Asunto-ostajan muistilista!

Yleinen lätinä jä kitinä
RP

Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

No niin, nyt on täälläkin asunnon hankkiminen ajankohtaista kun vihdoin ja viimein ollaan johonkin pysyvästi asetuttu.

Olen katsonut kymmeniä ja taas kymmeniä ohjelmia siitä, mitä asunnonostajan pitäisi ottaa huomioon asuntoa valittaessa ja ostopäätöstä tehdessä, mutta kiinnostaisi tietää mitä vinkkejä kitinäläisillä (kaikkitietävillä interweb Jumalilla on)?

Täällä uudiskohteiden ja vanhojen asuntojen hinnat ovat aikalailla samalla tasolla. Uudiskohteet viehättävät, koska osaan pystyy vielä materiaalien osalta ostajana vaikuttamaan. Harmillisesti pohjaratkaisut eivät ole meille kovin mieluisia. Kaksikerroksisia rivitaloja rakennetaan, mutta suosisimme mieluiten yksitasoisia ratkaisuja.

Osaltaan myös laiskuus vaikuttaa. Pintaremontit on suhteellisen helppo tehdä, mutta olemme aika saamattomia ihmisiä vaikka ei kyllä aikuisten oikeasti uskoisi :D

Muutaman vanhempaan kohteeseen olen mieltynyt, osannut nähdä sen potentiaalin mitä niiden hirveiden persoonallisten materiaalien alla on. Näistä saa hintaa hilattua alas, koska useimmat eivät potentiaalia näe tai ovat saamattomia kuten allekirjoittanut, joten eivät mene kaupaksi ;)

Päätöstä tehdessä ratkaisee eniten alue (lapsiystävällinen, kulkuyhteydet, palvelut), hinta, remontoinnin tarve. Kuntotarkastukset sekä hometarkastukset (koska mulla on se allergia) teetätämme myös itse, kunhan oikea ja mieluinen kohde tupsahtaa eteen.

Mutta niin, mitä muuta olisi hyvä muistaa ja pohtia?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Lainaa ottaessa sopimukseen lauseke että lainan saa koska vain maksaa takaisin ilman lisäkuluja, ilman ehtoja.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Hyviä vinkkejä teillä. Kirjaan vaaleanpunaiseen muistivihkooni ;) Tällä hetkellä asumme ns. rivitalokerrostalossa ja tuo äänieristyksen tärkeys on korkealla sijalla. Yläkerrassamme asuu selkeästi isolukuinen norsulauma, varsinkin iltaisin tekee mieli huudella rumia sanoja. Jos olisi kattokruunu, voisi todeta sen helisevän :shock:

Puheenjohtajakyylät/kyylät vähentää asumisviihtyvyyttä huomattavasti, kokemusta viime asunnosta. Kun tyyppi muutti, oli selkeästi rennompaa asumista. Yh.

Täällä on törkeitä vastikkeita. Asokämpät hyvinä esimerkkeinä. Tällä hetkellä asumme vuokralla sellaisessa. Kymppitonnilla voisi lunastaa omaksi, mutta vastike lähes 800€, ei mitään järkeä!
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja annepa »

RP kirjoitti: Täällä on törkeitä vastikkeita. Asokämpät hyvinä esimerkkeinä. Tällä hetkellä asumme vuokralla sellaisessa. Kymppitonnilla voisi lunastaa omaksi, mutta vastike lähes 800€, ei mitään järkeä!
Ohhoh. Meillä on vastike 80€/kk ja sitä nostettiin tämän vuoden vuosikokouksessa, ennen se oli 70€/kk. TOSIN meillä ei ole huoltoyhtiötä, sehän pudottaa hintaa heti. Isommat koko yhtiötä koskevat rempat maksetaan könttänä, esim nyt keväällä tehtiin ilmastointihormien putsaus ja kaikki maksoi sen samantien ekä siis taloyhtiön tilille säästetä tämmöisiä juttuja varten.

Esim nurmikonleikkuuvuorot on jaettu. Kevällä ja ilmeisesti syksyllä on talkoot, osallistumisprosentti oli ihan ok. Joka kämpästä oli joku mukana. Lumenluontia tehdään tarvittaessa ja kukin kykynsä ja jaksamisensa mukaan. Toisaalta tämmöisessä "omakotitalomoodissa" on puolensa, ei täällä kukaan ala vinkumaan jos me vaikka haluttais pistää sisäseinät uusiksi.

Kuulema puurakenteisten talojen vastikkeet on yleensä korkeampia koska niiden ylläpito maksaa enemmän. Että se rakennehommakin kantsii ottaa ältä kantilta huomioon kun kämppiä katselee. Ja kuuluiko tuohon 800 euron vastikkeeseen joku lainaosuus?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

En ole juuri tutustunut tähän aso-asiaan täällä päässä, koska niitä kämppiä on paljon vapaana ympäri kaupunkia, mutta vastikkeet aina yli 700€/kk. Siksi niitä on paljon vuoden vuokrasopimuksella tarjolla, jos joku haluaa vuoden jälkeen lunastaa niin menee myyntiin ja vuokralainen ulos. Tai voihan ne itsekin lunastaa, mutta hullun hommaahan se tuollaisilla vastikkeilla on.

Ostoasunnoissa vastikkeet ovat 200-600€ väliltä. Mitä nyt olen seuraillut tässä lähiaikoina. Usein kuitenkin tuolla 200€ hujakoilla.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti:^ Siis kyseessä ASO-kämppä.
En minä tiiä mikä ASO-kämppä on :D
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Niin, äitee yksi päivä soitteli ja sanoi lukeneensa että täällä on Helsingin jälkeen kovahintaisimmat kämpät. En osaa sanoa, onko ymmärtänyt väärin vai onko asia näin. Kalliit vuokrat ja hinnat täällä mielestäni on. Tosin Lappeenranta oli myös kallis asumisen kannalta, joten suurta kulttuurishokkia ei tullut.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

annepa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ Siis kyseessä ASO-kämppä.
En minä tiiä mikä ASO-kämppä on :D
http://www.asokodit.fi/asumisoikeus/

Yleensä hyvä vaihtoehto vähätuloisille ihmisille esimerkiksi. Mutta esim. täällä se ei oikein toimi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja annepa »

RP kirjoitti:
annepa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ Siis kyseessä ASO-kämppä.
En minä tiiä mikä ASO-kämppä on :D
http://www.asokodit.fi/asumisoikeus/

Yleensä hyvä vaihtoehto vähätuloisille ihmisille esimerkiksi. Mutta esim. täällä se ei oikein toimi.
Ok, mut ei se selitä sitä miksi niissä on niin kovat vastikkeet. Olen minä tuosta joskus kuullu ja iteki harkinnu mutta eipä tullu sitten toteutettua. Heti omaan, kokonaan lainarahalla.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

^Ei ole tietoa miksi täällä näin. Yleensä ne taitaa olla siinä 100-300€ välillä. Mitä joskus katseltiin kun tuolla Lappeenrannassa semmosta meinattiin, jos oltais siellä muutettu pari vuotta sitten isompaan asuntoon, tietoisina siitä että muutto tulee eteen parin vuoden sisään toiseen kaupunkiin, joten ihan omaa ei olisi kannattanut ostaa. Mutta kun laiskuus.
bedlam

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Tääl ois oman talon raken(nut)taminen varmaan seuraavana tavotteena. Siinä sitä onkin miettimistä ja laskemista.

E: jos vanhempaa kämppää on ostamassa, niin putkiremontti varmaan se ykkösasia mikä kannattaa selvittää.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Piti eilen käydä katsomassa yhtä asuntoa, mutta tytsä päätti haluta unille, joten mies meni yksin.

Pohja oli hyvä, pintaremontille tarvetta, mutta isoin miinus oli ullakolla oleva kosteusvaurio, joka on syntynyt rakentajan virheestä. Ongelma korjataan, mutta kosteusvauriojäljet yms. jäisivät asukkaan kontolle. Eikö se ole aika outoa? Eikö rakentajan virheestä johtuvat vauriot kuulu rakentajan korjata? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Jokatapauksessa, kämpällä on 10v. ikää, joten sen aikana on jos minkälaista vauriota voinut syntyä mitä ei ole vielä silmällä nähtävissä. Sanoisin että viiva yli tämän kämpän osalta.

Miehen kommentti "ihan hyvä verrattuna kuviin, mutta on kosteusvauriota yms.". No, laitoin semmosen tenttausmyrskyn pystyyn, että meinasi hiukan hermostua, lopputulos "ei se nyt oikein hyvä ole". Esim. säilytystilaa ei juuri ollenkaan yms. jotka toki saa itse hommattua, mutta sehän jos mikä vie tilaa.

No, mun mielestä oli ihan positiivista tentata, koska pääsi tosiaan käymään läpi niitä vikoja ja positiivisia juttuja. Muotoituu mitä haluaa, mitä ei halua. Näkee asioita.

Tänään katsomaan toista kämppää.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja annepa »

RP kirjoitti: kosteusvauriojäljet yms. jäisivät asukkaan kontolle. Eikö se ole aika outoa? Eikö rakentajan virheestä johtuvat vauriot kuulu rakentajan korjata?
Kyllä, mutta voi sopia myös toisin, eli kauppakirjassa tai erillisessä sopimuksessa sovitaan esim että ostaja korjaa kosteusvauriojäljet ja se hyvitetään hinnassa. Ei kait mikään laki tommosta estä sopimasta, mutta se pitää aina, aina laittaa paperille.
RP kirjoitti: Jokatapauksessa, kämpällä on 10v. ikää, joten sen aikana on jos minkälaista vauriota voinut syntyä mitä ei ole vielä silmällä nähtävissä. Sanoisin että viiva yli tämän kämpän osalta.
Kyllä, samoin tuo kosteusvaurio, sitä ei tiiä mitä se on aiheuttanu. Mitä jos se kämppä onkin alkanut homehtumaan siinä kostuessaan? Ette halua laittaa lastanne kämppään jossa on hometta. Se aiheuttaa kehityshäiriöitä pahimmillaan. Kokemusta on lähihköpiiristä. Sen lisäksi sitä tietysti voi sairastua itekki. Viivaa vaan tälle kämpälle!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

^Siis joo, itsehän olen homeallerginen, sain sen liialle homeelle altistuessani, joten ei tietenkään edes harkita. Muutenkin, jos mieluinen kämppä tulee vastaan tilataan mittaukset sekä homekoira, nimittäin oireilen jo sallituissa rajoissakin. Menen todella huonoon kuntoon. Joten pitää minimoida riskit.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Säilytystilasta tuli mieleeni, etten muista monessakaan kämpässä olleeni, jossa sitä olisi tarpeeksi. Sitä ei vaan rakenneta riittävästi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Säilytystilasta tuli mieleeni, etten muista monessakaan kämpässä olleeni, jossa sitä olisi tarpeeksi. Sitä ei vaan rakenneta riittävästi.
Mä olen ollut monessakin. Jos lähtö on kaksi kaappia yhdessä makkarissa + keittiönkaapit niin ei ole ihan sitä mihin pitäisi tyytyä.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Täällä on tilava keittiö, monilla kaapeilla, muita kaappeja yhteensä n.12kpl huoneissa. Se on paljon, mutta ei riittävästi sekään :) Mutta tosiaan, vähintään sen verran olisi jo hyvä valmiiksi olla. Ne kun on suunniteltu neliöille, omat hankinnat vie ikävästi tilaa. Joten ei oikein riitä kaksi pientä vaatekaappia :D
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Käytiin katsomassa. Jos 4h+ tuntee olonsa silliksi sillipurkissa niin se on sitten siinä. Tsekattiin myös yksi uusi kämppä, rakastuin. Kaksikerroksinen, mistä hiukan miinusta, mutta muuten kaikki niin tilavaa ja tätä päivää laitteineen päivineen että voi ihanuus.

Ehkä mahdollisesti tarjous siitä. Mietitään.

Uudiskohteitakin katsellaan, kyllä se näillä hintaeroilla uuden ostamiseksi tulee menemään.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Noniin, tänään tilattu muutamia esitteitä uudiskohteista, mitkä valmistuu joskus vuonna papu ennen nakkisotaa, osasta ei tietoa aletaanko edes rakentamaan.

On se vaan niin käsittämätöntä että täällä hintaero uuden ja vanhan välillä on 10 000-20 000€. Ja puhutaan ns. tasaveroisista kohteista (alue, koko, piha yms.), mutta ikäero voi olla sen 10v. Siihen sitten remontit päälle. Ei jaksa ymmärtää.

Onneksi ei ole kiire vaan sitä oikeaa voi metsästää vaikka vuodesta toiseen jos niikseen tulee. Mutta kyllä se silti välillä hiukan stressaa kun tuntuu ettei valinnanvaraa ole millään vaikka on varaa ihan kivasti kämppään laittaakkin. Tämä on niin helvetin kallis paikka, totta tosiaan. Pitäis olla miltsin laina :D

No, mietittiin sitä mihin rakastuin sydänjuuriani myöden. On kertakaikkiaan mahtava lukaali. Todella loftimainen, olematta lofti. Ja mä niin tykkään lofteista. Ylhäällä olohuone - keittiö(yleensä nämä on alhaalla), ja se koko tila oli järkyttävän iso, mutta silti yhtenäinen. Saunat, kodinhoitohuoneet, vaatekomerot, makkarit, työhuoneet yms. just nappiin materiaaleja myöden. Ja se ihana terassiparveke missä liikkumiseen olisi vaadittu kartta. Pelkkää ikkunaa. Olisi siellä kelvannut ulos katsella kitinöidessä sohvalla maaten tai grillata terassipartsilla rempseästi makkaraa.

Mutta, muutama juttu on vaan semmonen, että tietää sen tuottavan pidemmän päälle, ehkä jo heti, ongelmia nimenomaan lapsiperheenä asuessa, joten sen on nyt annettava olla vaikka koko kroppa huutaa "mä haluun, mä haluun"!

Kaksin se olisi toki täydellinen. Kokoahan siinä olisi liikaa kun on 4h+, mutta voi nyyh, jatketaan matkaa ;(
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja annepa »

RP kirjoitti: Kaksin se olisi toki täydellinen. Kokoahan siinä olisi liikaa kun on 4h+, mutta voi nyyh, jatketaan matkaa ;(
Plääh, meille ei tunnu riittävän 3h+k, meitä on siis kaksi aikuista ja yksi karvaturri :D
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Olen törmännyt mielenkiintoiseen juttuun. Nimittäin olen pyytänyt useammasta uudiskohteesta (valmiista sekä rakenteilla olevista) esitteitä, koska niitä on ilmoitusten mukaan tarjolla.

Havainto on mielenkiintoinen. Nimittäin olen saanut valtavan määrän esitenippuja lähes välittömästi. Neljästä kohteesta en ole saanut, eikä sieltä ole otettu yhteyttä vaikka ovat edelleen myynnissä. Näitä neljää kohdetta yhdistää se, että sijaitsevat alueella jossa ruotsinkieli on vallassa, jopa 95%.

Hmmm, hassu sattuma. En tietenkään halua väittää että kyse olisi siitä kun esitteet on pyydetty suomella = pyytäjä on suomenkielinen. ;)
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

RP kirjoitti:
No, mietittiin sitä mihin rakastuin sydänjuuriani myöden. On kertakaikkiaan mahtava lukaali. Todella loftimainen, olematta lofti. Ja mä niin tykkään lofteista. Ylhäällä olohuone - keittiö(yleensä nämä on alhaalla), ja se koko tila oli järkyttävän iso, mutta silti yhtenäinen. Saunat, kodinhoitohuoneet, vaatekomerot, makkarit, työhuoneet yms. just nappiin materiaaleja myöden. Ja se ihana terassiparveke missä liikkumiseen olisi vaadittu kartta. Pelkkää ikkunaa. Olisi siellä kelvannut ulos katsella kitinöidessä sohvalla maaten tai grillata terassipartsilla rempseästi makkaraa.

Mutta, muutama juttu on vaan semmonen, että tietää sen tuottavan pidemmän päälle, ehkä jo heti, ongelmia nimenomaan lapsiperheenä asuessa, joten sen on nyt annettava olla vaikka koko kroppa huutaa "mä haluun, mä haluun"!

Kaksin se olisi toki täydellinen. Kokoahan siinä olisi liikaa kun on 4h+, mutta voi nyyh, jatketaan matkaa ;(
Noniin, tämä on niin tätä. Olisihan se pitänyt tietää. Aina sama juttu. Anyway, tästä tehdään tarjous ja nyt menee sitten yöunet useammaksi päiväksi kun saa jännätä ja odottaa että pääsee pöydän ääreen. On kyllä hinnaltaan siinä kipurajalla joten mitään järkyttävää tarjouskilpailua ei pysty käymään, tätä se on kun on itse vielä hoitovapaalla.

On se vaan niin täydellinen, tilasta ei ainakaan tule puutetta. Kävin tätä suurennuslasilla tutkimassa uudemman kerran, kun on ollut puhetta että uusissa taloissa on rakennuspuutteita (asutuissa kohteissa ne viat on jo tulleet vastaan), ja ajattelin jo siltä istumalta jäädä sinne.

No voi hitsin vitsi kun jännittää niin maan pirusti.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

annepa kirjoitti:
RP kirjoitti: Kaksin se olisi toki täydellinen. Kokoahan siinä olisi liikaa kun on 4h+, mutta voi nyyh, jatketaan matkaa ;(
Plääh, meille ei tunnu riittävän 3h+k, meitä on siis kaksi aikuista ja yksi karvaturri :D
Se on varmaan tottumiskysymys :) Silloin alussa asuttiin jossain parinkymmenen neliön huoneessa kaksin, sitten kolmestaan jossain hiukan päälle viidenkymmenen. Nyt asutaan hiukan päälle 70neliön asunnossa ja tuntuu tilaa olevan riittävästi. Tuossa uudessa onkin sitten jo yli 100 neliöö, joten sinne varmaan eksyn, mutta neliöt on hyvin hyödynnetty esim. isoon vessaan mikä on aika kiva lapsen kanssa.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Kiitoksia Suvinen! Olen kyllä samaa mieltä siitä, että kun sitoutuu pitkäksi aikaa kämppään ja lainoihin niin se tietty fiilis on tultava tai sitten antaa suosiolla olla.

Muutama valtti on onneksi hihassa, ajatellen mahdollisia toisia ostajia, joten olen luottavaisin mielin. Tietty jos joku ehtii sen aikaisemmin napata tjmv. niin sitten ei oikein mitään voipi.
RP

Re: Asunto-ostajan muistilista!

Viesti Kirjoittaja RP »

Ihan mielenkiinnosta kyselen, olen näitä toki itsekin katsellut, ja semmonen keskitaso on hahmottunut, mutta millaisia määriä teillä on asuntokaupoissa pyyntihinnasa lähtenyt pois? Onko ollut eroja yksityisen myyjän/rakennusfirmojen kohteiden hinnoissa?

Ensimmäinen tarjous tehtiin tänään. Tiesimme ettei mene läpi, mutta tällä tavoin saimme vastatarjouksen. Oli, noh aika huono. Totta tosiaan. Laitettiin toinen tarjous menemään, siitä odotellaan vastausta. Jos sillä ei lähde niin saa puolestamme jäädä saamatta. Pitää sitä vastaan tullu, siihen on ihan tarpeeksi perusteita. Mutta ei niistä sen enempää :)
Vastaa Viestiin