money

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
milli

money

Viesti Kirjoittaja milli »

Onkohan se vain minä, koen raha-asioistani puhumisen julkisesti epämiellyttäväksi. Miksi sitten taas sellaisista asioista, jotka oikeasti olisivat kahden ihmisen välisiä asioita, voi puhua tuosta vain.

Onko muita kenelle omista raha-asioista puhuminen on tabu, kun taasen vaikka seksistä voi jutella vapautuneesti?
Manaaja

Re: money

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

o/

Raha-asioilla keuliminen on jotenkin vaan vähän...köyhää. Ongelma on ehkä siinä, että raha-asiat ovat aina henkilökohtaisia. Sen sijaan seksistä voi tietyllä tavalla puhua helpostikin melko yksityiskohtaisesti ilman että puhuu vielä tietyllä tavalla henkilökohtaisesti.

Tarkoitan siis sitä, että kaikennäköisistä preferenssijutuista voin puhua melko vapautuneesti, mutten kuitenkaan lähtisi parisuhteessa oikeasti tapahtuvaa seksiä ruotimaan tai mainostamaan julkisesti. Miten nuolin toisen toosaa tai miten multa otettiin lastit suuhun tai miten panin sitä takaapäin tai koska sain siltä viimeksi persettä. Sellanen on...taas kerran köyhää. Tai tähän sopisi kai paremmin "halpaa".
Viimeksi muokannut Manaaja, 13.09.2010 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: money

Viesti Kirjoittaja annepa »

Ihan hyvin voin puhua, mutta en keuli. Ei ole varaa keulia.

Esim töissä olen huomannut että jos ihmiset puhuisivat palkoistaan niin homma ois reilumpaa. Mutta eihän se nyt käy ja niinpä palkankorotusvaatimuksia on tehtävä sokkona. No samapa tuo.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: money

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Mä juttelen sopivaksi kokemassani seurassa vapautuneesti melkein mistä vaan. Toki tuo ei tarkiota rahoilla leuhkimista, siihen ei todellisuudessa pysyen ole edes mahdolisuutta. Lopputulemia muistellen vapautuneisuus ei aina ole kyl ollut hyvä asia.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Gaia

Re: money

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Riippuu siitä kenen kanssa ja mihin sävyyn asiasta keskustellaan.

Mä en tietääkseni tunne ihmisiä, joilla olisi varaa leuhkia raha-asioillaan.

edit. En kyllä huutele seksiasioistakaan. Keksin kamalan paljon muitakin puheenaiheita.

Millä tavalla milli tarkoitit raha-asioista puhumisen olevan tabu?
Minkälaisista raha-asioista?

En mä ryhtyis huutelemaan paljonko tienaan tai paljonko on velkaa.
milli

Re: money

Viesti Kirjoittaja milli »

Mitäköhän mä tässä ajoin takaa, ajatus oli kirkas vielä hetki sitten.

Julkisesti puhumisesta.. eli esim ystävättären kanssa voi ihan hyvin puhua seksistä hyvinkin yksityiskohtaisesti, mutta sitten jos tulee kyse rahasta, niin .. menee äkkiä tämä tyttö hiljaiseksi. Jos tienaa enemmän kuin kaveri, niin ei kahtaa sanoa tms.. tai jotenkin vaan alkaa hävettää, tulee huono omatuntonto .. ihan kuin ei ansaitsisi sitä.

edit: raha-asioista, tarkemmin siis omasta taloudesta..
Viimeksi muokannut milli, 13.09.2010 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
milli

Re: money

Viesti Kirjoittaja milli »

Gaia kirjoitti:Millä tavalla milli tarkoitit raha-asioista puhumisen olevan tabu?
Minkälaisista raha-asioista?

En mä ryhtyis huutelemaan paljonko tienaan tai paljonko on velkaa.
Just ym raha-asioista meinasin..
nastamuumio

Re: money

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Seksistä en ikinä puhuis sellasta, mitä oon tehnyt tarkalleen millä tavalla. Rahasta puhun mielummin, jos se jollain lailla luontevasti liittyy johonkin keskusteluun. Oon mä kai Kitinässäkin joskus mun jonkun taannoisen palkan maininnut.
Gaia

Re: money

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Kyllä mä omista raha-asioistani voin ystävän kanssa puhua, myös noista, jotka mainitsin aikaisemmin. Mulla on aika olematon tarve vertailla muiden palkkaa, velkamääriä ja muuta omaani :)
Jos on isompi porukka, puhun mielummin muusta.

edit. Omista seksiasioista en puhu edes ystävien kanssa. Ne jutut eivät kuulu muille kuin mulle ja seksin toiselle osapuolelle. En myöskään ole tippaakaan kiinnostunut muiden yksityiskohtaisista seksiasioista.
RP

Re: money

Viesti Kirjoittaja RP »

annepa kirjoitti:Ihan hyvin voin puhua, mutta en keuli. Ei ole varaa keulia.

Esim töissä olen huomannut että jos ihmiset puhuisivat palkoistaan niin homma ois reilumpaa. Mutta eihän se nyt käy ja niinpä palkankorotusvaatimuksia on tehtävä sokkona. No samapa tuo.
No mun mielestä ihan hyvä vaan kun niistä EI jutskailtaisi. Pääasia että pomolle osaa hintansa perustella, työkavereille nämä perustelut tuskin riittää jos palkkapussi on useampaa painavampi. Kateutta/vitutusta en lähtisi aliarvioimaan vaikka esim. itseäni ei muiden tulot kiinnosta.

Ukon työpaikan saunaillassa oli tiedusteltu palkkaa ja oli kieltäytynyt sitä kertomasta, seiväs perseessä katsos. Muut olivat auliisti ladelleet tulojaan. Ja siltä pohjalta totesinkin että hyvä että pidit uutena tulokkaana turpasi kiinni, tee niin jatkossakin. Väitän että närää olisi syntynyt tarpeettomasti, ainakin alitajuisesti jollei näkyvästi.

Itse en myöskään ole omista palkoistani puhellut, useasti niitä udeltu. Kun tietää tienaavansa enemmän, on parempi olla hiljaa. Ihan kokemuksen syvällä tissiäänellä.
elco

Re: money

Viesti Kirjoittaja elco »

Mielestäni palkasta puhuminen duunikavereiden ja samalla alalla olevien kanssa on hyödyllistä benchmarkkausta. Työnantajilla on hirvittävä informaatioylivoima palkoista puhuttaessa, joten palkoista puhuminen on oman etuni mukaista.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: money

Viesti Kirjoittaja annepa »

RP kirjoitti: työkavereille nämä perustelut tuskin riittää jos palkkapussi on useampaa painavampi. Kateutta/vitutusta en lähtisi aliarvioimaan vaikka esim. itseäni ei muiden tulot kiinnosta.

****
Itse en myöskään ole omista palkoistani puhellut, useasti niitä udeltu. Kun tietää tienaavansa enemmän, on parempi olla hiljaa. Ihan kokemuksen syvällä tissiäänellä.
Se ei taida olla mun ongelma jos joku toinen ei osaa perustella pomolleen miksi pitäisi saada parempaa palkkaa. Myönnetään kuitenkin, että ihmiset ovat typeriä, eikä tässä(kään) kohtaa usein ärtymys kohdistu oikeaan ihmiseen.

Olen samoilla linjoilla elcon kanssa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: money

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

elco kirjoitti:Mielestäni palkasta puhuminen duunikavereiden ja samalla alalla olevien kanssa on hyödyllistä benchmarkkausta. Työnantajilla on hirvittävä informaatioylivoima palkoista puhuttaessa, joten palkoista puhuminen on oman etuni mukaista.
Juuri noin. Vältän suomalaiseen tyyliin rahasta jutustelua, mutta oman palkkatason ymmärtäminen on hyödyllistä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: money

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Noin.
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 03.11.2013 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: money

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti:Mielestäni palkasta puhuminen duunikavereiden ja samalla alalla olevien kanssa on hyödyllistä benchmarkkausta. Työnantajilla on hirvittävä informaatioylivoima palkoista puhuttaessa, joten palkoista puhuminen on oman etuni mukaista.
Juuri näin. Tällä suojataan myös oma persusta siinä kohdassa kun aletaan katselemaan ukkoja kalleimmasta päästä ulos.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18753
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: money

Viesti Kirjoittaja Niba »

Rahasta en puhu koskaan, ainakaan omistani..



Rahattomista hyödykkeistä kuten pilluista puhun mielelläni, pidän myös pilluun puhumisesta.. Oon varmaan sairas kun tuo pillu niin kiinosta!
Pyyhin Netikettiin..
Zeb

Re: money

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Mä puhun useimmille ihmisille huomattavasti avoimemmin omista raha-asioistani kuin seksielämästäni.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: money

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mä sanoisin, että keuliminen ihan millä tahansa asialla sukkaa; tai ainakaan en itse harrasta eikä kiinnosta kuunnella muidenkaan keulintaa. Raha ei muodosta poikkeusta. Ei se oikein muutenkaan poikkea muista puheenaiheista omalla kohdallani. Puhun rahasta, seksistä, mielenterveysjutuista tai melkeinpä mistä vaan (en nyt ainakaan heti keksi, mistä en voisi puhua), jos siihen on hyvä syy. Jos ei ole hyvää syytä puhua, olen hiljaa. Keuliminen ei ole edellä tarkoitettu hyvä syy.

...Tosin, jos mulla olisi paljon rahaa, en ehkä puhuisikaan ihan niin avoimesti. Syystä että se tulkittaisiin helpommin inhoamakseni keulimiseksi silloinkin kun ei sitä oikeasti olisi. Seksistä puolestaan voi helpommin puhua yleisemmällä tasolla, ilman oman seksielämän ihanuuden hehkuttelua. "Rahasta puhuminen" puolestaan taitaa määritelmällisesti tarkoittaa nimenomaan omista raha-asioista puhumista.

Palkkatöissä ollessani olen kyllä aina puhunut palkoista avoimesti, elcon mainitsemasta syystä. Joidenkin free-duunien hinnoittelun osalta tällaisten keskustelujen käyminen on vielä tärkeämpää; suorastaan välttämätöntä, ettei tule yli- eikä alihinnoitelleeksi itseään.
SikaMika

Re: money

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Puhun rahasta kuin ruisleivästä. ei, kyllä mä olen pyrkinyt pitämään raha-asiani hyvin pitkälti omana tietonani. Toisaalta rahaa on ollut viime aikoina siinä määrin niukalti, ettei ole paljon, mistä puhua. Työuralla palkoista puhuminen on tietenkin hyvä homma juurikin oman asemansa tiedostamisen takia. Sillä on ollut vähäisemmässä määrin merkitystä tähän asti, mutta sen merkitys tulee tästä eteenpäin kasvamaan.
Dumis

Re: money

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Rahnuasiasta ole paljoa puhumista, tienaan duunariksi hyvin koska teen vitusti ylitöitä, mutta sitä kukaan tajua, joten parempi olla puhumatta asiasta. Olen kyllä huomannut että kaveripiirissä on pari jäbää jotka eivät oikein ikinä puhu raha-asioistaan ja kuulemma he just tienaavat/omistavat jonkusta verran hilloa. Eipä ole paljoa hetkauttanut, siinä menevät mukana, mutta voin kyllä hyvin kuvitella että leuhkijan leima tulee jossain piireissä aika vitun nopeeta jos alkaa elvisteleen fyrkalla.

Ainiin, toinen niistä pyyhki perseensä 500-seteleihin Unkarissa :D
Mut se johtui siitä että hätä yllätti ja bajamajasta oli papru loppu.
Vastaa Viestiin