Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.

Kuukaudessa turhuuksiin

0-50€
3
23%
50-100€
0
Ei ääniä
100-200
2
15%
200-300€
1
8%
300-400€
1
8%
400-500€
3
23%
500-600€
0
Ei ääniä
600-700€
0
Ei ääniä
700-800€
1
8%
yli 800€
2
15%
 
Ääniä yhteensä: 13

RP

Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja RP »

Postilootasta tuli taas tänään kulutustottumuksia mittaava kyselylomake. Vein välittömästi roskalaatikkoon. Kyselyn aiheina oli kauppamenot, asumismenot jne. Niitähän täälläkin on jo käsitelty. Mutta! Huomioin turhuuskulutus kohdan. Turhuuksiksi lasken kaiken sellaisen mikä sinällään ei ole välttämätöntä (tästä voi toki kiistellä), ne asiat joista aloitetaan tinkiminen jos ja kun rahatilanne sitä vaatisi.

Esim. vaatteet (ne ei välttämättömät mutta pakkosaatavat! :D), kirjat, elokuvat, leffateatterit, teatterit, videovuokraamot jne. jne.

Mikä on oma kuukausittainen turhuuksien roviosi, mistä se yleensä koostuu?
Dumis

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Onx auto turha? Jos on niin mittarin yli meni.
edit: niinku voisin käydä myös julkisilla töissä, tai fillarilla. Toisaalta mökillä en.

Jos ei ryyppäämistä oteta huomioon niin ehkä joku pari hunttia tjmsp.
RP

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja RP »

Dumis kirjoitti:Onx auto turha? Jos on niin mittarin yli meni.
Joillekin se voi olla, meille se on ainakin välttämättömyys, joten itse en omalla kohdallani mukaan laske.

Turhuuksien roviomme riippuu mielentilasta sekä turhuuksien arvosta, yleensä välillä 200-600€/kk.

Laskin tällä monimutkaisella taskulaskimellani keskiarvoksi noin 450€/kk.

Tämä koostuu pääosin koko perheen elokuvista, kirjoista sekä ei-välttämättömistä vaatekappaleista.
Dumis

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Noin päätän että se on puoliks turha ja joskus laskeskelin että siihen menee joku n. 650e/kk joten puolet siitä on 325+200+200 ehkä rymyämisiin joten tulos on absoluuttinen totuus 725e.
RP

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja RP »

^^Miten himputissa autoon saa uppoamaan kk yli 600€?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mikään ei oo turhaa.
RP

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja RP »

Vaola kirjoitti:Onko liikuntamenot turhia? Kyllähän sitä voi tarvittaessa vaikka lenkkeillä ja vetää kuntopiiriä kotona! :roll:
Mä lasken turhuuksiksi sellaiset asiat joita ilman ihminen voi (yksilöllistä siis) elää tarpeen vaatiessa tai voi korvata ne jollain toisella tavalla. Ei se välttämättä kivaa ole. Mutta harva tuskin lähtee tinkimään ruoasta, asumisesta yms. ensimmäisenä.

Oman maun mukaan siis.
AngryBird

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

400-600 €

Viime vuoden keskiarvosta: pelkästään kirjoihin meni n. 120,-/kk.

edit: pallotin kuitenkin 400-500 €
Dumis

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Dumis »

RP kirjoitti:^^Miten himputissa autoon saa uppoamaan kk yli 600€?
Lyhennys, bensat, täyskasko ja jos nyt tarttee jotain öljyjä vaihdella/remontoida.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja exsu »

Vastasin että 200-300 mutta siihen en vielä huomioinut liikuntamenoja. Niistä ehkä vajaa 100 tuohon päälle. Ja vuoden matkusteluista voisi ehkä laskea tuohon vielä jotain.. joten pallotin vaan väärän. :D
RP

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja RP »

AngryBird kirjoitti: Viime vuoden keskiarvosta: pelkästään kirjoihin meni n. 120,-/kk.
HC! :) Ostatko yleensä kirjat heti kun ilmestyvät kauppoihin vai muodostuuko toi jättipinosta kirjoja? :) About tuo menee itselläni leffoihin kk.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

No siis liksastahan ei jää ikinä mitään säätöön. Tai no nykysin jää, kun menee automaattisesti liksasta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
AngryBird

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

RP kirjoitti:
AngryBird kirjoitti: Viime vuoden keskiarvosta: pelkästään kirjoihin meni n. 120,-/kk.
HC! :) Ostatko yleensä kirjat heti kun ilmestyvät kauppoihin vai muodostuuko toi jättipinosta kirjoja? :)
Njoo, ostan tuoreeltaan enimmäkseen.
Joskus alesta sitten karmeita kasoja, tai huutiksesta jos sopivia sattuu kohdalle ;)
RP

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja RP »

Vesper kirjoitti: ei jää ikinä mitään säätöön.
Jahans. ;)
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

RP kirjoitti:
Vesper kirjoitti: ei jää ikinä mitään säätöön.
Jahans. ;)
No voi vattu. Nytkö mun viikonlopun irstailut vaikuttaa jo sormissakin :D
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Just nyt on liikaa säästökohteita/-tarpeita, että sanon 4-500€/kk.
Autoa en tuohon laske, vaikka (pieni) osa ajosta on 'turhaa'. Autoon menee tällä hetkellä arvonalennukseen 6000€/vuosi, polttoaine 100-200€/kk, huolto+renkaat+vakuutukset+jne n.200€/kk.

Tämän viikon turhimmat turhuudet ovat 2 sikaria, yht alle 30€. Odottavat lauantaita. Nautin autokuskina sikarit viinan asemesta.

Pallotan kuitenkin 4-500€ kieppeille.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vesper kirjoitti:No siis liksastahan ei jää ikinä mitään säätöön. Tai no nykysin jää, kun menee automaattisesti liksasta.
Näinhän siinä käy.

Mikä on turhuutta riippuu toki kuka niin sanoo, mutta jos nyt lasketaan mitä ilman tulisin hyvin toimeen.

Tässä kuussa menee vaatekaappien oviin 1200€, viimekuussa meni ~600€ tietokoneeseen ja 300€ PS3een, joulukuussa ~1500€ vahvariin ja niinedelleen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

ATM ei juuri mitään. Syön ulkona pari kolme kertaa viikossa, jossa työlounaat. Sitten joskus ostan jonkun lehden tai kaksi olutta. Laatu muuten maksaa, enkä mäkään ihan köyhältä näytä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
AngryBird

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

AngryBird kirjoitti:
RP kirjoitti:
AngryBird kirjoitti: Viime vuoden keskiarvosta: pelkästään kirjoihin meni n. 120,-/kk.
HC! :) Ostatko yleensä kirjat heti kun ilmestyvät kauppoihin vai muodostuuko toi jättipinosta kirjoja? :)
Njoo, ostan tuoreeltaan enimmäkseen.
Joskus alesta sitten karmeita kasoja, tai huutiksesta jos sopivia sattuu kohdalle ;)
Hep! Summasta puuttui lapsen kirjoihin menevät killingit. ~60 €/kk.

Taidan törsätä ihan liikaa. No mutta, ei kirjoista ainakaan haittaa ole, paitsi muuttokuormassa :)
RP

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja RP »

^Ei lapsille ainakaan (eikä aikuisillekaan)! Monet asiat tytsäkin oppinut kirjoista, on kova lukemaan.
Boner

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Boner »

RP kirjoitti:^^Miten himputissa autoon saa uppoamaan kk yli 600€?
No helposti.

lainalyhennyskulut on 300-1000 €kk
polttoainekulut 200-400€kk
huollot xx€kk
vakuutukset xx€kk
käyttöverot xx€kk
pysäköinti€kk

jnejne..
RP

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja RP »

^Nojoo, ei käynyt mielessä esim. lainalyhennykset. Vakuutukset ja bensat vuon mikä tekee kuukaudessa joku 200€ täällä päässä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Mun mielestä autokuluihin tulee laskea myös arvonalennus, se on helposti tonneja pär vuosi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pulkannaru kirjoitti:^
Mun mielestä autokuluihin tulee laskea myös arvonalennus, se on helposti tonneja pär vuosi.
Noin kymppitonnin vuodessa, terveisin ex-jaguaristi.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Turhuuksien rovio - kulutusmittari!

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mustkii toi sun avan pallokisu on paljon söpömpi kuin Jagge ;)
Prepare for the worstest.
Vastaa Viestiin