilla eikä äidillä :lol:
Niin no mä mainitsinkin jo aiemmin syyn: muksun sapuskat. Pieniä määriä on ihan älytön keittää/paistaa/uunittaa, mikrossa 10 sek on vaan niiiiin loistava juttu, jopa muksun pinna venyy noihin mittoihin. Niin ja sulatan joskus marjat (ja jädeäkin vähän) mikrolla, oon malttamaton kun iskee himot.
Mä olen pettynyt suhun.
Kyllä meidän muksu söi aina ilman mikroakin. Vai ostatko pelkkiä valmisruokia?
Halleluuja lisä-aineet :?
Älä hei oo pettyny muhun! Ei kannata murehtia muiden lapsista ihan liikaa.

Meillä on tapana tehdä isompi satsi sapuskaa pienelle, eli vaikkapa peruna-porkkana-possunliha-kukkakaali-mömmöä sekasin raks poks ja pienissä semmosissa kätevissä purnukoissa jääkaappin (joskus osa pakkaseen). Noissa purnukoissa pidän nykyään marjajugurttisoseitakin, vaikka toki tiedän pakastaessa ja sulattaessa osan vitskuista katoavan... Neuvolassa muuten sanottiin, että valmispurnukat sisältävät tasalaatuista sapuskaa, joka ei välttämättä ole lainkaan huono juttu. Aina parempi mikäli tietää ostavansa hyvää kotimaista, mutta pakko sanoa että meillä ei aikuistenkaan sapuskoissa tuijotella ihan aina valmistusmaan perään.

(Nykyäänhän tuo pikkunen kerjää jo leipää ja muutakin, piltit jääneet aika vähiin.)
ninnithequeen

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Geetzu kirjoitti: Älä hei oo pettyny muhun! Ei kannata murehtia muiden lapsista ihan liikaa.

Meillä on tapana tehdä isompi satsi sapuskaa pienelle, eli vaikkapa peruna-porkkana-possunliha-kukkakaali-mömmöä sekasin raks poks ja pienissä semmosissa kätevissä purnukoissa jääkaappin (joskus osa pakkaseen). Noissa purnukoissa pidän nykyään marjajugurttisoseitakin, vaikka toki tiedän pakastaessa ja sulattaessa osan vitskuista katoavan... Neuvolassa muuten sanottiin, että valmispurnukat sisältävät tasalaatuista sapuskaa, joka ei välttämättä ole lainkaan huono juttu. Aina parempi mikäli tietää ostavansa hyvää kotimaista, mutta pakko sanoa että meillä ei aikuistenkaan sapuskoissa tuijotella ihan aina valmistusmaan perään.

(Nykyäänhän tuo pikkunen kerjää jo leipää ja muutakin, piltit jääneet aika vähiin.)
Joo. Juuri kun olin painanut "Lähetä" niin tajusin että eihän se nyt noin mee. Itelläkin pakkasessa miljoonia purnukoita muksulle. Itsetehtyjä ja ilman lisä-aineita kuitenkii. Ja onhan tuo pilttejä ja muita syönyt myös.

Anteeksi. :oops:
Gina

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Gina »

Mitään kahvia juo. Mikro. Vedenkeitin ja leivänpaahdin jaetulla kakkosella.
Geetzu

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ninnithequeen kirjoitti:Anteeksi. :oops:
Ei haitannu siis mitenkään! Kerroin vaan miten meillä, en ottanut vittuiluna... :]
ninnithequeen

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Geetzu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Anteeksi. :oops:
Ei haitannu siis mitenkään! Kerroin vaan miten meillä, en ottanut vittuiluna... :]
No mulle tuli paha mieli, tyyliin paraskin puhuja :roll:

Ja miksi ihmeessä tommonen tulee, ihmisestä(TM) jota en ole edes koskaan tavannut :D
Herra Manala

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Pitkällisen pohdinnan jälkeen päädyin vedenkeittimeen. Sitä tulee käytettyä päivittäin sekä teen keittämiseen, että keitin- ja ruoanvalmistusvesien esilämmittämiseen. Kyllä mikroaaltouuni on kätevä ruoan uudelleenlämmittämisessä, mutta itse ruoanvalmistuksessa se on melko lailla täysin turha kapine uuniperunoita lukuunottamatta...
Gina

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Gina »

Herra Manala kirjoitti:Pitkällisen pohdinnan jälkeen päädyin vedenkeittimeen. Sitä tulee käytettyä päivittäin ... keitin- ja ruoanvalmistusvesien esilämmittämiseen.
Mä oon muuten usein miettiny pitäiskö tehdä noin, mutta en oo tehny. Säästääkö siinä sähköä? Aikaa ainakin, uskoisin.
Herra Manala

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Kyllä.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Vedenkeitin.

Antakaas ku selitän: Keitän meinaan kahvini siten että lämmitän veden nopeasti ja helposti vedenkeittimessä. Sitten mulla on sellainen "suppilo" joka asetetaan kahvimukin päälle. Suppiloon vaan suodatinpussi ja 1,5 lusikallista kaffetta ja voilá; kahvi valuu suoraan mukiin. Helppoa, nopeata eikä kahvinkeitintä tarvi jatkuvasti puhdistaa.

Tämä tosin ei ole korvaamaton kapine sillä hätätapauksessa kahvinkeitin kyllä löytyy. Keitintä käytän tietenkin myös jos useammalle henkilölle kaffetta keitän. Mutta tuon helpon, nopean ja hyvän kahvinkeittotoiminnon ansiosta vedenkeitin nousee kyllä tarkeimmäksi kapineeksi.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Kittys

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Kittys »

Mä pallotin Kahvinkeitin, siitä en luovu.
Mjoo, mikro on kans aika kovis, se hyvänä kakkosena.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Esittäisin eriävän mielipiteen siitä, että mielestäni astianpesukone ei kuulu yleisesti asunnon "sisutukseen" samalla tavalla kuin jääkaappi ja liesi. Edellisessä asunnossani minulla oli sellainen vuokraan kuuluen ja nykyisessä sellaista kovasti kaipaan. Sen olisin varmasti raksittanut ensimmäiseksi jos sellaisen omistaisin.

Nyt kuitenkin jaettua ykkös sijaa pitävät leivänpaahdin ja vedenkeitin, kakkosena on mikro ja kolmosena tulee joko sähkövatkain tai kahvinkeitin. Paljonpa ei muita sähköisiä laitteita löydykään, en ole tarvinnut.
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja aasi »

Arvoin vedenkeittimen, vaikka oikeastaan mikä tahansa lämittävistä kojeista (hella, mikro) riittää. Lisäpisteitä nopeudesta ja pienestä koosta.

Edit: vedenkeitintä Jack Bauerkin käyttäisi terroristien kiduttamiseen.
Viimeksi muokannut aasi, 25.11.2005 7:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Kreivitar

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Kreivitar »

Kahvinkeitin. Sen kaverina voisi mainita kahvimyllyn. Mikään ei ole ihanampaa kuin aloittaa aamu kahvilla, joka on valmistettu juuri jauhetuista pavuista.

Tosin tällä hetkellä juon aamuisin joulukahvia, jota ei tietääkseni saa papuina. Mutta se on muutenkin niin hyvää. Suosittelen kahvinystäviä kokeilemaan.
Nimitz

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Nimitz »

Vedenkeitin. Hyvä apuväline on myös tahko, mut se nyt ei ihan jokaisen keittiöön (eikä yleensäkään talouteen) taida kuulua. :mrgreen:
Dumari

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Vaihtoehdoista pallotan Mikron, ilman sitä ei tämä sinkku-ukko pärjää. Useimmiten isohkon satsin safkaa ja syön sitä sitten pari päivää. Valmiiksi tehdyn sapuskan lämmittäminen mikrossa onnistuu kätevästi ja nopeasti.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mikroaaltouuni. Olen yksikseni laiska ruuanlaittaja, joka unelmoi ruokavieraista, jotta saisi kokkailla kunnolla. Eilen taisi yhden epämääräisen ruokakutsun esittääkin... :oops:
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Hebuli

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Mulla on antipatioita vedenkeittimiä kohtaan. Ainakin se kannumallinen vedenkeitin jota joskus käytin tuntui olevan liki mahdoton puhdistaa kunnolla sisältä. Sähkölaite kun oli, sitä ei voinut tiskata, ja kannun sisällä kiertelevä vastus teki pesemisen muutenkin vaikeaksi.

Lopulta siihen tuli ilmeisesti kosteudesta oikosulku, päälle laitettaessa kuului vähän aikaa "tsiiih", sitten kova pamaus ja vedenkeittimen lukittu kansi popsahti paineesta irti. Roskiin. Uutta en ole ostanut.

Lapsuudessani meillä oli joku sellainen pieni vedenkeitinvastus joka vaan upotettiin kuppiin. Se oli ihan kätevä vesikupillisen lämmittämiseen, mutta nykyisin käytän tähän tarkoitukseen mikroa, tulee nopeammin. Muistelen myös pari kertaa saaneeni siitä vedenkeitinvastuksesta pienoisen sähköiskuntapaisen koskettaessani kupin vettä sormella lämmityksen aikana.
Herra Manala

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Hebuli kirjoitti:Mulla on antipatioita vedenkeittimiä kohtaan. Ainakin se kannumallinen vedenkeitin jota joskus käytin tuntui olevan liki mahdoton puhdistaa kunnolla sisältä. Sähkölaite kun oli, sitä ei voinut tiskata, ja kannun sisällä kiertelevä vastus teki pesemisen muutenkin vaikeaksi.
En tiedä onko se edes luvallista myydä enää vedenkeittimiä, joissa sänköosat ovat kiinni vesikannussa, sen verran tehokkaasti ovat yksiosaiset vedenkeittimet markkinoilta kaikonneet. Kaikki nykyaikaiset vedenkeittimet ovat siis käytännössä poikkeuksetta kaksiosaisia; sähköjohdon ja sulakkeen sisältävä telakointiasema on erillinen, ja kannu erillinen osansa. Myös vastukset on nykyään piilotettu tasaisen pohjan alle, eikä pohjassa kierteleviä vastuksia enää näe.

Mutta miksi ihmeessä sinä vedenkeitintäsi olet jatkuvasti tiskaamassa? Sehän on vedenkeitin? :nuts: Jos kraanavesi ei ole sinulle tarpeeksi puhdasta, ja jättää mielestäsi tarvetta tiskaamiselle, niin mikä sitten on tarpeeksi puhdasta? Tiskiaineko? Kyllä minun vedenkeittimeni pysyy puhtaana ihan vain kaatamalla vanhat vedet pois ja huuhtaisemalla sisus juoksevan veden alla.
Geetzu

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Herra Manala kirjoitti:Mutta miksi ihmeessä sinä vedenkeitintäsi olet jatkuvasti tiskaamassa? Sehän on vedenkeitin?
Tähän täytyy ihmetellä, etä mikä kumma siinä on kun kahvinkeittimessäkin tuo vesisäilö on jotenkin ällöttävän haaleanruskea? Eihän siellä pitäisi olla kuin vettä! Ollut koskaan niinq! Tosi vaikee putsata, onneks keittimet ei paljoa maksa ja tulee muutenkin ostettua kulloiseenkin sisustukseen sopiva, jos sisustuskin vaihtelee vuodenaikojen mukaan... Toi tosiaan ällöttää mua. Vähän kuin liiallinen väkivalta 24-sarjassa, toisinaan.
PerttiMakimaa

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Geetzu kirjoitti:Tähän täytyy ihmetellä, etä mikä kumma siinä on kun kahvinkeittimessäkin tuo vesisäilö on jotenkin ällöttävän haaleanruskea? Eihän siellä pitäisi olla kuin vettä!
Palstan oma kodinhengetär Pertti voi vastata tuohon.

Yleisin syy likaiseen kahvinkeittimen vesisäiliöön on veden mittaus sinne kahvipannulla, joka on yleensä aina edes hivenen kahvista tummunut.

Eli jos ei kahvinkeittimen vesisäiliön puunaaminen kiinnosta laita vesi sinne jollakin puhtaammalla tavalla.
Herra Manala

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Geetzu kirjoitti:Tähän täytyy ihmetellä, etä mikä kumma siinä on kun kahvinkeittimessäkin tuo vesisäilö on jotenkin ällöttävän haaleanruskea? Eihän siellä pitäisi olla kuin vettä! Ollut koskaan niinq!
[spekul]Enpä ole kahvinkeittimien pinttymiin juuri tutustunut kun en kahvia juo, mutta voisin arvella, että se pinttynyt rusko on yksinkertaisesti höyrystynyttä kahvia. Kun veden lämpötilat on lähellä kiehumispistettä niin kyllähän sitä kahvia myös pannusta ja kahvinporoista höyrystyy, siksihän se kahvi myös tuoksuu. Kun se lähes kiehuva vesi sitten loppuu säiliöstä, kahvinporokammiossa olevat höyryt pääsevät kulkeutumaan takaisin onttoa putkea pitkin vesisäiliöön, ja likaavat sitä ajan myötä.[/spekul]

Tai sitten teillä vaan on niin saatanan ruosteiset vesiputket.

Mites se vedenkeitin? Ruskistuuko se samalla tavalla käytössä?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Tärkein keittiökoje

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Miun täytyy kyllä kallistua kahvinkeittimen puoleen, vaikka viikolla harvemmin tulee keitettyä. Ilman kaffia kun ei oikein elimistö pelitä.

Mainittu voileipägrilli on kanssa ihan näppärä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vastaa Viestiin