Urheiluosasto

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Hebuli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Hmm, pikaisesti luin ensin "...oikeiden tekareiden kuntoon saamiseksi...". Mutta, jatkakaa.
Exsat

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Hebuli kirjoitti:En itse viitsisi millään mitään "neljä kertaa viikossa salille"-systeemeitä kovin montaa kuukautta. Pahimmillaan olen käynyt joka toinen päivä (7krt/2vko), ja sekin alkoi maistua puulta varsin nopeasti.
Mulla on taas niin orpo olo, kun ei pääse salille. Siellä kuitenkin normaalisti viettää aikaansa 5-6 päivänä viikossa, ja nyt kun on ollut pakollista sairaslomaa myös kuntoilusta, niin vitsi kun ottaa koville. Vähän kävelylenkillä uskalsin käydä, mutta vähiin jää.

Jospa taas ensi viikolla tohtisi.
Hebuli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Eli ei juurikaan lepo/palautumispäiviä (vaikka käyttäisikin ties mitä jakosysteemiä salilla)? Huh huh. Pyrin yleensäkin välttämään että peräkkäisinä päivinä olisi mitään kovin kummoista rasittavaa liikuntaa, vaikka yleensä tuntuisikin että ihan hyvin jaksaisi. Kävelylenkit yms. ovat asia erikseen.

Lepo ja palautuminen ovat aivan yhtä tärkeitä kuin itse se liikunta. Esim. voimaharjoittelu sinällään on lihaksia ja kehoa "tuhoavaa" toimintaa, se varsinainen kehitys tapahtuu elimistön korjausprosessin aikana levossa.

(Uskon että tiedät(te) kyllä kaiken tämän, mutta tunsin silti tarvetta painottaa tätä teille liikuntaholisteille. Joskus "kärsinyt" samasta.)
Exsat

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Hebuli kirjoitti:Eli ei juurikaan lepo/palautumispäiviä (vaikka käyttäisikin ties mitä jakosysteemiä salilla)? Huh huh. Pyrin yleensäkin välttämään että peräkkäisinä päivinä olisi mitään kovin kummoista rasittavaa liikuntaa, vaikka yleensä tuntuisikin että ihan hyvin jaksaisi. Kävelylenkit yms. ovat asia erikseen.

Lepo ja palautuminen ovat aivan yhtä tärkeitä kuin itse se liikunta. Esim. voimaharjoittelu sinällään on lihaksia ja kehoa "tuhoavaa" toimintaa, se varsinainen kehitys tapahtuu elimistön korjausprosessin aikana levossa.
Joo joo, mut kato ei sitä koko kroppaa tarvii käydä läpi samana päivänä. Yhdelle päivälle jalkaa ja toiselle kättä juu nou poks.
Mulli75

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Vähän kun kävi ottamassa happea tunnin kävelylenkin aikana niin johan piristystä tuli.
Sannu

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Ootekos tyypit kokeilleet Pacea? Mä oon hurahtanut lajiin ihan täysin, jotenkin mun kropalle se on oikea laji...ekaa kertaa on alkanut näkyä tuloksia käsivarsissa. Muutenkin tykkään kun siinä voi hyvin säädellä tehoa oman jaksamisen suhteen.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Sannu kirjoitti:Ootekos tyypit kokeilleet Pacea? Mä oon hurahtanut lajiin ihan täysin, jotenkin mun kropalle se on oikea laji...ekaa kertaa on alkanut näkyä tuloksia käsivarsissa. Muutenkin tykkään kun siinä voi hyvin säädellä tehoa oman jaksamisen suhteen.
Kyllä! Kannatan! Siinä kyllä saa ittensä litimäräksi. Oon paljo enemmän puhki noitten tuntien jälkeen ku minkää pumppien tai semmosten.
Aito_Johanna

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Sannu kirjoitti:Ootekos tyypit kokeilleet Pacea? Mä oon hurahtanut lajiin ihan täysin, jotenkin mun kropalle se on oikea laji...ekaa kertaa on alkanut näkyä tuloksia käsivarsissa. Muutenkin tykkään kun siinä voi hyvin säädellä tehoa oman jaksamisen suhteen.
Olen; liikuntahistoriaani kuuluu pitkä jakso, jolloin harrastin pacea kolme kertaa viikossa. Tehokasta ja teknisesti mukavan helppoa, ja on kiva, kun aerobinen kunto ja lihaskunto tulee hoidettua samalla kertaa. Lopetin sen kuitenkin lopulta (no joskus satunnaisesti käyn edelleen), koska aloin kaivata vaihtelua; pacehan on aina samanlaista. Ja nykyään mulla ei syke siinä nouse kovin korkealle eikä tule kuin kevyt hiki - joko kuntoni on noussut tai kroppa on tottunut samoina toistuviin liikkeisiin.
Yönmustaritari

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Aito_Johanna kirjoitti: nykyään mulla ei syke siinä nouse kovin korkealle eikä tule kuin kevyt hiki - joko kuntoni on noussut tai kroppa on tottunut samoina toistuviin liikkeisiin.
???????????

Siis mitä?

Rajoitetaanko siinä sitten toimintaa? Siis minun tai kenen tahansa ei-idiootin lausunnon mukaan tasoa nostetaan kehityksen mukana. Juokset kilometrin viiteen minuuttiin ja sitten kun pääset samaan aikaan hengästymättä niin et voi vetäkään jostain syystä sitä samaa matkaa kahteen minuuttiin.

Mikäs vitun harjoittelumuoto tämä sitten oikein on. Ei se urheilulliselta liikunnalta ainakaan kuulosta vai mikä tässä menee ohi.

EDIT:
Tätä minä sanon aina kaikille stadin kermaperseille. Tehkää paremmin. Ei muuta. Tee nopeammin, voimakkaammi, tarkemmin. Tee paremmin vitun sissy äläkä valita. Samaa ne muotoilee elokvuissa voin näyttää polun mutta sinun itse pitää sitä kulke blablaablablaaa. Tee paremmin. Ole parempi.

EDIT2: Lahdessa ei koskaan. Ei milloinkaan ole harjoittelijoiden ja/tai kuntoilijoiden kanssa ollut mitään ongelmia yrittämisen ja uhrautuvaisuuden suhteen. Siis niinkin yksinkertaisen toimen suorittaminen kuin parhaansa yrittäminen on helsinkiläisille kermaperseille liikaa vaadittu. Saati sitten jumalauta jos pitäisi kuperkeikkaa, kärrypyörää tai kahdeksaa punnerrusta tehdä. Ei juma. Niikun niin sapettaa, että lähestulkoon kaikki pääkaupunki seudun urheilu,liikunta ym. harrastaelijat on oikeasti ihan vaan sunnuntaiharrastelijoita. Luuleko ne pillua saavansa harjoitussalista. Pysyisivät vittu himassaan nyhräilemässä omiaa eikä tulisi vittu saleille pilaamaan muiden treenejä vitun laiskamadot. En mä nyt sitä, en mä nyt tätä. No voi vittu miks tulit sitten jos et vaan vittu viitti. Tänne tulit saatana tuhlaamaan MUN aikaa SUN armeija tms. juttuihin.
HoundDog

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

Yönmustaritari kirjoitti:Siis mitä?
No tiedäthän toki. Nykyaikaa. Sitä se on. Jotain juttua koitetaan hetki, siihen totutaan, sitten ihmetellään, että "siinäkö oli kaikki?". Pitäis olla kaveri tukkisavoltalta neuwomassa, että - "ei, tuolla on vielä lisää ropseja". Ei tajuta laittaa lisää. Toisaalta nämä modernit kaupunkien kuntosalit eivät millään tapaa tarjoa samoja virikkeitä kuin ulkoilma - synkässä kuusikossa hilluminen tai vaikka liikkuminen ryhmässä pikkukylän pallokentällä, hyvässä tai pahassa. Ei. Meneppä kolkytä kilsaa suksien kanssa kansallispuistossa yhteen suuntaan, no helvetti, pitäähän sieltä päästä takaisinkin. Toista se on kuntosaleilla. Bussi lähtee heti oven edestä.

No hei. Tässä minä istun ja jumppaan rannelihaksia näppäimistön kanssa. Nykyaikaa. Pace on melkein kuin peace. Saako siitä sitä? Haluan sitä. Peace of mind.
Aito_Johanna

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Ihan kuin noissa kahdessa edellisessä viestissä kuuluisi paheksuva moralistin ääni. Minkä ihmeen takia? Ei kai siinä mitään väärää ole, jos harrastaa pacea kaksi vuotta tai vuoden tai kuukauden, ja sitten, kun pacetunnit alkavat toistaa itseään, haluaa kokeilla jotain muuta? Sitä vartenhan kuntokeskukset tarjoavat erilaisia tunteja, hölmöt.
HoundDog

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

Aito_Johanna kirjoitti:Ihan kuin...
Ei ole väärää, ei. Kukin kokee, miten kokee. Mutta juuri painoit minun sormeni siihen pointtiin jonka halusinkin osoittaa – mikään ei riitä. Miksi mikään ikinä alkaakin toistaa itseään? Miksi? Miksi kukaan haluaa mennä toteuttamaan itseään liikunnallisesti betonibunkkerin kellariin tai vaikka 20 –kerroksisen luksus lasipalatsin korkeimpaan kerrokseen? Kuntopyörällä? Juoksumatolla? Onko noilla pace –tunneilla kommunikaatiota muiden läsnäolijoiden kanssa?

Olen takautunut kyselyikään ;)

Ei siksi että paheksuisin, en vain ymmärrä.

Totta kai. Jokainen löytää lajinsa ja intohimonsa. Mikäs minä olen niitä tuomitsemaan.

Oliskos se Friikkilän poikien juttu - no se, "Takaisin luontoon"?
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Kävin ennen paljonkin pacessa, vähän semmoinen aivot narikkaan-tunti. Nykyisellä salilla on kyllä pacen tapaista, mutta siinä ei oikein saa sykkeitä nousemaan ja tunneilla käy vaan hitaita pappoja, valittavia mummoja ja jotain kehitysvammaisia.. Tykkään muutenkin pumpista enemmän kun siinä saa ladata niitä painoja kehiin ihan kunnolla.

Pace on kai hyvä vaihtoehto sellaiselle tädille, jolla on kuntosalikammo. Lisäksi siinä kehittyy samalla aerobinen kunto. Pacesta ei myöskään tule yleensä paikat hirveästi kipeeksi.

Eilen juoksumatolla juoksua ja tunnin tanssitunti (kunnon hiki tuli), tänään ratsastusta.
Aito_Johanna

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

HoundDog kirjoitti:
Miksi mikään ikinä alkaakin toistaa itseään? Miksi? Miksi kukaan haluaa mennä toteuttamaan itseään liikunnallisesti betonibunkkerin kellariin tai vaikka 20 –kerroksisen luksus lasipalatsin korkeimpaan kerrokseen? Kuntopyörällä? Juoksumatolla? Onko noilla pace –tunneilla kommunikaatiota muiden läsnäolijoiden kanssa?

Olen takautunut kyselyikään ;)
Ahaa, ok :) Olen osittain kanssasi samoilla linjoilla, koska itsekin nautin eniten ulkoliikunnasta: juoksemisesta, pyöräilystä, hiihtämisestä, uinnista. En ymmärrä, miksi joku lähtee varta vasten kuntosalille, maksaa sisäänpääsymaksun ja menee juoksemaan juoksumatolla. Mutta pelkkä juokseminen tai pyöräily on ainoaksi liikuntalajiksi liian yksipuolista (hiihtämiseen tai luonnonvesissä uimiseen taas ei aina ole käytännön syistä mahdollisuutta), ja siksi käyn myös betonipunkkerissa nostelemassa painoja. Monipuolista, niin aerobista kuin lihaskuntoa kehittävää liikuntaa tarvitaan hyvän olon, terveyden ja solakan ulkomuodon takia (*vääntää rautalangasta*).
Minulle ulkolajit ovat intohimo, kuntosali tai pace vain niitä täydentävä juttu (varmasti joku muu kokee toisin). Mutta kyllä ohjatuilla tunneillakin voi saada kicksejä: itsensä ylittämistä ja rankkaa fyysistä ponnistelua, voimien koettelua, vauhtia, joukolla tekemisen riemua. Tähän nuo pace-tunnit eivät minun mielestäni ole paras mahdollinen valinta, ainakaan, kun niillä on jo käynyt pitkään ja niihin on tottunut. (Vastauksena kysymykseesi: ei, ei ole kommunikaatiota muiden läsnäolijoiden kanssa.) Jos haen ryhmäliikuntatunneilta euforiaa enkä vain välttämätöntä annosta lihaskuntoharjoittelua, valitsen - juuri nyt - army-tunnin.
HoundDog

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

Aito_Johanna kirjoitti:*vääntää rautalangasta*
Got ya! Hyvä kun käytit rautalanka mallia.

Minä valitsen tälle päivälle levon. Tai siis penkkiurheilun. Vuorossa ensin Roma vs Palermo ja sen päälle Manchester United vs Everton. Penkkiurheilua sohvalla löhöten. Sen sallin, sillä eilisen telmimisen jäljiltä vasen pohje hellänä. Jos ei olisi huomenna töitä, päästäisin savipullon hengen ilmoille.
Mulli75

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Juoksua 8 km rennosti hengästymättä tasaisella sykkeellä.
Pikku-Akka

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

Parin kilsan kävely raikkaassa pakkassässä pulkkaa vetäen. EI vielä voi kovin rankasti urheilla, ettei flunssa pahene.. Alaselkä on muuten niin jumissa kun en oo viikkoon päässy jumppaan, että kohta saa heittää hyvästit koko jumppauralle.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tunteroinen sählyä. Ei tuntunut kovin hyvältä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Yönmustaritari

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Aito_Johanna kirjoitti:Ihan kuin noissa kahdessa edellisessä viestissä kuuluisi paheksuva moralistin ääni. Minkä ihmeen takia? Ei kai siinä mitään väärää ole, jos harrastaa pacea kaksi vuotta tai vuoden tai kuukauden, ja sitten, kun pacetunnit alkavat toistaa itseään, haluaa kokeilla jotain muuta? Sitä vartenhan kuntokeskukset tarjoavat erilaisia tunteja, hölmöt.
Allekirjoittaneen tarkoitus oli puuttua ainoastaan tapaan tehdä suorituksia. Toki saa yhtä lailla lutkailla niin kumppaneiden, puhelinoperaattoreiden kuin kuntosalilaitteiden ja liiuntamuotojen kanssakin.

Kehittyäkseen edelleen pitää kuitenkin tempoa aina nostaa.
Aito_Johanna

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Yönmustaritari kirjoitti:Allekirjoittaneen tarkoitus oli puuttua ainoastaan tapaan tehdä suorituksia. Toki saa yhtä lailla lutkailla niin kumppaneiden, puhelinoperaattoreiden kuin kuntosalilaitteiden ja liiuntamuotojen kanssakin.
Lutkailla? Ootko sä naimisissa kuntosalin kanssa, senkin pervå?

Yönmustaritari kirjoitti: Kehittyäkseen edelleen pitää kuitenkin tempoa aina nostaa.
Juu, toki, tämähän on minunkin pointtini. Mulla vain ei ole kehityksen tavoitteena olla maailman paras ja tehokkain pace-expertti vaan saada parempi kunto, ja parempaa kuntoa tavoitellessa on mielekästä nimenomaan vaihdella liikuntamuotoja. Kysy keneltä asiantuntijalta tahansa.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Tänään ratsastusta ja yhden helvetin jyrkän mäen ramppausta ylös-alas, jos en kohta ala olla bikinikunnossa niin johan on kumma!
Mulli75

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Pyörällä treeneihin jossa lämmittelynä lyönti- ja potkutekniikoita, sitten puolustautumistekniikoita ja lopuksi sparrausta.
Exsat

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Bodybalance ja kävelyä kotoa salille ja takaisin, ehkä 7-8 km yhteensä? Ei tuntunut kovin hyvältä, pitäisi varmaan vielä tätä toipilasaikaa venyttää.
Yönmustaritari

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Aito_Johanna kirjoitti:mielekästä nimenomaan vaihdella liikuntamuotoja. Kysy keneltä asiantuntijalta tahansa.
Niin jos mieli on heikko ja tarvitsee uusia virikkeitä toimiakseen paremmin. Joo joo. Kai siinä jonkin verran monipuolisuutta saa olla.
Hebuli

Re: Urheiluosasto

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Eilen punttisalilla, tänään pitäisi ilmeisesti koittaa lenkkeilyä. Lupaavat illaksi pakastuvaa, joten saatan joutua käyttämään luistelutyyliä. Aamulla tosin oli pää vähän pipi ja kurkku karhean tuntuinen (pääpipiys lähti Dexitillä), joten pitää tässä vielä vähän kuulostella kehoa ennen baanalle lähtöä.
Vastaa Viestiin