NuoriD kirjoitti:Kuten aiemmin kirjoitin, bussilippuja subventoidaan verovaroin. Bussissa istuvat eivät ole maksaneet koko matkaansa itse.
Yksityisautoilijoilta kerätään verovaroja, joilla subventoidaan bussiliikennettä.
On monia asioita, joita sinäkään et ole maksanut kokonaan itse.
Et ole maksanut korkeakouluopetustasi itse, jonka auttamana nautit nyt keskimääräistä suurempia ansioita ja mahdollisuutta röyhkeillä liikenteessä.
Et ole maksanut kokonaan yhteiskuntarauhasta, jonka puitteissa sinulle taataan mahdollisuus harjoittaa ammattiasi ja pitää ansiosi, ja taata ettet saisi aina myöskään ihan ansiosi mukaan - käyttäytyessäsi väärin toisia ihmisiä kohtaan.
Globaalisti harrastamasi yksityisautoilu aiheuttaa paljon ongelmia, joiden haitat on ulkoistettu muualle - eli sinäkään et maksa täyttä hintaa autoilustasi.
Sinua ja sinun nauttimiasi palveluita / asioita subventoidaan tässä maassa kyllä merkittävästi, joten tuollaisen markkina-ajattelun soveltaminen silloin kuin se sinulle sopii on vain älyllistä ja moraalista epärehellisyyttä.
Samanlaisella ajattelulla voisit yrittää perustella koomapotilaan seksuaalista hyväksikäyttöä, koska ko. henkilö tai kukaan muu ei siitä kärsisi tai kokisi haittaa - varsinkaan jos kukaan ei saisi tietää.
Itse tarkastelisin asiaa hyödyt versus haitat aspektilla:
- Hyödyt hieman työmatkan ajassa
Haitat:
- aiheutat useille ihmisille stressiä ja/tai mielipahaa, joka voi kostautua muualla
- rapautat eri ihmisten mielissä vapaamatkustamisella sosiaalisia sopimuksia, joiden varassa järjestelmät toimivat. Jos sopimukset raukeavat, kaikki häviävät
- saatat aiheuttaa toimillasi haittaa ja hidastuksia julkiselle liikenteelle, jolle kaista on varattu
Olet paha, paha ihminen.