Mammailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mikä tytössä nyt on niin kamalan pientä?! Alex oli 12,5 kg ja 87 cm, täysin "normaalikäyrällä", käytti 92 cm vaatteita.

Nyt, 3kk vajaa 3v on kotona mitattuna vajaa 15 kg ja 97 cm, totaalisen normaali. Mä en huolestuis RP!
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

No en mä pienuudesta tiedä vaan ilmeisestikään ei kasva tasaisesti omalla käyrällään eli olisi notkahdusta tulossa. 31.8.10 oli painoa 9,9kg ja pituutta 81cm. Eli pituudessa olisi tullut aikaisempiin kasvutahteihin jokin pysähdys.

En mä tiedä, näin ne vaan meinas että siksi uusinta mittaukset jo kesällä. Musta on ihan sopusuhtainen, jos niinku silmillä katsoo, ja mun mielestä venähtänytkin ihan pirusti, mut ei sitten kuitenkaan ole.

Ja sitten kun on huono syömään vaikka on kaikkiruokainen, mutta kun syö tosi vähän ja harvoin vuorokauden aikana.

En mä ole huolissani, kun musta näyttää hyvältä ja on virkee ku mikäkin.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

^Täällä ihan sama juttu ruuan kanssa; syö monipuolisesti pienempiä annoksia, ei ole koskaan ollut "helppo ruokailija", eli mättänyt alta 5 min ruokalautasta napaan superruokahalulla. Aina kyllä syö eikä pistä vastaan tai karju, mutta vähän kaikenlaisia kikkoja joutuu käyttämään.

Esim. omenat ja muutenkin hedelmät on hitti; pillimehut ja limut tai karkit eivät ole koskaan maistuneet (synttäreillä aina ihmetellään kun meidän poika valitsee marie-keksin mielummin kun suklaapalan.. so?).
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

^Mä luulen että jos tytsänne saa kommunikoida vauvan kanssa suhteellisen vapaasti niin suhtautuminen saattaa olla erilaista?

Meilläkin eilen hieman uutta. Nimittäin oltiin ulkoilemassa ensimmäistä kertaa naapurin lasten kanssa. Tulevat tällä viikolla myös kyläilemään. Tytsä sai työntää rattaita, pitää vauvaa kädestä yms. Vauva tykkäsi, tytsä tykkäsi. Kunhan on kokoajan vieressä ettei mitään mahdollisia muksimisia tapahdu. Nyt ei ollut viitteitä siitä.

*****

Oli myös erisöpöä kun tytsä meni hieman itsestään nuorempaa vauvan isosiskoa nostamaan ylös kaatumisen jälkeen. Otti kädestä kiinni ja sanoi jotta "nouse". Avusti ylös ja sitten nämä pikkupirpanat halasivat pitkään ja tangoilivat ympäri pihaa tukevassa haliotteessa. Awww.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Elppis kirjoitti:Otteita Kaksplussan KESÄKUUN 2011- topikista:

:shock: :shock: :shock: Valittaa siitä, että himassa saa 1380€/kk tilille. MITÄ VIDUA?
Niin siis tuosta kun vähennetään alkuun esim. 8-henkisen perheen asunnon vuokra(pk-seudulla erityisesti!) tai lainanlyhennys tms., ei siitä itse elämiseen ihan niin hirveästi taida jäädäkään. En nyt oo ihan varma olitko tässä tosissas vai et, itse pystyn kyllä kuvitteleen että isossa perheessä minimiäikkärillä ollaan muutenkin aika paljon isukin tulojen varassa. Toivottavasti saavat paljon vanhoja vaatteita yms. lestadiolaissukulaisiltaan kuitenkin :wink:
Prepare for the worstest.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Tuo alkaa yhä enemmän näyttää ihan isolta pojalta(kesällä tulee 8v.). Semmonen lapsenpyöreys alkaa vähitellen häviämään. Kasvot näyttää ehkä jotenkin kovemmilta, poikamaisemmilta. Silti ainakin kerran kuussa joku hyväntahtoinen täti/setäihminen tituleeraa nätiksi tytöksi :D

Halusi eilen myös katsoa telkusta URHEILUA, luistelua ja kuulemma juoksua ja jääkiekkoa. Oli Kanadan ja USAn puolella, Venäjältä tulee kuulemma ihan huonoja urheilijoita. Muistutin Punakoneesta. Myöhemmin katsoimme aussidundeeta joka touhusi käärmeiden ja krokojen kanssa, sen jälkeen Jack Osbournen adrenaliinijunkkausta. Jim on kuulemma paras kanava kun sieltä tulee jänniä ohjelmia. Onneksi kelpaa pikkukakkonenkin, arkiaamuisin aamupuuron seurana...

No, onneksi vielä on se pehmopuolikin hyvin hallussa, laulaa iltaisin unipehmoilleen iltalaulun, jos vain jaksaa.

Gulliverin matkojen traileria katsottaessa tietty tunnisti Kissin Aaaaii wanna rokkenroll ool naaaa-aaitin :ohyeah:

Kohta koristreeneihin, on tykästynyt siihen kovin :)
Prepare for the worstest.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

nowaysis kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Otteita Kaksplussan KESÄKUUN 2011- topikista:

:shock: :shock: :shock: Valittaa siitä, että himassa saa 1380€/kk tilille. MITÄ VIDUA?
Niin siis tuosta kun vähennetään alkuun esim. 8-henkisen perheen asunnon vuokra(pk-seudulla erityisesti!) tai lainanlyhennys tms., ei siitä itse elämiseen ihan niin hirveästi taida jäädäkään. En nyt oo ihan varma olitko tässä tosissas vai et, itse pystyn kyllä kuvitteleen että isossa perheessä minimiäikkärillä ollaan muutenkin aika paljon isukin tulojen varassa. Toivottavasti saavat paljon vanhoja vaatteita yms. lestadiolaissukulaisiltaan kuitenkin :wink:
Tosissani olin. Toi on kuitenkin siivoojan palkka verojen jälkeen. Jos isän tuloilla maksetaan ruuat ja muutama lasku, ja äidin 1380e verottomana saama raha käytetään lainan lyhennykseen ja muihin maksuihin.. En silti tajua tota 6 lapsen hankkimista ja siitä valittamista, etteikö saa tarpeeksi rahaa tueksi valtiolta. En vain tajua, epäempaattinen paska kai.
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Tytsällä alkoi flunssa viime viikon torstaina, nenän vuotaminen loppui aika nopeasti. Jäljelle jäi vain räkäinen yskä. Soitin tuossa torstaina päivystykseen, jotta pitäisikö tuoda näytille kun yskä on tuntunut pahenevan ts. tulevan syvemmältä. Ei kuulemma tarvitse kun muuten on ihan iloinen energinen itsensä, syö ja nukkuu hyvin.

Tänään tuntuu hieman lämpöiseltä, silmä vuotaa, rähmii ja punoittaa joten silmätulehduskin on. Nenä alkanut vuotaa uudelleen. Yskä jatkuu samanlaisena. On ihan normaali oma itsensä. Silmää puhdistan keitetyllä jäähdytetyllä vedellä.

Pitäiskö tästä nyt hilpasta päivystykseen ilman soittoa vai uskaltaisko odotella huomiseen, menisin yksityiselle?
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Raskausviikkoja 39+0. 8)

Enää pitäis tosiaan saada tää loppuaika kulumaan.. On jo aika semmonen RASKAS olo ja kaikenmaailman kolotusta ympäri ruumista, mutta uskoisin että suhteellisen vähällä oon päässy kuiteski. Hyvä näin. Ekaa kertaa mittasin veresokerit "oikein" eilen..öö, siis niin että yksikään kahdeksasta arvosta ei noussut liian korkealle. Verenpaineista alapaine on toki korkealla, mutta on kai aika normaalia tässä vaiheessa.
Nyt kassit pakattu ja muutenkin kaiken pitäis olla valmista pienelle ihmiselämälle. Vai onko jollain jotain viime hetken vinkkejä mitä pitäis ottaa huomioon? Oonko esimerkiksi voinu unohtaa hommata jonku tärkeän tavaran, tai muuta semmosta?
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

No, miehelle vois vaikka antaa viime hetken neuvoja, miten toivot toimivan ja tietty kertoa että jos äksyt, kiroilet tai huudat sille niin on silti rakas. Koskaanhan ei tiedä :)

Itse kuvittelin huutavani, kiroilevani ja äksyileväni kipukammoisena, joten priiffasin miehen valmiiksi. En kuitenkaan kertaakaan äksynyt, huutanut tai kiroillut sille. Ihme. Ja se pysi hiljaa koko episodin kuten olin toivonut.

Ja sitten synnytyskivusta että ajattele vaan kokoajan että se loppuu vielä, kestä, kestä. Kivut voi toki jatkua jälkeenpäinkin, mutta ovat niin hyvin dropattavissa kun vauva ei ole enää masussa ja paljon hallittavampia.

Ei mulla muuta, tsemppiä, jaksuja ja ponnistusiloa! :D
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Juu, ja jos sattuu lapsivedet menemään niin semmonen vauvan sänkyyn laitettava kosteuslakana olis hyvä olla hollilla auton penkkiin. Sille ei oo tarvetta jos ei joudu lapsivedet valuen lähtemään sairaalaan, mutta jos joutuu niin ihan hyvä olla suojaamassa kosteusvaurioilta :D
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sipsi »

RP kirjoitti:
Ei mulla muuta, tsemppiä, jaksuja ja ponnistusiloa! :D
Kiitos! (Ja anteeks, et rupesin avautuu sekä tänne että viikonpäiväketjuun. 8) )

Sullahan oli, RP, se että jouduit lähteä jotenkin tosi aikaisin synnyttämään? Siis jos nyt oikein muistan. Saako udella että mistä syystä? (Muutenkin kiinnostaa kovasti kaikki aiheeseeen liittyvät tarinat, jos jotakuta kiinnostaa jakaa.)

Miehen osallistumisesta sen verran, että on kyllä hyvä että sillä on ennestään lapsia. Oon vissiin jo pariin kertaan varottanu just tosta äksyilystä ja huutamisesta..ja se ymmärtää sen ihan hyvin. Oli vähän ihmeissään jopa, et mitä mä nyt tommosia etukäteen huolehdin.
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sipsi »

RP kirjoitti:Juu, ja jos sattuu lapsivedet menemään niin semmonen vauvan sänkyyn laitettava kosteuslakana olis hyvä olla hollilla auton penkkiin.
8) Mutta kun meillä ei ole autoa.. Taksilla mennään.
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Joo, lapsivedet meni yllättäen 34+6 ja tytsä syntyi 35+0. Mitään syytä ei tapahtumalle ole. Tytsällä oli kaikki erittäin hyvin ja normaalisti, samoin itselläni. Kaikki tarvittavat vempaimet eli istukat yms. oli erinomaisessa kunnossa.

Veikkauksena on ollut että kalvot olivat ohuet ja siitä syystä puhkesivat ennenaikaisesti tai sitten tytsä vaan oli valmis tulemaan maailmaan. Ja taitaa olla että näin kun ei kerran mitään ongelmia tullut vaan ihan normaalisti oltiin kuin täysaikaisetkin synnyttäjät/vauvat. Ultra oli kolme päivää ennen synnytystä eikä mitään viitteitä ollut tulevasta.

Mutta riski on ennenaikaiseen synnytykseen suurempi jos toisen pykäisi, mutta emme aio joten :D
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Meidän tyttö syntyi 39+5, tasan vuosi sitten. Ei tosiaan mikään syöksysynnytys vaan supistelin ensin ~ 15h kotona, sitten sairaalaan ja samaa rataa vielä 12h ennen kalvojen puhkeamista (napsahti juuri kun laitettiin epiduraalia) ja siitä vielä neljä tuntia kunnes alettiin ponnistaa ja reilu tunti ennen kuin oli valmista. Tekisin uudestaan. :h:

En kyllä ollut yhtään varautunut kokemukseen, osin syytän synnytysvalmennusta mutta tuskin paraskaan kätilösparraus olisi voinut tyhjentävästi ennakkoon kertoa mitä tapahtuu. Tai milta se tuntuu. Rohkein mielin sipsi, uskalla heittäytyä!
Elämä kantaa, jos sen antaa
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Hyvä Sipsi, mä tiedän että sä pystyt siihen! Tossa vaiheessa se onkin rankinta, kun odottaa ja odottaa, ja mitään ei tapahdu. Salaa on tyytyväinen, ettei vielä "joudu" synnyttämään, ja toisaalta haluis olotilan paranevan ja tavata vatsa-asukkaan kasvotusten :h:

Oih.. herkistää ihan! Kai sä muistat sitten infota kun tosihetki on ohi ja pienokainen on sylissä?

Onnea myös Melnaisin pienelle 1-vuotiaalle :]
The great club outshines the individual, always and forever.
AngryBird

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Ipana on toista iltaa mummin luona ja mulla on kauheeeee ikävä :?
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Tytsä tykkää pojista enemmän kuin tytöistä olen huomioinut. Jos vaihtoehtona on molempia niin suuntaa pojalle. Myös iltakeskustelut isälle on "poika sitä, poika tätä". Ja mies on vähintäänkin kauhuissaan että joko jo nyt, ja äitiä naurattaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Eilen OIKEASTI supisteli illalla, makasin sohvalla kyljelläni ja laskin 10 min välein selkään asti tuntuvaa ilkeää puristusta ja kiristystä, jotka vastasi näitä mitkä alotti Alexin synnytyksen taannoin.

Loppuivat sänkyyn mennessä, mutta nyt on taas alaselkä kipeänä. Olen kyllä sairaslomalla, mutta missäköhän vaiheessa sitä pitäis lähtä haarojaan levittelemään ja näyttämään tilannetta. Taitaa toi härpäke olla sen verran pitkä, että tarvitsee ultran näkemään kohdunsuun tilanteen, kun neuvolalekurikaan ei "sormin päässyt perille". Yngh, kuulostipa hirveältä - mutta minkäs sille tällanen hehtaarip***u itselleen voi :(
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Jaa-a. Eikös noi ole sellaisia tilanteita että sitten kun itsestä tuntuu eli ilmeisesti heti? tai ainakin niin että soittaa ja kysäisee että miten olis. Varsinkin jos on tuttuja ja enteileviä tuntemuksia.

Tsemppiä!
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

^Mutta kun se supistelu loppuu aina. Kestää ehkä tunnin ja taas loppuu. Alkaa sitten EHKÄ parin tunnin päästä tai kahden päivän päästä uudestaan. Ota tästä nyt selvää. Soitin neuvolaankin ja sanoi että "jos näyttää siltä että supistukset tekevät kipeää, niin soitat uudestaan ja katsotaan lääkäriaikaa lähiPÄIVILLE". Just. Kuinkakohan kipeää sen pitäis tehdä että ehtii lekuriin ennen synnytystä, tunnetusti korkea kivunsietokyky ei helpota asiaa :(

Ehkä mä vaan LÄHDEN enkä soita, kun siltä tuntuu. Pakkohan mut on ottaa vastaan johonkin väliin. Jos ei, niin vedän housut kinttuihin ja levyksi lattialle :)
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Nyt lepäät! Mä tulen ikkunan taakse varmistaan, ettet puuhaile siellä yhtään mitään. Ja lääkäriin vaan, eikä mitään soitteluita. Yksi ultraaminen ei nyt niin kauaa kestä eikä saa olla liian vaikeaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Kyllä mä kanssa kävisin jo lääkärillä. Ihan oman mielenrauhan vuoksi, toinen synnytys kun kai voi usein olla huomattavasti nopsempi kuin eka. Onneksi olet sairaslomalla!
Elämä kantaa, jos sen antaa
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Meillä asuu Neiti. Ihastelee uusia vaatteitaan, kantelee niitä ympäriinsä järjestellen ja peilailee itseään. Selkeästi värien perään, reippaan pilkulliset tai muuten voimakkaan väriset vaatteet saavat eniten huomiota. Äidin ostomania saa tästä vauhtia!
Elämä kantaa, jos sen antaa
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

^Meillä ollaan jo siinä vaiheessa että kun uusin henkkamaukan kuvasto tuli niin sieltä valkkailtiin "tykkään, tykkään, ei kiva, ei kiva". Ja sitten käveli miehelle ja osoitti kuvia ja totes että "iskä ostaa kiialle". <3