Kerro vaivasta

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Manaaja

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

So Hard kirjoitti:
huima kirjoitti:Terveystalo? Mehiläinen?
Ihan turha sinne on mennä niin kauan kun korkki on auki.
Toisaalta tuolla tavalla voidaan huoletta laskea 2/3 masentuneista suomalaismiehistä hoidon ulottumattomiin.

Mä en usko että gattacan alkoholismi on niinkään aiheuttanut sen masentumisen vaan toisinpäin. Alkoholin liikakäyttö on yleisimpiä masennuksen oireita. Tokihan sen kroppa on jo sen verran pahasti marinoitunut vuosien varrella, että fyysinen riippuvuus voi olla vaikea katkaista, mutta se on mulle ainakin päivänselvää ettei gattaca pääse karhusta eroon ennenkuin se saa psyykkeensä kuntoon.

Mun neuvo olis siis mieluummin hakea apua ensin siihen serotoniiniaineenvaihduntaan ja katsoa sitten mihin joko pystyy tai pystyy olla olematta muilla elämänalueilla. Jos oleminen ilman viinaa on niin vittumaista ettei sitä siedä, niin fiksi on korjata syy eikä sen seurausta.
Mayah
Elämätön Kitisijä
Viestit: 365
Liittynyt: 01.09.2009 1:38
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Mayah »

Manaaja kirjoitti: Mä en usko että gattacan alkoholismi on niinkään aiheuttanut sen masentumisen vaan toisinpäin. Alkoholin liikakäyttö on yleisimpiä masennuksen oireita.
No eipä se alkoholi ainakaan masennusta helpota vaan päinvastoin. Tuossa on sellainen kiva oravanpyörä, että kun vähän masentaa -> otat kuppia -> masentaa vain lisää -> otat lisää kuppia -> masentaa vielä enemmän -> jne...

Ennenkuin psyykettä voi alkaa laittaa kuntoon (eli hoitaa masennusta) olisi kyllä tärkeintä päästä alkoholin (liika-)käytöstä eroon. Helpommin tosin sanottu kuin tehty, mutta niin kauan kuin päivittäin vetelee kalsarikännejä, ei kyllä mitenkään pysty masennuksesta pääsemään yli.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Vähän ihmettelen et kukaan ei oo osottamasa edes laimeeta tsemppiä Gattiksen ajatuksille jättää alkot vähemmälle, kauheet vittuilut vaan taas. Aika masentavaa porukkaa.
Must se on ihan hyvä ajatus ja respektiä sille.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Bruce Willisika

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Bruce Willisika »

Lapitii kirjoitti: Must se on ihan hyvä ajatus ja otetaan sille.
Korjasin.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Bruce Willisika kirjoitti:
Lapitii kirjoitti: Must se on ihan hyvä ajatus ja otetaan sille.
Korjasin.
Otetaan vaan. Ja varmaan ottaa Gattiskin, mut ei se itse ajatus silti mikään huono ole.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Bruce Willisika

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Bruce Willisika »

Lapitii kirjoitti:
Bruce Willisika kirjoitti:
Lapitii kirjoitti: Must se on ihan hyvä ajatus ja otetaan sille.
Korjasin.
Otetaan vaan. Ja varmaan ottaa Gattiskin, mut ei se itse ajatus silti mikään huono ole.
No ei ole, ei. Otetaan huikka paskanpuhujille ja kaksi toteuttajille. Mieluummin näin päin, niin ei iske liian iso känni päälle kerralla.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Mä nyt vaan pidän hyvänä (ja ensimmäisenä askeleena) sitä, että itse jotenkin tiedostaa tilannetta. En meinaan ois ihan heti uskonu lukevani Gattikselta tollasta. Mut joo, paska tyyppihän se on joten miksipä sille suotta mitään posaa palautetta tai tsemppiä antamaan. Kaivetaan kaikki iänikuset pilkkakirveet ja negat esiin vaan ja lytätään nyt vielä vähän. Eihän tuo vältsisti oo viä muuten tarpeeks masentunu.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

Polvi tuntuu "tukkoiselta" .. ihan kuin siellä olisi jotain ylimääräistä. Ei satu, mutta tunnen ettei kaikki ole kunnossa. Ettei vaan hajonnut kuitenkin juostessa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Toivottavasti ei ole pahasti. Anna sille lepoa, jos rauhottuisi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Joku istutti iltapäivällä kaktuksen kurkkuuni.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

exsu kirjoitti:^ Toivottavasti ei ole pahasti. Anna sille lepoa, jos rauhottuisi.
Lepoa... mä kun haluaisin jo lähteä juoksemaan ja salille :D Ehkä mä sitten lepään vielä toisen viikon ... tai jotain. Ihan kuin sinne olisi joku iskenyt paljon täytettä, liikkuvuus on tosi huono. Iso virhe on googlettaa. Joo lepoa, vähän buranaa ja kylmävoidetta. Toivottavasti tää mene ohi.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mulla jotenkin "turpoaa" toinen polvi rasituksessa niin, että se tuntuu ahtaalta, vaikka ei varsinaisesti ole kivulias. Tämä tietysti sillä erotuksella, että se ei ole koskaan hajonnut kunnolla, vaan tuo on sen pahinta oireilua.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

exsu kirjoitti:Mulla jotenkin "turpoaa" toinen polvi rasituksessa niin, että se tuntuu ahtaalta, vaikka ei varsinaisesti ole kivulias. Tämä tietysti sillä erotuksella, että se ei ole koskaan hajonnut kunnolla, vaan tuo on sen pahinta oireilua.
Jotenkin tuollaiselta se tuntuu, turvonneelta. Tää on kyllä hajonnut joskus, mutta kivut/oireet ovat nyt aivan erilaiset, varmaan ihan oma erillinen vammansa nyt. Ehkä olisi pitänyt hieman juosta enemmän ennen puolikasta :D
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

Jahas, sitten kun turvotus polvista on pois, niin tajusin, että mullahan taitaa olla penikkatauti :D
Uudet kengät kehiin, magneesiumia lisää ruokavalioon ja ja .. nyt kylmää, lepoa ja buranaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Koska myös itsellä on "kerää koko ongelmasarja"- tyyppiset jalat, niin mun penikkakipuiluun on auttanut parhaiten voltarenin geeli.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

exsu kirjoitti:^ Koska myös itsellä on "kerää koko ongelmasarja"- tyyppiset jalat, niin mun penikkakipuiluun on auttanut parhaiten voltarenin geeli.
:P

Geelejä en olekaan vielä kokeillut. Noooh, mulla on se, että mä oon niin yllättäen alkanut juosta paljon, niin ei ihme, jos jalat eivät kestä. Seuraavalla puolikkaalle treenaan sit kaikessa rauhassa. Huomenna kuitenkin suuntaan ostamaan uudet juoksukengät. Edelliset on ajalta yleisurheiluharrastus.. joka oli joskus lukiossa :shock:

Vähän sama varmaan kun kun hakkais päätä seinään, ja ihmettelee, että kuuppaa särkee.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mulla tulee penikkakipuja ihan kaikesta, jo pidemmistä kävelyreissuista.
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

^Tosi inhottavaa..
Mulle on tullut nyt vasta.. tai sitten en oo vaan kiinnittänyt tarpeeksi huomiota oman kropan viesteihin.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Manaaja kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
huima kirjoitti:Terveystalo? Mehiläinen?
Ihan turha sinne on mennä niin kauan kun korkki on auki.
Toisaalta tuolla tavalla voidaan huoletta laskea 2/3 masentuneista suomalaismiehistä hoidon ulottumattomiin.

Mä en usko että gattacan alkoholismi on niinkään aiheuttanut sen masentumisen vaan toisinpäin. Alkoholin liikakäyttö on yleisimpiä masennuksen oireita. Tokihan sen kroppa on jo sen verran pahasti marinoitunut vuosien varrella, että fyysinen riippuvuus voi olla vaikea katkaista, mutta se on mulle ainakin päivänselvää ettei gattaca pääse karhusta eroon ennenkuin se saa psyykkeensä kuntoon.

Mun neuvo olis siis mieluummin hakea apua ensin siihen serotoniiniaineenvaihduntaan ja katsoa sitten mihin joko pystyy tai pystyy olla olematta muilla elämänalueilla. Jos oleminen ilman viinaa on niin vittumaista ettei sitä siedä, niin fiksi on korjata syy eikä sen seurausta.
Itse syvän masennuksen läpikäyneenä ja alkoholismia hyvin läheltäseuranneena (yksi ex- tyttöystävä kuolikin alkoholismiin kaikista apuyrityksistä huolimatta) ja em asioita tutkineena, olen osittain samaa mieltä ja osittain jyrkästi eri mieltä.

Samaa mieltä olen siitä, että ne 2/3 OVAT AVUN ULOTTUMATTOMISSA NIIN KAUAN KUIN JUOVAT JA JUOVATHAN NE. Alkoholi sekoittaa niin pahasti aivojen serotiiniaineenvaihdunnan, ettei siinä paljoakaan lääkkeet tai terapiat auta. Monet terapeutit eivät esim ota hoitaakseen, jollei takana ole vähintään puolivuotta raittiutta.

Eri mieltä olen siitä, että G-miehen kannaattaa ensin hakeutua päänuppiaan hoitamaan.

Uskon vakaasti, että juomisen lopettaminen on ensimmäinen ja tärkein asia.
Tietysti jos ihan kuiviin meinaa veret valua niin se on hoidettava. Pää-vatsa ym -vaivat vähenevät ellei ihan häviäkkin uskoakseni about kuukauden täydellisellä raittiudella ja hyvä on tietysti muutenkin elää ja syödä terveellisesti.

Tämä kuukausi on siksikin hyvä, että kun ihmiset on ihmetelleet, että ovatko alkoholisteja, niin on todettu, että jos nyt kuukauden on ilman alkoholia kepeästi ilman mitään suurempia haluja tai tuskatiloja, niin silloin tuskin on kyse alkoholismista.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Masennus ja alkoholismi on tietysti erittäin yleinen ja erittäin hankalahoitoinen yhdistelmä.

Viinan juominen kannattaisi tietysti ilman muuta lopettaa, mutta alkoholistillehan se nyt tietysti jo määritelmän mukaan on hyvin vaikeaa. Mutta se olisi kuitenkin tehokkain tapa hoitaa sitä masennusta. Niin kauan kuin korkki on lähes joka päivä auki, en oikein usko, että terapiat auttavat.

Depressio-lääkitys Gattiksella taisi jo olla menossa. Ainakin on joskus ollut.
Manaaja

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

BrianW kirjoitti:Eri mieltä olen siitä, että G-miehen kannaattaa ensin hakeutua päänuppiaan hoitamaan.

Uskon vakaasti, että juomisen lopettaminen on ensimmäinen ja tärkein asia.
Niin no, mutta kun tässä ei ihan yksiselitteisesti ole kyse siitä mitä kannattaisi ja mitä ei. Totta helvetissä juominen kannattaisi lopettaa just nyt ja heti kärkeen. Vaan kun se on ihan eri asia että miten mahdollista se on kaverille joka on tinannut päivittäisellä tasolla vuosikaudet.

Jos ei ole mitään mikä potkaisisi liikkeelle, niin lopettaminen voi olla käytännössä täysin mahdotonta. Ja sellanen potkaseva toimenpide voisi hyvinkin olla ottaa ensin yhteyttä johonkin ammattilaiseen ennenkuin yrittää itse vajaan motivaation kanssa lopettaa ja ajatella että kai sitä sitten joskus vois apuakin hakea kunhan tän juomishomman on ensin lopettanut.

Sellasta päivää kun ei kovin todennäköisesti tule tapahtumaan, ellei joku lyö G-miehelle eteen jonkinnäköistä rakentavaa hoitosuunnitelmaa. Siihen asti heppu on pelkällä tuuliajolla, eikä korkki kierry kiinni.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Manaaja kirjoitti:.
Kyllä näinkin. Kaikki keinot on on hyviä kun vain juominen loppuu.

Jos kuitenkin kyseessä on perinteinen alkoholismi niin aika harvoin ulkopuoliset tahot sitä motivaatiota pystyy antamaan.

Yleensä ihmisen on jouduttava niin huonolle tolalle, että kokee ainoaksi vaihtoehdoksi lopettamisen tai muuten tulee puupalttoo kuten Dave taisi todeta.

Gatilla on älyä, toivottavasti osaa tässä asiassa käyttää. Raitistumisen myötä vois vaikka sitten löytyä se kiva misukin. Ainakin yksi erittäin läheinen ystäväni kertoi, että vauhdikkain vaihe alkoi kun raitistui eikä käsittääkseni hiljaista ollet sitä ennenkään.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Manaaja

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

BrianW kirjoitti:Jos kuitenkin kyseessä on perinteinen alkoholismi niin aika harvoin ulkopuoliset tahot sitä motivaatiota pystyy antamaan.
Kuten jo aiemmin sanoin, en usko tästä olevan kyse. Kyse on siitä että G-mies paikkailee ahdistustaan, tyhjyyttään ja riittämättömyydentunnettaan alkomaholilla. Toki siitä on kisakireä alkoholismi vuosien varrella syntynyt, mutta silti olen sitä mieltä että G-miehen motiivi juomiseen ei ole riippuvuus itse alkoholiin vaan riippuvuus olonsa turruttamiseen. Tuossa vaiheessa mitään rajoja on vaikea enää vetää, mutta uskoisin silti että jonkinlainen reality check -motivaatori tuohon tarvittaisiin startksi. Ilman motivaatiota homma vaan jatkuu jatkumistaan.
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Manaaja kirjoitti:Kyse on siitä että...... Ilman motivaatiota homma vaan jatkuu jatkumistaan.
Musta kun jotenkin vaikuttaa siltä, että G-man on aiempaa enemmän sekaisin... se suoltaa näppikseltään sellaista tarinaa, että kaikki ei kyllä ole ihan kohdillaan (edes siinä määrin kuin aiemmin)... :?
Manaaja

Re: Kerro vaivasta

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ No eihän tuommosen voi oikein vuosien varrella parempaankaan suuntaan odottaa menevän...

Kaveri paskoo sisäelimiään jo ulos, kai se nyt vähän saattaa joskus päähänkin käydä (pun intended).