Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Yleinen lätinä jä kitinä

Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Liian huono
1
7%
Liian hyvä
5
36%
Sopiva
3
21%
Niba
3
21%
Antakaa pillua/munaa
2
14%
 
Ääniä yhteensä: 14

NuoriD

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Gat kirjoitti:
Dave puhuu vieläkin työttömien nöyryyttämisestä. Siis niiku menisivät pummit vaan työhon? Ihanko oikeasti täytyisi näyttää taas se MOL:n tilasto, onko se mahdollista matemaattisest .
Nykyinen työpaikkojen ja työttömien määrä ei kerro siitä, olisiko kaikkien työttömien mahdollista saada työtä. On olemassa paljon tekemätöntä työtä, mutta näitä työpaikkoja ei edes ilmoiteta työvoimatoimistoon (niitä ei nykyisellään ole olemassa), koska nykyisellä työnhinnalla niiden teettäminen ei ole järkevää. Jos taas em. nyt imaginaarisista työpaikoista tarjottaisiin palkkaa, jolla ne olisivat työn teettäjälle kannattavia, kukaan ei ottaisi ko. töitä vastaan, koska sossusta saa saman tekemättä mitään

Jos työn tarjonta kasvaa (=suurempi osa työttömistä olisi valmis ottamaan vastaan mitä työtä tahansa), niin se laskisi työn hintaa ja synnyttäisi uusi työpaikkoja.

Suomesta esim. puuttuu monia Yhdysvalloista tuttuja työpaikkoja, kuten kerrostalojen ovenavaajat, keskiluokan puutarhoja hoitavat puutarhurit ja supermarkettien kauppakassien täyttäjät. Eli talouden dynamiikka kyllä synnyttäisi näitä uusia työpaikkoja, joihin sinäkin pystyisit. Osaisit varmastikin pakata perheenäidin ruokaostokset supermarketin liukuhihnalla kauppakassiin.

Tästä oli Suomen Kuvalehdessä parikymmentä vuotta sitten hyvä juttu. Siinä todettiin, että lopulta kaikki aina saavat työpaikan ja toisaalta kovin suurta työvoimapulaakaan ei tule. Artikkelissa tarkasteltiin työn tuottavuuden ja työvoiman tarjonnan vaihtelua satojen vuosien perspektiivillä ja päädyttiin siihen, että jos tarkasteltaisiin pelkästään muuttuvaa kysyntää tai tarjontaa, niin välillä työttömyyden olisi pitänyt olla jotain 90% ja välillä taas 90% työpaikoista olisi pitänyt olla vailla työntekijöitä työvoimapulan takia. Niin ei kuitenkaan ole ollut, koska talous itse tasapainottaa tilanteen jos sen annetaan se tehdä. Toki juuri esim. sosiaaliturva ja AY-liike saattavat hankaloittaa tasapainon löytymistä, koska ne synnyttävät systeemiin sisäistä kitkaa ja nostavat työn hintaa.

Ja kuten olemme yhdessä todenneet n+1 kertaa, olisit aina halutessasi saanut töitä esim. siivoojana, mutta koska olet alkoholisoitunut työtä vieroksuva sosiaalipummi, et ole halunnut ottaa töitä vastaan.
Viimeksi muokannut NuoriD, 24.09.2010 9:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Ja kuten olemme yhdessä todenneet n+1 kertaa, olisit aina halutessasi saanut töitä esim. siivoojana, mutta koska olet alkoholisoitunut työtä vieroksuva sosiaalipummi, et ole halunnut ottaa töitä vastaan.
Jos gattiksen aikaisempi palkka on ollut 860e, niin tuohon hintaan löytyy lukemattomia hommia, joihin voisi ryhtyä. Siivoaminen, vartija, autonkuljettaja, jne.

Mietis dave, jos saisit autonkuljettajan sotuineen alle 15 kilolla vuodessa. Etkö palkkaisikin autokuskin, joka sitten voisi ajella bussikaistoja ja palaa helvetin tulessa?
NuoriD

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ja kuten olemme yhdessä todenneet n+1 kertaa, olisit aina halutessasi saanut töitä esim. siivoojana, mutta koska olet alkoholisoitunut työtä vieroksuva sosiaalipummi, et ole halunnut ottaa töitä vastaan.
Jos gattiksen aikaisempi palkka on ollut 860e, niin tuohon hintaan löytyy lukemattomia hommia, joihin voisi ryhtyä. Siivoaminen, vartija, autonkuljettaja, jne.

Mietis dave, jos saisit autonkuljettajan sotuineen alle 15 kilolla vuodessa. Etkö palkkaisikin autokuskin, joka sitten voisi ajella bussikaistoja ja palaa helvetin tulessa?
No ilman muuta, jos ko. autonkuljettaja olisi Gattis, jolle voisin vittuilla takapenkiltä samalla kun lukisin Jallua.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

SikaMika kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Mutta älä yritä sotkea aihetta keskusteluun, johon se ei lainkaan liity - siitä seuraa vain tarpeetonta hämmennystä.
Älä yritä vängätä aihetta pois keskustelusta, jonka ytimessä se on. Kerro, miten tilanteesi eroaa aiemmin mainitsemastani tapaus Homoboysta?
Mene lukemaan tähänastinen kertomukseni bussikaistalla ajo -ketjusta (alkaa sivulta 6) ja esitä sitten lisäkysymykset mieluiten samassa ketjussa. En tod. toista samoja juttuja tänne vain sua varten, joita tolkutin jo Davelle useita kertoja muualla.
NuoriD

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Tsiisus mä olen pehmo :shock:

Mä lainasin potilaalle rahaa. Se on ollut sairaslomalla monta viikkoa ja nyt ollut pari päivää syömättä. Hu saa sairaspäivärahan vasta illalla.

Saisi tietty rahaa sossusta, mutta ei halua hakea. Ei ole koskaan käynyt sossussa.

Lainasin pari kymppiä.

Kaveri ei todellakaan pyytänyt rahaa lainaksi.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriD kirjoitti:Tsiisus mä olen pehmo :shock:
Etkä ole.

Olet tyyppiesimerkki henkilöstä, joka olisi amerikassa yltiörepublikaani. Itse suoritettu hyväntekeväisyys ja armo on hyvä asia, koska tunnet itsesi hyväksi ihmiseksi ja tekemäsi oikein - etkä halua että valtio jakaisi sinun rahojasi väärin.

Mutta siis hyvin osoitettua armeliaisuutta ja melkein pehmoilua.
NuoriD

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

^Tässä tapauksessa pikantti yksityiskohta on se, että tuo kaveri uskoakseni saisi rahaa sossusta, mutta ei halua hakea sitä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:^Tässä tapauksessa pikantti yksityiskohta on se, että tuo kaveri uskoakseni saisi rahaa sossusta, mutta ei halua hakea sitä.
Juuri siksi sinä sen rahan annoitkin! Todistit maille kaikille, että sossua ei tarvita, jos salkkumiehiä verotettaisiin vähemmin, jolloin heille jäisi enemmän 2-kymppisiä lainailtavaksi.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja huima »

^sivustahuutaja sen jo sanoikin.

Mä voinkin olla jatkossa hiljaa.
NuoriD

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Hemmo kävi maksamassa lainan.
Dumis

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

NuoriD kirjoitti:Hemmo kävi maksamassa lainan.
Saitko korkoa?
NuoriD

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Dumis kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Hemmo kävi maksamassa lainan.
Saitko korkoa?
Mies on muslimi.
Dumis

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

NuoriD kirjoitti:
Dumis kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Hemmo kävi maksamassa lainan.
Saitko korkoa?
Mies on muslimi.
Sano vielä että nehru...?
JA SÄ lainasit sille rahaa!
NuoriD

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Dumis kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Dumis kirjoitti: Saitko korkoa?
Mies on muslimi.
Sano vielä että nehru...?
JA SÄ lainasit sille rahaa!
Mä olen tällainen Dr. Jekyll/Mr. Hyde.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:
Dumis kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Hemmo kävi maksamassa lainan.
Saitko korkoa?
Mies on muslimi.
Itse olisin pyytänyt ainakin pari niistä neitsyistä. Luulisi äijän 68:llakin pärjäävän.
NuoriD

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mä olen tällainen Dr. Jekyll/Mr. Hyde.
Se on Tohtori Timo / Herra Simo. Katso vaikka juutuubista. Sketsistä tulee ND nykyään mieleen.
:) En mä onneksi ihan noin paha ole.
NuoriD

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: :) En mä onneksi ihan noin paha ole.
Miksei? Oliko Timon postimerkkiharrastus liikaa jo sinullekin? :)
En tykkää Ginistä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Onko sosiaaliturva hyvä vai huono vai niba?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:En tykkää Ginistä.
Viinaa juodessa saa irvistää.
Vastaa Viestiin