Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:Yllättävän moni vinkuja ei kuitenkaan syystä tai toisesta ole tätä valintaa tehnyt.
Siihen riittää aika pienikin prosentti, että suomeen jääjiä alkaa ns. vituttaa.

Lisäksi unohdat nyt ihan täysin se, että ehkä moni suomalainen on väheksynyt markkinoiden arvostamaa koulutusta siitä syystä, että palkat ovat niin paskat. Miksi joka toisesta koulutetaan joku taiteilija tai 'luova' tapaus, kun markkinoita on vain muutamalla parhaalle?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

EveryWoman kirjoitti:Niin siis ne samat ihmiset, joiden mielestä kotimaan sisäisissä tuloeroissa ei ole mitään vikaa, vinkuvat sitten kuitenkin kun ulkomailla jengillä on paremmat palkat? Eikös tämä porukka aina huomauttele, kuinka jokainen on ammattinsa itse valinnut? Miksi ette muuta siihen maahan, jossa on teidän mielestänne sopiva palkka, jos on niin kauheaa tienata "vain" 4000 euroa kuussa?
En mä oo vinkunut ja olen tyytyväinen palkkaani, vaikka vaimo tienaa enemmän. Ulkomaille muutto on kyllä hyvin todennäköinen vaihtoehto, mutta ei rahan takia. Mulla on elämässä tärkeämpiäkin asioita.

Taulukko jonka linkkasin oli vaan huono vaihtoehto sille, jota en löytänyt. Siinä oli vertailtu palkkausta ja verotusta teollisuusmaissa koulutustasojen mukaan. Suomalaiset duunarit pärjäsi vertailussa hyvin ja koulutetut huonosti, johtuen voimakkaasta progressiosta, joka juurikin luo kannustinloukkuja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vagabondo kirjoitti:Ulkomaille muutto on kyllä hyvin todennäköinen vaihtoehto, mutta ei rahan takia. Mulla on elämässä tärkeämpiäkin asioita.
Sama täällä, ts. olisin jo muuttanut jos puoliso voisi viedä työnsä minne vain.

Mä en henk. koht. tarvitsisi yhtään enempää rahaa valtiolta - vähempikin riittäisi - vaan pidän ongelmana tuota järkyttävää tehottomuutta, kannustinloukkuja ja kyykytystä, mikä tukijärjestelmiimme liittyy. Ja monimutkaisuutta, jonka johdosta mm. vastakkaista sukupuolta edustavan kaverin ottaminen kämppikseksi johtaa asumistuen menettämiseen, jos kaverilla sattuu tuloraja ylittymään. Tämä vain yhtenä esimerkkinä systeemin vittumaisista virheistä.

Samoin pidän ongelmana suomalaisten asennetta, jonka mukaan mm. nuoren työttömyys on hänen omaa syytään, olipa tilanne työmarkkinoilla mikä tahansa. Ja ihmisiä, jotka käskevät pienituloisten olla valittamatta valintojensa seurauksista samalla kun itse valittavat oman, moninkertaisesti suuremman palkkansa pienuutta (niin ikään itse valitsemallaan uralla). Jne.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:Lisäksi unohdat nyt ihan täysin se, että ehkä moni suomalainen on väheksynyt markkinoiden arvostamaa koulutusta siitä syystä, että palkat ovat niin paskat.
Niin siis tarkoitat, että palkat ovat paskat, koska koulutusta väheksytään? Vai?
sivustahuutaja kirjoitti:Miksi joka toisesta koulutetaan joku taiteilija tai 'luova' tapaus, kun markkinoita on vain muutamalla parhaalle?
Koska kulttuurialojen koulutukseen on paljon hakijoita, ja koulut saavat rahaa sisäänottomäärien eikä valmistuneiden perusteella. Tai sitten sekä että, en oo varma. Organisaatio pyrkii ensisijaisesti säilyttämään itsensä, ja jos tämä tavoite on ristiriidassa vaikkapa opiskelijoiden työllistymisen kanssa, niin sitten opiskelijat eivät työllisty.

Ja osittain siksikin, että valitettavasti ainakin tietyillä taidealoilla pitää kouluttaa kokonainen vuosikurssillinen jengiä, että saadaan ulos yksi tai kaksi oikean uran tekevää. Jos koulutettaisiin vain ne kaksi, heistä ei tulisi yhtä ammattitaitoisia, koska valtaosa oppimisesta tapahtuu muiden tekemisiä observoimalla. Lisäksi hakuvaiheessa on käytännössä mahdotonta tietää, ketkä ne kaksi menestyvää niistä kahdestakymmenestä pääsykokeissa pärjänneistä ovat.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

EveryWoman kirjoitti: Samoin pidän ongelmana suomalaisten asennetta, jonka mukaan mm. nuoren työttömyys on hänen omaa syytään, olipa tilanne työmarkkinoilla mikä tahansa. Ja ihmisiä, jotka käskevät pienituloisten olla valittamatta valintojensa seurauksista samalla kun itse valittavat oman, moninkertaisesti suuremman palkkansa pienuutta (niin ikään itse valitsemallaan uralla). Jne.
Osa on kyllä ihan tarkoituksella työttömänä. Mulla on siitä omakohtaista kokemusta :D
Edellisen laman aikaan sai vielä lojua ihan rauhassa, eikä työkkäri häirinnyt turhilla aktivoinneilla ja rahaa sai enemmän kuin opiskelijat. Kyllä mä ihan laskin, ettei mun kannata tuhlata aikaa töissä, kun vapaa-ajalle oli ihan tarpeeksi aktiviteettia omasta puolesta.

Kyllä mä arvostelin järjestelmää jo silloin ja pidin tilannetta tyhmänä, mutta tietenkin kuppasin ulos kaiken minkä sai ja niin kannattaa muittenkin tehdä. En siis arvostele ihmisiä, jotka ottaa hyödyn irti järjestelmästä, vaan järjestelmää joka sen mahdollistaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vagabondo kirjoitti:Osa on kyllä ihan tarkoituksella työttömänä. Mulla on siitä omakohtaista kokemusta :D
Edellisen laman aikaan sai vielä lojua ihan rauhassa, eikä työkkäri häirinnyt turhilla aktivoinneilla ja rahaa sai enemmän kuin opiskelijat. Kyllä mä ihan laskin, ettei mun kannata tuhlata aikaa töissä, kun vapaa-ajalle oli ihan tarpeeksi aktiviteettia omasta puolesta.
No tuliko sinusta sitten yhteiskunnan luopio ja kuppaaja, vai veronmaksaja?
NuoriD

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:
Mä en henk. koht. tarvitsisi yhtään enempää rahaa valtiolta
Rahaa valtiolta? Ei valtiolla ole rahaa. Suomen kansalaisilla ja suomalaisilla yrityksillä saattaa olla rahaa, mutta valtiolla ei ole.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:No tuliko sinusta sitten yhteiskunnan luopio ja kuppaaja, vai veronmaksaja?
Johan tuossa kerrottiin, että kupattiin. Ei tässä nyt puhuta mistään ikuisista kohtaloista, vaan siitä kuinka paljon tuottavaa työtä kansantaloudessa tehdään yleisesti. Jos jokainen rötvää vaikka pari vuotta ylimääräistä 'valtion piikkiin', niin kummasti se vain tuntuu 'yhteisessä pussissa'.
NuoriD

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti: mm. vastakkaista sukupuolta edustavan kaverin ottaminen kämppikseksi johtaa asumistuen menettämiseen, jos kaverilla sattuu tuloraja ylittymään.
Oliko tämä se tapaus, jota täällä ollaan puitu? Jos oli, niin myönnän, että tämä on ongelma, mikäli asiaa käsitellään eri tavalla verrattuna tilanteeseen, jossa kämppis olisi samaa sukupuolta.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

EveryWoman kirjoitti: mm. vastakkaista sukupuolta edustavan kaverin ottaminen kämppikseksi johtaa asumistuen menettämiseen, jos kaverilla sattuu tuloraja ylittymään.
Eikä johda. Todistatte vaan että teillä on erilliset taloudet, eli asutte kämppiksinä, ette avoliitossa. Eli omat vuokrasopimukset, asunnon pohja joka mahdollistaa molemmille oman tilan jne.
Me transmitte sursum, Caledoni!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

par-sky kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: mm. vastakkaista sukupuolta edustavan kaverin ottaminen kämppikseksi johtaa asumistuen menettämiseen, jos kaverilla sattuu tuloraja ylittymään.
Eikä johda. Todistatte vaan että teillä on erilliset taloudet, eli asutte kämppiksinä, ette avoliitossa. Eli omat vuokrasopimukset, asunnon pohja joka mahdollistaa molemmille oman tilan jne.
Jaha, asia on siis jossain vaiheessa korjattu. No hienoa! (Edit: Aiemmin oikeudenmukaisen kohtelun saaminen tässä asiassa oli kiinni 1. omasta jaksamisesta, jota tarvittiin joskus lähes vuoden mittaisen prosessin ja useiden valituskirjeiden verran, ja 2. siitä oliko virkailijalla menkat.)

Vastaavia vittumaisia kiemuroita ja koukeroita on kyllä muitakin. Perustulo korjaisi ne kaikki yhdellä iskulla, ja lisäksi poistaisi kannustinloukut ja vapauttaisi ihmiset tuottavaan tekemiseen.
Viimeksi muokannut EveryWoman, 16.12.2010 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Ei valtiolla ole rahaa. Suomen kansalaisilla ja suomalaisilla yrityksillä saattaa olla rahaa, mutta valtiolla ei ole.
Sama asia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:No tuliko sinusta sitten yhteiskunnan luopio ja kuppaaja, vai veronmaksaja?
Johan tuossa kerrottiin, että kupattiin. Ei tässä nyt puhuta mistään ikuisista kohtaloista, vaan siitä kuinka paljon tuottavaa työtä kansantaloudessa tehdään yleisesti. Jos jokainen rötvää vaikka pari vuotta ylimääräistä 'valtion piikkiin', niin kummasti se vain tuntuu 'yhteisessä pussissa'.
Sanktioita ja muita vittuilujahan perustellaan nimenomaan sillä, että nuoret syrjäytyvät jos eivät mene heti töihin. Halusin vain tietää, onko näin käynyt tässä esimerkkitapauksessamme.

Jos töitä ei kerta kaikkiaan ole, ei voida pitää ihmisen omana vikana ettei hän "suostu" menemään töihin. Tällaisina aikoina hyväksyn väliaikaisen "kuppauksen" ilman muuta. Jos nekään, jotka laiskuuttaan jäävät joksikin aikaa kotiin makaamaan, eivät siitä syrjäydy, niin eivät varmaan ainakaan ne, jotka mielellään menisivät töihin kunhan vain onnistuisivat työtä saamaan.

Jos yrittäjäksi ryhtymistä helpotettaisiin ja silppu- ja pätkätyön tekemisestä purettaisiin kannustinloukut (= perustulo), kaikki tarjolla oleva työ tulisi tehdyksi ja työpaikkoja syntyisi nykyistä enemmän. Ja ihmiset lorvailisivat vähemmän (edellyttäen, ettei perustulon määrä ole liian suuri).
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä otin vaan sen mikä lain mukaan mulle kuului. En tiedä olisinko silloin saanut töitä, kun en edes hakenut, mutta eiköhän joku halukkaampi tehnyt ne työt mun puolesta. Ei se aika hukkaan mennyt, vaan silloin tehtiin pohjia myöhemmälle uralle, jossa olinkin maailman huippuja. Sitä saiko Suomi sijoitustaan takaisin on hankala arvioida.

Toisen sijoituksen minuun valtio tehnyt maksamalla opinnot. Tällä hetkellä olen nettomaksaja, mutta ehdinkö maksamaan opinnot pois ennen kuin liukenen maasta jää nähtäväksi. On siinä muualle muutossa omat huonotkin puolensa.

En ole kauhean innostunut verojen maksusta ja nykyisellä progressiolla työajan vähentäminen olisi houkutteleva ratkaisu. Nelipäiväinen työviikko ei kuitenkaan laskisi nettotuloja kuin kymmenisen prosenttia, mutta antaisi huomattavasti enemmän vapaa-aikaa. Siinä suurimpana esteenä kuitenkin on työnantaja :D

Sanoisin, että musta tuli luopio ja kuppaaja, vaikka tällä hetkellä nettomaksaja olenkin. Mä pyrin aina tekemään itseni kannalta parhaan diilin niissä rajoissa jotka valtio säätää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
So Hard

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ei valtiolla ole rahaa. Suomen kansalaisilla ja suomalaisilla yrityksillä saattaa olla rahaa, mutta valtiolla ei ole.
Sama asia.
Ei missään nimessä ole. Yksittäinen yritys tai henkilö voi viedä aina koko omaisuutensa ja ansaintakykynsä muualle.

Valtiolla on vain velkaa, kasa infraa ja pari hassua osaketta ja verotusoikeus, tosin vain niin kauan kun se koetaan legitiimiksi ja verot maksetaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Sama asia siinä mielessä, mistä puhuin. Sanoin että en tarvitsisi valtiolta enempää rahaa. Olisin voinut sanoa "veronmaksajilta". Sanassa valtio on vähemmän kirjaimia.
NuoriD

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:^Sama asia siinä mielessä, mistä puhuin. Sanoin että en tarvitsisi valtiolta enempää rahaa. Olisin voinut sanoa "veronmaksajilta". Sanassa valtio on vähemmän kirjaimia.
Mä yritin tuoda esiin sen (minkä toki tiedät), ettei valtiolla itsellään ole rahaa lainkaan, vaan kaikki valtion rahat ovat veronkannolla pois otettuja yksittäisten kansalaisten ja yrityksien rahoja. Eli valtio ei koskaan maksa mitään.

Nettona veronmaksajat siis eivät voi saada valtiolta rahaa, koska he maksavat kaikki valtion jakamat rahat itse.

Tietty tarkennuksena ulkomaalaisomistajat menettävät rahaa suomen valtiolle yhtiöverototuksen kautta, eli sikäli aivan kaikki valtion tulot eivät ole suomalaisten maksamia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tuosta Sveitsistä muuten vielä. Soininvaaran mukaan Sveitsissä "asuntotulo" on verotettavaa tuloa. Siis se raha, jonka asunnon omistaja säästää, kun hänen ei tarvitse maksaa itselleen vuokraa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:Tuosta Sveitsistä muuten vielä. Soininvaaran mukaan Sveitsissä "asuntotulo" on verotettavaa tuloa. Siis se raha, jonka asunnon omistaja säästää, kun hänen ei tarvitse maksaa itselleen vuokraa.
Pidän kyllä vähän kummallisena, että Soininvaarakin ikäänkuin valittelee, että kaikki eivät valitettavasti edes ymmärrä, miten asuntotulo on sellaista tuloa, jota voisi/tulisi verottaa. Kuvittelen, että esimerkiksi minä kyllä ymmärrän asuntotulon idean, ja vaikka sen lisäksi toki rakastan korkeita veroja, en silti oikein lämpene asuntotulon verotettavuudelle. En pidä siitä, että verokontrollia vietäisiin tuontyyppisiin asioihin.

Mitä Sveitsiin tulee, niin ymmärtääkseni heidän verojärjestelmänsä on sen veran idiosynkraattinen, että tuosta verotettavasta asuntotulostakin olisi kiva kuulla enemmän kuin Soininvaaran heitto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mä en ylipäätään 130%:sti luota Odeen. Hänellä on joskus intoa enemmän kuin tarkkuutta.
NuoriD

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mitä tulee asuntotuloon niin onhan sitä kaikenlaista tuloa. Esim. kävelytulo. Kävelytulosta nauttivan ei tarvitse maksaa bussilippua tai peräti yksityisautoilun korkeita kustannuksia. Käveleminen verolle.

Polkupyörätuloa nauttivankaan ei tarvitse maksaa autoilun korkeita kustannuksia.
SikaMika

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Eikä hengittäjätuloa nauttivan tarvitse maksaa mm. kalliista happinaamareista ja -pulloista. Verolle vaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No kai tuo asumistulon verotettavuus on kuitenkin teoreettisesti vähän noita retoriikkakukkasianne perustellumpi. Esimerkiksi yleensä kai verovähennyksiä (siis esimerkiksi asuntolainojen
korkotulojen alijäämähyvitystä) vastaa symmetrisesti jokin verotettava tulo, tässä tapauksessa siis (puuttuva) verotettava asumistulo. Lisäksi kai kansantalouden makronäkökulmasta asumistulo joudutaan kuitenkin ottamaan mukaan talouden tarkasteluun, kun taas noita muita ei samassa mielessä oteta. No, suhtaudun silti tähän aika kielteisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Aivan aikuisten oikeasti mun on vaikea nähdä, mitä asuntotuloa velattomassa rintamamiestalossa asuva mummeli nauttii.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mihin paskaduuneihin et kelvannut?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:Aivan aikuisten oikeasti mun on vaikea nähdä, mitä asuntotuloa velattomassa rintamamiestalossa asuva mummeli nauttii.
Laskennallista. Siinä ei mummon oma kokemus auta. Menes valittaan nälkääs, niin lyödään semmonen rätinki etees, jossa todistetaan, ettei sinulla voi olla nälkä
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin